Op 1 juni 2013 is de subsidieregeling asbest eraf zonnepanelen erop provincie Limburg in werking getreden. In het convenant dat ten grondslag ligt aan de regeling is bepaald dat begin 2014 zou worden bezien of bijstelling van de regeling nodig is. Uit een hiertoe verrichte evaluatie komt naar voren dat het subsidieplafond gezien het huidige tempo van aanvragen, niet wordt bereikt voor de afloop van de regeling. De oorzaken hiervan zijn niet eenduidig te achterhalen. Duidelijk is wel geworden dat deze niet gelegen zijn in communicatie en bekendheid met de regeling.
Met een doelstelling om zoveel mogelijk asbest op agrarische bestemmingen te verwijderen, is
gezocht naar mogelijkheden om tussentijds het effect van de regeling te vergroten. Tevens is
onderzocht wat de effecten zijn van het tussentijds, gedurende de openstelling van het
subsidieplafond, wijzigen van de regeling op reeds lopende aanvragen en reeds afgeronde
Gekozen is voor de volgende aanpassingen:
- •
verruiming van de doelgroep naar voormalig agrariërs en eigenaren van een voormalig agrarisch
- •
verlagen van de ondergrens van het aantal m2-asbestdak dat minimaal verwijderd dient te worden;
- •
generieke verhoging van het subsidiebedrag per m2 te saneren asbestdak, zonder dat de ambitie
in het convenant om ten minste 4.000.000 m2 te saneren in gevaar komt;
- •
verlagen van de minimum capaciteit van de zonnepanelen;
- •
verlengen van de looptijd van het subsidieplafond.
Daarnaast zal een nieuwe slag in de communicatie worden gemaakt.
Artikelsgewijze toelichting
Het begrip agrarisch bouwblok ziet op alle bouwblokken met agrarische bestemming ongeacht of deze
zijn gelegen in een bestemmingsplan buitengebied of een bestemmingsplan dat betrekking heeft op
Het begrip agrarisch bouwblok is ingevoegd naast het reeds gebruikte begrip 'bedrijfslocatie'. Het
gebruik van het begrip agrarisch bouwblok is nodig vanwege het verruimen van de doelgroep naar
eigenaren van een perceel waarop voorheen een agrarische bestemming rustte. Om te voorkomen
dat ook landbouwpercelen onder het begrip vallen, is bewust gekozen voor het begrip agrarisch
bouwblok in plaats van perceel met agrarische bestemming
Het verruimen van het bereik van de subsidieregeling wordt bereikt door het verbreden van de doelgroep. In onderdeel b wordt de doelgroep uitgebreid met agrarische ondernemers die hun bedrijf beëindigen of agrarische ondernemers die al eerder zijn gestopt. Niet zichtbaar in dit artikel, maar zichtbaar in het vernieuwde artikel 6, is dat ook de doelgroep van agrarische ondernemingen zelf is uitgebreid, te weten tot agrarische ondernemers die hun bedrijf hebben verbreed en de agrarische activiteit zelf is geminimaliseerd. Voor deze uitbreiding is het minimumvereisten van 25.000 SO in de landbouwtelling, vervallen.
De tweede uitbreiding is niet gericht op de persoon van aanvrager maar de voormalige bestemming van het perceel dat de aanvrager in eigendom heeft. Dit betekent dat ook een particulier, niet agrarisch ondernemer, een aanvraag in kan dienen als hij eigenaar is van een voormalig agrarisch bouwblok. In artikel 6 worden eisen gesteld aan deze voormalige bestemming.
Om aan te tonen dat een aanvrager tot de nieuwe verruimde doelgroep behoort, zijn de vereisten
uitgebreid. Aan artikel 5 is een nieuw eerste lid ingevoegd.
Eerste lid (nieuw) onder a
Dit lid ziet zowel op de doelgroep agrarische ondernemers als voormalige agrarische ondernemers. Een voormalig agrarisch ondernemer is een agrarisch ondernemer die zijn bedrijf is gestopt of andere activiteiten verrichten waardoor de agrarische activiteit is geminimaliseerd. Van belang is dat de aanvrager aantoont dat hij agrarisch ondernemer is geweest of dat het bouwblok een agrarische bestemming heeft. Dit kan de aanvrager bijvoorbeeld aantonen met een extract uit het vigerend bestemmingsplan of een gewaarmerkte verklaring van de gemeente.
Eerste lid (nieuw) onder b
Een eigenaar van een voormalig agrarisch bouwblok dient aan te tonen dat het bouwblok een
agrarische bestemming heeft gehad. Vanwege alle verplichtingen uit het ruimtelijk ordeningsrecht ten
aanzien van het periodiek aanpassen van het bestemmingsplan, is gekozen voor het jaar 1993 als
moment waarop het bouwblok ten minste een agrarische bestemming moet hebben gehad. Het
1 januari 1993 en het moment van aanvraag, op enig moment een agrarische bestemming hebben
Voorheen werd gesproken over bedrijfslocatie, dit is gewijzigd in agrarisch bouwblok.
-artikel 5, derde lid (nieuw) onderdeel a:
Dit onderdeel ziet zowel op de doelgroep agrarische ondernemers als voormalig agrarische
Met de laatst ingevulde landbouwtelling kan worden aangetoond dat sprake is van een agrarisch
ondernemer (dan wordt immers de meest recente landbouwtelling ingevuld), een voormalig agrarisch
ondernemer of een agrarische ondernemer waarbij de agrarische activiteiten geminimaliseerd zijn
vanwege andere activiteiten.
Het subsidieplafond wordt een jaar langer opengesteld. Dit betekent een verruiming van de periode
waarin aanvragen kunnen worden ingediend tot 1 september 2015.
Bij artikel 7 wordt een tweede lid toegevoegd. Dit nieuwe lid heeft betrekking op het volgende: Om te bewerkstelligen dat de subsidie primair wordt gebruikt voor agrariërs, zal van het totale plafond een deel beschikbaar zijn voor eigenaren van een voormalig agrarisch bouwblok.
Artikel 8, tweede lid: Op 1 januari 2014 is de nieuwe landbouw de-minimisverordening
(No. 1998/2006) in werking getreden. Hierin is het steunplafond verhoogd naar€ 15.000,- Deze
1 januari 2014 worden toegepast.
Met een verruiming van de periode van openstelling van het subsidieplafond, kan ook de periode waarin de aanvrager de activiteit moet uitvoeren en aan de verplichtingen moet voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie, worden verruimd (met een jaar).
Vanwege de verruiming van de openstelling van het subsidieplafond, is de looptijd van de regeling
met dezelfde periode verruimd.
Artikel II Inwerkingtreding
De regeling wordt ten voordele van aanvragers gewijzigd vanwege nieuwe inzichten ten aanzien van de reikwijdte en bereik van de regeling. Derhalve is nadrukkelijk gekozen om aan de wijzigingen exclusieve werking - onmiddellijke werking- toe te kennen met uitzondering van de verhoging van het subsidiebedrag per m2 asbestdak opgenomen in artikel 8, eerste lid. Deze bepaling werkt terug tot aan het moment dat de regeling voor het eerst in werking trad op 1 juni 2013 en is beoogd te gelden voor alle verstrekte subsidies. Dit leidt tot ambtshalve aanpassing van alle verstrekte subsidies. De verhoging van het subsidiebedrag per m2 asbestdak is immers niet voortgekomen uit nieuwe inzichten ten aan zien van verruiming van de doelgroep.
Toelichting behorende bij de 2e wijziging Nadere subsidieregels asbest eraf, zonnepanelen erop Provincie Limburg
De werkingsduur van het convenant tussen het ministerie van Infrastructuur & Milieu en de 12 provincies dat ten grondslag ligt aan de subsidieregeling, is in juni 2014 met een jaar verlengd, namelijk tot
31 december 2016. Daarom wordt ook de werkingsduur van de subsidieregeling verlengd, namelijk tot
1 november 2016 (artikel 13, tweede lid). Aanvankelijk konden subsidieaanvragen worden ingediend tot 1 september 2015. Die datum wordt met een jaar verlengd tot 1 september 2016 (artikel 6). Ook de termijn waarbinnen de subsidieontvanger aan de verplichtingen moet hebben voldaan wordt verlengd, namelijk uiterlijk op 31 oktober 2016.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
drs. Th.J.F.M. Bovens, voorzitter
mr. A.C.J.M. de Kroon, secretaris