Verordening van 24 februari 2016 tot wijziging van het Reglement van orde Auditcommissie 2011

 

 

 

Provinciale Staten van Fryslân,

gelezen het voorstel van het presidium van provinciale staten van Fryslân van 17 februari 2016

gelet op de artikel 145 van de Provinciewet,

overwegende dat

-het presidium de wens heeft uitgesproken om van de Auditcommissie een puur technisch financiële

commissie te maken, waarbij kandidaten worden afgevaardigd die specifieke deskundigheid op het

gebied van financiën, audit of control met zich meebrengen;

-het reglement van orde Auditcommissie 2011 hiervoor gewijzigd dient te worden;

 

ARTIKEL I

A

Artikel 3 Samenstelling als volgt komen te luiden:

1. Provinciale staten benoemen uit haar midden aan het begin van elke zittingsperiode voor

de duur van die zittingsperiode, op basis van specifieke deskundigheid op het gebied van

financiën, audit of control minimaal vijf leden en minimaal twee plaatsvervangende leden;

2. De griffier, de algemeen directeur, de accountant, het hoofd van de afdeling Financiën,

Planning en Control en de concerncontroller nemen als vaste adviseurs deel aan de

vergaderingen van de auditcommissie;

3. In de regel wordt de portefeuillehouder financiën uit het college van gedeputeerde staten

uitgenodigd bij de vergaderingen aanwezig te zijn.

B

Lid 2 van a rtikel 4 Plaatsvervanging als volgt komt te luiden:

2.Leden kunnen zich bij afwezigheid laten vervangen door een door provinciale staten

bbenoemd plaatsvervangend lid.

ARTIKEL II

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal blad waarin het besluit van provinciale staten is geplaatst.

 

Leeuwarden, 24 februari 2016

Provinciale staten van Fryslân,

, voorzitter

, griffier

Toelichting wijziging Reglement van orde Auditcommissie 2011

Algemeen

Tijdens een bijeenkomst van de fractievoorzitters op 7 oktober jl. is afgesproken om van de Auditcommissie een puur technisch financiële commissie te maken, waarbij kandidaten worden afgevaardigd die specifieke deskundigheid op het gebied van financiën, audit of control met zich meebrengen. Dit is in het presidium van 14 oktober 2015 bekrachtigd. De Auditcommissie heeft in haar vergadering van 3 februari jl. ingestemd met een voorstel om naar aanleiding hiervan het Reglement van orde Auditcommissie 2011 op dit punt te wijzigen.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 3.

In het reglement van orde Auditcommissie 2011 was in artikel 3, lid 1 opgenomen dat per fractie een lid en plaatsvervangend lid, op voordracht van de fractie werd benoemd in de Auditcommissie.

De tekst is op dit punt gewijzigd in die zin dat kandidaten nu worden afgevaardigd op basis van specifieke deskundigheid op het gebied van financiën, audit of control. Per statenperiode kan het aantal kandidaten met de gevraagde deskundigheid variëren, daarom is een mimum aantal leden en plaatsvervangende leden opgenomen.

In lid 2 was opgenomen dat bij tussentijdse vervanging een lid dat namens een fractie zitting heeft vervangen wordt door een lid van dezelfde fractie. Dit lid vervalt omdat er geen sprake meer is van benoeming van leden per fractie.

Lid 3 en 4 zijn inhoudelijk niet gewijzigd, maar wel hernummerd.

Artikel 4.

In lid 2 van artikel 4 was opgenomen dat leden zich bij afwezigheid laten vervangen door een fractiegenoot die door provinciale staten is benoemd als plaatsvervangend lid. Omdat leden en plaatsvervangende leden niet meer namens de fractie zitting hebben in de Auditcommissie is nu in lid 2 opgenomen dat leden zich bij afwezigheid kunnen laten vervangen door een door provinciale staten benoemd plaatsvervangend lid. De vervanging is daarmee niet meer fractie gebonden.

Naar boven