Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2016, 5808 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2016, 5808 | Beleidsregels |
Experimenteerregeling Sociale Agenda Limburg
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Sociale innovatie: het experimenteel ontwikkelen van nieuwe oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Nieuwe oplossingen kunnen producten, diensten, modellen, processen en samenwerkingsverbanden zijn. De oplossing is nieuw voor de regionale omgeving waar het maatschappelijke vraagstuk zich voordoet.
Sociale structuurversterking: het duurzaam versterken van de eigen kracht van een leefgemeenschap door middel van sociale innovatie, waardoor Limburgers langer en gezond leven en meedoen in de samenleving en waarvan verwacht kan worden dat dit een duurzaam effect heeft op het overbruggen van gezondheids- en participatieverschillen in Limburg en met resultaten die breder toepasbaar zijn in Limburg.
Artikel 2 Doelstelling van de regeling
De doelstelling van deze regeling is dat de inwoners van Limburg, met name in een kwetsbare positie, duurzaam langer en gezond leven en meedoen in de samenleving. Het begrip positieve gezondheid is hierbij het uitgangspunt. De regeling is bedoeld voor het ondersteunen van functioneel en in tijd samenhangende en begrensde activiteiten die gericht zijn op deze doelstelling.
Voor subsidie kunnen in aanmerking komen:
rechtspersonen (privaatrechtelijk en publiekrechtelijk) die behoren tot de doelgroep georganiseerde burgers, gemeenten, maatschappelijke organisaties, ondernemers en kennisinstellingen of een combinatie van voorgenoemde organisaties.
Subsidieverlening is één van de manieren waarop de Provincie Limburg de in artikel 2 genoemde activiteiten kan ondersteunen. Daarom is het noodzakelijk dat vóór het indienen van een subsidieaanvraag in overleg met de Provincie Limburg wordt nagegaan óf provinciale betrokkenheid zinvol en mogelijk is en zo ja op welke manier. Hierbij worden alle mogelijke vormen van provinciale ondersteuning, zoals in de toelichting beschreven, samen onderzocht. Indien uit het vooroverleg blijkt dat naast subsidie ook een lening of andere financiële ondersteuning mogelijk is, dan zal het verdere onderzoek plaatsvinden op basis van het provinciale Uitvoeringskader sturing in samenwerking.
Om voor een subsidie in aanmerking te komen, dient aan alle volgende criteria te worden voldaan:
De activiteiten worden getoetst aan het programmadeel Sociale Innovatie en Participatie in de Sociale Agenda Limburg 2025 en in de actuele versie van het bijbehorende Uitvoeringsprogramma. De activiteiten zelf vormen het vertrekpunt van deze beoordeling. In het vooroverleg, zoals beschreven in artikel 4, komt dit aan de orde evenals de mogelijke provinciale rol en ondersteuning hierbij.
Artikel 6 Verplichtingen subsidieontvanger
Het ondersteunen van de activiteiten door de Provincie Limburg vindt plaats in partnerschap met de aanvrager(s). Dit betekent dat de Provincie Limburg betrokken wordt bij de verdere ontwikkeling en uitvoering van de activiteiten.
De aanvraag dient een volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend standaard aanvraagformulier te bevatten en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven in het formulier en dient te worden verzonden naar het op het formulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht).
De volgende bijlagen dienen in ieder geval aan het aanvraagformulier te worden toegevoegd:
Deze regeling maakt deel uit van de ‘Aanpak Experimenten Sociale Agenda Limburg’. Deze aanpak, waarvoor wij een handleiding hebben opgesteld, bestaat uit meerdere vormen van ondersteuning die de Provincie Limburg kan bieden voor experimenten die bijdragen aan de doelen van de Sociale Agenda Limburg 2025.
Eén van deze ondersteuningsmogelijkheden is subsidieverstrekking. Daarvoor hebben wij deze experimenteerregeling vastgesteld. Andere vormen van financiële ondersteuning zijn het afgeven van een borgstelling of garantstelling, het financieel participeren als verbonden partij, het verstrekken van een lening of opdrachtverlening.
Al deze vormen van financiële ondersteuning worden toegelicht in het provinciale uitvoeringskader ‘Sturing in Samenwerking’, dat op 21 juni 2013 door Provinciale Staten werd vastgesteld.
Naast financiële ondersteuning kan de Provincie ook ondersteuning bieden op niet-financieel gebied. Daarbij kan gedacht worden aan ondersteuning door het bij elkaar brengen van partijen, kennisdeling, het leveren van menskracht en expertise en het ontwikkelen van beleid en regelgeving.
De Sociale Agenda Limburg 2025 heeft meerdere doelstellingen op meerdere maatschappelijke domeinen, die gekenmerkt worden door veel veranderingen en complexiteit en door veel partijen en instanties die van elkaar afhankelijk zijn. Vanwege deze kenmerken is het van belang dat de Provincie Limburg in een vroeg stadium betrokken wordt bij een initiatief waarvoor een beroep gedaan wordt op de Provincie. In een overleg kan dan worden nagegaan óf en zo ja op welke wijze de Provincie het beste betrokken kan worden en welke vorm van ondersteuning nodig en effectief is. Daarbij kan bovendien blijken dat de benodigde inzet van de Provincie ook nog eens dient te variëren gedurende de looptijd van het initiatief.
De relatie tussen een initiatiefnemer, zijn eventuele partners en de Provincie is dus geen eenrichtingsverkeer, maar kan variabel zijn en wordt gekenmerkt door wederzijdse afhankelijkheid. Dit beïnvloedt ook de eventuele subsidierelatie. Hierdoor is de gebruikelijke beoordeling van een subsidieaanvraag door het toetsen van de aanvraag aan een vaste checklist van voorwaarden en criteria niet meer goed mogelijk. Daarom is in deze subsidieregeling, zoals hierboven al genoemd, bepaald dat overleg met de Provincie noodzakelijk is voordat een subsidieaanvraag formeel wordt ingediend. Dit vooroverleg zal niet alleen gaan over de specifieke inhoud van het initiatief, maar ook over elkaars visie, doelstellingen en belangen. De uitkomst van dat overleg kan zijn dat de provinciale bijdrage beter op een andere wijze kan plaatsvinden dan in de vorm van subsidieverstrekking. In dat geval wordt het aanvragen van subsidie afgeraden.
De Sociale Agenda Limburg 2025 heeft als uitgangspunt: verbetering in de positieve gezondheid. Het begrip positieve gezondheid kan worden onderscheiden in zes dimensies, waarbij het gaat om de samenhang van deze elementen.
medische feiten, medische waarnemingen, fysiek functioneren, klachten en pijn, energie
2.Mentale functies en -beleving:
cognitief functioneren, emotionele toestand, eigenwaarde/zelfrespect, gevoel controle te hebben, zelfmanagement en eigen regie, veerkracht
3.Spiritueel/existentiële dimensie:
zingeving, doelen/idealen nastreven, toekomstperspectief,
4.Acceptatie kwaliteit van leven:
kwaliteit van leven/welbevinden, geluk beleven, genieten, ervaren gezondheid, lekker in je vel zitten, levenslust, balans
5.Sociaal maatschappelijke participatie:
sociale en communicatieve vaardigheden, betekenisvolle relaties, sociale contacten, geaccepteerd worden, maatschappelijke betrokkenheid, betekenisvol werk
basis Algemeen Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL), instrumentele ADL, werkvermogen
Positieve gezondheid is dus veel meer dan alleen maar niet ziek zijn en is dus niet uitsluitend zorg gerelateerd.
Activiteiten die naast het gestelde in het tweede lid van artikel 5 een bijdrage leveren aan het programmadeel Limburg Werkt Akkoord worden extra gewaardeerd.
Voor subsidieaanvragen ten behoeve van initiatieven die uitsluitend betrekking hebben op het programmadeel ‘Limburg Werkt Akkoord’ verwijzen wij naar de ‘Nadere subsidieregels bevordering economie en concurrentiekracht 2013 e.v.’
Van belang is dat de gebundelde inzet van alle betrokken partijen goed afgestemd wordt. Hierover worden afspraken gemaakt die vervolgens opgenomen worden in het provinciaal besluit om het initiatief te ondersteunen. De gemaakte samenwerkingsafspraken kunnen gaandeweg het traject zo nodig aangepast worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-5808.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.