Provinciaal blad van Noord-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Holland | Provinciaal blad 2018, 1010 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noord-Holland | Provinciaal blad 2018, 1010 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland houdende regels omtrent privacy voor e-mail en internetgebruik Privacyreglement e-mail en internetgebruik
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland
Gelet op de afspraken in de op 29 juni 2017 tot stand gekomen CAO provincies 2017 – 2018, tot vaststelling van de bijgaande Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling Provincies 2018.
De hierna genoemde rechtspositieregelingen worden als gevolg van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling Provincies 2018 gewijzigd conform de transponeringstabel zoals opgenomen in de bij dit besluit behorende bijlage 2 waarin per rechtspositieregeling wordt aangegeven wat de technische wijziging is:
Privacyreglement e-mail en internetgebruik
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2018.
Privacyreglement e-mail en internetgebruik
besluiten het volgende privacyreglement e-mail- en internetgebruik vast te stellen.
Definities, reikwijdte en doeleinden
In dit reglement wordt verstaan onder:
Verwerken van persoonsgegevens: elke handeling of geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens;
Bestand: elk, al dan niet geautomatiseerd, gestructureerd geheel van persoonsgegevens, ongeacht of dit geheel van gegevens gecentraliseerd is of verspreid is op een functioneel of geografisch bepaalde wijze, dat volgens bepaalde criteria toegankelijk is en betrekking heeft op verschillende personen;
Verantwoordelijkheden en beheer
Door de Directieraad worden één of meer beheerders aangewezen die belast zijn met het beheer van de bestanden. Deze beheerders zijn, op grond van artikel 125a, derde lid, Ambtenarenwet, verplicht tot geheimhouding van de persoonsgegevens waarvan zij kennisnemen, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot mededeling verplicht of uit hun taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.
Gebruik elektronische communicatiemiddelen
Incidenteel privé-gebruik van de elektronische communicatiemiddelen door betrokkenen is toegestaan mits dit gebruik in overeenstemming is met dit privacy-reglement en dit gebruik in geen geval storend is voor dan wel ten koste gaat van het uitvoeren van de aan hen door de provincie opgedragen taken.
Het is betrokkenen niet toegestaan met behulp van de e-mailfaciliteiten kettingbrieven te versturen of pornografisch materiaal te versturen of op te vragen, dan wel dreigende, seksueel intimiderende, racistische of discriminerende opmerkingen te maken. Evenmin is het betrokkenen toegestaan met behulp van de e-mailfaciliteiten illegale software te verzenden of op te vragen, dan wel bestanden zonder voorafgaand overleg met de systeembeheerder(s) te verzenden of op te vragen waarvan betrokkene redelijkerwijs moet aannemen dat deze te omvangrijk zijn.
Het is betrokkenen niet toegestaan met behulp van de internetfaciliteiten bewust internetsites te bezoeken die pornografisch, dan wel racistisch materiaal bevatten, mee te doen in chatsessies, online te gokken, illegale software te downloaden dan wel zonder voorafgaand overleg met de systeembeheerder(s) bestanden te downloaden waarvan betrokkene redelijkerwijs moet aannemen dat deze te omvangrijk zijn.
Vastlegging, bewaring, verwijdering en verstrekking persoonsgegevens
Indien er een redelijk vermoeden bestaat van onrechtmatig gebruik door betrokkene, kan door de voorzitter van de Directieraad opdracht worden gegeven om de in het eerste lid, sub e en/of sub f van dit artikel bedoelde, gegevens vast te leggen en te verstrekken aan de personen bedoeld in artikel 10. De opdracht geldt voor een bepaalde termijn van maximaal twee maanden.
De in artikel 8, eerste lid, genoemde persoonsgegevens worden maximaal een maand bewaard. Gegevens die ouder zijn dan een maand worden automatisch verwijderd, tenzij er een redelijk vermoeden bestaat van onrechtmatig gebruik in die periode. In dat geval worden de gegevens uit die betreffende maand bewaard zolang dit in het kader van nader onderzoek en eventueel te treffen maatregelen jegens een betrokkene noodzakelijk is. Zodra een nader onderzoek is afgerond en dit niet leidt tot maatregelen jegens een betrokkene worden de gegevens verwijderd.
Degene aan wie overeenkomstig het eerste lid kennis is gegeven van de hem betreffende persoonsgegevens, kan de Directieraad schriftelijk verzoeken deze te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen of af te schermen indien deze feitelijk onjuist zijn, voor het doel of de doeleinden van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn, dan wel anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt. Het verzoek bevat de aan te brengen wijzigingen.
De Directieraad bericht de verzoeker binnen 4 weken na ontvangst van het in het tweede lid genoemde verzoek schriftelijk of, dan wel in hoeverre hij daaraan voldoet. Een weigering is met redenen omkleed. Een beslissing op een verzoek geldt als een besluit in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht.
Haarlem, 19 december 2017
Gedeputeerde staten van Noord-Holland,
J.W. Remkes, voorzitter.
R. M. Bergkamp, provinciesecretaris.
De beslissing is namens Gedeputeerde Staten genomen door het lid van het college dat met dit onderwerp is belast.
Dit reglement beoogt duidelijk te maken welk gebruik van de internet- en emailfaciliteiten is toegestaan bij de provincie Noord-Holland. Daarnaast worden de bevoegdheden van de Directieraad geregeld ingeval van ernstig misbruik van deze faciliteiten. Zoals in artikel 5 is bepaald, zijn de email- en internetfaciliteiten primair bedoeld voor zakelijk gebruik. Omdat de scheidslijn tussen privé-gebruik en zakelijk gebruik niet altijd even duidelijk is te trekken, is voor deze formulering gekozen. Het mag evenwel duidelijk zijn dat bijvoorbeeld het volgen van de beurskoersen via internet niets met het werk van doen heeft en derhalve niet is toegestaan. Teneinde controle op de naleving van dit reglement mogelijk te maken en voorts de kosten voor de provincie Noord-Holland te beperken geldt
artikel 5 overigens niet alleen onder werktijd maar ook daarbuiten. Ook in de lunchpauze dient het gebruik van de internet- en emailfaciliteiten primair zakelijk te blijven. Alleen bij een ernstig vermoeden van misbruik kan de Directieraad ertoe overgaan het gebruik van de email- en internetfaciliteiten inhoudelijk te volgen. Dit kan alleen onder strikte voorwaarden en met inachtneming van de in het reglement neergelegde procedure. Daarbij zullen de privacyregels zoals neergelegd in de Wet bescherming persoonsgegevens in acht genomen moeten worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2018-1010.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.