Goedkeuring besluit Tica i.v.m. opheffing GMD en wijziging status sociale fondsen

Besluit van het Tijdelijk instituut voor coördinatie en afstemming inzake vaststelling van Regels in verband met opheffing van de GMD en in verband met wijziging van de status van het AWf, het Aof, het AAf en het Tf

29 december 1994/PB 3/20

Het Tijdelijk instituut voor coördinatie en afstemming,

Gelet op de artikelen V, VI en VII van de Invoeringswet Organisatiewet sociale verzekeringen;

Besluit:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. het Tica: het Tijdelijk instituut voor coördinatie en afstemming, genoemd in hoofdstuk IV van de Organisatiewet sociale verzekeringen;

b. een bedrijfsvereniging: een bedrijfsvereniging als bedoeld in artikel 40 van de Organisatiewet sociale verzekeringen;

c. de GMD: de Gemeenschappelijke Medische Dienst, genoemd in hoofdstuk II, § 2a, van de Organisatiewet Sociale Verzekering, zoals deze luidde op 31 december 1994;

d. het AWf: het Algemeen Werkloos-heidsfonds, genoemd in artikel 103 van de Werkloosheidswet, zoals deze luidde op 31 december 1994;

e. het Aof: het Arbeidsongeschiktheidsfonds, genoemd in artikel 72 van de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, zoals deze luidde op 31 december 1994;

f. het AAf: het Algemeen Arbeidsongeschiktheidsfonds, genoemd in artikel 66 van de Algemene Arbeidsongeschiktheidswet, zoals deze luidde op 31 december 1994;

g. het Tf: het Toeslagenfonds, genoemd in artikel 31 van de Toeslagenwet, zoals deze luidde op 31 december 1994;

h. het Ctsv: het College van toezicht sociale verzekeringen, genoemd in hoofdstuk II van de Organisatiewet sociale verzekeringen.

Artikel 2 Overgang vermogensbestanddelen

1. Alle vermogensbestanddelen van de GMD gaan over op het Tica ten laste dan wel ten gunste van het AAf. Deze vermogensbestanddelen worden geplaatst op een voor dit doel geopende balansrekening inzake 'verantwoording opheffing GMD'.

2. Uiterlijk binnen zes maanden na inwerkingtreding van dit besluit zal de definitieve overgang van de onderscheiden vermogensbestanddelen naar het Tica dan wel naar de bedrijfsverenigingen plaatsvinden.

Artikel 3 Overgang publiekrechtelijke rechten en verplichtingen

1. Publiekrechtelijke rechten en verplichtingen van de GMD, welke samenhangen met de werkzaamheden, genoemd in artikel 22a, eerste lid van de Organisatiewet Sociale Verzekering, artikel 7, tweede lid van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening militairen, zoals dit artikellid luidde op 31 december 1994, respectievelijk artikel 58 van de Wet overgangsregeling arbeidsongeschiktheidsverzekering, zoals dit artikel luidde op 31 december 1994, gaan:

a. voor zover de werkzaamheden betrekking hebben op een natuurlijk persoon dan wel degene, bedoeld in artikel 57a van de AAW, over op de bedrijfsvereniging die op grond van de wettelijke bepalingen dient te beslissen over de toekenning van de uitkering of van de voorziening aan de desbetreffende natuurlijke persoon dan wel aan degene, bedoeld in artikel 57a van de AAW;

b. voor zover deze niet op grond van onderdeel a overgaan op een bedrijfsvereniging, over op het Tica.

2. De verplichting ingevolge artikel 22d van de Organisatiewet Sociale Verzekering, zoals deze luidde op 31 december 1994, om het verslag van de werkzaamheden van de GMD samen te stellen over het kalenderjaar 1994 gaat over op het Tica.

Dit verslag wordt uiterlijk binnen zes maanden na de inwerkingtreding van dit besluit vastgesteld en aangeboden aan de minister en het Ctsv.

Artikel 4 Beschikkingen genomen door de GMD

1. Een beschikking welke door de GMD is genomen, geldt, voor zover die beschikking betrekking heeft op een natuurlijk persoon dan wel degene, bedoeld in artikel 57a van de AAW dan wel een werkgever als bedoeld in artikel 59n van de Algemene Arbeidsongeschiktheidswet, als een beschikking welke genomen is door de bedrijfsvereniging die op grond van de wettelijke bepalingen, zoals die met ingang van 1 januari 1995 luiden, bevoegd is tot het nemen van die beschikking.

2. Een beschikking welke door de GMD is genomen en die niet krachtens het eerste lid geldt als een beschikking van een bedrijfsvereniging, geldt als een beschikking welke is genomen door het Tica.

Artikel 5 Verzoeken aan de GMD om een beschikking te nemen

1. Een verzoek aan de GMD om een beschikking te nemen, wordt, voor zover de te nemen beschikking betrekking heeft op een natuurlijk persoon dan wel op degene, bedoeld in artikel 57a van de AAW dan wel een werkgever als bedoeld in artikel 59n van de Algemene Arbeidsongeschiktheidswet, beschouwd als te zijn gericht aan de bedrijfsvereniging die op grond van de wettelijke bepalingen, zoals die met ingang van 1 januari 1995 luiden, bevoegd is tot het nemen van die beschikking.

2. In afwijking van het eerste lid vervalt een verzoek om een beschikking te nemen, indien het verzoek aan de GMD is gedaan door de bedrijfsvereniging, die op grond van de wettelijke bepalingen, zoals die met ingang van 1 januari 1995 luiden, bevoegd is tot het nemen van die beschikking.

3. Een verzoek aan de GMD om een beschikking te nemen, wordt voor zover dit niet op grond van het eerste lid wordt beschouwd als te zijn gericht aan een bedrijfsvereniging, beschouwd als te zijn gericht aan het Tica.

Artikel 6 Civielrechtelijke en administratiefrechtelijke procedures GMD

1. Bij administratiefrechtelijke procedures ter zake van handelingen of besluiten van de GMD treedt de bedrijfsvereniging in de plaats van de GMD, indien de procedure betrekking heeft op een natuurlijk persoon dan wel op degene, bedoeld in artikel 57a van de AAW dan wel een werkgever als bedoeld in artikel 59n van de Algemene Arbeidsongeschiktheidswet. De bedrijfsvereniging, bedoeld in de eerste volzin, is de bedrijfsvereniging die krachtens de wettelijke bepalingen, zoals die met ingang van 1 januari 1995 luiden, dient te beslissen over de uitkering of over de voorziening aan de desbetreffende natuurlijke persoon dan wel aan degene, bedoeld in artikel 57a AAW dan wel artikel 59n van de Algemene Arbeidsongeschiktheidswet.

2. Bij administratiefrechtelijke procedures ter zake van handelingen of besluiten van de GMD treedt, voor zover niet krachtens het eerste lid de bedrijfsvereniging in de plaats treedt van het GMD, het Tica in de plaats van de GMD.

3. Bij civielrechtelijke procedures ter zake van handelingen of besluiten van de GMD treedt het Tica in de plaats van de GMD.

Artikel 7 Civielrechtelijke en administratiefrechtelijke procedures AWf, Aof, AAf en Tf

Bij civielrechtelijke en administratiefrechtelijke procedures ter zake van handelingen of besluiten van het AWf, het Aof, het AAf en het Tf treedt het Tica in de plaats van het AWf, het Aof, het AAf en het Tf.

Artikel 8 Onvoorziene gevallen

1. In alle gevallen waarin dit besluit niet voorziet, beslist het bestuur van het Tica.

2. Het bestuur van het Tica brengt de krachtens het eerste lid genomen beslis-singen ter kennis van het Ctsv.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 1995.

Artikel 10 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Regels in verband met opheffing van de GMD en in verband met de wijziging van de status van het AWf, het Aof, het AAf en het Tf.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden gepubliceerd.

Amsterdam, 29 december 1994.
Het Tijdelijk instituut voor coördinatie en afstemming,
R. de Groot, directeur

Toelichting

Algemeen

Op grond van de artikelen V, VI en VII van de Invoeringswet Organisatiewet sociale verzekeringen (IOsv) dient het Tijdelijk instituut voor coördinatie en afstemming (Tica) regels te stellen welke samenhangen met de opheffing van de Gemeenschappelijke Medische Dienst (GMD) en met de wijziging van de status van het Algemeen Werkloosheids- fonds (AWf), het Arbeidsongeschikt- heidsfonds (Aof), het Algemeen Arbeidsongeschiktheidsfonds (AAf) en het Toeslagenfonds (Tf).

De regels betreffen de overgang van alle vermogensbestanddelen van de GMD en de overgang van de publiekrechtelijke rechten en verplichtingen van de GMD. Daarnaast dienen regels gesteld te worden met betrekking tot beschikkingen genomen door de GMD, verzoeken aan de GMD om een beschikking te nemen en civielrechtelijke en administratieve procedures ter zake van handelingen of besluiten van de GMD, het AWf, het Aof, het AAf en het Tf. Het Tica dient te bepalen in welke gevallen een bedrijfsvereniging in de plaats treedt van de GMD, respectievelijk van de fondsen, en in welke gevallen het Tica.

Overeenkomstig de toelichting op de genoemde artikelen van de IOsv heeft het Tica bij het stellen van deze regels als uitgangspunt genomen dat al hetgeen betrekking heeft op individuele gevalsbehandeling over dient te gaan op de bedrijfs-vereniging die beslist over de uitkering (voorziening) van de betrokkene. Dit betreft onder meer taken als claimbeoordeling en arbeidsongeschiktheidsschatting, het beoordelen, corrigeren en faciliteren van de reïntegratie-activiteiten bij de eigen werkgever en toepassing van reïntegratie-instrumenten.

Beleidsvoorbereidende en beleidsondersteunende werkzaamheden van de stafdiensten van het GMD-apparaat, en al hetgeen hierop betrekking heeft dient volgens dit uitgangspunt over te gaan op het Tica.

In de artikelsgewijze toelichting wordt voor zover nodig nader ingegaan op de gestelde regels.

Artikelgewijze toelichting

Artikel 2 Op het moment waarop deze regels tot stand komen bestaat nog geen volledig inzicht in de vermogensbestanddelen van de GMD, alsmede een verantwoord inzicht in de vermogensbestand-delen welke over dienen te gaan op de bedrijfsverenigingen, dan wel welke vermogensbestanddelen ten gunste of ten laste dienen te worden gebracht van (één van) de fondsen, die door het Tica worden beheerd. Gelet daarop wordt in dit artikel bepaald dat alle vermogensbestanddelen van de GMD overgaan op het Tica. Op grond van artikel V van de IOsv is hiervoor geen akte of betekening nodig. Door deze overgang wordt het mogelijk om een volledig inzicht te krijgen van de vermogensbestanddelen van de GMD. Ook wordt op deze wijze bereikt dat bij de inwerkingtreding van de IOsv duidelijk is wie ten aanzien van de vermogensbestanddelen van de GMD bevoegd is tot het nemen van beslissingen.

Zodra het Tica beschikt over een volledig inzicht, zal worden bepaald of en zo ja welke vermogensbestanddelen over dienen te gaan op de bedrijfsverenigingen, dan wel welke vermogensbestanddelen ten gunste of ten laste dienen te worden gebracht van (één van) de fondsen, die door het Tica worden beheerd.

Teneinde een definitieve overgang van de vermogensbestanddelen zorgvuldig te regelen worden de vermogensbestanddelen boekhoudkundig geplaatst op een aparte balansrekening inzake 'verantwoording opheffing GMD'.

Artikel 3 Dit artikel regelt de verdeling van publiekrechtelijke rechten en verplichtingen van de GMD tussen de bedrijfsverenigingen en het Tica.

Het eerste lid heeft betrekking op de publiekrechtelijke rechten en verplichtingen van de GMD welke samenhangen met werkzaamheden van de GMD die worden genoemd in artikel 22a, eerste lid van de Organisatiewet Sociale Verzekering (dit zijn met name genoemde werk-zaamheden welke voortvloeien uit de wettelijke arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, de Ziektewet en de Wet arbeid gehandicapte werknemers), respectievelijk samenhangen met werkzaamheden van de GMD op grond van de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening militairen en de Wet overgangsregeling arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Zoals in het algemeen deel van de toelichting reeds is aangegeven, gaan deze publiekrechtelijke rechten en verplichtingen van de GMD voor zover die betrekking hebben op de individuele gevalsbehandeling over op de bedrijfsvereniging die in het desbetreffende geval de beslissing dient te nemen. In de overige gevallen gaan deze publiekrechtelijke rechten en verplichtingen van de GMD over op het Tica.

Volledigheidshalve wordt nog opgemerkt dat ook de publiekrechtelijke rechten en verplichtingen die betrekking hebben op de arbeidsbemiddeling (artikel 16 van de Wet arbeid gehandicapte werknemers) en op het toekennen van loonkostensubsidie en tegemoetkoming in kosten van training en begeleiding van de arbeidsongeschikte (artikel 59n van de Algemene Arbeidsongeschiktheidswet) overgaan op de bedrijfsverenigingen. Ter zake van die overgang zijn evenwel geen nadere regels noodzakelijk, aangezien in de IOsv wordt voorzien in overgang van de desbetreffende publiekrechtelijke rechten en verplichtingen door aanpassing van de genoemde wettelijke bepalingen.

Uit het tweede lid vloeit voor het Tica de verplichting voort om het verslag van de werkzaamheden van de GMD voor het kalenderjaar 1994 vast te stellen.

Artikel 4 Op grond van het eerste lid geldt een beschikking welke door de GMD is genomen en die betrekking heeft op de individuele gevalsbehandeling, als een beschikking genomen door een bedrijfsvereniging. Krachtens het tweede lid gelden andere beschikkingen welke zijn genomen door de GMD, als beschikkingen genomen door het Tica.

Artikel 5 Indien een verzoek aan de GMD om een beschikking te nemen betrekking heeft op de individuele gevalsbehandeling wordt dit verzoek krachtens het eerste lid beschouwd als te zijn gericht aan de bedrijfsvereniging die vanaf 1 januari 1995 krachtens de wettelijke bepalingen bevoegd is om de beschikking te nemen. Indien dat dezelfde bedrijfsvereniging is als de bedrijfsvereniging die het verzoek aan de GMD heeft gedaan dan vervalt krachtens het tweede lid het verzoek.

Op grond van het derde lid worden de overige verzoeken aan de GMD om een beschikking te nemen, beschouwd als te zijn gericht aan het Tica.

Artikel 6 In het eerste lid is geregeld dat bij administratiefrechtelijke procedures ter zake van handelingen of besluiten van de GMD een bedrijfsvereniging in de plaats treedt van de GMD indien de procedure betrekking heeft op de individuele gevalsbehandeling.

Op grond van het tweede en derde lid treedt het Tica in de plaats van de GMD bij overige administratiefrechtelijke procedures en bij civielrechtelijke procedures ter zake van handelingen of besluiten van de GMD.

Op grond van artikel VII van de IOsv treden de bedrijfsvereniging en het Tica in de plaats van de GMD zonder dat daarvoor een betekening nodig is en met overneming van procureurstelling onderscheidenlijk aanwijzing van een gemachtigde. De beroepstermijn wordt door deze in de plaats treding niet beïnvloed.

Artikel 7 Op grond van dit artikel treedt het Tica in de plaats van het AWf, het Aof, het AAf en het Tf bij civielrechtelijke en administratiefrechtelijke procedures ter zake van handelingen of besluiten van de genoemde fondsen. Aangezien de desbetreffende procedures geen betrekking hebben op de individuele gevalsbehandeling, ziet het Tica geen aanleiding om in bepaalde gevallen de bedrijfsverenigingen in de plaats te laten treden van de fondsen.

Op grond van artikel VII van de IOsv treedt het Tica in de plaats van de fondsen zonder dat daarvoor een betekening nodig is en met overneming van procureurstelling onderscheidenlijk aanwijzing van een gemachtigde. De beroepstermijn wordt door deze in de plaats treding niet beïnvloed.

Artikel 8 Dit artikel geeft het bestuur van het Tica de mogelijkheid om in gevallen waarin dit besluit niet voorziet te beslissen. In verband met de taak van het College van toezicht sociale verzekeringen bij de totstandkoming van deze regels, zal het bestuur van het Tica beslissingen op grond van dit artikel ter kennis brengen van het College.

Artikel 9 De ingangsdatum van dit besluit is bepaald op de dag waarop de IOsv in werking treedt, te weten 1 januari 1995. Alleen op deze wijze is immers te bereiken dat geen hiaat ontstaat tussen het moment van opheffen van de GMD, respectievelijk de wijziging van de status van de fondsen en het moment waarop de vermogensbestanddelen, publiekrechtelijke rechten en verplichtingen etc. overgaan op een bedrijfsvereniging respectievelijk het Tica.

Amsterdam, 29 december 1994.

Het Tijdelijk instituut voor coördinatie en afstemming,

R. de Groot, directeur.

Naar boven