Staatsblad
van het Koninkrijk der Nederlanden
STB9073
Jaargang 2004
2004
663
Besluit van 3 december 2004, houdende aanpassing van een aantal algemene
maatregelen van bestuur in verband met de invoering van de
Spoorwegwet
Wij Beatrix, bij
de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau,
enz. enz. enz.
Op de voordracht van
Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 16 september 2003,
nr. HDJZ/S&W/2003-1878, Hoofddirectie Juridische
Zaken;
Gelet op
artikel 8 van de
Winkeltijdenwet, artikel 6 van
de Veewet, artikel 16 van de
Arbeidsomstandighedenwet 1998,
artikel 5:12, tweede lid, van de
Arbeidstijdenwet, de artikelen 8
en 9 van de Wet Infrastructuurfonds,
artikel 7 van de Waterschapswet,
artikel 33 van de Wegenwet,
artikel 4 van de Wet advies en overleg
verkeer en waterstaat, artikel
82 van de Wet personenvervoer 2000 en
artikel 28, eerste lid, van de Wet Raad
voor de Transportveiligheid;
De Raad van State gehoord (advies van
20 november 2003, nr. W09.03.0401/V);
Gezien het nader rapport van Onze
Minister van Verkeer en Waterstaat van 29 november 2004, nr.
HDJZ/S&W/2004-2887, Hoofddirectie Juridische
Zaken;
Hebben
goedgevonden en verstaan:
§ 1.
Economische
Zaken
ARTIKEL I
Het
Vrijstellingenbesluit
Winkeltijdenwet wordt als volgt
gewijzigd:
In artikel 4, eerste en tweede lid,
wordt «stationsgebouwen van de N.V. Nederlandse
Spoorwegen» telkens vervangen door: een station als bedoeld in
artikel 26, tweede lid, van de
Spoorwegwet.
§ 2.
Landbouw,
Natuur en
Voedselkwaliteit
ARTIKEL II
Het koninklijk
besluit van 23 februari 1922, ter uitvoering der artikelen 6, 25, 30,
32 en 57 der Veewet (Stb. 83) wordt als volgt
gewijzigd:
A
In artikel 1
vervalt:, behalve langs die, bedoeld in artikel 2 der wet van 28
October 1889 (Staatsblad n°.
146),.
B
In de
artikelen 1, 2, 3, 4, 9 en 12 wordt «wagens» telkens
vervangen door: spoorvoertuigen.
C
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1.
In het eerste lid wordt «De
stationschef of die hem vervangt» vervangen door: De betrokken
spoorwegonderneming.
2.
Lid 5
vervalt.
D
In artikel 3 wordt de zinsnede «den
stationschef, of die hem vervangt» vervangen door: de betrokken
spoorwegonderneming.
E
In artikel 4 en het opschrift van Titel IV wordt
«spoor- of tramwegen» vervangen door:
spoorwegen.
F
In
artikel 4 wordt «wagens» telkens vervangen door:
spoorvoertuigen en wordt «de wagen» vervangen door: het
spoorvoertuig.
§ 3.
Sociale Zaken
en
Werkgelegenheid
ARTIKEL III
Het
Arbeidsomstandighedenbesluit
wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1.21
vervalt.
B
In de
artikelen 2.44, 3.42, vierde en achtste lid, 5.13, 6.24, vijfde lid, en
8.14, eerste lid, wordt «spoor- of tramweg» telkens
vervangen door: spoorweg.
C
In artikel 3.42, vijfde lid, wordt «spoor-
en tramwegondernemingen» vervangen door:
spoorwegondernemingen.
§ 4.
Verkeer en
Waterstaat
ARTIKEL IV
Het
Arbeidstijdenbesluit vervoer
wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 3.1:1 wordt
de zinsnede «een railvoertuig, gebezigd in verband met vervoer
over hoofd- en lokaalspoorwegen, alsmede de daarop aansluitende
raccordementen» vervangen door: een spoorvoertuig, gebezigd in
verband met vervoer over hoofdspoorwegen of lokale spoorwegen, alsmede
de daarop aansluitende bijzondere
spoorwegen.
ARTIKEL V
Het Besluit
Infrastructuurfonds wordt als volgt
gewijzigd:
A
In de artikelen 1, 4,
vijfde lid, 5, vierde lid, 9, eerste lid, onder a, 16a, tweede lid, en
in het opschrift van § 4 wordt «het landelijk
railnet» vervangen door: het landelijk
spoorwegnet.
B
In
artikel 5, eerste lid, onderdeel k, wordt «de rail»
vervangen door: het spoor.
C
In de artikelen 9, derde lid, 16c, onderdeel c,
17, 18, 19, tweede lid, en 21, eerste en derde lid, wordt
«railinfrastructuur» telkens vervangen door:
spoorweginfrastructuur.
D
In artikel 9, eerste lid, onderdeel a, wordt
«railwegen» vervangen door:
spoorwegen.
E
In de
bijlage wordt «railweg» telkens vervangen door
«spoorweg», wordt «Railweg» vervangen door
«Spoorweg» en wordt «Railwegen» vervangen
door: Spoorwegen.
ARTIKEL VI
Het
Wegenleggerbesluit wordt als
volgt gewijzigd:
A
In de tekst van
het model, bedoeld in artikel 1, wordt de zinsnede «stations,
als bedoeld bij artikel 70 van de Spoorwegwet» vervangen door:
stations, als bedoeld in artikel 26, tweede lid, van de
Spoorwegwet.
B
In
artikel 5, eerste lid, onder II, wordt «artikel 70»
vervangen door: artikel 26, tweede lid,.
C
In artikel 8, tweede lid, onder II, wordt
«stations, als bedoeld bij artikel 70 van de Spoorwegwet»
vervangen door: stations, als bedoeld in artikel 26, tweede lid, van de
Spoorwegwet.
D
In
artikel 14 wordt «stations, als bedoeld bij artikel 70 der
Spoorwegwet» vervangen door: stations, als bedoeld in artikel
26, tweede lid, van de
Spoorwegwet.
ARTIKEL VII
Het Besluit overleg
verkeer en waterstaat wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 2, onderdeel b, wordt de zinsnede
«scheepvaart- en railwegen» vervangen door: scheepvaart-
en spoorwegen.
ARTIKEL VIII
Het Besluit
personenvervoer 2000 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 56, eerste lid, onderdeel c, wordt
«railinfrastructuur» vervangen door:
spoorweginfrastructuur.
ARTIKEL IX
Het Besluit Raad
voor de Transportveiligheid wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 6, onder f, wordt:
a.
«railwegongeval» vervangen door:
spoorwegongeval,
b. «railvoertuig» vervangen
door: spoorvoertuig en
c. «railweg» vervangen
door: spoorweg.
§ 5.
Slotbepalingen
ARTIKEL X
De
artikelen van dit besluit treden in werking op een bij koninklijk
besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of
onderdelen daarvan verschillend kan worden
vastgesteld.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van
toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
Het advies van de Raad van
State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid
j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat
het uitsluitend opmerkingen van redactionele aard
bevat.
's-Gravenhage,
3
december
2004
Beatrix
De
Minister van Verkeer en
Waterstaat,
K. M.
H. Peijs
Uitgegeven de eenentwintigste december 2004
eenentwintigste
december
2004
De Minister van
Justitie,
J.
P.
H. Donner
NOTA VAN TOELICHTING
ALGEMEEN
Met dit besluit worden enkele algemene maatregelen van
bestuur aangepast aan de nieuwe Spoorwegwet (hierna: de wet). De
aanpassingen zijn technisch van aard.
Een groot deel van de
aanpassingen komt voort uit in de wet gehanteerde terminologie, die op
onderdelen afwijkt van de voorheen op het terrein van het spoor
geldende wetgeving: railweg wordt bijvoorbeeld vervangen door spoorweg.
Om ook in technische zin de met de wet beoogde eenheid van wetgeving
voor het spoor te bereiken, is aanpassing van bestaande regelgeving op
het niveau van de algemene maatregel van bestuur noodzakelijk.
In de artikelsgewijze toelichting wordt een aantal aanpassingen
apart toegelicht.
Onder de verantwoordelijkheid van de
Minister van Justitie wordt het Besluit alcoholonderzoeken gewijzigd.
Daarnaast wordt onder verantwoordelijkheid van de Minister van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer een amvb
opgesteld die diverse amvb’s op het gebied van milieubeheer
wetstechnisch aan de Spoorwegwet
aanpast.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Artikel II
Het
betreft een terminologische aanpassing. Ingevolge de wet ligt de
verantwoordelijkheid voor spoorvoertuigen, waaronder de reiniging
daarvan, bij de spoorwegonderneming. In het stelsel van de wet wordt
het begrip spoorweg gehanteerd voor alle wegen, bestemd voor verkeer
over spoorstaven of geleiderails. Hiertoe behoren ook de zogenoemde
tramwegen. In verband daarmee komt aan het begrip tramwegen geen
zelfstandige betekenis meer toe.
Artikel III
Onderdeel A
Per 1 januari 2000 is de Spoorwegpolitie geïntegreerd
in het Korps landelijke politiediensten (KLPD). Daarmee zijn de
opsporingsambtenaren van de Spoorwegpolitie gewone opsporingsambtenaren
geworden in de zin van artikel 141, aanhef en onderdeel b, van het
Wetboek van strafvordering.
Artikel 1.21 van het
Arbeidsomstandighedenbesluit, dat spreekt over werknemers in dienst van
de N.V. Nederlandse Spoorwegen, werkzaam bij de Spoorwegpolitie en
aangesteld als buitengewoon opsporingsambtenaar, kan daarom
vervallen.
Onderdeel B
In het stelsel van de wet wordt het begrip spoorweg
gehanteerd voor alle wegen, bestemd voor verkeer over spoorstaven of
geleiderails. Hiertoe behoren ook de zogenoemde tramwegen. In verband
daarmee komt aan het begrip tramwegen geen zelfstandige betekenis meer
toe.
Artikel
X
Op grond van artikel 15 van de Wet
Infrastructuurfonds treden wijzigingen van het Besluit
Infrastructuurfonds niet eerder in werking dan twee maanden na de datum
van uitgifte van het Staatsblad waarin zij zijn
geplaatst.
De
Minister van Verkeer en
Waterstaat,
K. M.
H. Peijs