Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2000, 176 pagina 16 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2000, 176 pagina 16 | Overig |
1 september 2000
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
Gelet op artikel 7, onderdeel k, artikel 28 en artikel 30 van het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit SZW 1999 (OMV-besluit SZW 1999),
Besluit:
In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder ARBO: de directie Arbeidsomstandigheden van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Hoofdstuk 2, taken en organisatie
Artikel 2, taak en organisatie directie
ARBO is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het arbeidsomstandighedenbeleid. Doel van dit beleid is het scheppen van waarborgen voor veilig en gezond werk, het voorkomen van arbeidsongeschiktheid en het bevorderen van reïntegratie van werknemers die dat toch is overkomen. ARBO is opgebouwd uit de afdelingen Arbo-infrastructuur (AIS), Arbeidsmilieu (AMIL), Arbeidstaken/Arbeidsbelasting (ATB), Arbeidsplaatsen/Arbeidsmiddelen (APM) en een Bureau Bedrijfsvoering. In de bij deze regeling behorende bijlage is de organisatie van ARBO schematisch weergegeven.
De afdeling AIS is verantwoordelijk voor het beleid met betrekking tot integraal risico-management en preventie van ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid. Het beleid richt zich op bedrijven, arbodiensten, werkgevers- en werknemersorganisaties, brancheorganisaties en op onderzoeks- en opleidingsinstellingen. Daarnaast coördineert en onderhoudt de afdeling internationale contacten op het terrein van het arbobeleid.
Artikel 4, taken afdeling AMIL
De afdeling AMIL is verantwoordelijk voor beleid dat dient ter voorkoming en vermindering van arbeidsrisico's als gevolg van straling en gevaarlijke stoffen. Werkterreinen zijn o.m.: oplosmiddelen (preventie schade zenuwstelsel), kankerverwekkende stoffen, huidaandoeningen, biologische agentia en ioniserende en niet-ioniserende straling. Voorts is de afdeling betrokken bij het afsluiten van arboconvenanten op het terrein van biologische effecten van chemische stoffen met sociale partners in hoogrisicobedrijfstakken.
De afdeling ATB is verantwoordelijk voor de totstandkoming van arboconvenanten, voor preventie en reïntegratie op het terrein van fysieke en psychische belasting mede in relatie tot verzuim en arbeidsongeschiktheid, voor beroepsziekten en voor het arbeidsomstandighedenbeleid ten aanzien van bijzondere groepen zoals arbeidsgehandicapten, thuiswerkers, ouderen, vrouwen, zwangeren en jeugdigen. Daarnaast verzorgt de afdeling de coördinatie ten aanzien van de monitoring op het terrein van arbeidsomstandigheden.
De afdeling APM is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van het arbeidsomstandighedenbeleid in het bijzonder waar het betreft het ontwerp en de inrichting van arbeidsplaatsen en het ontwerp, het onderhoud en het gebruik van arbeidsmiddelen. Doel van het beleid is de preventie van arbeidsongevallen en beroepsziekten, het vergroten van reïntegratiemogelijkheden van mensen met een (arbeids-)handicap en het bevorderen van een bronaanpak. Thema's die bijzondere aandacht hebben zijn arbeidsomstandigheden in de bouw, deskundigheid, certificatie/accreditatie, technologische innovatie en materiële werkaanpassingen en reïntegratie.
Artikel 7, taken Bureau Bedrijfsvoering
Het Bureau Bedrijfsvoering van ARBO is verantwoordelijk voor alle interne bedrijfsvoeringsprocessen, waaronder wordt verstaan de management-, administratieve, secretariële, personele en financiële ondersteuning, automatisering, informatievoorziening, archivering en huisvesting.
Artikel 8, mandaat plaatsvervangend directeur
De directeur van ARBO verleent aan het als plaatsvervangend directeur aangewezen afdelingshoofd, algemeen mandaat in geval van zijn afwezigheid of in bijzondere door hem benoemde situaties. De plaatsvervanger van de directeur is tevens gemandateerd met betrekking tot het aangaan van financiële verplichtingen.
Artikel 9, mandaat afdelingshoofden
De directeur van ARBO verleent aan de hoofden van de afdelingen AIS, AMIL, ATB en APM mandaat met betrekking tot het nemen van besluiten en het vaststellen en ondertekenen en het medeparaferen van stukken die betrekking hebben op het vastgestelde beleidsterrein van hun afdeling.
Artikel 10, mandaat hoofd Bureau Bedrijfsvoering
De directeur van ARBO verleent aan het hoofd van het Bureau Bedrijfsvoering mandaat met betrekking tot het nemen van besluiten en het vaststellen en ondertekenen van stukken die betrekking hebben op de taken van het Bureau Bedrijfsvoering. Het hoofd van het Bureau Bedrijfsvoering is tevens gemandateerd met betrekking tot het aangaan van financiële verplichtingen voor materiële uitgaven.
Artikel 11, beperkingen van het mandaat
Stukken van ARBO gericht aan de bewindslieden en de Algemene Leiding en alle zaken met betrekking tot het personeel zijn uitsluitend voorbehouden aan de directeur van ARBO dan wel bij zijn afwezigheid zijn plaatsvervanger. Uitzonderingen hierop zijn de volgende taken waarvoor de afdelingshoofden (voor hun eigen afdeling) en het hoofd van het Bureau Bedrijfsvoering (voor zijn bureau) verantwoordelijk zijn:
- het vaststellen van werkroosters van medewerkers;
- het aftekenen van verlof-/compensatie-urenkaarten van medewerkers;
- het houden van functioneringsgesprekken en het vaststellen van het verslag ervan;
- het opmaken van beoordelingen van medewerkers;
- het tekenen van ontvangstbevestigingen op het gebied van werving en selectie lager dan schaal 15;
- het tekenen van uitnodigingen voor een selectiegesprek op het terrein van werving en selectie lager dan schaal 15;
- het tekenen van afwijzingsbrieven op het gebied van werving en selectie lager dan schaal 15.
De afdelingshoofden en het hoofd van het Bureau Bedrijfsvoering kunnen aan rechtstreeks onder hen ressorterende functionarissen beperkt ondermandaat verlenen voor met name genoemde bevoegdheden. Een besluit tot ondermandaat wordt aan de directeur van ARBO ter goedkeuring voorgelegd.
Het Organisatie- en mandaatbesluit directie Arbeidsomstandigheden van 9 januari 1996 wordt ingetrokken.
Artikel 14, inwerkingtreding en citeertitel
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van heden.
2. Deze regeling wordt aangehaald als: Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit ARBO 2000.
Deze regeling zal in de Staatscourant worden geplaatst.
`s-Gravenhage, 1 september 2000.
De Minister van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid,namens deze,
de directeur Arbeidsomstandigheden,
R.
Laterveer.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2000-176-p16-SC25568.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.