Banketbakkersbedrijf (

inzake sociaal fonds) 1996/1997

Verbindendverklaring gewijzigde CAO-bepalingen

MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

ALGEMEEN VERBINDENDVERKLARING VAN BEPALINGEN VAN DE COLLECTIEVE ARBEIDSOVEREENKOMST VOOR HET BANKETBAKKERSBEDRIJF (INZAKE SOCIAAL FONDS)

AI Nr. 8610

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelezen het verzoek van Beon Beheer namens de Nederlandse Banketbakkers Ondernemers Vereniging als partij te ener zijde en namens de Voedingsbond FNV en de Industrie- en Voedingsbond CNV als partijen te anderer zijde bij de collectieve arbeidsovereenkomst voor het Banketbakkersbedrijf, strekkende tot algemeen verbindendverklaring van bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst;

Overwegende,

dat genoemde collectieve arbeidsovereenkomst in werking is getreden;

dat van het verzoek tot algemeen verbindendverklaring mededeling is gedaan in de Nederlandse Staatscourant;

dat naar aanleiding van dit verzoek geen schriftelijke bezwaren zijn ingebracht;

dat de bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst gelden voor een belangrijke meerderheid van de in de bedrijfstak werkzame personen;

Gelet op de artikelen 2, 4 en 5 van de Wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten;

Besluit:

I. Verklaart algemeen verbindend tot en met 31 maart 1997 de artikelen 1 en 25 van de collectieve arbeidsovereenkomst voor het Banketbakkersbedrijf alsmede de daarbij behorende statuten van de Stichting Sociaal Fonds Banketbakkersbedrijf, zulks met inachtneming van hetgeen onder II, III en IV is bepaald:

Artikel 1 wordt gelezen als volgt:

„Artikel 1 Definities

Deze overeenkomst verstaat onder:

  • A.

    • 1. Banketbakkersbedrijf: het bedrijf van het vervaardigen van banketbakkersprodukten, al dan niet te zamen met:

      • a. het vervaardigen van ander gebak, koekjes, ragoûtwerk, consumptie-ijs of chocolade- en of suikerwerkartikelen;

      • b. het kopen van produkten, als onder a genoemd, en het verkopen daarvan aan particulieren;

      • c. het kopen van brood en het verkopen daarvan aan particulieren, onverminderd het gestelde onder A.3 van dit artikel.

    • 2. Banketbakkersprodukten: gebak, toebereid met slagroom, banketbakkersroom of een dergelijke grondstof, dan wel met vers of gesteriliseerd fruit.

    • 3. Onder uitoefening van het banketbakkersbedrijf wordt niet verstaan:

      • a. het vervaardigen van banketbakkersprodukten, indien dit geschiedt te zamen met het vervaardigen van ander brood dan kleinbrood, kerstbrood of dergelijke gelegenheidsprodukten;

      • b. het vervaardigen van banketbakkersprodukten, indien dit geschiedt tezamen met het plegen te verkopen van brood door middel van dagelijkse huis-aan-huis-bezorging.

    • 1. Werknemer: ieder, die in dienst van de werkgever werkzaam is in het banketbakkersbedrijf, alsmede jeugdigen met een leerovereenkomst, vastgesteld volgens de normen van de Vereniging tot Bevordering van de Opleiding in het Banketbakkersbedrijf (hierna te noemen VBOB) of haar rechtsopvolger, met uitzondering van de werknemer die per week voor meer dan 50% van de met hem overeengekomen wekelijkse arbeidsduur werkzaamheden verricht in het horecabedrijf als bedoeld in artikel 1, par. 2, sub 4, van de CAO voor het Horecabedrijf en aanverwante bedrijf en op wie uit dien hoofde de CAO voor het Horecabedrijf en aanverwante bedrijf van toepassing is.

    • 2. Een leerovereenkomst als bedoeld onder C.1, wordt uitsluitend aangegaan in combinatie met een arbeidsovereenkomst. Stage-overeenkomsten zijn hiervan uitgezonderd.

  • B. Werkgever: iedere natuurlijke of rechtspersoon, die het banketbakkersbedrijf uitoefent en die één of meer werknemers in de zin van deze overeenkomst in dienst heeft.

  • C.

    • 1. Werknemer: ieder, die in dienst van de werkgever werkzaam is in het banketbakkersbedrijf, alsmede jeugdigen met een leerovereenkomst, vastgesteld volgens de normen van de Vereniging tot Bevordering van de Opleiding in het Banketbakkersbedrijf (hierna te noemen VBOB) of haar rechtsopvolger, met uitzondering van de werknemer die per week voor meer dan 50% van de met hem overeengekomen wekelijkse arbeidsduur werkzaamheden verricht in het horecabedrijf als bedoeld in artikel 1, par. 2, sub 4, van de CAO voor het Horecabedrijf en aanverwante bedrijf en op wie uit dien hoofde de CAO voor het Horecabedrijf en aanverwante bedrijf van toepassing is.

    • 2. Een leerovereenkomst als bedoeld onder C.1, wordt uitsluitend aangegaan in combinatie met een arbeidsovereenkomst. Stage-overeenkomsten zijn hiervan uitgezonderd.

  • D.

    • 1. Hulpkracht: ieder, die wordt aangenomen voor het verrichten van werkzaamheden van tijdelijke aard dan wel voor een bepaalde tijd met een minimum van 8 weken.

    • 2. Noodhulp: ieder die ofwel gemiddeld gedurende 12 uur per 4 wekelijks periode op de koopavond voor de werkgever arbeid verricht, ofwel wordt aangenomen voor 8 weken of korter.

  • E. Christelijke feestdagen: nieuwjaarsdag, tweede paasdag, hemelvaartsdag, tweede pinksterdag en de beide kerstdagen.

  • F. Koninginnedag: de dag waarop de verjaardag van de koningin officieel gevierd wordt (normaliter 30 april)."

Artikel 25 wordt gelezen als volgt:

„Artikel 25 Sociaal Fonds

  • 1. De bijdrage die de werkgever verschuldigd is aan de Stichting Sociaal Fonds Banketbakkersbedrijf bedraagt met ingang van 5 juli 19941 15,50 pro mille over het premieplichtige loon per kalenderjaar.

  • 2. De opbrengst is bestemd tot dekking van:

    • a. kosten, gemaakt ten behoeve van werkzaamheden in verband met het uitvoeren van de CAO voor het Banketbakkersbedrijf;

    • b. kosten van vorming en opleiding in ruime zin.

  • 3.

    • a. Met ingang van 5 juli 19941 is 3,50 pro mille beschikbaar voor kosten gemaakt ten behoeve van werkzaamheden in verband met de uitvoering van de CAO voor het Banketbakkersbedrijf.

    • b. De overige opbrengst is met ingang van 5 juli 1994 beschikbaar voor de financiering van kosten van vorming en opleiding in ruime zin.

  • 4. De bepalingen van de Statuten van de Stichting Sociaal Fonds Banketbakkersbedrijf worden geacht een integrerend bestanddeel van de CAO uit te maken."

De statuten van de Stichting Sociaal Fonds Banketbakkersbedrijf worden gelezen als volgt:

„STATUTEN SOCIAAL FONDS BANKETBAKKERSBEDRIJF

Artikel 1 Naam en zetel

De Stichting draagt de naam „Stichting Sociaal Fonds Banketbakkersbedrijf" verder geheten: het Sociaal Fonds.

Het Sociaal Fonds is gevestigd te 's-Gravenhage.

Artikel 2 Doel

  • 1. Het Sociaal Fonds heeft tot doel het financieren van:

    • a. kosten gemaakt ten behoeve van werkzaamheden in verband met het uitvoeren van de CAO voor het Banketbakkersbedrijf;

    • b. kosten van vorming en opleiding in ruime zin.

  • 2. Het Sociaal Fonds tracht dit doel te bereiken door, op basis van het ter zake bepaalde in de CAO voor het Banketbakkersbedrijf, bijdragen te heffen van werkgevers in het banketbakkersbedrijf en deze met andere baten aan te wenden voor het in lid 1 omschreven doel.

Artikel 3 Bestuur

  • 1. Het bestuur bestaat uit 4 leden.

  • 2. De bestuursleden – en voor ieder van hen een vaste plaatsvervanger – worden benoemd door de organisaties van werkgevers en werknemers in het banketbakkersbedrijf, te weten door: van werkgeverszijde:

    • Nederlandse Banketbakkers Ondernemers Vereniging: 2 leden; van werknemerszijde:

    • Voedingsbond FNV: 1 lid:

    • Industrie- en Voedingsbond CNV: 1 lid; of hun rechtsopvolgers.

Artikel 4 Voorzitter en vice-voorzitter

  • 1. Telkenjare wijst het bestuur uit zijn midden een voorzitter en een vice-voorzitter aan, met dien verstande dat wanneer het voorzitterschap wordt vervuld door één van de leden uit de werkgeverskring, het vice-voorzitterschap wordt bekleed door een der leden uit de werknemerskring, en omgekeerd.

  • 2. De functies van voorzitter en vice-voorzitter wisselen jaarlijks.

  • 3. De voorzitter en de vice-voorzitter vertegenwoordigen het Sociaal Fonds in en buiten rechte.

  • 4. Vervallen.

Artikel 5 Stemmen

  • 1. De stemmenverdeling is als volgt:

    • Nederlandse Banketbakkers Ondernemers Vereniging: 3 stemmen;

    • Voedingsbond FNV: 2 stemmen;

    • Industrie- en Voedingsbond CNV: 1 stem.

  • 2. Voor het nemen van besluiten is een gewone meerderheid van stemmen vereist.

  • 3. Over personen wordt schriftelijk, over zaken wordt mondeling gestemd.

  • 4. De gezamenlijk ter vergadering aanwezige leden van werknemerszijde brengen evenveel stemmen uit als de ter vergadering aanwezige leden van werkgeverszijde. Is het aantal ter vergadering aanwezige leden van de ene zijde niet even groot als het aantal ter vergadering aanwezige leden van de andere zijde, dan brengen de leden van die zijde waarvan het kleinste aantal ter vergadering aanwezig is, evenveel stemmen uit als de leden van de groep van de andere zijde.

  • 5. Een partij die gedurende twee aaneengesloten CAO-termijnen, met een maximum van twee jaren, niet verbonden is geweest aan de CAO, heeft geen zeggenschap bij de wijziging van de statuten van het Sociaal Fonds Banketbakkersbedrijf.

Artikel 6 Secretaris

Het bestuur wordt in de uitvoering van zijn taak bijgestaan door een secretaris.

Artikel 7 Werkgeversbijdragen

  • 1. De door de werkgever volgens de CAO voor het Banketbakkersbedrijf aan het Sociaal Fonds verschuldigde bijdrage wordt zo mogelijk geïnd door Beon Beheer N.V., verder te noemen Beon. De werkgever wordt geacht zich van zijn verplichting tot voldoening van de bijdrage te hebben gekweten door betaling van het verschuldigde bedrag aan Beon of op een andere door het bestuur vast te stellen wijze.

  • 2. In geval van inning van de bijdrage door Beon wordt deze geheven over het loon, waarover de werkgever aan de Bedrijfsvereniging voor het Banketbakkersbedrijf premie verschuldigd is ingevolge de Werkloosheidswet.

Artikel 8 Verdeelsleutel

Van de beschikbaar komende gelden wordt eerst een deel bestemd voor het secretariaat ten behoeve van gemeenschappelijke kosten in verband met het uitvoeren van de CAO voor het Banketbakkersbedrijf.

Het in de CAO voor het Banketbakkersbedrijf overeengekomen deel van de gelden wordt aangewend voor scholing en opleiding van werknemers binnen de branche Banketbakkerij.

De daarna resterende gelden worden gelijkelijk verdeeld onder de (–) werkgeversorganisaties enerzijds en de gezamenlijke werknemersorganisaties anderzijds, en wel ten behoeve van werkzaamheden in verband met het uitvoeren van de CAO voor het Banketbakkersbedrijf alsmede voor vorming en opleiding in ruime zin.

Artikel 9 Geldmiddelen

De geldmiddelen van het Sociaal Fonds bestaan uit:

  • a. het Stichtingskapitaal;

  • b. bijdragen van de werkgevers in het banketbakkersbedrijf op grond van het ter zake bepaalde in de CAO voor het Banketbakkersbedrijf;

  • c. andere baten.

Artikel 10 Rekening en verantwoording

  • 1. Het bestuur legt over elk kalenderjaar financieel rekening en verantwoording af aan het Georganiseerd Overleg van werkgevers- en werknemersorganisaties in het banketbakkersbedrijf.

  • 2. Van degenen die gelden uit het Sociaal Fonds willen ontvangen, kan vooraf een begroting betreffende de besteding van de door hen aangevraagde worden verlangd.

  • 3. Aan het bestuur van het Sociaal Fonds dient over elk kalenderjaar verantwoording te worden afgelegd omtrent de besteding van de ontvangen gelden.

Artikel 11 Statutenwijziging en ontbinding

  • 1. Voor wijziging van de statuten is, met inachtneming van artikel 5, lid 5, een meerderheid van ¾ van de uitgebrachte stemmen vereist.

  • 2. Het Sociaal Fonds kan worden ontbonden hetzij door de (–) werkgeversorganisaties, hetzij door de gezamenlijke werknemersorganisaties in het banketbakkersbedrijf door middel van een aangetekend schrijven aan het bestuur, waarin zij hun medewerking aan het Sociaal Fonds opzeggen. Een jaar nadat het bedoelde schrijven is ontvangen is het Sociaal Fonds van rechtswege ontbonden.

  • 3. Het bestuur is belast met de liquidatie en bepaalt de bestemming van een eventueel batig saldo, welke bestemming zo dicht mogelijk moet liggen in het verlengde van het doel van het Sociaal Fonds Banketbakkerij.

Artikel 12 Accountantscontrole

De jaarrekening zal jaarlijks door een externe registeraccountant worden gecontroleerd.

Artikel 13 Mandatering van administratief/geldelijk beheer

Het administratief en geldelijk beheer wordt onder toezicht en verantwoordelijkheid van het bestuur gevoerd door een daarvoor door het bestuur aan te wijzen administrateur.

Als administrateur treedt op een door het bestuur aan te wijzen natuurlijke persoon of rechtspersoon.

De kosten voor dit beheer komen voor rekening van de Stichting.

Artikel 14 Slotbepaling

In alle gevallen, waarin deze statuten niet voorzien, beslist het bestuur".

II. Indien en voor zover de onder I opgenomen bepalingen strijdig zijn met (mede) ter zake van de vaststelling van lonen en/of andere arbeidsvoorwaarden bij of krachtens de wet gestelde of te stellen regelen, prevaleren deze regelen.

III. Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van publicatie in de Nederlandse Staatscourant.

IV. Dit besluit wordt gepubliceerd door plaatsing in een bijvoegsel bij de Nederlandse Staatscourant.

's-Gravenhage, 15 oktober 1996

A. van Dijk.


XNoot
1

Algemeen verbindendverklaring heeft geen terugwerkende kracht.

Naar boven