Provinciaal blad van Fryslân
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2016, 4377 | Overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryslân | Provinciaal blad 2016, 4377 | Overige overheidsinformatie |
Provinciale staten van Fryslân, in hun vergadering van 20 april 2016 bijeen;
Gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van 16 februari 2016, nr. 1280947;
Gelet op artikel 2.4, 2.8, 3.2, 3.11, 4.5, 4.7, 5.1, 5.2, 5.5, 7.7 en 7.14 van de Waterwet en artikel 145 van de Provinciewet;
Besluiten vast te stellen de nieuwe Waterverordening provincie Fryslân:
Artikel 1 .1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
h infiltratie: in de bodem brengen van water, ter aanvulling van het grondwater, in samenhang met het onttrekken van grondwater;
Artikel 1.2 Toedeling watersysteembeheer
Het waterschap is belast met het beheer van het watersysteem, zoals omschreven in artikel 4 van het reglement voor het betreffende waterschap.
Hoofdstuk 2 Regionale Waterkeringen
Artikel 2.1 Aanwijzing regionale waterkeringen
Als regionale waterkeringen zijn aangewezen de voormalige zeedijken en boezemkaden, zoals weergegeven op de van deze verordening deel uitmakende kaart 1 “Regionale Waterkeringen”.
Artikel 2. 2 Veiligheidsnorm en
Artikel 2.3 Beoordeling van de veiligheid
Gedeputeerde staten stellen – na overleg met de beheerder en voor aanvang van de zesjaarlijkse veiligheidstoetsing - een voorschrift vast voor de veiligheidstoetsing van regionale waterkeringen. Het voorschrift bevat minimaal een omschrijving van de wijze waarop de veiligheid moet worden beoordeeld, de methode voor bepaling van de ontwerpwaterstanden en de periode voor uitvoering van de toetsing.
Hoofdstuk 3 Waterk wa n titeit
Artikel 3.1 Normen voor inundatie-frequentie
Het waterschap legt de normen voor inundatiefrequentie, zoals opgenomen in de van deze
verordening deel uitmakende bijlage 1, vast op gebiedsnormenkaarten.
Artikel 3.2 Watertekort en r egionale verdringingsreeks
Hoofdstuk 4 Waterakkoord, regionale plannen en beheerplannen
Artikel 4.1 Advies bij v oorbereiding waterakkoord
Bij de voorbereiding van het waterakkoord, bedoeld in artikel 3.7 van de wet, raadpleegt het dagelijks bestuur de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeente of gemeenten en de gedeputeerde staten van de provincie of provincies die geheel of gedeeltelijk binnen het beheersgebied waarop het waterakkoord betrekking heeft zijn gelegen.
Titel 4.2 Provinciaal waterhuishoudingsplan
Artikel 4.2 Voorbereiding provinciaal waterhuishoudingsplan
Artikel 4.3 Tussentijdse herziening
Een besluit tot tussentijdse herziening van een waterhuishoudingsplan waarbij uitsluitend
voor een watersysteem of onderdeel daarvan de functie zwemwater wordt vastgelegd dan
wel een zodanige functietoekenning wordt ingetrokken wordt op grond van artikel 4.12 van
het Waterbesluit vastgesteld door gedeputeerde staten.
Artikel 4. 4 Inhoud beheerplannen
Artikel 4. 5 Voorbereiding beheerplannen
Artikel 4. 6 Voortgangsrapportage uitvoering beheerplan
Het dagelijks bestuur rapporteert ten minste één maal per jaar aan gedeputeerde staten over de voortgang van de uitvoering van het beheerplan met inbegrip van de eventuele uitwerkingsplannen, de mate waarin de gestelde doelen worden bereikt en de redenen van eventuele afwijkingen en de voorgestelde maatregelen.
Hoofdstuk 5 Aanleg en beheer van waterstaatswerken
Gedeputeerde staten kunnen, op eigen initiatief of op verzoek van het dagelijks bestuur, paragraaf 2 van hoofdstuk 5 van de wet van toepassing verklaren op:
Artikel 5.2 Toezending projectplan voor primaire waterkeringen
Een projectplan als bedoeld in artikel 5.5 van de wet dat betrekking heeft op een primaire waterkering die onderdeel uitmaakt van een dijkring die is gelegen in de provincie Fryslân en in één of meer andere provincies wordt door het dagelijks bestuur tevens toegezonden aan gedeputeerde staten van die andere provincie of provincies.
De legger bevat naast het in artikel 5.1, tweede lid van de wet bepaalde in ieder geval:
Artikel 5.4 Uitzondering leggerplicht
Artikel 6.1 Aanwijzing verplichte peilbesl uiten
Het algemeen bestuur stelt een of meer peilbesluiten vast voor de oppervlaktewater-lichamen onder zijn beheer. Deze verplichting geldt niet voor de vrij afstromende gebieden zonder wateraanvoer, zoals aangegeven op kaart 3 behorende bij deze verordening.
Artikel 6.2 Inhoud peilbesluit
Een peilbesluit als bedoeld in artikel 6.1 gaat vergezeld van een kaart met de begrenzing van het gebied waarop het peilbesluit betrekking heeft en van een toelichting waarin ten minste zijn opgenomen:
Artikel 6.3 Procedure voorbereiding peilbesluiten
Op de voorbereiding van het peilbesluit is afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht
Titel 7.1 Onttrekkingen, infiltraties en registratieplicht
Artikel 7.1 Uitzondering vergunningplicht
Artikel 7.2 Formulier grondwatervergunning
Gedeputeerde staten stellen een formulier vast voor het aanvragen van een vergunning als bedoeld in artikel 6.4 van de wet.
A rtikel 7.3 Registratieplicht
Artikel 7. 4 Grondwaterregister
Artikel 7. 5 Ambtshalve inschrijving in grondwaterregister
Artikel 7. 6 Aard van de belasting
Onder de naam “grondwaterheffing” wordt een directe belasting geheven wegens het
onttrekken van grondwater als bedoeld in artikel 7.7 lid 1 van de wet.
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 7. 9 Maatstaf van heffing
Artikel 7.1 1 Wijze van heffing
De heffing wordt opgelegd bij wege van aanslag.
De ambtenaar als bedoeld in artikel 227a lid 2 onder b van de Provinciewet verstrekt op
verzoek of uit eigener beweging een aangiftebiljet aan de heffingplichtige.
Artikel 7 . 1 3 Instelling commissie
Gedeputeerde staten stellen een commissie van deskundigen in die is belast met het adviseren over schadeverzoeken als bedoeld in artikel 7.18 van de wet.
Artikel 7 . 1 4 Procedure advies
Artikel 7 . 1 5 Indienen zienswijzen
Gedurende zes weken na de verzending van het ontwerpadvies kunnen de betrokkenen, bedoeld in artikel 7.15 derde lid schriftelijk hun zienswijze over het ontwerp naar voren brengen bij de commissie van deskundigen. De commissie stelt degenen die een zienswijze hebben ingediend in de gelegenheid hun zienswijze in persoon of bij gemachtigde op een daartoe door haar te beleggen zitting voor één of meer van haar leden mondeling toe te lichten, daarbij desgewenst bijgestaan door deskundigen.
De commissie stelt haar advies naar aanleiding van de naar voren gebrachte zienswijzen al dan niet gewijzigd vast en zendt dat gelijktijdig met het verslag van de hoorzitting en haar beschouwingen omtrent de zienswijzen toe aan de betrokkenen, bedoeld in artikel 7.15 derde lid aan gedeputeerde staten en, in geval het verzoek bedoeld in artikel 7.19 eerste van de wet, verband houdt met een door het bestuur van een waterschap verleende vergunning, aan het desbetreffende bestuur.
Indien geen zienswijzen naar voren zijn gebracht stelt de commissie haar advies zo spoedig mogelijk nadat de termijn voor het naar voren brengen van zienswijzen is verstreken vast en zendt dat toe aan de betrokkenen, bedoeld in artikel 7.15 derde lid, aan gedeputeerde staten en, in geval het verzoek bedoeld in artikel 7.19 eerste lid van de wet verband houdt met een door het bestuur van het waterschap verleende vergunning, aan het desbetreffende bestuur.
Hoofdstuk 8 Overgangs- en slotbepalingen
De Waterverordeningprovincie Fryslân van 4 november 2009 wordt ingetrokken.
Artikel 8 . 2 Overgangsrecht besluiten
Op procedures op grond van de Waterverordening provincie Fryslân van 4 november 2009,
die zijn aangevangen voor de inwerkingtreding van deze verordening blijft het op dat
moment geldende recht van toepassing.
Artikel 8 . 3 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.
Deze verordening kan worden aangehaald als Waterverordening provincie Fryslân.
Aldus vastgesteld door provinciale staten van Fryslân in hun openbare vergadering van 20 april 2016
T o elichting Waterverordening provincie Fryslân
Eind 2009 is de Waterwet van kracht geworden. De Waterwet is in de plaats gekomen van enkele sectorale wetten op het gebied van waterbeheer en heeft deze wetgeving gemoderniseerd en geïntegreerd. Doelstellingen van de nieuwe wet: deregulering en stroomlijning van wetgeving, actualisering en versterking van het instrumentarium voor waterbeheer en een betere aansluiting op het Europees recht. De Waterwet wijzigt de bestuurlijke verhoudingen en instrumenten binnen het waterbeheer zodat ook de verschillende provinciale verordeningen op het gebied van waterbeheer moeten worden aangepast. In navolging van het integreren van alle waterbeheerwetten zijn ook alle provinciale verordeningen op dit gebied samengevoegd tot één integrale Waterverordening. Alleen de Vaarwegenverordening blijft vooralsnog zelfstandig bestaan.
Waterwet en Waterverordening vervangen de sturing vooraf via allerlei toezichtbepalingen naar een systeem van samenwerking en medebewind en het op zo laag mogelijk niveau leggen van bevoegdheden. Men gaat uit van een eigen verantwoordelijkheid van elk bestuursorgaan. Alleen indien op een bepaald niveau afspraken niet worden nagekomen dan volgt een mogelijkheid van een aanwijzing of van een in de plaats treding van een hoger bestuurslichaam.
Op rijksniveau worden normen bepaald voor de primaire waterkeringen en in het provinciale waterhuishoudingsplan voor de regionale waterkeringen. Tevens worden op beide bestuursniveaus normen gesteld voor situaties van (regionale) wateroverlast en watertekort en voor de waterkwaliteit. Deze normen worden in de Waterverordening juridisch vastgelegd en vormen een inspanningsverplichting voor de waterbeheerders.
In de Waterverordening zijn de bestaande normen voor de regionale keringen overgenomen. Voor de regionale wateroverlast zijn normen vastgelegd in de vorm van normen voor inundatiefrequentie, waarop regionale wateren moeten zijn ingericht. Hiermee ontstaat inzicht in het maatschappelijk verantwoord geachte beschermingsniveau tegen wateroverlast, dat de burger van de overheid mag verwachten.
De referentienormen voor wateroverlast zijn in het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) opgenomen in de vorm van functiegerichte normen. Deze basisnormen moeten op termijn worden omgezet naar definitieve normen. De gebiedsprocessen die zijn opgestart in het kader van Waterbeheer 21ste eeuw (WB 21) zullen per gebied leiden tot specifieke gebiedsgerichte normen voor de toelaatbare frequentie van wateroverlast dan wel tot gemotiveerde afwijkingen van de basisnormen die in het NBW zijn vastgelegd.
Voor een situatie van watertekort is door het rijk een landelijke verdringingsreeks opgesteld, een op voorhand vastgestelde prioriteitenvolgorde voor de verdeling van water tijdens een periode van watertekort. Het resultaat van een inschatting en afweging van de maatschappelijke kosten en baten van de verdeling van water in tijden van schaarste. De provincie heeft een regionale verdringingsreeks vastgesteld die het mogelijk maakt om binnen de landelijke verdringingsreeks regionaal maatwerk te leveren en geeft richting aan het operationele beheer in perioden van waterschaarste. Wat betreft de normering voor waterkwaliteit geeft de Waterwet aan dat deze voor water (voor de Kaderrichtlijn Waterdoelen) wordt vastgelegd op grond van hoofdstuk 5 van de Wet milieubeheer.
Deze Algemene maatregel van bestuur (Amvb) is de 'Amvb doelstellingen'. Hierin zijn de waterkwaliteitseisen opgenomen voor rijkswateren en de kaders voor de door de provincie vast te stellen doelstellingen (voor sterk veranderde en kunstmatige wateren). De AmvB bepaalt dat de normen voor kunstmatige en sterk veranderde wateren worden vastgelegd in het waterhuishoudingsplan en niet in de Waterverordening.
Verder bevat de verordening de zogenaamde projectprocedure voor belangrijke waterhuishoudkundige maatregelen. Deze procedure vereenvoudigt de normale wettelijke procedure en maakt het mogelijk dat bepaalde ingrepen in het watersysteem die geen uitstel kunnen leiden versneld kunnen worden uitgevoerd.
Alle belangrijke handelingen in het watersysteem worden gebonden aan een vergunning of aan algemene regels. Er wordt zoveel mogelijk gekozen voor algemene regels omdat deze verplichting minder zwaar is. Voor alle handelingen waarvoor een vergunningplicht geldt wordt de watervergunning ingevoerd. Indien voor een activiteit binnen het watersysteem meerdere vergunningen nodig zijn worden deze samengevoegd tot één watervergunning en deze wordt afgegeven door één overheidslichaam. In principe is dit het hoogste bestuursorgaan. Voor de watervergunning wordt samen met de omgevingsvergunning, waarin alle niet-watervergunningen zijn samengevoegd, één loket ingericht voor de burgers. Hiermee wordt de vergunningverlening richting bedrijven en burgers zo klantvriendelijk mogelijk ingericht.
In artikel 1.1 zijn de begripsbepalingen opgenomen. Begripsbepalingen die in de wet zijn opgenomen zoals die van een oppervlaktewaterlichaam en een bergingsgebied zijn niet in deze verordening herhaald.
Artikel 1.2 Toedeling watersysteembeheer
De artikelen 3.1 en 3.2 van de Waterwet voorzien in een landsdekkend systeem waarin is bepaald wie belast is met het beheer van watersystemen. De beheerders voor (onderdelen van) bij het Rijk in beheer zijnde watersystemen worden bij algemene maatregel van bestuur aangewezen. De overige beheerders van (onderdelen van) watersystemen worden bij provinciale verordening aangewezen. Daarbij dient artikel 2.2, tweede lid, van de Waterschapswet in acht te worden genomen, waarin is bepaald dat de zorg voor het regionale watersysteem bij reglement aan waterschappen wordt opgedragen, tenzij dat niet verenigbaar is met een goede organisatie van de waterstaatkundige verzorging. Ter uitvoering van artikel 3.2, eerste lid, van de Waterwet worden daarom in dit artikel de waterschappen aangewezen als beheerder van het regionale watersysteem. Hierbij is verwezen naar de reglementaire omschrijving van de taak van het waterschap, zijnde de waterstaatkundige verzorging van het gebied, voor zover deze taak niet aan andere publiekrechtelijke lichamen is opgedragen. Met de in de taakopdracht opgenomen clausulering wordt bereikt dat de toedeling van beheer geen betrekking heeft op watersystemen die in beheer zijn bij andere overheidslichamen. Zo wijst o.a. het Waterbesluit (delen van) het beheer van watersystemen toe aan het Rijk. Ook de Vaarwegenverordening Fryslân 2014 bepaalt dat een deel van de vaarwegen in Fryslân , die in principe onder het watersysteembeheer van het waterschap vallen, in beheer is bij de provincie en enkele ander overheidslichamen.
Artikel 2.1 t/m 2. 4 R egionale waterkeringen
Op grond van artikel 2.4 van de wet moeten bij provinciale verordening voor daarbij aan te wijzen andere dan primaire waterkeringen die in beheer zijn bij een andere beheerder dan het Rijk, veiligheidsnormen worden vastgesteld. Vastgelegd is wat het gewenste beschermingsniveau is van de waterkeringen die op grond van hun functie van regionale betekenis worden geacht. De norm dient voor de dagelijkse praktijk geoperationaliseerd te worden. Dit geschiedt in de vorm van een voorschrift voor de toetsing. Omdat het om een uitwerking van de veiligheidsnorm gaat is de bevoegdheid tot vaststelling in handen van gedeputeerde staten gelegd. Om te bereiken dat de toetsing van de actuele veiligheidssituatie door de beheerders op uniforme wijze tot stand komt, hebben de daarvoor gestelde regels het karakter van een bindend voorschrift. Afwijking hiervan is niet mogelijk.
Het uitvoeren van werken hoort bij de taakuitoefening van het waterschap en vloeit voort uit de beheertaak die het waterschap heeft. Indien zij die taak niet goed uitvoeren, kunnen ze daar op worden aangesproken. Indien er sprake is van een wettelijke norm, waaraan moet worden voldaan, geldt een zwaardere aansprakelijkheid voor eventuele schade die daardoor optreedt. Dat wil echter niet zeggen dat, wanneer een beheerder wordt “overvallen” door een nieuwe norm, direct voldaan moet worden aan de nieuwe norm.
Indien er sprake is van en aanwijsbare reden en/of goede motivering, zoals bijvoorbeeld een goede planning met financiering, waaruit blijkt dat er voldoende inspanning wordt geleverd, gericht op het op termijn voldoen aan de norm, hoeft er niet altijd sprake te zijn van zodanig verwijtbaar handelen, dat er aansprakelijkheid voor geleden schade ontstaat. Wetterskip Fryslân heeft daartoe het Herstelplan Oevers en kaden opgesteld. Over de termijn van uitvoering van dat plan maken provincie en waterschap afspraken.
De beheerder draagt zorg voor de periodieke beoordeling van de regionale waterkeringen. Daarbij wordt beoordeeld in hoeverre de waterkeringen voldoen aan de gestelde normen met betrekking tot de veiligheid. Het dagelijks bestuur van een waterschap wordt daarom verplicht om aan gedeputeerde staten te rapporteren over de algemene waterstaatkundige toestand van de regionale waterkeringen. Deze rapportageverplichting is niet beperkt tot de regionale waterkeringen die onder het beheer van het waterschap staan, maar betreft alle waterkeringen . Uit deze opdracht blijkt de verantwoordelijkheid die het waterschap heeft voor de handhaving van de normen die zijn neergelegd in of worden vastgesteld op grond van artikel 2.2 van de verordening. Er wordt een zesjaarlijkse rapportage voorgeschreven. Hiermee is aansluiting gezocht bij de toetsing door het Rijk van de primaire waterkeringen.
De resultaten van de beoordeling en de bevindingen bij de beoordeling worden door het waterschap vervat in een verslag, dat wordt toegezonden aan gedeputeerde staten.
In verband met de vereiste veiligheid en discussies met betrekking tot schaderegelingen en kostenverdeling is het van belang dat de toetsing van waterkeringen op uniforme wijze kan worden uitgevoerd, zodat eenduidig kan worden bepaald wanneer de waterkeringenkunnen worden gekwalificeerd als "op orde".
Artikel 3.1 Normen voor inundatie-frequentie
Op grond van artikel 2.8 van de wet moeten bij provinciale verordening, met het oog op de bergings- en afvoercapaciteit waarop de regionale wateren moeten zijn ingericht, normen worden gesteld met betrekking tot de inundatie-frequentie van daarbij aan te wijzen gebieden. In dit artikel wordt daarin voorzien. Voor verschillende te onderscheiden gebieden worden normen gegeven waarbij de kans op overstroming als gevolg van grote hoeveelheden neerslag is gerelateerd aan de economische waarde van landgebruik en de te verwachten schade bij overstroming. De normen drukken de hoogst toelaatbaar geachte kans op overstroming uit ofwel het wenselijk geachte beschermingsniveau.
De normering bakent de zorgplicht af die de waterbeheerder heeft op het vlak van het voorkomen dan wel beperken van ontoelaatbare wateroverlast door inundatie vanuit oppervlaktewater ten gevolge van neerslag en geeft daarmee helderheid voor de burgers en de bedrijven over het restrisico en hun eigen verantwoordelijkheid ten aanzien van roerende en onroerende zaken.
Het waterschap legt de normen vast op zogenaamde gebiedsnormenkaarten.
Artikel 3.2 Watertekort en r egionale verdringingsreeks
Van de watersystemen wordt voor vele maatschappelijke en economische behoeften gebruik gemaakt: proceskoeling in de industrie, nutsvoorzieningen, veiligheid van waterkeringen enz. Soms is er echter onvoldoende water beschikbaar om aan de watervraag te voldoen. Gelet op de potentieel grote gevolgen voor de gebruikers is in artikel 2.2 van het Waterbesluit een prioriteitsrangorde voor de verdeling van water in tijden van watertekorten opgenomen, de zogenoemde verdringingsreeks. De voorganger van deze reeks was niet wettelijk vastgelegd, maar maakte wel al deel uit van het beleid in het vorige waterhuishoudingsplan. Van watertekort is sprake indien de vraag naar water vanuit de verschillende maatschappelijke en economische behoeften groter is dan het aanbod, waarbij het gaat om de beschikbaarheid van voldoende water van die kwaliteit die voor bepaalde behoeften nodig is.
Artikel 2.2 van het Waterbesluit legt de landelijke verdringingsreeks vast, welke bindend is. De landelijke verdringingsreeks bepaalt de prioriteitsrangorde van de waterbehoeften waarvoor water mag worden benut in geval van watertekort. De landelijke verdringingsreeks is opgebouwd uit vier categorieën van gebruikers, die onderling zijn geprioriteerd. Binnen categorie 1 (het waarborgen van de veiligheid tegen overstroming en het voorkomen van onomkeerbare schade, waaronder peilhandhaving) en categorie 2 (nutsvoorzieningen, waaronder onttrekking aan het oppervlaktewater en doorspoeling ten behoeven van drinkwatervoorziening) is in de landelijke verdringingsreeks nog een nadere prioritering aangebracht. Binnen categorie 3 (kleinschalig hoogwaardig gebruik) en categorie 4 (overige behoeften) is in de landelijke verdringingsreeks geen nadere prioritering aangegeven. Wel biedt artikel 2.3 van het Waterbesluit de provincie de mogelijkheid om in de waterverordening de nadere prioritering binnen categorie 3 en categorie 4 vast te leggen. Op deze manier kan regionaal maatwerk geleverd worden. Hierbij kan niet worden afgeweken van de landelijke verdringingsreeks. De in de reeks opgenomen behoeften en de daaraan toegekende prioriteiten staan derhalve vast evenals de nadere prioritering binnen de categorieën 1 en 2.
In artikel 3.2 is van de mogelijkheid tot nadere prioritering binnen categorie 3 en 4 gebruikt gemaakt. Deze moet door de waterbeheerder worden gehandhaafd bij de verdeling van het beschikbare water over de diverse functies in de regio tijdens een periode van watertekort. Met deze nadere prioritering houdt de waterbeheerder bij het opstellen van calamiteitenplannen en waterakkoorden rekening. De regionale verdringingsreeks biedt helderheid over welke behoeften in een situatie van watertekort voorgaan boven de anderen en draagt bij aan een slagvaardig en eenduidig optreden van de waterbeheerder in situaties van watertekorten.
Hier zijn procedurele bepalingen opgenomen voor waterakkoorden en de waterplannen en is in aanvulling op de wet aangegeven welke onderwerpen in het beheerplan aan de orde moeten komen.
Artikel 4.3 Tussentijdse herziening waterhuishoudingsplan (toekenning functie zwemwater)
Bij de vaststelling van een waterhuishoudingsplan wordt o.a. de functie zwemwater toegekend aan bepaalde daarvoor in aanmerking komende wateren. Indien na de vaststelling van het plan een wijziging in deze functietoekenning wordt doorgevoerd, dan dient hiervoor de procedure van het waterhuishoudingsplan te worden doorlopen. Dit is een vrij zware procedure, vooral indien er slechts een kleine wijziging wordt doorgevoerd voor bijvoorbeeld één watersysteem of maar een deel van een watersysteem. Het Waterbesluit opent de mogelijkheid om de vaststelling van dit soort functietoekenningsbesluiten te delegeren aan gedeputeerde staten, waardoor het besluit op een eenvoudiger manier tot stand kan komen. In dit artikel wordt gebruik gemaakt van deze mogelijkheid.
Artikel 4.4 bepaalt dat het beheerplan tevens het beleid bevat inzake het beheer van de watersystemen gericht op de aan de watersystemen toegekende functies en doelstellingen.
De aan de watersystemen toegekende functies zijn aangegeven op de functiekaart in het Waterhuishoudingsplan.
In artikel 3.10 van de wet is bepaald dat bij provinciale verordening met het oog op een samenhangend en doelmatig regionaal waterbeheer regels kunnen worden gesteld omtrent de door de besturen van waterschappen te vertrekken informatie. Voor het kunnen uitoefenen van toezicht is het van belang dat gedeputeerde staten over adequate en voldoende actuele informatie beschikken. In artikel 4.6 is geregeld dat de beheerder tenminste eenmaal per jaar aan gedeputeerde staten rapporteert over de voortgang van de uitvoering van het beheerplan en de mate waarin de in het beheerplan gestelde doelen worden bereikt. Deze voortgangsrapportage vormt de basis voor het periodiek bestuurlijk overleg in de beleidscyclus tussen de provincie en het waterschap. In dit verband kan worden gewezen op de afspraken die het IPO en de Unie van waterschappen hebben neergelegd in de rapportage "Afstemming van taken in het regionale waterbeheer" (2005). Uitgangspunt is dat de samenwerking tussen provincie en waterschap zich toespitst op de gezamenlijke beleidsvorming (met ieder een eigen rol hierin), de uitvoering en het toezicht op de uitvoering. Daarbij wordt uitgegaan van een afstemming van taken op basis van partnership en complementariteit. In het periodiek overleg kunnen alle onderwerpen betreffende het regionaal waterbeheer, het waterhuishoudingsplan en het waterbeheerplan aan de orde worden gesteld. In de voortgangsrapportage en het overleg daaromtrent kan onder meer worden ingegaan op de aspecten en planonderdelen, genoemd in artikel 4.6 van de wet en hetgeen daaromtrent is bepaald in het Waterbesluit. Hierbij kan worden gedacht aan de uitvoering van het programma van maatregelen en voorzieningen, de planning van de uitvoering, de daarvoor beschikbare en/of benodigde financiële middelen, de gekwantificeerde opgaven en de condities (zoals de mogelijkheden voor de ruimtelijke inpassing van waterhuishoudkundige voorzieningen, het draagvlak bij belanghebbenden, de acceptatie van de financiële gevolgen die nodig zijn om de strategische doelen te kunnen realiseren en overige, voor de realisatie, relevante omstandigheden). Bij de rapportage en het bepalen van de prioriteiten kan een relatie worden gelegd met het verslag inzake de beoordeling van de waterkeringen, bedoeld in artikel 2.4. Op basis van het verslag en het periodiek overleg ziet de provincie erop toe dat de gestelde strategische doelen worden bereikt.
Hoofdstuk 5 Aanleg en beheer van waterstaatswerken
Gedeputeerde staten kunnen, op eigen initiatief of op verzoek van het dagelijks bestuur, paragraaf 2 van hoofdstuk 5 van de wet van toepassing verklaren op:
a. projectplannen van waterschappen tot aanleg of wijziging van andere waterkeringen dan primaire waterkeringen in de zin van de wet; of
b. andere waterstaatswerken van bovenlokale betekenis die met spoed en op gecoördineerde wijze tot stand moeten worden gebracht.
Artikel 5.2 Toezending projectplan voor primaire waterkeringen
1. Een projectplan als bedoeld in artikel 5.5 van de wet dat betrekking heeft op een primaire waterkering die onderdeel uitmaakt van een dijkring die is gelegen in de provincie Fryslân en in één of meer andere provincies wordt door het dagelijks bestuur tevens toegezonden aan gedeputeerde staten van die andere provincie of provincies.
2. Het eerste lid is tevens van toepassing op projectplannen als bedoeld in artikel 5.7 van de wet die zijn gericht op het grondgebied van twee of meer provincies.
De legger bevat naast het in artikel 5.1, tweede lid van de wet bepaalde in ieder geval:
a. het lengteprofiel en de dwarsprofielen van de primaire- en regionale waterkeringen, de regionale wateren en waterbergingsgebieden;
b. een omschrijving van de ondersteunende kunstwerken en de bijzondere constructies die deel uitmaken van de werken genoemd onder a;
c. een overzichtskaart als bedoeld in artikel 5.1, lid 1, tweede volzin van de wet met daarop aangegeven de exacte reserveringszones die nodig zijn voor de toekomstige versterking van de primaire waterkeringen, zoals aangegeven op de kaarten 2.1 t/m 2.6 behorende bij deze verordening;
d. de vereiste normen voor vaarwegdiepte, ingrijpdiepte en onderhoudsdiepte voor de vaarwegen in beheer bij Wetterskip Fryslân, zoals opgenomen in lijst C behorende bij de Vaarwegenverordening Fryslân 2014;
Artikel 5.4 Uitzondering leggerplicht
1. Gedeputeerde staten kunnen bepalen dat artikel 5.1, lid 1 van de wet gedurende een daarbij vast te stellen termijn niet van toepassing is op daarbij aan te wijzen waterkeringen of onderdelen daarvan.
2. Gedeputeerde Staten kunnen voor waterstaatswerken vrijstelling verlenen van de leggerplicht met betrekking tot vorm, afmeting en constructie indien deze waterstaatswerken zich naar hun aard of functie niet lenen voor omschrijving van die elementen.
Artikel 6.1 t/m 6.3 Peilbesluiten
In Fryslân is vrijwel de gehele provincie belegd met peilbesluiten. Allen zijn onder goedkeuring van gedeputeerde staten tot stand gekomen. Met de komst van het gewenst peilbeheer, waar de provincie via de goedkeuringsbevoegdheid van het beheerplan invloed op uitoefent, is de goedkeuring op de individuele peilbesluiten komen te vervallen. Verder wordt aangegeven welke informatie een peilbesluit moet bevatten en wat de procedure is voor de vaststelling.
Artikel 7.1 t/m 7.5 Grondwater
De wet gaat uit van systeembeheer, waarbij het gehele watersysteem in beheer komt bij één beheerder. Op verzoek van de provincies zijn de onttrekkingen t.b.v. de drinkwaterproductie, de grotere industriële winningen (> 150.000 m3 per jaar) en de open bodemenergiesystemen in beheer bij de provincies gebleven, omdat de belangen hier het belang van het waterbeheer overstijgen.
Artikel 6.4, tweede lid, van de wet biedt de mogelijkheid om onttrekkingen tot 10 m³ per uur vrij te stellen van de vergunningplicht. In artikel 7.1 wordt gebruik gemaakt van deze mogelijkheid voor onttrekkingen ten behoeve van open bodemenergiesystemen. Hiermee worden onnodige bestuurlijke lasten voorkomen en wordt administratieve lastendruk voor bedrijven tegengegaan.
Om dezelfde reden zijn deze systemen tevens vrijgesteld van de verplichting tot meten en registreren. Er geldt geen vrijstelling voor de verplichting tot melden. De vrijstelling voor meten en registreren is gekoppeld aan de pompcapaciteit van de inrichting. Het voordeel van het gebruik “pompcapaciteit” is dat deze grootheid reeds voor de aanvang van de onttrekking kan worden vastgesteld.
In de verordening is in artikel 7.2 en 7.3 geregeld welk vergunningaanvraagformulier moet worden gebruikt en op welke wijze de hoeveelheden moeten worden geregistreerd.
Het waterschap bepaalt in de keur wat voor regelgeving er voor de onttrekkingen en infiltraties onder haar beheer geldt. Op provinciaal niveau wordt daar geen uitspraak over gedaan.
Artikel 7.4 en 7.5 voorzien in het bijhouden van een register van de grondwater-onttrekkingen en de infiltraties. Dat register zal o.a. de basis vormen voor de heffing van de grondwaterbelasting en is verder van belang om een goed overzicht te houden van alle ingrepen in het grondwatersysteem. Fryslân is aangesloten bij een landelijk register. Het waterschap voert alle onttrekkingen en infiltraties onder haar beheer in het register in, zodat een totaaloverzicht beschikbaar is.
Artikel 7.6 t/m 7.12 Grondwaterheffing
Van de grotere onttrekkers van grondwater wordt een belasting geheven voor o.a. de bekostiging van het noodzakelijke onderzoek, het in stand houden van een meetnet, het bijhouden van het grondwaterregister en het behandelen van schadegevallen. De heffing werd geregeld in de grondwaterbelastingverordening. De tekst van deze verordening is ongewijzigd overgebracht naar de waterverordening. De heffing was vanaf de invoering in 1987 1,13 eurocent. Door een daling van de inkomsten en stijging van de uitgaven kwam de heffing onder druk te staan. Verder is de in de jaren opgebouwde reserve door enkele grote schadeclaims fors terug gelopen. Om de begroting weer in evenwicht te brengen en een nieuwe reserve op te bouwen om onverwachte uitgaven te kunnen opvangen is de heffing per 1 januari 2016 vastgesteld op 1,32 eurocent.
Artikel 7.13 t/m 7.15 Advies Commissie Schade Grondwater (ACSG)
Er is regelmatig sprake van schade als gevolg van een grondwateronttrekking. Veelal stonden de particulieren die deze schade leden qua bewijsvoering in een ongelijke positie ten opzichte van de veroorzaker van de schade (over het algemeen grote bedrijven met veel eigen deskundigheid). De ingetrokken Grondwaterwet bevatte een verplichting voor de provincies om een commissie van deskundigen in te stellen die kosteloos een onderzoek verricht naar het causaal verband tussen schade aan eigendommen en een grondwateronttrekking . Met dit deskundigenrapport werd de positie van de particulieren aanzienlijk versterkt. De wettelijke verplichting voor de commissie is in de wet komen te vervallen. Gelet op de meerwaarde van de commissie is er voor gekozen deze nu via de verordening in te stellen. De kosten kunnen uit de grondwaterheffing worden gefinancierd.
In artikel 7.14 en 7.15 wordt de procedure voor een adviesverzoek geregeld.
Artikel 8.1 t/m 8.4 Overgangsrecht besluiten
De Waterverordening provincie Fryslân van 4 november 2009 wordt ingetrokken.
Vanwege de grootte en de omvang van de aangebrachte wijzigingen is niet gekozen voor een wijzigingsverordening, maar voor het geheel intrekken en vaststellen van een nieuwe waterverordening.
Bijlage 1 Normen voor inundatiefrequentie
*) Met behulp van het maaiveld criterium wordt bepaald dat een bepaald deel van het gebied, de laagste delen zoals bijvoorbeeld de slootkant, niet aan de norm hoeft te voldoen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-4377.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.