Ontwerp Verkeersbesluit traject 22 N303: Ermelo - Harderwijk

 

Zaaknummer 2022-009555, d.d. 28 juni 2022

 

Aanleiding

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn voornemens om een verkeersbesluit te nemen voor maatregelen in het kader van groot onderhoud aan de provinciale weg N303. Het betreft het wegvak tussen Ermelo bij kilometer 22,700 tot aan Harderwijk bij kilometer 25,080.

 

De N303 is in de het Gelders Functioneel Kader Wegen aangewezen als Gebiedsontsluitingsweg. Buiten de bebouwde kom betreft de maximumsnelheid 80 km/uur, binnen de bebouwde kom

geldt een maximum snelheid van 50 km/uur. De N303 heeft een regionale verkeersfunctie.

Tijdens het onderhoud aan de weg vernieuwt de provincie op een deel van de weg het asfalt en voert daarnaast maatregelen uit om de verkeersveiligheid te verbeteren. Voor een deel van die maatregelen is het nemen van een verkeersbesluit verplicht.

 

Beleidskaders

 

Wettelijke grondslag

Dit besluit wordt genomen conform:

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer;

• artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

• afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Omgevingsvisie

Dit besluit wordt genomen binnen de kaders van de provinciale Omgevingsvisie. De provincie is verantwoordelijk voor het waarborgen – en waar nodig verbeteren - van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden welke in provinciaal beheer zijn. In de omgevingsvisie is vastgelegd dat eerst bestaande knelpunten worden verholpen voordat de keuze gemaakt kan worden nieuwe infrastructuur aan te leggen.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeenten Harderwijk en Ermelo en met een door de korpschef van Politie Eenheid Oost-Nederland, district Noord- en Oost Gelderland, gemandateerde verkeersspecialist.

 

Belangenafweging: knelpunten en maatregelen

In het kader van de trajectaanpak is een verkenning uitgevoerd. Hierbij is naast het regulier onderhoud ook gekeken naar andere knelpunten met als doel deze integraal aan te pakken bij het onderhoud aan de weg. Naast het vernieuwen van het asfalt op een deel van de weg worden de volgende maatregelen uitgevoerd om de verkeersveiligheid te verbeteren:

• Aanpassen van verkeerslichten bij Harderwijk;

• Maatregelen om wateroverlast op en naast te weg te verminderen bij hevige regenval;

• Aanpassen aansluitingen van enkele percelen langs de weg zodat deze in/uitritten duidelijker zichtbaar zijn;

• Verwijderen schampblokken (betonnen blokken) in de berm en aanbrengen geleidebanden.

 

In dit ontwerp-verkeersbesluit worden afwegingen bij de volgende besluitplichtige maatregelen toegelicht:

 

Haakse fietsoversteek Kalkoenweg - kilometer 23,350

De fietsoversteek bij de Kalkoenweg wordt tijdens het groot onderhoud aangepast. De huidige oversteek heeft aan de oostzijde slechts 50 centimeter opstelruimte voor fietsers. Overstekende fietsers blokkeren daardoor het fietspad. De opstelruimte wordt uitgebreid naar 200 centimeter en ook wordt de middengeleider verbreed.

Een ander probleem op de oversteek is dat fietsers vanuit Ermelo niet kunnen oversteken naar de Kalkoenweg via de westelijke fietsoversteek. Aan de westzijde van de oversteek wordt het fietspad daarom aangepast naar tweerichtingen en daar wordt het tweerichtingen fietspad verbreed naar 400 centimeter. Met deze maatregelen wordt de verkeersveiligheid voor fietsers en fietscomfort verbeterd.

 

Aansluiting bedrijventerrein - kilometer 24,160

Bij de aansluiting van het perceel met bedrijven bij kilometer 24,160 ontbreken haaientanden en bebording. De aansluiting ligt bovendien dicht op een parallelle fietsvoorziening. Voor de overzichtelijkheid van de aansluiting en de verkeersveiligheid rondom de aansluiting, wordt de voorziening voorzien van rood asfalt en wordt de juiste bebording en markering aangebracht.

 

Verplichte rijrichting aansluiting Harderwijkerweg - kilometer 24,620

Voor verkeer vanuit de aansluiting van het perceel nr. 266 gelegen ter hoogte van kilometer 24,620 wordt een verplichte rijrichting ingesteld naar rechts in noordelijke richting naar de rijksweg A28. Met de verplichte rijrichting worden gevaarlijke situaties en confrontaties tussen verkeer van- en naar de rotonde Harderwijkerweg - Ceintuurbaan voorkomen. Verkeer dat vanaf de aansluiting naar het zuiden wil, heeft de mogelijkheid om te keren bij de verderop gelegen rotonde Harderwijkerweg - Ceintuurbaan. Om de verplichte rijrichting aan te geven, wordt een verkeersbord bij de aansluiting geplaatst.

 

Verduidelijking voorrang doorsteken (brom)fietspad Harderwijkerweg en de parallelweg, kilometer 24,800 en 24,880/890

Voor (brom)fietsers die vanaf de parallelweg het (brom)fietspad van de N303 bij km 24,800 op willen rijden is nu de voorrang niet geregeld. Om mogelijk verwarrende situaties te voorkomen en gezien de toegenomen gemiddelde snelheid van gebruikers op (brom)fietspaden buiten de bebouwde kom wordt de voorrang nu geregeld via haaientandmarkering. Deze haaientandmarkering wordt voor dit doel ook aangebracht bij de nieuwe aansluiting bij km 24,880. Ook wordt er bij de bestaande aansluiting, km 24,890, haaientandmarkering aangebracht de voorrang te regelen voor het verlaten van het (brom)fietspad en het oprijden van de parallelweg.

 

Voornemen

Gedeputeerde Staten van Gelderland zijn voornemens om voor de provinciale weg N303, tussen kilometer 22,700 en kilometer 25,080 in de gemeenten Ermelo en Harderwijk het volgende verkeersbesluit te nemen:

 

Haakse fietsoversteek Kalkoenweg - kilometer 23,350

 

I. door het plaatsen van borden model G11 van het RVV 1990 met onderbord model OB505, de fietsvoorziening ter hoogte van de N303 - Kalkoenweg in te stellen als in twee richtingen te berijden fietspad bij kilometer 23,350;

 

Aansluiting bedrijventerrein - kilometer 24,160

 

II. door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 en door het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór de hoofdrijbaan bij km 24,160, bestuurders te verplichten om voorrang te verlenen aan bestuurders op de hoofdrijbaan

 

Verplichte rijrichting aansluiting Harderwijkerweg - kilometer 24,620

 

III. door het plaatsen van bord model D5 conform bijlage 1 van het RVV 1990 op de aansluiting, een verplichte rijrichting naar rechts in te stellen, bij kilometer 24,620.

 

Verduidelijking voorrang doorsteken (brom)fietspad Harderwijkerweg en de parallelweg, kilometer 24,800 en 24,880/890

 

IV. Door het aanbrengen van haaientandmarkering als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór het (brom)fietspad bij km 24,800 en 24,880, om (brom)fietsers komende vanaf de parallelweg te verplichten voorrang te verlenen;

V. Door het aanbrengen van haaientandmarkering als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 vóór de parallelweg bij km 24,890, om (brom)fietsers komende vanaf het (brom)fietspad te verplichten voorrang te verlenen.

 

Ter inzage

De tekst van het ontwerp verkeersbesluit is vanaf 29 juni 2022 te vinden op de website van de provincie Gelderland (www.gelderland.nl > Bereikbaar Gelderland > Wegwerkzaamheden > N303)

De tekst van het ontwerp verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt bovengenoemd zaaknummer dan als zoekopdracht ingeven.

 

Tevens ligt een kopie van het ontwerp verkeersbesluit van 29 juni tot en met 10 augustus 2022 ter inzage in de gemeentehuizen van de gemeenten Ermelo en Harderwijk.

 

Inbrengen zienswijze

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen een zienswijze indienen. De zienswijze dient te worden gezonden aan:

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland

Afdeling Beheer en Onderhoud Wegen

Postbus 9090

6800 GX Arnhem

 

Indienen kan ook digitaal via post@gelderland.nl

 

Op de enveloppe/ in het e-mail onderwerp dient duidelijk “zaaknummer 2022-009555, traject 22 N303 Ermelo – Harderwijk” vermeld te worden.

 

Arnhem, 28 juni 2022, zaaknummer 2022-009555

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

 

Ina Joosten

Teammanager Asset Gebruik Wegen

 

 

 

Naar boven