Reglementen bescherming persoonsgegevens in de volkshuisvesting

«Wet persoonsregistraties»

Gehandicapten

Regeling tot vaststelling van een reglement als bedoeld in art. 19 van de Wet persoonsregistraties voor Directie Reken- en Administratiecentrum, Afdeling Uitvoering Volkshuisvestingsregelingen

25 augustus 1995/ Nr. DGVH/RAC/UVR-02

Directoraat-Generaal van de Volkshuisvesting

De Staatssecretaris van Volkshuisves-ting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

overwegende dat ten behoeve van de uitvoering van de Beschikking geldelijke steun huisvesting gehandicapten, de Regeling geldelijke steun huisvesting gehandicapten, de Regeling geldelijke steun huisvesting gehandicapten 1989 en de Regeling geldelijke steun huisvesting gehandicapten 1992, persoonsgegevens worden opgeslagen;

Gelet op artikel 19 van de Wet persoonsregistraties (Stb. 1988, 665);

Besluit:

tot instelling van het Privacyreglement gehandicapten (Reglement registratie persoonsgegevens gehandicapten).

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 1

In dit reglement wordt verstaan onder:

a. de minister: de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;

b. persoonsgegeven: een gegeven dat herleidbaar is tot een individuele natuurlijke persoon;

c. de persoonsregistratie: de geautomatiseerde opslag van gegevens t.b.v. de Beschikking geldelijke steun huisvesting gehandicapten, de Regeling geldelijke steun huisvesting gehandicapten, de Regeling geldelijke steun huisvesting gehandicapten 1989 en de Regeling geldelijke steun huisvesting gehandicapten 1992 in het systeem HVG (Huisvesting gehandicapten) en WAST/G (Woonwagens, standplaatsen en gehandicapten);

d. de houder: Directeur Reken- en Administratiecentrum, Rijnstraat 8, te ’s Gravenhage;

e. de beheerder: de functionaris aan wie de taken en bevoegdheden van de houder met betrekking tot de persoonsregistratie zijn gemandateerd;

f. de bewerker: N.V. RCC te Apeldoorn;

g. de wet: de Wet persoonsregistraties;

h. de geregistreerde: de individuele natuurlijke persoon van wie persoonsgegevens zijn opgenomen in de onder c genoemde registratie;

i. de regeling: de Regeling persoonsregistraties VROM;

j. verstrekken van gegevens uit een persoonsregistratie: het bekend maken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens, voor zover zulks geheel of grotendeels steunt op gegevens die in die persoonsregistratie zijn opgenomen, of die door verwerking daarvan, al dan niet in verband met andere gegevens, zijn verkregen;

k. verstrekken van gegevens aan een derde: verstrekken van gegevens uit een persoonsregistratie aan een persoon of instantie buiten de organisatie van de houder, met uitzondering van het verstrekken aan de bewerker of de geregistreerde;

l. aanmeldingsformulier: aanhangsel bij dit reglement dat een integraal deel vormt van dit reglement en dat nadere gegevens bevat met betrekking tot de registratie.

§ 2 De registratie en haar doel

Artikel 2

1. De registratie bevat de gegevens van de volgende categorieën personen: eigenaar/bewoner, eigenaar/verhuurder en gemeente.

2. De registratie heeft ten doel aan de houder gegevens te verschaffen ten behoeve van de (her)berekening, de betaling en de terugvordering van jaarlijkse bijdragen en bijdragen ineens, verstrekt op voet van de Beschikking geldelijke steun huisvesting gehandicapten, de Regeling geldelijke steun huisvesting gehandicapten, de Regeling geldelijke steun huisvesting gehandicapten 1989 en de Regeling geldelijke steun huisvesting gehandicapten 1992. Tevens dienen de geregistreerde gegevens ter controle op de rechtmatigheid van de verstrekte en nog te verstrekken subsidiegelden.

§ 3 Reikwijdte ten aanzien van personen en gegevens

Artikel 3

De persoonsregistratie bevat uitsluitend persoonsgegevens over de in het aanmeldingsformulier vermelde categorie(ën) van personen. Over de geregistreerden worden ten hoogste de daarbij genoemde soorten gegevens in de registratie opgenomen. De persoonsgegevens zijn verkregen op de in het aanmeldingsformulier aangegeven wijze.

§ 4 Wijze van verkrijgen van gegevens

Artikel 4

De gegevens worden verkregen:

- door daartoe bevoegde ambtenaren van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;

- door instanties c.q. personen die daartoe door de houder zijn geautoriseerd, niet zijnde ambtenaren van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;

- van gemeenten en keurende instanties (bijvoorbeeld GAK en ABP);

- door middel van daarvoor bestemde formulieren met bijbehorende bescheiden en/of electronische informatiedrager.

Artikel 5

Ter bevordering van de juistheid en volledigheid van de opgenomen persoonsgegevens wordt een administratief organisatorische procedure gehanteerd, waarin zijn opgenomen de in acht te nemen controlepunten met betrekking tot juistheid en volledigheid van op te nemen gegevens en de hiertoe toegelaten bewijsstukken, alsmede de hierop van toepassing zijnde functiescheiding.

§ 5 Verwijdering van gegevens

Artikel 6

1. In het aanmeldingsformulier wordt voor de persoonsregistratie aangegeven in welke gevallen (soorten) gegevens met het oog op de doelstelling van de persoonsregistratie hun betekenis hebben verloren en de termijn waarbinnen zij daaruit wordt verwijderd.

2. De verwijderde archiefbescheiden worden ten hoogste gedurende de daarbij vermelde termijn bewaard alvorens zij worden vernietigd of overgedragen aan het Rijksarchief.

§ 6 Verstrekking van gegevens

Artikel 7

Binnen het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Milieubeheer worden uit de registratie slechts aan de volgende functionarissen gegevens verstrekt:

- ambtenaren van de afd. Uitvoering Volkshuisvestingsregelingen, voor zover betrokken bij de vaststelling, betaling en de controle van de subsidie-aanvragen en het daarop volgende subsidietraject in het kader van in art. 2, tweede lid, genoemde woningen;

- medewerkers van het Directoraat-Generaal van de Volkshuisvesting die op beleidsmatige gronden dan wel uit oogpunt van controle van de rechtmatigheid van de subsidieverstrekking, kennis moeten kunnen nemen van de geregistreerde gegevens;

- de minister resp. staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening & Milieubeheer, indien het gaat om het toepassen van discretionaire bevoegdheden;

- medewerkers van de centrale directies en de Accountantsdienst van het in de eerste volzin van dit artikel genoemde ministerie, die op beleidsmatige gronden, dan wel uit oogpunt van controle, kennis moeten kunnen nemen van de geregistreerde gegevens.

- functionarissen belast met informatieverstrekking aan geregistreerden;

- het management voor wat betreft managementinformatie;

Artikel 8

1. Aan een derde, als vermeld in het aanmeldingsformulier, worden uit de registratie slechts gegevens verstrekt voor zover zulks:

- voortvloeit uit het doel van de registratie;

- wordt vereist ingevolge een wettelijk voorschrift;

- geschiedt met toestemming van de geregistreerde.

2. T.b.v. wetenschappelijk onderzoek of statistiek dan wel op grond van dringende en gewichtige reden kunnen desgevraagd persoonsgegevens aan een derde verstrekt worden voor zover de persoonlijke levenssfeer van geregistreerden daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9

1. Uit de registratie kunnen ook in andere gevallen dan omschreven in art. 8 persoonsgegevens - alleen bestaande uit naam, adres, woonplaats, postcode en soortgelijke voor communicatie benodigde gegevens - aan een derde worden verstrekt.

2. Verstrekking van gegevens als bedoeld in het eerste lid, geschiedt slechts op schriftelijk verzoek van een derde, welk verzoek ten minste het doel vermeldt waarvoor de gevraagde gegevens zullen worden gebruikt.

3. De verstrekking vindt niet plaats, indien:

a. het doel waarvoor de verstrekking is verzocht, in strijd is met de wet, de openbare orde of de goede zeden;

b. de verstrekking redelijkerwijs niet in overeenstemming is met dat doel;

c. door verstrekking de persoonlijke levenssfeer van geregistreerde onevenredig zou worden geschaad.

4. De houder laat op verzoek van de geregistreerde of van zijn wettelijke vertegenwoordiger, bedoeld in artikel 11, derde lid, verstrekking ten aanzien van diens gegevens als bedoeld in dit artikel achterwege.

Artikel 10

Uit de registratie kunnen desgevraagd gegevens worden verstrekt aan personen of instanties met een publiekrechtelijke taak, voor zover zij die gegevens behoeven voor de uitvoering van hun taak en de persoonlijke levenssfeer van de geregistreerden daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 11

1. Indien voor verstrekking van gegevens aan een derde de toestemming van de geregistreerde vereist is, kan deze slechts schriftelijk worden gegeven. De toestemming kan betrekking hebben op één geval of op een beperkte categorie van gevallen en moet in het geschrift nauwkeurig zijn omschreven.

2. De toestemming kan steeds schriftelijk worden ingetrokken.

3. Indien de geregistreerde minderjarig is en de leeftijd van zestien jaren nog niet heeft bereikt, of onder curatele is gesteld, is in plaats van de toestemming van de geregistreerde die van zijn wettelijke vertegenwoordiger vereist.

Artikel 12

Met inachtneming van het bepaalde in artikel 45 der wet worden aan de Registratiekamer gegevens verstrekt.

§ 7 Toegang tot de registratie

Artikel 13

Rechtstreeks toegang tot de registratie hebben:

- N.V. RCC te Apeldoorn;

- de door dir. Reken- en Administratiecentrum geautoriseerde gebruikers van gegevens voorzover zij d.m.v. terminals toegang hebben tot de centrale computerbestanden.

§ 8 Verbanden met andere gegevensverzamelingen

Artikel 14

De registratie heeft directe verbanden met de Gemeentetabel van de BNG. Hieruit worden de rekeningnummers van de gemeenten verkregen, hetgeen noodzakelijk is voor de betaalbaarstelling.

Artikel 15

De registratie wordt gevoed/ondersteund vanuit de volgende hulpregistraties:

- dossiers opgeslagen in een archief; in de gearchiveerde dossiers bevinden zich de op de geregistreerde gegevens betrekking hebbende formulieren met alle bijbehorende bescheiden.

§ 9 Kennisneming door geregistreerden

Artikel 16

1. De houder deelt een ieder over wie voor de eerste keer persoonsgegevens in de registratie worden opgenomen schriftelijk mede dat dit het geval is. De mededeling bevat een aanduiding van het doel van de registratie, bedoeld in art. 2, alsmede de naam, het adres en de plaats van vestiging van de houder.

2. De mededeling geschiedt schriftelijk.

3. De verplichting, bedoeld in het eerste lid, geldt niet:

a. indien de betrokkene weet of redelijkerwijs kan weten dat een dergelijke opname heeft plaatsgevonden;

b. indien een gewichtig belang van de betrokkene zich tegen het doen van een schriftelijke mededeling verzet;

c. voor zover het achterwege laten van de mededeling noodzakelijk is met het oog op de belangen, genoemd in artikel 18.

Artikel 17

1. De houder deelt een ieder op diens verzoek schriftelijk binnen een maand mede of hem betreffende persoonsgegevens in de registratie zijn opgenomen.

2. Indien zodanige gegevens in de registratie zijn opgenomen, stelt de houder de verzoeker desverlangd binnen een maand na ontvangst van het verzoek schriftelijk een volledig overzicht daarvan met inlichtingen over de herkomst ter beschikking.

3. Een mededeling als bedoeld in de voorgaande leden wordt verzonden naar het adres waarop de verzoeker volgens de registratie woonachtig is.

4. Indien een gewichtig belang van de verzoeker dit eist, voldoet de houder aan een verzoek als bedoeld in dit artikel, in een andere dan schriftelijke vorm, die aan dat belang is aangepast.

5. De houder draagt zorg voor een deugdelijke vaststelling van de identiteit van de verzoeker. Zodanige vaststelling kan geschieden door het verifiëren van persoons- of beschikkings- gebonden gegevens, waarvan mag worden aangenomen dat daaromtrent uitsluitend de verzoeker kennis draagt.

6. De verzoeken, bedoeld in het eerste en tweede lid, worden ten aanzien van minderjarigen die de leeftijd van zestien jaren nog niet hebben bereikt, en ten aanzien van onder curatele gestelden gedaan door hun wettelijke vertegenwoordigers. De mededeling geschiedt eveneens aan de wettelijke vertegenwoordigers.

Artikel 18

De houder kan weigeren aan een in artikel 17 bedoeld verzoek te voldoen, voor zover dit noodzakelijk is in het belang van:

a. de veiligheid van de staat;

b. de opsporing en vervolging van strafbare feiten;

c. economische en financiële belangen van de staat en andere openbare lichamen;

d. inspectie, controle en toezicht door of vanwege overheidsorganen of andere organen met een publiekrechtelijke taak;

e. gewichtige belangen van anderen dan de verzoeker, de houder daaronder begrepen.

Artikel 19

1. Degene aan wie overeenkomstig artikel 17 kennis is gegeven van hem betreffende persoonsgegevens, kan de houder schriftelijk verzoeken deze te verbeteren, aan te vullen of te verwijderen, indien deze feitelijk onjuist, voor het doel van de registratie onvolledig of niet ter zake dienend zijn, dan wel in strijd met een wettelijk voorschrift in de registratie voorkomen. Het verzoek behelst de aan te brengen wijzigingen.

2. De houder bericht verzoeker binnen 2 maanden na ontvangst schriftelijk van het verzoek of dan wel in hoeverre hij daaraan voldoet. Art. 17, derde, vierde en vijfde lid is van overeenkomstige toepassing. Een weigering is met redenen omkleed.

3. De houder draagt zorg dat een beslissing tot verbetering, aanvulling of verwijdering binnen één maand na de mededeling van de houder, genoemd in het tweede lid, wordt uitgevoerd.

§ 10 Mededeling van verstrekking aan derden

Artikel 20

1. De houder deelt een ieder op diens verzoek schriftelijk binnen één maand mede of hem betreffende gegevens in het jaar voorafgaande aan het verzoek uit de persoonsregistratie aan derden zijn verstrekt.

2. Indien zodanige verstrekking is geschied, doet de houder van de inhoud van die gegevensverstrekking desverlangd binnen één maand na ontvangst van het verzoek in schriftelijke vorm mededeling aan de verzoeker.

3. De artikelen 17, derde, vierde en vijfde lid, en 18 zijn van overeenkomstige toepassing.

§ 11 Kosten

Artikel 21

Voor een bericht als bedoeld in de artikelen 17, 19 en 20 worden geen kosten in rekening gebracht.

§ 12 Hoofdlijnen van het beheer van de registratie

Artikel 22

De voorzieningen, bedoeld in artikel 8 van de Wet persoonsregistraties, zijn:

a. beveiliging toegankelijkheid van de bestanden door beperkte autorisatie;

b. in de geldende beschrijving van de administratieve organisatie opgenomen aanwijzingen t.b.v. het gebruik en beheer van de geautomatiseerde gegevens;

c. ten aanzien van de voorzieningen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de persoonsregistraties tegen verlies of aantasting van de gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking wordt verwezen naar het ’Standaard Beveiligingsniveau’ van de N.V. RCC te Apeldoorn, de overeenkomst (met bijlagen) tussen het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de N.V. RCC te Apeldoorn ten aanzien van het beheer en de exploitatie van het systeem HVG en het systeem WAST/G;

d. de aanwijzingen inzake de beveiliging van persoonsgegevens verwerkt en opgeslagen in geautomatiseerde gegevensverwerkende systemen bij de Rijksoverheid, conform het besluit van de Minister-President d.d. 16 juli 1982.

e. de Beveiligingsstandaard DGVH, d.d. 5 juni 1989.

§ 13 Rechten van geregistreerden

Artikel 23

De schriftelijke kennisgeving, bedoeld in artikel 28 van de wet, aan een geregistreerde over wie voor de eerste keer gegevens in de persoonsregistratie zijn opgenomen, vermeldt tevens de plaats van terinzagelegging van het reglement.

Artikel 24

1. Verzoeken van een geregistreerde om kennisneming, om aanvulling, verbetering of verwijdering of om mededeling van verstrekking aan derden van over hem in de persoonsregistratie opgenomen gegevens, als bedoeld in paragraaf 7 van de wet, worden schriftelijk ingediend bij de beheerder.

2. De beheerder draagt zorg voor een deugdelijke vaststelling van de identiteit van de verzoeker. De vaststelling geschiedt aan de hand van de in de Wet op de identificatieplicht aangewezen documenten (Staatsblad 1993, 660 artikel 1).

Artikel 25

1. Indien een beheerder niet of niet geheel aan een verzoek als bedoeld in artikel 24, eerste lid, voldoet, stelt hij de betrokkene tevens in kennis van de procedure voor indiening van een verzoek om heroverweging bij de minister, bedoeld in artikel 24, eerste lid, van de regeling.

2. Een betrokkene kan een klacht indienen bij de minister, indien naar zijn oordeel zijn persoonlijke levenssfeer is of wordt aangetast. Een klacht wordt schriftelijk ingediend. De minister neemt binnen zes weken na ontvangst daarvan een besluit.

Artikel 26

1. Een verzoek als bedoeld in de artikel 24, eerste lid, wordt gericht aan de beheerder genoemd in artikel 2, derde lid.

2. Een verzoek om heroverweging, als bedoeld in artikel 25, eerste lid, dan wel een klacht, als bedoeld in artikel 25, tweede lid, wordt gericht aan:

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Postbus 20951, 2500 EZ ’s-Gravenhage.

3. Aan geregistreerden worden geen kosten in rekening gebracht.

§ 14 Slotbepalingen

Artikel 27

1 a) Dit reglement wordt in de Staatscourant geplaatst.

1 b) Dit reglement treedt in werking met ingang van de derde dag na die, waarop het in de Staatscourant wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 juli 1995.

2. Dit reglement wordt ter inzage gelegd bij de Directie Reken- en Administratiecentrum, afd. Uitvoering Volkshuisvestingsregelingen en in de bibliotheek van het Directoraat-Generaal van de Volkshuisvesting, Rijnstraat 8 te ’s Gravenhage.

3. De houder van de in dit reglement bedoelde persoonsregistratie doet van de aard van de persoonsregistratie en de terinzagelegging ervan schriftelijk mededeling aan de Registratiekamer.

Artikel 28

Deze regeling kan worden aangehaald als het Reglement bescherming persoonsgegevens gehandicapten.


’s-Gravenhage, 25 augustus 1995. De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
Voor deze:
De beheerder van de persoonsregistratie,
b/a J.M. van Vucht.

Aanmeldingsformulier

Betreft Reglementsplichtige persoonsregistratie

Deze aanmelding betreft de eerste aanleg van een persoonsregistratie

Algemene gegevens betreffende de persoonsregistratie

1. Benaming of aanduiding van de persoonsregistratie:

Reglement bescherming persoonsgegevens Beschikking geldelijke steun gehandicapten (DGVH/RAC/UVR-02 d.d. 25 augustus 1995)

2. De persoonsregistratie is geautomatiseerd

3. Houder van de persoonsregistratie is naam: Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

adres: Rijnstraat 8

postcode en plaats: 2515 XP Den Haag

postadres: Postbus 20951

postcode en plaats: 2500 EZ Den Haag

telefoonnummer: (070) 3393939

faxnummer: (070) 3391350

4. Beheerder van de persoonsregistratie is

Functie: Hoofd Afdeling Uitvoering Volkshuisvestinsregelingen

Adres: Rijnstraat 8

Postcode en plaats: 2515 XP Den Haag

Postadres: Postbus 30941

Postcode en plaats: 2500 GX Den Haag

Interne postcode: 230

Telefoonnummer: (070) 3392884

Faxnummer: (070) 3391248

5. Bewerker van de persoonsregistratie is

Naam: N.V. RCC

Adres: Fauststraat 1

Postcode en plaats: 7323 BA Apeldoorn

Telefoonnummer: (055) 778822

Faxnummer: (055) 215960

Gegevens betreffende de terinzagelegging van het reglement

6. Datum terinzagelegging (alleen bij reglementsplichtige registraties): 25 augustus 1995.

Gegevens betreffende de inhoud van de persoonsregistratie

7. Omschrijving van het doel van de persoonsregistratie

De registratie heeft ten doel aan de houder gegevens te verschaffen ten behoeve van de (her)berekening, de betaling en de terugvordering van jaarlijkse bijdragen en bijdragen ineens. Tevens dienen de geregistreerde gegevens ter controle op de rechtmatigheid van de verstrekte en nog te verstrekken subsidiegelden.

8. De registratie bevat uitsluitend persoonsgegevens over de volgende categorie(ën) van personen. Over de geregistreerden worden ten hoogste de daarbij genoemde soorten van persoonsgegevens in de registratie opgenomen. De persoonsgegevens zijn verkregen op de daarbij aangegeven wijze.

Personen Soort gegevens

eigenaar/bewoner dossiernummer

eigenaar/verhuurder gemeente

huurder naam belanghebbende

adres belanghebbende

woonplaats en postcode

rekeningnummer van gemeente bij de BNG

naam van de gemeente

adres gemeente

woonplaats en postcode

bankrekeningnummer van de gemeente

code van de regeling

voorlopige of definitieve bijdrage

status bewonersverklaring

startdatum betalingsverplichting

datum retourontvangst bewonersverklaring

looptijd

exploitatietoeslag (ADL)

geleidestaatnummer van verplichting en betaling

verplichtingsdatum

boekingsdatum

subsidiebedrag

rentepercentage

annuïteitsbedrag

plus/min-kolom

bedrag eigen bijdrage

status betaalopdracht

valutadatum

bedrag jaarlijkse bijdrage

ODB-nummer

soort betaling (betaling, terugvordering, nabe-taling, correctie etc.)

toelichting

totaal betaald

Hierbij verklaart ondergetekende bevoegd te zijn om deze aanmelding te doen en dat de hiervoor gegeven informatie juist is,

Plaats: Den Haag,

Datum: 25 augustus 1995

Naam: drs. P.J.L.M. Teesink

Functie : hfd. DGVH/RAC/UVR

Aanvullende gegevens

Inhoud; verbanden met andere persoonsregistraties

9. Wijze van verkrijging

Soort gegevens Bron en wijze van

verkrijging

1 a. Adressering HVG: Gemeentetabel

Burgemeester & van de BNG; aan de Wethouders hand van de code wordt de juiste adressering verkregen.

WAST/G: Gemeente-tabel van het CBS; aan de hand van de code wordt de juiste adressering verkregen.

b. Rekeningnummers

gemeenten Gemeentetabel van de BNG.

10. Verwijdering en vernietigen van gegevens

Gevallen en termijn Bewaartermijn

van verwijdering archief

1. De gegevens wor-

den uit de registratie

verwijderd, als de ex-

ploitatieperiode van de

in art. 2, 2e lid van het

privacyreglement ge-

noemde regelingen is

verstreken. max. 5 jaar

2. In ieder geval wor-

den de gegevens ver-

wijderd, wanneer zij

niet meer nodig zijn

voor het doel van de

registratie.

11. Verbanden met andere registraties: geen

Verstrekking van gegevens; recht-streekse toegang

12. Structurele verstrekking van gegevens binnen organisatie van beheerder & houder

Binnen de organisatie van beheerder worden aan de volgende functionarissen geen andere dan de hieronder genoemde gegevens uit de registratie verstrekt:

Functionaris Soort gegevens

1. Functionarissen be-

last met behandeling

van subsidie-aan-

vragen en betreffende

subsidietraject alle gegevens

2. Functionarissen be-

last met informatie-

verstrekking aan ge-

registreerden alle gegevens

3. Functionarissen be-

last met controle van

de rechtmatigheid van

de subsidieverstrek-

king alle gegevens

4. De Minister en/of

Staatssecretaris, indien

het het toepassen

van discretionaire be-

voegdheden betreft alle gegevens

13. Rechtstreekse toegang tot de registratie

Rechtstreekse toegang tot de persoonsregistratie hebben, steeds voor zover zij deze strikt nodig hebben voor het uitvoeren van hun taken, de functionarissen bedoeld in artikel 13. Hun bevoegdheden zijn schriftelijk vastgelegd in een autorisatietabel.

14. Structurele verstrekking van gegevens aan derden

In overeenstemming met het doel van de persoonsregistratie worden aan de navolgende instanties geen andere dan de daarbij genoemde soorten van gegevens uit de registratie verstrekt:

Personen/instanties Soort gegevens

1. N.V. RCC te Apel-

doorn alle gegevens

2. De door dir. Reken-

en Administratie-

centrum geautoriseer-

de gebruikers van de

gegevens voor zover

zij d.m.v. terminals

toegang hebben tot

de centrale computer-

bestanden alle gegevens

Hoofdlijnen beheer

15. Beheer en beveiliging

1) Ter bevordering van de juistheid en de volledigheid van opgenomen persoonsgegevens zijn procedures vastgesteld voor: .

2) Ten aanzien van de voorzieningen van technische en organisatorische aard ter beveiliging van de persoonsregistraties tegen verlies of aantasting van de gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking wordt verwezen naar het ’Standaard Beveiligingsniveau’ van de N.V. RCC te Apeldoorn, de overeenkomst (met bijlagen) tussen het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de N.V. RCC te Apeldoorn ten aanzien van het beheer en de exploitatie van het systeem HVG, alsmede naar de Aanwijzingen inz. de beveiliging van persoonsgegevens verwerkt en opgeslagen in geautomatiseerde gegevensverwerkende systemen bij de Rijksoverheid, besluit van de Minister-President d.d. 16 juli 1982.

Overige bepalingen

16. Inwerkingtreding, bekendmaking

1) Dit reglement treedt in werking op 1 juli 1995 en kan worden aangehaald als privacyreglement gehandicapten.

2) Het reglement wordt ingeschreven in het Register persoonsregistraties VROM, bedoeld in art. 10 van de regeling en voorts ter inzage gelegd in de VROM-bibliotheek.

3) Van de vaststelling van dit reglement alsmede van wijziging of intrekking daarvan, wordt mededeling gedaan in de Staatscourant. Daarbij wordt de aard van de persoonsregistratie vermeld en de plaats, waar het reglement ter inzage is gelegd.

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

Voor deze:

De beheerder,

Hfd. DGVH/RAC/UVR,

b.a. J.M. van Vucht.

Naar boven