Mandaatregeling Luchtverkeersleiding Nederland

Overwegende dat het voor een doelmatige uitoefening van de aan het Bestuur van de luchtverkeersbeveiligingsorganisatie, genaamd Luchtverkeersleiding Nederland (hierna: LVNL) opgedragen taken, wenselijk is deze bevoegdheden in voorkomende gevallen aan één of meerdere bestuursleden of aan andere personen binnen de organisatie te mandateren en;

Gelet op artikel 5.27, tweede lid van de Wet Luchtvaart;

Gelet op het Reglement hoofdlijnen inrichting en wijze van bedrijfsvoering LVNL;

Besluit:

Artikel 1 Algemene bevoegdheden

1. De aan het Bestuur, bij artikel 5.27, eerste lid van de Wet Luchtvaart, verleende bevoegdheid om LVNL in en buiten rechte te vertegenwoordigen wordt gemandateerd aan elk individueel bestuurslid: de Directeur Algemene Zaken, Directeur Technische Zaken en de Directeur Operationele Zaken.

2. Van het bepaalde ingevolge het eerste lid wordt afgeweken indien één of meer bestuursleden van oordeel is/ zijn dat de aard en de inhoud van de bevoegdheden in de betreffende situatie een zodanig gewicht heeft dat zij door het Bestuur als geheel behoort te worden afgedaan.

3. Van het bepaalde ingevolge het eerste lid wordt afgeweken indien artikel 4 of 5 van toepassing is.

Artikel 2 Bijzondere bevoegdheden

De bevoegdheid ten aanzien van het afgeven van besluiten op grond van het Luchtverkeers-reglement, de Regeling Valschermspringen en de Regeling Zeilvliegen wordt gemandateerd aan het Hoofd van de afdeling Development and Support/Airports and Airspace of bij diens afwezigheid door diens plaatsvervanger.

Artikel 3 Rechtspositionele bevoegdheden

1. De bevoegdheid ten aanzien van het afgeven van besluiten met betrekking tot de in het Rechtspositiereglement LVNL en de Uitvoeringsregelingen LVNL neergelegde rechtspositionele onderwerpen en andere personele aangelegenheden wordt gemandateerd aan het Hoofd van de afdeling Personeel en Organisatie of bij diens afwezigheid aan diens plaatsvervanger.

2. Het Hoofd van de afdeling Personeel en Organisatie kan bepaalde, conform het eerste lid verleende bevoegdheden, mandateren aan rechtstreeks onder hem ressorterende medewerkers.

Artikel 4 Financiële bevoegdheden

1. De bevoegdheid ten aanzien van het doen van financiële transacties en andere financiële aangelegenheden wordt overeenkomstig de hierna te noemen wijze gemandateerd.

a. Het sluiten van financieringsovereenkomsten en het aangaan en/of garanderen van geldleningen wordt gemandateerd aan de Concern Controller tezamen met de Directeur Algemene Zaken.

b. Het aan derden verlenen van machtigingen om namens LVNL naar buiten te treden wordt gemandateerd aan de Concern Controller tezamen met de Directeur Algemene Zaken.

c. Het doen van valutatransacties wordt gemandateerd aan het Hoofd Treasury tezamen met de Concern Controller.

d. Het accepteren van verzekeringsclaims wordt gemandateerd aan het Hoofd Treasury tezamen met de Concern Controller. Voor zover dit het bedrag van NLG 5.000,- niet te boven gaat is tevens zelfstandig bevoegd het Hoofd Treasury.

e. De aan- en verkoop van onroerende zaken alsmede de verkoop van roerende zaken wordt gemandateerd aan de Concern Controller, het Hoofd van de afdeling Inkoop en één van de bestuursleden. Voor zover dit een bedrag van NLG 5.000,- niet te boven gaat is tevens bevoegd het Hoofd van de afdeling Inkoop tezamen met het Hoofd Interne Audit/ Administratieve Organisatie.

2. Bij afwezigheid van één van de bestuursleden, de Concern Controller, of het Hoofd van de afdeling Inkoop, komen de aan deze ingevolge dit artikel gemandateerde bevoegdheden toe aan één van de (overige) bestuursleden.

Bij afwezigheid van het Hoofd Treasury of Hoofd Interne Audit/ Administratieve Organisatie, komen de aan deze ingevolge dit artikel gemandateerde bevoegdheden toe aan de Concern Controller of ingeval deze reeds zelf is gemandateerd of afwezig is, aan één van de (overige) bestuursleden.

Artikel 5

1. De bevoegdheid ten aanzien van het sluiten van (inkoop)overeenkomsten betreffende roerende zaken wordt overeenkomstig de hierna te noemen wijze gemandateerd:

a. Aan het Hoofd van de afdeling Inkoop, de Concern Controller tezamen met de Directeur Algemene Zaken en de Directeur Technische Zaken, voor zover het een bedrag van NLG 1.000.000,- inclusief BTW te boven gaat.

b. Aan het Hoofd van de afdeling Inkoop en de Concern Controller tezamen met de Directeur Technische Zaken, voor zover het een bedrag van NLG 1.000.000,- inclusief BTW niet te boven gaat.

c. Aan het Hoofd van de afdeling Inkoop tezamen met de Concern Controller voor zover het een bedrag van NLG 500.000,- inclusief BTW niet te boven gaat.

d. Aan het Hoofd van de afdeling Inkoop en een Senior Inkoper voor zover het een bedrag van NLG 200.000,- inclusief BTW niet te boven gaat.

e. Aan het hoofd van de afdeling inkoop en een Inkoper voor zover het een bedrag van NLG 25.000,- inclusief BTW niet te boven gaat.

f. Aan het hoofd van de afdeling inkoop en een Assistent Inkoper voor zover het een bedrag van NLG 5.000,- inclusief BTW niet te boven gaat.

2. Bij afwezigheid van één of meer van de bestuursleden, de Concern Controller, of het Hoofd van de afdeling Inkoop, komen de aan deze ingevolge dit artikel gemandateerde bevoegdheden toe aan één van de (overige) bestuursleden.

Artikel 6 Bevoegdheden op het gebied van de Wet Openbaarheid van bestuur

De bevoegdheid ten aanzien van het afgeven van besluiten op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur wordt gemandateerd aan het Hoofd van de afdeling Corporate Communications.

Artikel 7 Bezwaar en beroepsprocedures en klachtenrecht

1. De afdoening van de beslissingen terzake van de ingevolge de artikelen 2, 3 en 6 ingediende bezwaarschriften en overige op grond van de Algemene wet bestuursrecht ingediende bezwaarschriften wordt gemandateerd aan het Hoofd van de afdeling Juridische Zaken of diens plaatsvervanger.

2. Het Hoofd van de afdeling Juridische Zaken alsmede diens plaatsvervanger wordt gemandateerd om LVNL in gerechtelijke procedures te vertegenwoordigen.

Artikel 8

De afdoening van klachtenprocedures op grond van de Algemene wet bestuursrecht, wordt gemandateerd aan een medewerker van het Klachtenbureau LVNL.

Artikel 9

De stukken die door de in voorgaande artikelen genoemde functionarissen op grond van deze regeling worden afgedaan en ondertekend, vermelden aan het slot:

Het Bestuur van Luchtverkeersleiding Nederland,

In deze vertegenwoordigd door,

gevolgd door functieaanduiding,

(handtekening)

naam

Artikel 10

Deze regeling kan worden aangehaald als: Mandaatregeling Luchtverkeersleiding Nederland. Deze zal worden gepubliceerd in de Staatscourant.


Luchthaven Schiphol, 17 januari 2000.
Het Bestuur van Luchtverkeersleiding Nederland,
In deze vertegenwoordigd door,
De voorzitter van het Bestuur,
G.H. Kroese.

Toelichting

Algemeen

Sinds 1 januari 1993 is de luchtverkeersbeveiligingsorganisatie, genaamd Luchtverkeersleiding Nederland, verzelfstandigd en heeft het op grond van de Wet Luchtvaart (voorheen Wet luchtverkeer) rechtspersoonlijkheid. LVNL wordt derhalve aangemerkt als een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO).

Ingevolge artikel 5.27, eerste lid, van de Wet Luchtvaart wordt LVNL in en buiten rechte door het Bestuur vertegenwoordigd. Het Bestuur van LVNL bestaat uit drie leden, te weten de Directeur Algemene Zaken, tevens Voorzitter van het Bestuur, de Directeur Technische Zaken en de Directeur Operationele Zaken. Op grond hiervan is alleen het Bestuur als geheel bevoegd om namens LVNL publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

Uit overwegingen van doelmatigheid wordt daarom in het tweede lid van artikel 5.27 Wet luchtvaart bepaald dat ook individuele bestuursleden of andere personen, LVNL in en buiten rechte mogen vertegenwoordigen. Deze vertegenwoordiging kan ook betrekking hebben op bepaalde onderdelen van de taak van LVNL.

Volgens Hoofdstuk 10, afdeling 10.1.1, van de Algemene wet bestuursrecht zijn de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht betreffende mandaat van overeenkomstige toepassing op het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen door personen die werken binnen een bestuursorgaan. In aansluiting hierop wordt in deze mandaatregeling niet alleen de publiek- maar ook de privaatrechtelijke vertegenwoordigingsbevoegdheid ondergebracht.

De hoofdregel volgens deze regeling is dat elk bestuurslid publiek- en privaatrechtelijke rechtshandelingen namens LVNL kan verrichten. Daarnaast wordt een aantal specifieke taken aan daartoe deskundige personen binnen de organisatie gemandateerd, zoals bijvoorbeeld het Hoofd van Personeel & Organisatie voor rechtspositionele aangelegenheden.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Artikel 1 voorziet in de mogelijkheid dat elk bestuurslid afzonderlijk namens LVNL verplichtingen kan aangaan jegens derden. Volgens het (interne) Reglement hoofdlijnen inrichting bedrijfsvoering LVNL zijn verschillende aandachtsgebieden verdeeld over de drie bestuursleden, de Directeur Algemene Zaken, de Directeur Technische Zaken en de Directeur Operationele Zaken. In de lijn van deze interne regeling zal elk bestuurslid in zijn eigen aandachtsgebied het verleende mandaat uitoefenen. Deze regeling maakt het daarnaast mogelijk dat één van de andere bestuursleden, indien het betreffende bestuurslid afwezig is, LVNL op diens aandachtsgebied kan vertegenwoordigen.

Artikelen 4 en 5 vormen een uitzondering op artikel 1. De in deze artikelen aangegeven bevoegdheden kunnen alleen door de daar genoemde personen (tezamen) worden uitgeoefend.

Het tweede lid van artikel 1 maakt het mogelijk dat bij belangrijke beslissingen een aan een betrokken bestuurslid toegekende bevoegdheid weer terugvalt bij het gehele bestuur. Te denken valt aan strategische beslissingen die voor LVNL van belang zijn. Voldoende is dat één van de bestuursleden van oordeel is dat de toegekende bevoegdheid in de betreffende situatie voldoet aan de kwalificatie zoals omschreven in het tweede lid.

Artikel 2

Het gaat hier om besluiten om namens het Bestuur van LVNL op grond van de Algemene wet bestuursrecht ontheffingen en/of vergunningen te verlenen op grond van het Luchtverkeers-reglement (LVR), de Regeling Valschermspringen en de Regeling Zeilvliegen.

Voorbeelden zijn de artikelen 13 lid 3 LVR, 14 lid 3 LVR, 15 lid 3 LVR, 27 lid 3 LVR, 38 lid 3 LVR, 44 lid 3 LVR, 45 lid 5 LVR en 59 lid 3 LVR. Daarnaast kan gewezen worden op artikel 2 van de Regeling Valschermspringen en artikel 11 van de Regeling Zeilvliegen.

Artikel 3

Op grond van dit artikel kan het Hoofd van de afdeling Personeel en Organisatie (verder P&O) namens het Bestuur van LVNL besluiten nemen op rechtspositioneel gebied en andere personele aangelegenheden. Het gaat hier om besluiten die genomen kunnen worden op grond van het Rechtspositiereglement LVNL en de Uitvoeringsregelingen LVNL. Voorbeelden hiervan zijn besluiten met betrekking tot de werving en selectie, aanstellingsbesluiten, bezoldigingsbesluiten, besluiten met betrekking tot het al dan niet verlenen van (buitengewoon) verlof, vakantie, etc.

Het tweede lid bepaalt vervolgens dat het Hoofd P&O ondermandaat kan verlenen aan rechtstreeks onder hem ressorterende medewerkers. Ondermandaat is mogelijk op grond van artikel 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht. Het houdt in dat de gemandateerde, in dit geval het Hoofd P&O, op zijn beurt mandaat verleent aan een ander. Door middel van dit artikel kan bijvoorbeeld ondermandaat worden verleend aan het Hoofd Salarisadministratie, de P&O-consultants (bijvoorbeeld voor de werving en selectie, het verlenen van studiefaciliteiten, het toestaan of weigeren van werken in deeltijd en het verhuisplichtig stellen van medewerkers) en de Medewerker Arbeidsvoorwaarden en Organisatiebeheer.

Voor ondermandaat is de toestemming nodig van de oorspronkelijke mandaatverlener, het bestuur van LVNL. Middels deze mandaatregeling is hier zorg voor gedragen.

Artikel 4

Financiële aangelegenheden worden binnen LVNL behandeld door de afdeling Financiën en Administratie (F&A). Aan het hoofd van deze afdeling staat de Concern Controller, die verantwoording verschuldigd is aan de Directeur Algemene Zaken. Artikel 4 regelt een aantal specifieke financiële aangelegenheden, op grond waarvan de Concern Controller bevoegd is LVNL te vertegenwoordigen en verplichtingen kan aangaan. De Concern Controller kan wel alleen onderhandelingen voeren met betrekking tot de genoemde bevoegdheden, maar de uiteindelijke beslissingen dient hij samen met één van de bestuursleden te nemen. Bij het aan derden verlenen van machtigingen kan worden gedacht aan het (namens LVNL) uitbetalen van loon door een administratiekantoor.

Behalve aan de Concern Controller wordt in dit artikel ook aan andere medewerkers van F&A (Hoofd Treasury en Hoofd Interne Audit/ Administratieve Organisatie) alsmede het Hoofd van de afdeling Inkoop mandaat verleend.

Bij afwezigheid van de Concern Controller en/of Hoofd van de afdeling inkoop zal het mandaat worden uitgeoefend door één of (in het geval beiden afwezig zijn) twee bestuursleden. Als het Hoofd Treasury en Hoofd Interne Audit/ Administratieve Organisatie afwezig is, zal de Concern Controller de gemandateerde bevoegdheid uitoefenen. Als de Concern Controller zelf al op basis van artikel 4 gemandateerd is, zou de ongewenste situatie zich kunnen voordoen dat hij twee keer dient te tekenen. Dit wordt voorkomen door in dat geval één van de bestuursleden tezamen met de Concern Controller de gemandateerde bevoegdheid uit te laten oefenen.

Artikel 5

Binnen LVNL is de afdeling Inkoop verantwoordelijk voor het sluiten van (inkoop)overeen-komsten. Veelal gebeurt dit in samenwerking met een van de bestuursleden en/of de Concern Controller. Op grond van dit artikel wordt gewaarborgd dat nooit alleen één persoon een overeenkomst namens LVNL kan sluiten. Er is altijd een tweede persoon bij betrokken. Overigens kunnen onderhandelingen wel door één persoon worden gevoerd, echter daadwerkelijke beslissingen moeten door meerdere personen worden genomen.

Voor zover het overeenkomsten boven een bedrag van NLG 1.000.000,- betreft, dient de Algemeen Directeur èn de Directeur Technische Zaken te tekenen. De Algemeen Directeur omdat hij Voorzitter is van het Bestuur en de Directeur Technische Zaken omdat hij verantwoordelijk is voor de afdeling Inkoop. Indien één van genoemde bestuursleden afwezig is dient de Directeur Operationele Zaken te tekenen.

Indien er een overeenkomst wordt gesloten voor een bedrag tussen de NLG 500.000,- en NLG 1.000.000,- dan is de Directeur Technische Zaken de eerst verantwoordelijke binnen het Bestuur.

Artikel 6

Op grond van de Wet Openbaarheid Bestuur dient een bestuursorgaan, zoals LVNL, in beginsel op verzoek informatie te verstrekken met betrekking tot de uitvoering van haar taak. Het moet dan gaan om informatie, neergelegd in een document en betrekking hebben op een bestuurlijke aangelegenheid.

Via deze mandaatregeling verkrijgt het Hoofd van de afdeling Corporate Communications, die binnen LVNL belast is met de interne en externe communicatie, de bevoegdheid om over het verstrekken van deze informatie te beslissen.

Artikel 7

Volgens de Algemene wet bestuursrecht mogen bezwaren niet worden afgedaan door die personen die het besluit in eerste aanleg reeds hebben genomen. In dit artikel wordt gewaarborgd dat deze regel wordt nageleefd en is het Hoofd van de afdeling Juridische Zaken of diens plaatsvervanger aangewezen als de persoon die besluiten op bezwaar neemt. Daarnaast kan het Hoofd van de afdeling Juridische Zaken of diens plaatsvervanger LVNL vertegenwoordigen in gerechtelijke procedures, zoals beroepszaken bij de arrondissementsrechtbank.

Artikel 8

Volgens de Algemene wet bestuursrecht, Hoofdstuk 9, dient een bestuursorgaan zorg te dragen voor het behoorlijk behandelen van schriftelijke en mondelinge klachten. Middels het klachtenbureau LVNL, van de afdeling Quality Management, wordt hier nadere invulling aan gegeven. Medewerkers van het klachtenbureau dragen zorg voor behandeling van de betreffende klacht.

Naar boven