Provinciaal blad van Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2016, 1943 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Limburg | Provinciaal blad 2016, 1943 | Beleidsregels |
NADERE SUBSIDIEREGELS ROBUUSTE RIVIERMAATREGELEN MAASPLASSEN
Gedeputeerde Staten van Limburg
maken ter voldoening aan het bepaalde in de Provinciewet en de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg bekend dat zij in hun vergadering van 23 februari 2016 hebben vastgesteld:
NADERE SUBSIDIEREGELS ROBUUSTE RIVIERMAATREGELEN MAASPLASSEN
Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
a. BgR: Beleidslijn grote Rivieren
(http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2006/07/26/beleidslijn-grote-rivieren.html ).
IGSV: Intergemeentelijke Structuurvisie: het besluit van de GOML gemeenten van februari 2014 waarin het ruimtelijke beleidskader voor onder meer het Maasplassen gebied is vastgesteld. Zie http://www.roermond.nl/4/ruimtelijkeplannen/Overige-Plannen/Structuurvisies/Intergemeentelijke-Structuurvisie-Maasplassen-en-bijbehorend-Plan-MER.html.
Maasplassen: het grondgebied langs de Maas binnen de 5 direct aan de Maas gelegen gemeenten zoals aangegeven in de IGSV (http://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents).
Artikel 2 Doelstelling/doel van de regeling
Doel van deze regeling is om gewenste initiatieven te ondersteunen bij het realiseren van rivierverruiming in de vorm van een robuuste maatregel.
Initiatiefnemers van gewenste initiatieven in het Maasplassengebied, die verruimingplichtig zijn, kunnen voor subsidie in aanmerking komen. De subsidieaanvraag kan door één initiatiefnemer namens de (eventuele) overige initiatiefnemers worden ingediend.
Om voor een subsidie in aanmerking te komen, gelden de volgende criteria voor ieder gewenst initiatief waarvoor de subsidieaanvraag wordt ingediend:
Het gewenst initiatief ligt in het gebied Maasplassen, zoals aangegeven op de kaart bij de IGSV van februari 2014(http://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents) en is verruimingplichtig.
In aanvulling op artikel 15 van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg, wordt de subsidieaanvraag afgewezen indien:
Hoofdstuk 3 Financiële aspecten
1. Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond voor de looptijd van deze nadere subsidieregels vast.
2. De wijze van verdeling van het subsidieplafond kunt u raadplegen op www.limburg.nl/subsidies /subsidieplafonds.
1. Een subsidieaanvraag kan uitsluitend worden ingediend bij Gedeputeerde Staten met gebruikmaking van het standaard aanvraagformulier, dat geplaatst is op de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl/subsidies > actuele subsidieregelingen.
2. De aanvraag dient een volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend standaard aanvraagformulier te bevatten en te zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven in het formulier en dient te worden verzonden naar het op het formulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, Cluster Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht).
De volgende bijlagen dienen in ieder geval aan het aanvraagformulier te worden toegevoegd per gewenst initiatief:
Artikel 9 Termijn voor indienen aanvraag
Een subsidieaanvraag kan worden ingediend vanaf inwerkingtreding van deze regeling en dient uiterlijk op 31 december 2017 door Gedeputeerde Staten te zijn ontvangen. De ontvangststempel van de Provincie Limburg is hierbij bepalend.
Artikel 11 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
Deze Nadere subsidieregels vervallen met ingang van 1 januari 2018, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door Gedeputeerde Staten en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Deze Nadere subsidieregels robuuste riviermaatregelen Maasplassen vloeien voort uit de ambities en afspraken zoals neergelegd in het Masterplan Maasplassen en de Intergemeentelijke Structuurvisie Maasplassen (Zie: http://www.roermond.nl/4/ruimtelijkeplannen/Overige-Plannen/Structuurvisies/Intergemeentelijke-Structuurvisie-Maasplassen-en-bijbehorend-Plan-MER.html). Het oprichten van niet riviergebonden bebouwing in het stroomvoerend winterbed van de Maas verplicht zowel tot compensatie van het opstuwend effect als ook tot het realiseren van duurzame en robuuste extra verruiming in dezelfde rivierkundige eenheid (conform Beleidsregels grote Rivieren). In de praktijk blijkt dat de extra verruiming, in de vorm van een robuuste maatregel, in veel gevallen de financiële draagkracht van individuele initiatiefnemers overstijgt. Dit zou in voorkomende gevallen er toe kunnen leiden dat de ambities en gewenste initiatieven zoals neergelegd in het Masterplan en de Intergemeentelijke Structuurvisie Maasplassen geen werkelijkheid worden.
De regeling geldt alleen voor het grondgebied binnen de Maasplassen, waarop de Beleidsregels grote Rivieren van toepassing zijn, zoals dat op de kaart http://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents is aangegeven.
Via een zgn. initiatievenloket van de betrokken overheidspartijen worden initiatiefnemers ondersteund bij het uitwerken van de robuuste maatregel. Uitgangspunt is dat initiatieven gekoppeld worden om zoveel mogelijk draagkracht te genereren. Eén van de initiatiefnemers wordt verantwoordelijk voor (het verkrijgen en naleven van) de Waterwetvergunning en (het indienen en naleven van) de subsidieaanvraag op basis van deze regeling en maakt daarover afspraken met de andere initiatiefnemers.
De regeling past in de doelstelling om de beoogde economische en recreatieve ontwikkeling van het Maasplassengebied te ondersteunen. De gewenste ontwikkelingen zijn in het Masterplan en in de Intergemeentelijke Structuurvisie aangegeven. Desondanks is het mogelijk dat er initiatieven zijn die hier niet rechtstreeks in passen. In dergelijke gevallen bepaalt de betreffende gemeente of een initiatief zodanig gewenst is dat de planologische regeling hiervoor wordt aangepast. Pas wanneer dat het geval is, is een subsidiebijdrage aan de orde.
Artikelsgewijze toelichting artikel 7, eerste lid en tweede lid
Voorbeeld van de bepaling van het subsidiebedrag bij een robuuste maatregel die 600.000 euro kost en een initiatief dat 1.500.000 euro aan casco bouwkosten behelst en nog een andere initiatiefnemer die 400.000 euro aan casco bouwkosten heeft. Initiatiefnemers dragen elk 20% van de eigen casco bouwkosten ofwel 300.000 euro respectievelijk 80.000 euro bij. De totale subsidie is dan het verschil tussen de bijdragen van de initiatiefnemers en de kosten van de robuuste maatregelen, namelijk 220.000 euro (600.000 – 380.000 euro). Beide initiatiefnemers ontvangen een bedrag van 110.000,00 euro (220.000 euro/2 initiatiefnemers).
Aldus besloten in de vergadering van Gedeputeerde Staten, gehouden op 23 februari 2016
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/prb-2016-1943.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.