Herplaatsing

Regeling tot wijziging van de Regeling administratieve uitvoeringsvoorschriften a.b.w., i.o.a.w. en i.o.a.z.

16 december 1997

nr. BZ/UB/97-10225

Onderstaande regeling is geplaatst in Stcrt. 1997, 248. In die Stcrt. ontbrak echter de bijlage.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

Gelet op artikel 134, vijfde lid, en 135, derde lid, van de Algemene bijstandswet, de artikelen 57, derde lid, en 58, derde lid, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, alsmede de artikelen 57, vierde lid, en 58, derde lid, van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

Besluit:

Artikel I

De Regeling administratieve uitvoeringsvoorschriften Abw, Ioaw, en Ioaz 1996 wordt als volgt gewijzigd:

De modellen van de declaratie en de jaaropgave met betrekking tot het kalenderjaar 1998 worden vastgesteld overeenkomstig de bijlage die bij deze regeling behoort.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 16 december 1997.
De Minister voornoemd,A.P.W. Melkert.

Toelichting

De wijziging, die is opgenomen in artikel I van deze regeling heeft betrekking op de jaarlijkse vaststelling van de modellen van de verantwoordingsformulieren; in dit geval voor het kalenderjaar 1998. Naast de redactionele actualisering en harmonisering van de modellen zijn deze eveneens aangepast met het oog op een zuiverder verantwoording van uitgaven en ontvangsten uit terugvordering en verhaal. In de praktijk hebben belanghebbenden met een sociale verzekeringsuitkering of alimentatie deze vaak aan de gemeenten gecedeerd. De uit dien hoofde ontvangen bedragen worden veelal tezamen met een aanvullende bijstandsuitkering door de gemeente aan de belanghebbende uitbetaald. In een dergelijk geval kan slechts de aanvullende bijstand bij het Rijk worden gedeclareerd en niet de gecedeerde - en door de gemeente doorbetaalde - bedragen.

Met deze aanpassingen wordt bevorderd dat een zuiver verantwoordingsbeeld en een juiste uitgangssituatie voor implementatie van de nieuwe wettelijke regeling voor debiteuren ontstaat.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A.P.W. Melkert.

Bijlage

stcrt-1998-24-p12-SC12573-1.gif

Hiermee verklaren burgemeester en wethouders van bovengenoemde gemeente de declaratie aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met betrekking tot de aan ommezijde vermelde uitgaven en ontvangsten en (aanvraag) rijksvergoeding ter zake van de Abw, tot bedragen van respectievelijk:

uitgaven en ontvangsten f debet/credit (doorhalen hetgeen niet van toepassing is)

(aanvraag) rijksvergoeding f debet/credit (doorhalen hetgeen niet van toepassing is)

deugdelijk en onvergolden.

De Secretaris

De Burgemeester

De Wethouder

Toelichting declaratie Abw 1998

Kop van het formulier

‐ Achter K wordt aangegeven op welk kwartaal de declaratie betrekking heeft.

‐ Rekeningnummer BNG: invullen van de laatste vijf cijfers van uw rekeningnummer BNG.

Aanduiding type formulier

Bij ’type formulier’ in het laatste vakje één van de volgende coderingen aangeven:

1 = hoofddeclaratie

2 = aanvullende declaratie

3 = statistische correctie

4 = slotdeclaratie

Declaratie

De verantwoordingskolom is uitgesplitst naar een kolom voor uitgaven/ontvangsten en een kolom voor rijksvergoeding. Voorts zijn voor uitgaven en ontvangsten aparte codes opgenomen. Hiermee wordt bereikt dat de aansluiting met de financiële administratie wordt vereenvoudigd.

Er wordt op gewezen dat alleen kosten die op grond van de Abw zijn gemaakt, voor vergoeding in aanmerking kunnen komen. Dat houdt onder meer in dat, indien belanghebbende over bepaalde inkomsten beschikt, sprake is van aanvullende bijstand en dus ook alleen de kosten van deze aanvullende bijstand kunnen worden gedeclareerd. In situaties, waarin toch een volledige uitkering wordt verstrekt en tevens inkomsten aan gemeenten zijn gecedeerd (bijvoorbeeld bij alimentatie) is het derhalve onjuist als de uitkering ten volle wordt gedeclareerd en tegelijkertijd de cessie als ontvangst wordt verantwoord. Dit betekent dat op de declaratie alleen het bedrag van de aanvullende bijstand mag voorkomen. In overeenstemming hiermee wordt in geval van ’budgettering’ van belanghebbende de aan de gemeente gecedeerde inkomsten en de door de gemeente verstrekte uitkering derhalve niet gedeclareerd.

De door de gemeenten aangegeven bedragen en aantallen zijn ook van belang voor statistisch gebruik. Bij vergelijking met statistische gegevens die op een andere wijze zijn afgeleid dan de bij de declaratie aangegeven informatie, kan blijken dat sprake is van verschillen. Dit houdt dan verband met het niet op identieke wijze afleiden van deze gegevens, dan wel van het gebruik maken van niet op dezelfde wijze afgebakende bestanden. Het is zinvol dergelijke oorzaken op te sporen en deze vervolgens op te heffen.

a. De declaratie omvat uitsluitend een tijdvak van een volledig kwartaal.

b. Indien een correctie leidt tot verlaging van in een eerdere declaratie gemeld bedrag en/of aantal wordt op de desbetreffende regel van de code achter dit bedrag en/of aantal de letter ’c’ vermeld.

c. Uitkeringen aan gehuwden of daarmee vergelijkbare samenlevingsvormen worden als één uitkering geteld. Dit geldt ook als de gezinsuitkering voor een deel aan de aanvrager en voor een deel aan de partner wordt uitbetaald. Dit is tevens het geval indien één (of beide partners) in een inrichting verblijft (verblijven). Dan wordt deze uitkering verantwoord bij code 104.

d. Indien bij een te declareren bedrag het aantal “nihil” is, dit bij de desbetreffende code aanduiden met het cijfer ’0’.

e. In de kolom ’aantal’ wordt vermeld m.b.t.

- periodieke uitkeringen: het aantal personen/partijen, dat aan het einde van het kwartaal een uitkering ontvangt (standcijfer).

- incidentele uitkeringen: het aantal verstrekkingen gedurende het kwartaal.

f. Code ’toeslagen’: onder deze code worden de kosten van toeslag bedoeld in artikel 33 van de nieuwe Algemene bijstandswet verantwoord. Het aantal dat bij toeslagen wordt opgenomen is het aantal personen aan wie daadwerkelijk een toeslag is betaald.

g. Code 108 ’correcties in verband met de invoeringswet’ is komen te vervallen, omdat de vergoedingsgrondslag hiervoor in 1998 ontbreekt.

h. Code 110 ’overbruggingsuitkeringen’: onder deze code worden de ontvangsten in het kader van de ’Regeling overbruggingsuitkering Abw’ verantwoord (Stcrt. 194, 6 oktober 1995) voorzover deze betrekking hebben op in 1996 gedeclareerde uitgaven terzake. Met ingang van 1997 kunnen uitgaven op grond van deze regeling niet meer worden gedeclareerd.

i. Uitkeringen aan echtparen worden ingevuld bij code:

- 101 indien één van de uitkeringsgerechtigden jonger is dan 21 jaar,

- 102 indien beide partners ouder dan 20 jaar en jonger dan 65 jaar zijn,

- 103 indien één van de uitkeringsgerechtigden ouder is dan 65 jaar.

Verantwoording ontvangsten

Alle ontvangsten worden gesplitst naar ontvangsten m.b.t. de normuitkeringen en toeslagen. Een uitzondering op deze regel vormen de ontvangsten die betrekking hebben op vòòr 1996 verleende algemene bijstand. Laatstgenoemde ontvangsten worden verantwoord onder de betreffende code met de aanduiding ’m.b.t. normuitkeringen’.

Ontvangsten daarentegen die betrekking hebben op vanaf 1996 verleende algemene bijstand, worden gesplitst verantwoord naar rato van normuitkeringen en toeslagen. Ontvangsten van gemeenten die verband houden met cedering van inkomsten van belanghebbenden, zoals sociale verzekeringsuitkeringen en alimentatie, hebben in beginsel geen betrekking op ontvangsten uit hoofde van de Abw. Deze worden derhalve niet opgenomen in de declaratie. Het betreft derhalve uitsluitend ontvangsten verhaal of terugvordering waaraan een besluit ten grondslag ligt dat genomen is op basis van één van de artikelen uit de hoofdstukken IV ABW, hoofdstuk IV A ABW, hoofdstuk II van de Invoeringswet herinrichting Algemene Bijstandswet of hoofdstuk VII van de Abw.

- Verhaalsontvangsten

Indien burgemeester en wethouders een besluit hebben genomen tot verhaal op grond van hoofdstuk IV ABW, hoofdstuk IV A ABW, hoofdstuk II van de Invoeringswet herinrichting Algemene Bijstandswet of hoofdstuk VII van de Abw i.v.m. onderhoudsplicht, garantstelling, schenking en nalatenschap, worden de ontvangsten van bedragen verantwoord onder de desbetreffende code ’verhaalsontvangsten’.

Een uitzondering wordt gemaakt voor ontvangsten van gemeenten, die voortkomen uit het inschakelen van het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO). Ondanks dat hier doorgaans geen verhaalsbesluit aan ten grondslag ligt, worden deze als verhaalsontvangst verantwoord.

- Terugvorderingen

Indien burgemeester en wethouders een besluit hebben genomen tot terugvordering (verhaal) van ten onrechte verstrekte bijstand op grond van hoofdstuk IV ABW, hoofdstuk IV A ABW, hoofdstuk II van de Invoeringswet herinrichting Algemene Bijstandswet of hoofdstuk VII van de Abw, worden de ontvangsten verantwoord onder de desbetreffende code ’terugvorderingen’.

Daarentegen worden ontvangsten waar geen besluit aan ten grondslag ligt (deze zijn derhalve nog niet vastgelegd in de debiteurenadministratie) verantwoord (in mindering gebracht) bij de desbetreffende (uitgaven)declaratiecode.

- Boeten en maatregelen

Indien burgemeester en wethouders een besluit hebben genomen tot het opleggen van een boete, worden de ontvangsten welke hiermede verband houden, onder deze rubriek verantwoord. De ontvangst moet worden toegerekend naar het deel voor normuitkeringen en toeslagen.

stcrt-1998-24-p12-SC12573-2.gif

Toelichting bij de jaaropgave Abw

Met ingang van 1 januari 1996 is een nieuw geautomatiseerd verwerkingssysteem in gebruik genomen.

De declaraties, jaaropgaven en accountantsverklaringen worden gebruikt als data-entry formulieren.

Er is een vereenvoudiging van de declaratie- en jaaropgaveformulieren aangebracht. Dit om te bevorderen dat niet dezelfde gegevens meerdere keren behoeven te worden verstrekt.

Tevens is het thans mogelijk per wet/regeling de formulieren afzonderlijk in te zenden.

De verantwoording naar rubrieken wordt nu gevonden door de bedragen van de ingezonden declaraties te totaliseren.

Het is daarom wel van groot belang dat op de declaratieformulieren de juiste codes worden ingevuld. Indien bij de jaarafsluiting mocht blijken dat er een fout is gemaakt bij de verantwoording op de declaratieformulieren, dient door de inzending van een declaratie deze fout te worden hersteld. Met name wordt aandacht gevraagd voor de aansluiting tussen de declaraties en de bij de jaaropgave behorende bijlagen terugvordering resp. verhaal enz.

Bij de controle door de accountant zullen derhalve thans de declaratieformulieren worden betrokken ter vaststelling van een juiste verantwoording onder de desbetreffende codes.

De in de jaaropgave, bijlagen bij de jaaropgave en declaraties opgenomen bedragen, mogen worden afgerond, mits de afrondingen niet leiden tot onderlinge verschillen. Verschillen vormen namelijk een serieuze belemmering voor de automatische verwerking van de gegevens.

stcrt-1998-24-p12-SC12573-3.gif

Toelichting bij Bijlage terugvordering Abw

Ontvangsten van gemeenten die verband houden met cessie van inkomsten van belanghebbenden, zoals kan voorkomen bij sociale verzekeringsuitkeringen en alimentatie, hebben geen betrekking op ontvangsten uit hoofde van de Abw. Deze worden derhalve niet opgenomen in de Bijlage terugvordering.

Indien burgemeester en wethouders een besluit hebben genomen tot terugvordering (verhaal) van ten onrechte verstrekte bijstand op grond van hoofdstuk IV ABW, hoofdstuk IV A ABW, hoofdstuk II van de Invoeringswet herinrichting Algemene Bijstandswet of hoofdstuk VII van de Abw worden de ontvangsten verantwoord onder de code 021.

stcrt-1998-24-p12-SC12573-4.gif

Toelichting bij Bijlage verhaal Abw

Ontvangsten van gemeenten die verband houden met cessie van inkomsten van belanghebbenden, zoals kan voorkomen bij alimentatie, hebben geen betrekking op ontvangsten uit hoofde van de Abw. Deze worden derhalve niet opgenomen in de Bijlage verhaal.

Indien burgemeester en wethouders een besluit hebben genomen tot verhaal op grond van hoofdstuk IV ABW, hoofdstuk IV A ABW, hoofdstuk II van de Invoeringswet herinrichting Algemene Bijstandswet of hoofdstuk VII van de Abw i.v.m. onderhoudsplicht, garantstelling, schenking en nalatenschap, worden de ontvangsten van bedragen verantwoord onder de desbetreffende code ’Verhaalsontvangsten’.

Een uitzondering wordt gemaakt voor ontvangsten van gemeenten, die voortkomen uit het inschakelen van het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO). Ondanks dat hier doorgaans geen verhaalsbesluit aan ten grondslag ligt, worden deze als verhaalsontvangst verantwoord (code 021). Alvorens deze ontvangsten worden verantwoord, zal een opboeking onder overige mutaties (code 042) moeten plaatsvinden.

stcrt-1998-24-p12-SC12573-5.gifstcrt-1998-24-p12-SC12573-6.gifstcrt-1998-24-p12-SC12573-7.gifstcrt-1998-24-p12-SC12573-8.gifstcrt-1998-24-p12-SC12573-9.gifstcrt-1998-24-p12-SC12573-10.gif

Hiermee verklaren burgemeester en wethouders van bovengenoemde gemeente de declaratie aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met betrekking tot de aan ommezijde vermelde uitgaven en ontvangsten en (aanvraag) rijksvergoeding ter zake van de Ioaw, tot bedragen van respectievelijk:

uitgaven en ontvangsten f debet/credit (doorhalen hetgeen niet van toepassing is)

(aanvraag) rijksvergoeding f debet/credit (doorhalen hetgeen niet van toepassing is)

deugdelijk en onvergolden.

De Secretaris

De Burgemeester

De Wethouder

Toelichting declaratie Ioaw

Declaratie

a. De declaratie dient uitsluitend een tijdvak van een volledig kwartaal te omvatten.

b. Achter de K in de kop van het formulier dient aangegeven te worden voor welk kwartaal wordt gedeclareerd.

c. Indien bij een te declareren bedrag het aantal ’nihil’ is, dit bij de betreffende code aanduiden met het cijfer ’0’.

d. Type formulier: u dient in het laatste vakje een van de volgende coderingen aan te geven:

1 = hoofddeclaratie;

2 = aanvullende declaratie;

3 = statistische correctie;

4 = slotdeclaratie;

e. Bij rekeningnummer BNG dient u de laatste vijf cijfers in te vullen van uw rekeningnummer.

stcrt-1998-24-p12-SC12573-11.gif

Toelichting bij de jaaropgave Ioaw

Met ingang van 1 januari 1996 is een nieuw geautomatiseerd verwerkingssysteem in gebruik genomen.

De declaraties, jaaropgaven en accountantsverklaringen worden gebruikt als data-entry formulieren.

Er is een vereenvoudiging van de declaratie- en jaaropgaveformulieren aangebracht. Dit om te bevorderen dat niet dezelfde gegevens meerdere keren behoeven te worden verstrekt.

Tevens is het thans mogelijk per wet/regeling de formulieren afzonderlijk in te zenden.

De verantwoording naar rubrieken wordt nu gevonden door de bedragen van de ingezonden declaraties te totaliseren.

Het is daarom wel van groot belang dat op de declaratieformulieren de juiste codes worden ingevuld. Indien bij de jaarafsluiting mocht blijken dat er een fout is gemaakt bij de verantwoording op de declaratieformulieren, dient door de inzending van een declaratie deze fout te worden hersteld. Met name wordt aandacht gevraagd voor de aansluiting tussen de declaraties en de bij de jaaropgave behorende bijlagen terugvordering enz.

Bij de controle door de accountant zullen derhalve thans de declaratieformulieren worden betrokken ter vaststelling van een juiste verantwoording onder de desbetreffende codes.

De in de jaaropgave, bijlagen bij de jaaropgave en declaraties opgenomen bedragen, mogen worden afgerond, mits de afrondingen niet leiden tot onderlinge verschillen. Verschillen vormen namelijk een serieuze belemmering voor de automatische verwerking van de gegevens.

stcrt-1998-24-p12-SC12573-12.gif

Toelichting bij Bijlage terugvordering Ioaw

Ontvangsten van gemeenten die verband houden met cessie van inkomsten van belanghebbenden, zoals kan voorkomen bij sociale verzekeringsuitkeringen en alimentatie, hebben geen betrekking op ontvangsten uit hoofde van de Ioaw. Deze worden derhalve niet opgenomen in de Bijlage terugvordering.

Indien burgemeester en wethouders een besluit hebben genomen tot terugvordering van ten onrechte verstrekte uitkeringen, worden de ontvangsten verantwoord onder code 021.

stcrt-1998-24-p12-SC12573-13.gifstcrt-1998-24-p12-SC12573-14.gifstcrt-1998-24-p12-SC12573-15.gif

Hiermee verklaren burgemeester en wethouders van bovengenoemde gemeente de declaratie aan het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met betrekking tot de aan ommezijde vermelde uitgaven en ontvangsten en (aanvraag) rijksvergoeding ter zake van de Ioaz, tot bedragen van respectievelijk:

uitgaven en ontvangsten f debet/credit (doorhalen hetgeen niet van toepassing is)

(aanvraag) rijksvergoeding f debet/credit (doorhalen hetgeen niet van toepassing is)

deugdelijk en onvergolden.

De Secretaris

De Burgemeester

De Wethouder

Toelichting declaratie Ioaz

Declaratie

a. De declaratie dient uitsluitend een tijdvak van een volledig kwartaal te omvatten.

b. Achter de K in de kop van het formulier dient aangegeven te worden voor welk kwartaal wordt gedeclareerd.

c. Indien bij een te declareren bedrag het aantal ’nihil’ is, dit bij de betreffende code aanduiden met het cijfer ’0’.

d. Type formulier: u dient in het laatste vakje een van de volgende coderingen aan te geven:

1 = hoofddeclaratie;

2 = aanvullende declaratie;

3 = statistische correctie;

4 = slotdeclaratie;

e. Bij rekeningnummer BNG dient u de laatste vijf cijfers in te vullen van uw rekeningnummer.

stcrt-1998-24-p12-SC12573-16.gif

Toelichting bij de jaaropgave Ioaz

Met ingang van 1 januari 1996 is een nieuw geautomatiseerd verwerkingssysteem in gebruik genomen.

De declaraties, jaaropgaven en accountantsverklaringen worden gebruikt als data-entry formulieren.

Er is een vereenvoudiging van de declaratie- en jaaropgaveformulieren aangebracht. Dit om te bevorderen dat niet dezelfde gegevens meerdere keren behoeven te worden verstrekt.

Tevens is het thans mogelijk per wet/regeling de formulieren afzonderlijk in te zenden.

De verantwoording naar rubrieken wordt nu gevonden door de bedragen van de ingezonden declaraties te totaliseren.

Het is daarom wel van groot belang dat op de declaratieformulieren de juiste codes worden ingevuld. Indien bij de jaarafsluiting mocht blijken dat er een fout is gemaakt bij de verantwoording op de declaratieformulieren, dient door de inzending van een declaratie deze fout te worden hersteld. Met name wordt aandacht gevraagd voor de aansluiting tussen de declaraties en de bij de jaaropgave behorende bijlagen terugvordering enz.

Bij de controle door de accountant zullen derhalve thans de declaratieformulieren worden betrokken ter vaststelling van een juiste verantwoording onder de desbetreffende codes.

De in de jaaropgave, bijlagen bij de jaaropgave en declaraties opgenomen bedragen, mogen worden afgerond, mits de afrondingen niet leiden tot onderlinge verschillen. Verschillen vormen namelijk een serieuze belemmering voor de automatische verwerking van de gegevens.

Toelichting bij Bijlage terugvordering Ioaz

Ontvangsten van gemeenten die verband houden met cessie van inkomsten van belanghebbenden, zoals kan voorkomen bij sociale verzekeringsuitkeringen en alimentatie, hebben geen betrekking op ontvangsten uit hoofde van de Ioaz. Deze worden derhalve niet opgenomen in de Bijlage terugvordering.

Indien burgemeester en wethouders een besluit hebben genomen tot terugvordering van ten onrechte verstrekte uitkeringen, worden de ontvangsten verantwoord onder code 021.

stcrt-1998-24-p12-SC12573-17.gif
Naar boven