Wijziging Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017

Besluit: 9 oktober 2017

Kenmerk: 2017/0336499

Inlichtingen bij: Hilal Coskun

Telefoon: 038 – 499 8381

E-mail: h.coskun@overijssel.nl

 

Kennisgeving

Gedeputeerde Staten van Overijssel, hebben op 10 oktober 2017 (kenmerk 2017/0336499), besloten het Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017 als volgt te wijzigen:

 

Uitvoeringsbesluit subsidies Overijssel 2017 (Ubs)

 

Paragraaf 1.1 Algemene bepalingen

Artikel 1.2.1. Bij aanvraag in te dienen gegevens

Lid 4 sub b

‘financiële’ vervalt

Artikel 1.4.1 Meldingsplicht

Leden 1 en 2 worden vernummerd tot sub a en b

Sub a: ‘uitgevoerd’ wordt vervangen door: nagekomen

Paragraaf 2.1 Effectuering Ruimtelijk beleid

Artikel 2.1.4 Subsidiabele kosten

In de toelichting van lid 2 vervalt 1 keer ‘kosten’

Paragraaf 2.3 Verbeteren van de haveninfrastructuur en –faciliteiten

Artikel 2.3.8 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening

Lid 1

‘Goederenvervoer over water’ vervalt

Paragraaf 2.5 Waterveiligheid en klimaatbestendigheid IJssel-Vechtdelta

Artikel 2.5.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening

Lid 1

‘aanvraag’ wordt vervangen door: aanvrager

Paragraaf 3.5 Energielening Overijssel

Artikel 3.5.11 Verplichtingen subsidieontvanger

‘subsdieontvanger’ wordt vervangen door: subsidieontvanger

‘lin’ wordt vervangend door: in

Paragraaf 3.7 Duurzame voucher energieaanbod

Artikel 3.7.1 Begripsbepalingen

energiemaatregelen: energieopwekking wordt vervangen door: hernieuwbare energie

Artikel 3.7.2 Subsidiabele activiteiten

Sub a: ‘, straat- of wijkaanpak’ vervalt

Sub c: ‘of een straat- of wijkaanpak’ vervalt

Artikel 3.7.3 Criteria

Sub a: ‘van MKB ondernemingen’ vervalt

Subparagraaf 3.9.1 Hernieuwbare energie door ondernemingen

Artikel 3.9.1 Begripsbepalingen en uitsluitingsgronden

Lid 1: in de toelichting van ‘projectplan’ wordt ‘AGV’ wordt vervangen door: AGVV

Paragraaf 4.3 Natuur en Samenleving 2.0

Artikel 4.3.1 komt als volgt te luiden:

Artikel 4.3.1 Begripsbepalingen

In deze paragraaf wordt verstaan onder: 

  • -

    bewonersinitiatief: het projectidee komt vanuit de samenleving óf inwoners van Overijssel worden intensief betrokken bij de planontwikkeling en uitvoering;

  • -

    natuur: de betekenis van natuur als bedoeld in de Omgevingsvisie.

Artikel 4.3.3 Criteria

Lid 3 sub a:

De volgende zin vervalt: ‘Dit betekent … uitvoering’

 

Lid 3 sub b komt als volgt te luiden:

  • b.

    minimaal één van de volgende partijen is actief betrokken bij de uitvoering:

    • i.

      de betreffende gemeente;

    • ii.

      een lokale stichting, vereniging, bewonersgroep of onderneming; of

    • iii.

      eigenaren van de gronden;

 

Artikel 4.3.5 komt als volgt te luiden

Artikel 4.3.5 Subsidiabele kosten

In afwijking van artikel 1.1.6 eerste lid zijn de vergoedingen voor de inzet in uren van vrijwilligers wel subsidiabel tegen een maximum uurtarief van € 15,– per uur.

 

Artikel 4.3.8 komt als volgt te luiden:

Artikel 4.3.8 Weigeringsgronden

In afwijking van artikel 1.1.7 tweede lid weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie indien:

  • a.

    de subsidiabele kosten lager zijn dan € 10.000,-;

  • b.

    de aanvraag om subsidie betrekking heeft op een investering in gebouwen, speeltoestellen, beweegtoestellen, infrastructuur, dieren of verblijven voor boerderijdieren.

     

    Toelichting: Klimrekken, rekstokken, schommels en valondergronden en andere onderdelen van speeltoestellen komen niet voor subsidie in aanmerking.Aanleg van natuurlijke spelaanleidingen zoals heuvels, wilgentenen speelhuisjes, klimbomen of waterelementen kunnen wel voor subsidie in aanmerking komen. Onder infrastructuur wordt in dit verband onder andere de aanleg van verharde wegen en paden verstaan. Tot boerderijdieren onder andere gerekend: geiten, schapen, kippen, konijnen, ganzen etc. Insectenhotels en nestkasten voor vogels kunnen wel voor subsidie in aanmerking komen.

Artikel 4.3.9 Verplichtingen subsidieontvanger

Sub a: ‘afgerond’ wordt vervangen door: uitgevoerd

 

De titel van paragraaf 5.2 komt als volgt te luiden:

Paragraaf 5.2 Nieuwe mobiliteit Overijssel

Artikel 5.2.1 Begripsbepalingen

Boven ‘kernnet’ wordt toegevoegd:

  • -

    HOV-net: buslijnen die deel uitmaken van het Hoogwaardig Openbaar Vervoersysteem (HOV) in Twente zijnde de gemeenten Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand, Wierden;

Artikel 5.2.2 Subsidiabele activiteiten

‘West’ vervalt

Artikel 5.2.3 Criteria

Sub e (i en ii)

Achter ‘het kernnet’ wordt toegevoegd: in West Overijssel of het HOV-net in Twente

 

Er wordt een nieuwe paragraaf toegevoegd:

Paragraaf 5.3 Kennis en ondersteuning Nieuwe Mobiliteit Overijssel

Algemene toelichting

Gedeputeerde Staten willen initiatiefnemers ondersteunen om een businesscase op te stellen voor het realiseren van Nieuwe Mobiliteit in Overijssel.

Artikel 5.3.1. Begripsbepalingen

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

  • a.

    een businesscase: een uitwerking van een plan voor Nieuwe Mobiliteit waarin ten minste is opgenomen een beschrijving van de Nieuwe Mobiliteit, het verwachte aantal reizigers, de vervoerskundige toegevoegde waarde, de doelgroep, een markt- en concurrentieanalyse, de benodigde investeringen, een analyse van de juridische financiële en organisatorische risico's en de eventuele beheersing en aansprakelijkheid ervan, een kosten-batenanalyse en een verdienmodel;

  • b.

    HOV-net: buslijnen die deel uitmaken van het Hoogwaardig Openbaar Vervoersysteem (HOV) in Twente zijnde de gemeenten Almelo, Borne, Dinkelland, Enschede, Haaksbergen, Hellendoorn, Hengelo, Hof van Twente, Losser, Oldenzaal, Rijssen-Holten, Tubbergen, Twenterand, Wierden;

  • c.

    kernnet: de volgende buslijnen in Overijssel:141 Emmeloord-Kampen, 71 Emmeloord-Zwolle, 29 en 83 Dedemsvaart-Zwolle, 165 Deventer-Raalte, en de volgende treinlijnen: Zwolle-Kampen, Zwolle-Emmen, Zwolle-Enschede, Zwolle-Meppel, Zwolle-Deventer, Zwolle-Kampen Zuid/Dronten, Deventer-Holten;

  • d.

    Nieuwe Mobiliteit: het realiseren van nieuwe vormen van lokaal personenvervoer daar waar collectieve systemen zoals openbaar vervoer niet of laag frequent rijden en uit de marktanalyse blijkt dat de markt geen optimale oplossing tot stand kan brengen.

Artikel 5.3.2. Subsidiabele activiteit

Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor kennis en ondersteuning bij het opstellen van een businesscase ten behoeve van het realiseren van Nieuwe Mobiliteit in Overijssel.

Artikel 5.3.3. Criteria

Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 5.3.2 voldoet aan de volgende criteria:

  • a.

    de aanvrager heeft een plan voor Nieuwe Mobiliteit in Overijssel en heeft daar ondersteuning bij nodig;

  • b.

    de ondersteuning wordt gegeven door een deskundige die aantoonbaar ervaring heeft op het gebied van het opstellen van een businesscase of op het gebied van mobiliteit;

Toelichting: De ervaring van de deskundige kan aangetoond worden door bijvoorbeeld te verwijzen naar referentieprojecten.

  • c.

    de ondersteuning moet bijdragen aan het opstellen van een kwalitatief volwaardige businesscase en richt zich op ten minste een van de volgende onderwerpen:

    • i.

      beschrijving van de Nieuwe Mobiliteit;

    • ii.

      onderzoek naar het verwachte aantal reizigers;

    • iii.

      onderzoek naar de vervoerskundige toegevoegde waarde;

    • iv.

      onderzoek van de doelgroep;

    • v.

      een markt- en concurrentieanalyse;

    • vi.

      onderzoek naar de benodigde investeringen;

    • vii.

      een analyse van de juridische financiële en organisatorische risico's en de eventuele beheersing en aansprakelijkheid ervan;

    • viii.

      een kosten-batenanalyse; of

    • ix.

      een verdienmodel;

  • d.

    het plan heeft betrekking op lokaal personenvervoer dat:

    • x.

      gericht is op het ontsluiten van kernen of wijken buiten het directe invloedsgebied van het kernnet of HOV-net;

    • xi.

      niet concurreert met het kernnet of het HOV-net;

    • xii.

      niet uitsluitend een alternatief voor doelgroepenvervoer of instellingenvervoer betreft, tenzij er sprake is van verbreding van de doelgroep; en

    • xiii.

      vervoerkundig voldoende toegevoegde waarde heeft.

  • e.

    indien de te verstrekken subsidie staatssteun oplevert in de zin van artikel 107 eerste lid van het VWEU, dan moet de subsidie voldoen aan de-minimisverordening.

Artikel 5.3.4. Subsidiabel kosten

Uitsluitend kosten van derden als bedoeld in artikel 1.1.5 derde lid zijn subsidiabel.

Artikel 5.3.5. Grondslag subsidie

De subsidie bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 5.000,- per aanvraag.

Artikel 5.3.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening

  • 1.

    De aanvrager maakt bij de aanvraag gebruik van het aanvraagformulier Kennis en ondersteuning Nieuwe Mobiliteit Overijssel.

  • 2.

    In afwijking van artikel 1.2.1 tweede lid, overlegt de aanvrager een door de opdrachtnemer en subsidieaanvrager ondertekende offerte, op he tmoment van de aanvraag niet ouder dan zes maanden, waaruit de omschrijving van de kennis en ondersteuning én de periode waarin de ondersteuning gegeven wordt, blijkt.

Artikel 5.3.7 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 1.1.7 weigeren Gedeputeerde Staten de subsidie als de aanvraag betrekking heeft op een plan waarvoor al subsidie is verstrekt op grond van deze paragraaf.

Artikel 5.3.8 Verplichtingen subsidieontvanger

In aanvulling op de artikelen 1.4.1, 1.4.5 en 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht de activiteiten uiterlijk twaalf maanden na subsidieverlening te hebben uitgevoerd.

 

Er wordt een nieuw paragraaf toegevoegd:

Paragraaf 5.4 Inzet vrijwilligers bij buurtbussen in Overijssel

Algemene toelichting

Vrijwilligers maken het mogelijk dat er in Overijssel buurtbussen rijden. Dit is erg belangrijk omdat zo kleine kernen bereikbaar blijven. Gedeputeerde Staten waarderen de inzet van vrijwilligers bij buurtbussen en stellen hiervoor subsidie beschikbaar. De subsidie kan aangevraagd worden door de buurtbusvereniging voor twee jaar (2018 en 2019) en daarna in 2020 voor vier jaar (2020 t/m 2023).

Artikel 5.4.1 Begripsbepalingen

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

  • -

    buurtbus: vorm van openbaar vervoer, waarmee dunbevolkte gebieden of wijken volgens vaste route en dienstregeling verbonden worden;

  • -

    buurtbuslijn: een lijn met vaste route en dienstregeling die door de concessiehouder is vastgesteld;

  • -

    buurtbusvereniging: een door Gedeputeerde Staten aangewezen vereniging die een buurtbus exploiteert;

  • -

    lustrum: periode van vijf jaar in het bestaan van de buurtbusvereniging.

Artikel 5.4.2 Subsidiabele activiteiten

Gedeputeerde Staten kunnen een subsidie verstrekken voor de activiteiten in 2018 en 2019 van vrijwilligers in het kader van de buurtbus in Overijssel.

Artikel 5.4.3 Criteria

Een aanvraag voor subsidie voldoet aan het criterium dat de aanvrager van de subsidie een in tabel 1 opgenomen buurtbusvereniging is.

 

Toelichting: Alle buurtbusverenigingen in Overijssel zijn opgenomen in tabel 1.

Artikel 5.4.4 Grondslag subsidie

De subsidie bedraagt:

  • a.

    een forfaitair vastgesteld tarief van € 7.500,- per buurtbuslijn per jaar;

  • b.

    € 500,- per buurtbusvereniging indien sprake is van een lustrum;

     

    Toelichting: Voor deze subsidieparagraaf geldt een forfaitair vastgesteld subsidiebedrag. Dit betekent dat er geen begroting of een dekkingplan ingediend hoeft te worden. Ook zijn artikel 1.1.5 en artikel 1.1.6 niet van toepassing.

Artikel 5.4.5 Subsidiable kosten

Artikel 1.1.5 en artikel 1.1.6 zijn niet van toepassing.

Artikel 5.4.6 Subsidieplafond

Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.

Artikel 5.4.7 Indieningstermijn aanvraag voor subsidie

In afwijking van artikel 1.2.2 kan een aanvraag voor de subsidie:

  • 1.

    voor 2018 en 2019 ingediend worden vanaf 1 januari 2018 en moet zijn ontvangen uiterlijk op 1 juli 2018;

  • 2.

    voor 2020 t/m 2024 ingediend worden worden vanaf 1 januari 2020 en moet zijn ontvangen uiterlijk op 1 juli 2020.

Artikel 5.4.8 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening

De aanvrager maakt bij de aanvraag gebruik van het aanvraagformulier Inzet vrijwilligers bij buurtbussen in Overijssel.

Artikel 5.4.9 Verplichtingen subsidieontvanger

In aanvulling op de artikelen 1.4.1, 1.4.5 en 1.4.6 is de subsidieontvanger verplicht jaarlijks voor 31 december een overzicht van de telcijfers van aantal het reizigers te overleggen.

Tabel 1 Door Gedeputeerde Staten aangewezen Buurtbusverenigingen Overijssel

BUURTBUSVERENIGING

ROUTE

BUURTBUSLIJN

Twente

 

 

BBV Aaldrinkshoek-Almelo

Station Almelo - Aalderinkshoek

525

BBV Boekelo

Enschede - Boekelo

506

BBV Buurse-Haaksbergen

Haaksbergen - Buurse

595

BBV De Lutte

Oldenzaal - De Lutte

593

BBV Denekamp-Ootmarsum

Ootmarsum - Denekamp

596

BBV Enschede-Zuid

Stadsdeelkantoor Zuid - Winkelcentrum Stroinkslanden

508

BBV Hellendoorn

Den Ham - Nijverdal

594

 

Nijverdal - Raalte

513

BBV Hogeland-Enschede

Station Enschede - Hogeland

505

BBV Weerselo

Weerselo - Borne

Rossum - Ootmarsum

592

599

BBV Tubbergen

Tubbergen - Bruinehaar

591

 

 

 

West-Overijssel

 

 

BBV Heino

Zwolle - Heino

503

BBV Wijhe-Raalte

Wijhe - Raalte

563

BBV Lettele-Okkenbroek

Deventer - Nieuw Heeten

590

BBV Vechtdal

Dalfsen - Nieuwleusen

591

BBV IJhorst

De Wijk - Meppel

592

BBV Beerzerveld e.o

Beerzerveld - Hardenberg

597

BBV Bruchterveld-Ebbenbroek

Bruchterveld - Hardenberg

598

BBV De Krim-Gramsbergen

Hardenberg - De Krim

599

BBV Wilsum-Zalk

Wilsum - Zalk

506

BBV Vilsteren

Dalfsen - Ommen

568

BBV Salland

Olst - Raalte

Heeten - Deventer

516

517

 

Paragraaf 6.2 Innovatie agro&food in Overijssel

Artikel 6.2.10 Weigeringsgronden

Sub c: ‘financiële’ vervalt

Artikel 6.2.11 Verplichtingen subsidieontvanger

Lid 2 wordt toegevoegd:

  • 2.

    De subsidieontvanger betaalt in geval van een subsidieverlening in de vorm van een geldlening in ieder geval jaarlijks het overeengekomen aflossingsbedrag en de verschuldigde rente met ingang van achttien maanden volgend op de datum van verlening van de subsidie aan Gedeputeerde Staten terug. De rente is verschuldigd vanaf aanvang van de geldlening over het totale uitstaande bedrag. Terzake van de aflossing en de verschuldigde rente wordt in de uitvoeringsovereenkomst een betalingsregime afgesproken en kunnen verplichtingen worden opgenomen ten aanzien van de kredietwaardigheid van de subsidieontvanger.

Artikel 6.2.12 Kenmerken van de uitvoeringsovereenkomst

Tweede lid 5 en lid 6 worden vernummerd tot 6 en 7

Subparagraaf 6.3.1 Launching customer

Artikel 6.3.1.5 Subsidiabele kosten

Toelichting: ‘artikel 1.1.5 vierde lid’ wordt vervangen door: artikel 1.1.5 derde lid

Artikel 6.3.1.6 Niet subsidiabele kosten

Toelichting: ‘artikel 1.1.5 vierde lid’ wordt vervangen door: artikel 1.1.5 derde lid

Paragraaf 6.8 Leren van elkaar kringen

Eerste zin in de algemene toelichting komt als volg te luiden:

 

Gedeputeerde Staten willen de professionalisering van ZP-ers, sociale innoveerders, snelle groeiers en (potentiële) opvolgers en overdragers van familiebedrijven ondersteunen door subsidie te verstrekken voor het faciliteren van zogenaamde Leren van elkaar kringen.

Artikel 6.8.1 Begripsbepalingen

Boven ‘leren van elkaar kring’ wordt toegevoegd:

  • -

    familiebedrijf: een bedrijf is een familiebedrijf als:

    • -

      de meerderheid van de zeggenschap, verbonden aan het eigendom, in handen is van een natuurlijk persoon of een familie;

    • -

      er ten minste twee personen uit één familie werkzaam zijn binnen het bedrijf; en

    • -

      tenminste één familielid formeel betrokken is bij het bestuur van de onderneming;

onder ‘ondernemer’ wordt toegevoegd:

  • -

    overdrager familiebedrijf: de persoon die (mede) belast is met de dagelijkse bedrijfsvoering van het familiebedrijf en deze taken op termijn overdraagt aan een familielid in de eerste, tweede of derde graad;

  • -

    opvolger familiebedrijf: een familielid in de eerste, tweede of derde graad die mede belast is met de dagelijkse bedrijfsvoering van het familiebedrijf of de ambitie heeft op termijn de dagelijkse bedrijfsvoering van het familiebedrijf over te gaan nemen. Ook een potentiële opvolger van de familiebedrijf wordt gezien als een opvolger familiebedrijf ;

 

Artikel 6.8.2 komt als volgt te luiden:

Artikel 6.8.2 Subsidiabele activiteiten

Gedeputeerde Staten kunnen subsidie verstrekken voor de professionele begeleiding van een Leren van elkaar kring voor ZP-ers, snelle groeiers, sociale innoveerders of opvolgers en overdragers van familiebedrijven.

Artikel 6.8.3 Criteria

Sub b komt als volgt te luiden:

  • b.

    de Leren van elkaar kring heeft betrekking op één van de volgende doelgroepen:

    • i.

      ZP-ers;

    • ii.

      snelle groeiers;

    • iii.

      sociale innoveerders; of

    • iv.

      opvolgers en overdragers van familiebedrijven;

       

      Toelichting: De leren van elkaar kring mag bestaan uit (potentiële) opvolgers, overdragers of een mix van deze personen.

Sub d toelichting: ‘artikel 1.1.5 vierde lid’ wordt vervangen door: artikel 1.1.5 derde lid

Sub e komt als volgt te luiden:

  • e.

    een ondernemer kan per kalenderjaar één keer deelnemen aan een Leren van elkaar kring welke gesubsidieerd is op grond van deze subsidieparagraaf. De startdatum van de Leren van elkaar kring is bepalend voor het jaar waarin is deelgenomen.

Artikel 6.8.4 komt als volgt te luiden:

Artikel 6.8.4 Grondslag subsidie

De subsidie bedraagt maximaal 75% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 5.000,- per aanvraag en per Leren van elkaar kring. Voor een Leren van elkaar kring die bestaat uit snelle groeiers die actief zijn in de circulaire economie bedraagt de subsidie maximaal 80% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 5.000,- per aanvraag en per Leren van elkaar kring.

 

De toelichting blijft ongewijzigd

Paragraaf 6.9 Ondernemend noaberschap

Artikel 6.9.5 Subsidiabele kosten

Toelichting: ‘artikel 1.1.5 vierde lid’ wordt vervangen door: artikel 1.1.5 derde lid

Paragraaf 6.10 Product Markt Partner Combinaties (PMPC’s) Toerisme Overijssel

Artikel 6.10.10 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening

Lid 1: ‘2016’ vervalt

Subparagraaf 6.11.2 Grote NGA-projecten in het buitengebied

Artikel ‘6.12.2.1’ wordt: artikel 6.11.2.1

Artikel 6.11.2.6 Volgorde van behandeling

Lid 1 toelichting komt als volgt te luiden:

Toelichting: Bijlage 1 is te vinden na hoofdstuk 11.

Paragraaf 6.14 Scholingsvouchers zelfstandig professionals (ZP-ers)

Artikel 6.14.3 Criteria

Sub c

‘2014 of 2015’ wordt vervangen door : 2014, 2015 of 2016

Artikel 6.14.8 Weigeringsgronden

Sub d komt als volgt te luiden:

  • d.

    de aanvrager geen ondernemer is voor de inkomstenbelasting in het boekjaar 2014, 2015 of 2016;

Paragraaf 6.15 HRM scholingsregeling MKB

Artikel 6.15.2 Subsidiabele activiteiten

Sub b komt als volgt te luiden:

  • b.

    maatwerkontwikkeltrajecten voor medewerkers die niet hoger dan een MBO 3 opleiding hebben gevolgd.

Artikel 6.15.3 Criteria

Sub b komt als volgt te luiden:

  • b.

    er is sprake van minimaal acht maatwerkontwikkeltrajecten voor medewerkers die niet hoger dan een MBO 3 opleiding hebben gevolgd;

Toelichting: Voor werknemers in dienst bij de aanvrager die een opleiding van een hoger niveau dan MBO 3 hebben gevolgd kunnen ook maatwerkontwikkeltrajecten worden opgesteld, maar de kosten die hieraan verbonden zijn komen niet voor subsidie in aanmerking.

Paragraaf 6.18 Kleinere evenementen 2017

In de titel wordt ‘2017’ vervangen door: 2018

 

Artikel 6.18.4 komt als volgt te luiden:

Artikel 6.18.4 Subsidiabele kosten

In afwijking van artikel 1.1.6 eerste lid zijn de vergoedingen voor de inzet in uren van vrijwilligers wel subsidiabel tegen een maximum uurtarief van € 15,– per uur.

Artikel 6.18.5 Indieningstermijn aanvraag

Lid 1

’23 januari’ wordt vervangen door: 16 oktober

’20 februari’ wordt vervangen door: 6 november

‘19.00’uur’wordt vervangen door: 17.00 uur

Artikel 6.18.6 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening

‘2017’ wordt vervangen door: 2018

Artikel 6.18.8 Volgorde van behandeling

Lid 3

‘op basis’ vervalt

 

Onder score tabel 1 wordt de volgende toelichting geplaatst:

 

Toelichting: Vernieuwing heeft betrekking op het gehele evenement of onderdelen van het evenement.

Het profiel van de streek is niet alleen een decor, maar wordt aantoonbaar benut en verwerkt in het evenement zelf. Het evenement draagt daarmee bij aan de versterking van het profiel van de streek.

 

Lid 4

‘wordt’ vervalt

Artikel 6.18.10 Weigeringsgronden

Sub a komt als volgt te luiden:

  • a.

    sprake is van een aanvraag voor een kermis, circus, beurs, congres, carnavalsoptocht, braderie, week-jaar-streek-vrij-uit-beestenmarkt, buurt-wijk-dorpsfeest, fair en rommelmarkt, koopzondag, sinterklaasintocht, kerstmarkt of een nieuwjaarsduik, dancefestival, molendag en openmonumentendag, koningsdag, 4 mei-herdenking, uitsluitend een demonstratie of workshop, uitsluitend een concert of voorstelling, planten- dierenshow,een toernooi, tentfeesten, oktoberfeest, feestweek, autorodeo, trekkertrek, paasvuren, tentoonstellingen, en tijdelijke kunst-ijsbaan;

Paragraaf 6.20 Versterken MKB en ondernemerschap Overijssel

Artikel 6.20.4 Grondslag subsidie

Achter ‘subsidie’ wordt toegevoegd: bedraagt

Artikel 6.20.8 Weigeringsgronden

Sub c

‘(ZP) ’vervalt

Paragraaf 6.21 Voucherregeling startende ondernemers

Artikel 6.21.1 Begripsbepalingen

  • -

    startende ondernemer: ‘drie’ wordt vervangen door: vier

Artikel 6.21.3 Criteria

Sub a (ii): ‘startende onderneming’ wordt vervangen door: ondernemer

Paragraaf 6.23 Innovatievouchers

Artikel 6.23.6 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening

Vervallen

Artikel 6.23.9 Weigeringsgronden

Sub d

Vervallen

Paragraaf 6.26 Jonge bedrijfsopvolgers

Artikel 6.26.7 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening

Lid 2

‘6.28.2’ wordt vervangen door: 6.26.2

Paragraaf 7.4 Versterking productieaanbod Overijssel

Artikel 7.4.2 Subsidiabele activiteiten

Sub b toelichting:

‘projectperiode’ wordt vervangen door: subsidieperiode

Artikel 7.4.5 Indieningstermijn aanvraag

vervallen

Paragraaf 7.6 Cultuurprofielen 2017 t/m 2020

Artikel 7.6.3 Criteria

Lid 4

‘tenminste’ wordt vervangen door: ten minste één van’

Paragraaf 7.10 Week van de Amateurkunst

Artikel 7.10.6 komt als volgt te luiden:

Artikel 7.10.6 Indieningstermijn aanvraag

In afwijking van artikel 1.2.2 geldt dat een aanvraag voor subsidie ontvangen moet zijn uiterlijk op 1 maart van het betreffende kalenderjaar.

Paragraaf 7.11 Nieuwe makers Overijssel

Voor de eerste alinea wordt toegevoegd: Algemene toelichting

Paragraaf 8.3 Experimenten bestuursstijl

Artikel 8.3.3 Criteria

Sub c:

‘experimenten’ wordt vervangen door: experiment

Paragraaf 9.4 Verplaatsing landbouwbedrijfsgebouwen vanwege de ontwikkelopgave EHS/Natura 2000

Artikel 9.4.4. Grondslag subsidie

Lid 1 sub a toelichting

Artikel 9.26.3 wordt vervangen door: artikel 9.4.3

Artikel 9.4.5. Subsidiabele kosten

Lid 1: Toelichting laatste zin: ‘sub c’ wordt vervangen door: sub b

Paragraaf 10.2 Zelfstandig leven en gezond bewegen

Artikel 10.2.1 komt als volgt te luiden:

Artikel 10.2.1 Begripsbepalingen:

In deze paragraaf wordt verstaan onder:

  • -

    project sociale kwaliteit: een project waarbij een dienst of een product tot stand wordt gebracht en het zelforganiserend vermogen van inwoners wordt versterkt;

  • -

    Statenvoorstel sociale kwaliteit: Het op 28 september 2016 door Provinciale Staten vastgestelde Statenvoorstel sociale kwaliteit 2016-2019 inclusief een uitvoeringsprogramma 2016-2017 op hoofdlijnen.

Toelichting: Het statenvoorstel is te vinden op www.overijssel.nl/subsidie.

  • -

    verkenning: onderzoek naar de haalbaarheid van een project in de opstartfase, de doorontwikkeling van een bestaand project of het uitvoeren van een pilot;

  • -

    zelforganiserend vermogen: het betrekken van inwoners bij het ontwikkelen en uitvoeren van een project of het in staat stellen van inwoners om zelf initiatieven in gang te zetten en de verbinding met de samenleving en andere betrokken partijen te maken.

Artikel 10.2.2 Subsidiabele activiteiten

Sub a komt als volgt te luiden:

  • a.

    advies en verkenning bij een project sociale kwaliteit;

Toelichting: Hierbij gaat het om bijvoorbeeld haalbaarheidsonderzoeken,of adviezen van experts om een kansrijk sociale kwaliteit project startklaar te maken of door te ontwikkelen.

 

Sub b toelichting

‘waarbij’ wordt vervangen door: waar

‘ontmoeting’ wordt vervangen door: ontmoetingen

Artikel 10.2.3 Criteria

Lid 1 komt als volgt te luiden:

  • 1.

    Een aanvraag voor subsidie als bedoeld in artikel 10.2.2 voldoet aan de volgende criteria:

    • a.

      de aanvrager is een rechtspersoon;

    • b.

      de rechtspersoon is volgens het register van de Kamer van Koophandel gevestigd in de provincie Overijssel;

    • c.

      het project draagt bij aan de prestatielijnen Zelfstandig leven of Gezond bewegen van het Statenvoorstel sociale kwaliteit;

    • d.

      de activiteit draagt bij aan het zelforganiserend vermogen van de inwoners van Overijssel;

    • e.

      het projectplan als bedoeld in artikel 10.2.8 tweede lid is, voordat een aanvraag voor subsidie wordt ingediend, afgestemd met een provinciale beleidsmedewerker Sociale kwaliteit;

    • f.

      indien de te verstrekken subsidie staatssteun oplevert in de zin van artikel 107 eerste lid van het VWEU, dan moet de subsidie voldoen aan artikel 2 van de de-minimisverordening.

 

Lid 2 komt als volgt te luiden:

  • 2.

    In aanvulling op het eerste lid geldt voor een aanvraag voor subsidies als bedoeld in artikel 10.2.2 sub a dat:

    • a.

      er een concrete vraag is vanuit de Overijsselse samenleving;

    • b.

      de resultaten tastbaar en deelbaar zijn;

    • c.

      indien de subsidiabele activiteit betrekking heeft op lokaal maatschappelijk vastgoed, betrokkenheid van de betreffende gemeente vereist is;

       

      Toelichting: het proces van lokale visievorming of een haalbaarheidonderzoek naar het optimaliseren van het gebruik van maatschappelijk vastgoed in een gemeenschap kan onderdeel zijn van de opstartfase. In dat geval is het een voorwaarde dat de gemeente betrokken is.

    • d.

      de verkenning inzicht geeft in het doel, de activiteiten, resultaten, draagvlak, organisatievorm, begroting, exploitatie en planning, zodat een project startklaar of beproefd is.

Lid 3

Sub e en f: Vervallen

Artikel 10.2.4 Grondslag subsidie

Toelichting bij artikel 10.2.4 vervalt

Artikel 10.2.6 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening

Vervallen

 

Artikel 10.2.8 komt als volgt te luiden:

Artikel 10.2.8 Aanvullende stukken bij de aanvraag tot subsidieverlening

  • 1.

    De aanvrager maakt bij de aanvraag gebruik van het aanvraagformulier Sociale kwaliteit.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 1.2.1 tweede lid overlegt de aanvrager bij de aanvraag om subsidie een projectplan waarin is beschreven:

    • a.

      hoe wordt bijgedragen aan de prestatielijnen zelfstandig leven of gezond bewegen van het Statenvoorstel sociale kwaliteit;

    • b.

      op welke manier het zelforganiserend vermogen van inwoners van Overijssel wordt versterkt;

    • c.

      hoe opgedane kennis en ervaring toegankelijk wordt gemaakt binnen de kennisinfrastructuur sociale kwaliteit;

  • 3.

    In aanvulling op het tweede lid bevat het projectplan, indien sprake is van een aanvraag als bedoeld in artikel 10.2.2 sub a, een beschrijving van wat de concrete vraag is vanuit de Overijsselse samenleving waarop de verkenning of het advies zich richt.

  • 4.

    In aanvulling op het tweede lid wordt in het projectplan, indien sprake is van een aanvraag als bedoeld in artikel 10.2.2 sub b, ook beschreven:

    • a.

      het project sociale kwaliteit, welke concrete vraag er is naar de dienst of het product en welke afnemers er zijn;

    • b.

      hoe draagvlak voor het project ontstaat;

    • c.

      op welke manier wordt samengewerkt over gemeentegrenzen heen;

    • d.

      welke partijen in het project samenwerken en wat deze samenwerking voor het project betekent;

    • e.

      hoe wordt bijgedragen aan één of meer provinciale doelen binnen de kerntaken van provincie.

Artikel 10.2.10 Verplichtingen subsidieontvanger

Sub b komt als volgt te luiden:

Paragraaf 10.3 Samen voor elkaar - lokaal geleerd, provinciaal gedeeld

Artikel 10.3.1 Begripsbepalingen

‘maatschappelijk initiatief’ komt als volgt te luiden:

  • -

    maatschappelijk initiatief: een initiatief dat de sociale samenhang en betrokkenheid bij een gemeenschap versterkt en een collectief belang dient.

Artikel 10.3.3 Criteria

Onder sub b wordt een nieuw sub c geplaatst:

  • c.

    het maatschappelijk initiatief richt zich op een concreet doel of concreet resultaat;

     

    Toelichting: Een initiatief kan ook bestaan uit een proces, waarbij voor een concreet probleem via bepaalde processtappen wordt gestreefd naar een oplossing voor het probleem.

 

Oude sub c t/m e worden vernummerd tot: d t/m f

 

Oude sub d (nieuwe sub e)

In de toelichting wordt ‘werkwijze’ vervangen door: vernieuwend element

 

Artikel 10.3.5 komt als volgt te luiden

Artikel 10.3.5 Subsidiabele kosten

In afwijking van artikel 1.1.5 en 1.1.6 eerste, tweede en vierde lid zijn alle kosten die doelmatig en rechtstreeks toerekenbaar zijn aan de subsidiabele activiteit subsidiabel.

 

Toelichting: Inspanningen en uitgaven voor de te subsidiëren activiteiten dragen bij aan de realisatie van het beoogde doel en de hiervoor ingezette middelen en kosten staan daarmee in verhouding. Artikel 1.1.6 derde lid is wel van toepassing. Dit betekent dat kosten die buiten de subsidieperiode zijn uitgevoerd, niet subsidiabel zijn.

Indien sprake is van een aanvraag die betrekking heeft op een bestaand maatschappelijk initiatief , zijn alleen kosten voor vernieuwende elementen die bijdragen aan zelforganiserend vermogen subsidiabel.

Artikel 10.3.6 Indieningstermijn aanvraag tot subsidieverlening

Sub b

’15 oktober’ wordt vervangen door: 16 oktober

‘15 november’ wordt vervangen door: 10 november

Artikel 10.3.9 Weigeringsgronden

Sub d vervalt

 

sub e wordt toegevoegd:

  • e.

    het initiatief een persoonlijk belang dient of winstoogmerk heeft.

Hoofdstuk 11 Slotbepalingen

Artikel 11.1 Overgangsrecht

Lid 1 :

‘de datum van besluitvorming op de aanvraag’ wordt vervangen door: de datum van ontvangst van de aanvraag

Gedeputeerde Staten voornoemd.

Naar boven