﻿<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<officiele-publicatie xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:noNamespaceSchemaLocation="http://technische-documentatie.oep.overheid.nl/repository/schemas/op-consolidated/op-consolidated_2014-05-15/xsd/op-xsd-2014-05-15.xsd">
  <metadata>
    <meta name="OVERHEIDop.externMetadataRecord" scheme="" content="https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2025Z22662/metadata.xml" />
  </metadata>
  <kamervragen>
    <kamervraagkop>
      <tekstregel inhoud="vergaderjaar">Vergaderjaar 2025-2026</tekstregel>
      <tekstregel inhoud="kameraanduiding">Tweede Kamer der Staten-Generaal</tekstregel>
      <tekstregel inhoud="kamernummer">2</tekstregel>
      <tekstregel inhoud="documenttype">Kamervragen</tekstregel>
      <tekstregel inhoud="overig">
							Vragen gesteld door de leden der Kamer
						</tekstregel>
    </kamervraagkop>
    <kamervraagnummer>2025Z22662</kamervraagnummer>
    <kamervraagomschrijving type="vraag">Vragen van de leden <naam><achternaam>Heutink</achternaam></naam> en <naam><achternaam>Jansen</achternaam></naam> (beiden PVV) aan de Ministers van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur en van Infrastructuur en Waterstaat over <kamervraagonderwerp>het bericht «Nederlandse grensboeren halen doelen niet door vervuild water uit Duitsland: dit voelt wel oneerlijk»</kamervraagonderwerp> (ingezonden <datum isodatum="2025-12-22">22 december 2025</datum>).</kamervraagomschrijving>
    <vraag>
      <nr status="officieel">Vraag 1</nr>
      <al>Bent u op de hoogte van dit artikel en wat vindt u hiervan?<noot id="ID-2025Z22662-d41e60" type="voet"><noot.nr>1</noot.nr><noot.al>Telegraaf, 20 december 2025, «Nederlandse grensboeren halen doelen niet door vervuild water uit Duitsland» (<extref soort="URL" doc="https://www.telegraaf.nl/binnenland/nederlandse-grensboeren-halen-doelen-niet-door-vervuild-water-uit-duitsland-dit-voelt-oneerlijk/115226034.html?utm_medium=referral&amp;utm_campaign=share" status="actief">https://www.telegraaf.nl/binnenland/nederlandse-grensboeren-halen-doelen-niet-door-vervuild-water-uit-duitsland-dit-voelt-oneerlijk/115226034.html?utm_medium<?xpp qa?>=referral&amp;utm_campaign=share</extref>)</noot.al></noot></al>
    </vraag>
    <vraag>
      <nr status="officieel">Vraag 2</nr>
      <al>Kunt u aangeven waarom er niet eerder in Brussel aan de bel is getrokken over deze overduidelijke achterstelling van onze boeren ten opzichte van boeren uit Duitsland?</al>
    </vraag>
    <vraag>
      <nr status="officieel">Vraag 3</nr>
      <al>Is dit niet een overduidelijk voorbeeld dat onze boeren erin worden geluisd door idiote regels en daarmee bewust naar de afgrond worden geduwd? Zo nee, waarom niet?</al>
    </vraag>
    <vraag>
      <nr status="officieel">Vraag 4</nr>
      <al>Waarom draait Nederland op voor de vervuiling uit het buitenland en wat doet u om dit te stoppen?</al>
    </vraag>
    <vraag>
      <nr status="officieel">Vraag 5</nr>
      <al>Wanneer gaat u de Nederlandse Kaderrichtlijn Water (KRW)-normen versoepelen?</al>
    </vraag>
    <vraag>
      <nr status="officieel">Vraag 6</nr>
      <al>Valt het nog uit te leggen dat het water, één millimeter over de grens, schoner zou zijn, en in Nederland niet meer? Zo ja, hoe legt u dat dan uit aan al die boeren, tuinders en vissers die al jarenlang worden gepakt?</al>
    </vraag>
    <vraag>
      <nr status="officieel">Vraag 7</nr>
      <al>Snapt u dat we als Nederland op deze wijze nooit de KRW-doelen gaan halen?</al>
    </vraag>
  </kamervragen>
</officiele-publicatie>