29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

Nr. 850 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 mei 2019

Hierbij doe ik uw Kamer het jaarverslag en de jaarrekening van ProRail B.V. over 2018 toekomen1. Deze stukken zijn vastgesteld in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (hierna: algemene vergadering) van Railinfratrust B.V. (enig aandeelhouder van ProRail B.V.) op 18 april jl. waaraan namens de Staat de loco secretaris-generaal (loco-sg) van mijn ministerie als vertegenwoordiger heeft deelgenomen. Hierna worden de inhoudelijke onderwerpen van de algemene vergadering weergegeven.

Jaarverslag en jaarrekening 2018

Op de eerste plaats heeft de aandeelhouder de jaarrekening van Railinfratrust B.V. vastgesteld. Ten behoeve daarvan heeft de accountant toelichting gegeven op zijn bevindingen bij de jaarverantwoording van ProRail en heeft aangegeven een goedkeurende verklaring te kunnen afgeven bij de stukken. Positief is dat ten aanzien van de integraliteit van projectbeheersing grote stappen zijn gezet en dat de compliance cultuur er goed voor staat.

De aandeelhouder heeft complimenten gegeven voor de verslaglegging, de volledigheid ervan en de presentatie. Aandacht is gevraagd voor het toepassen van een meer trendmatige benadering in de verslaglegging.

Strategie en strategisch personeelsbeleid

Tijdens de vorige algemene vergadering is de aandeelhouder akkoord gegaan met de strategische richting van ProRail, die zich focust op drie V’s: «verbindt, verbetert en verduurzaamt». ProRail heeft een update gegeven van de stand van zaken. De strategie heeft aan kracht gewonnen door de doorvertaling naar concrete maatregelen. De aandeelhouder heeft aangegeven dat de 3 V’s aanspreken en heeft aandacht gevraagd voor het tussentijds monitoren van de business cases, die aan de maatregelen worden gekoppeld.

ProRail heeft toegelicht dat ze de visie op medewerkers, zoals verwoord in de strategie van ProRail, concreet aan het implementeren is.

Via een veelzijdige aanpak wordt gewerkt aan het krijgen van de juiste medewerker op de juiste plek en het verder vergroten van de aantrekkelijkheid van ProRail voor de arbeidsmarkt.

De aandeelhouder heeft hier zijn waardering voor uitgesproken en daarbij aandacht gevraagd voor de leeftijdsopbouw bij ProRail (met name het aantal medewerkers onder de 30 jaar is relatief laag) en de werving van technici op lager dan universitair niveau. De aandeelhouder heeft om een overkoepelend plan over strategisch personeelsbeleid verzocht ter bespreking tijdens de volgende algemene vergadering, waaruit duidelijke keuzes blijken, gerelateerd aan wat de organisatie op langere termijn nodig heeft.

(Her)benoemingen bestuurders

Binnen de raad van commissarissen (hierna: RvC) zijn mevrouw Helthuis, mevrouw Sneller en de heer Sondag herbenoemd. De heer Bercx is tijdens de algemene vergadering benoemd en treedt toe tot de RvC als portefeuillehouder HRM. De heer Eringa is afgelopen maart voor beperkte periode herbenoemd als voorzitter van de Raad van Bestuur (hierna: RvB). De aandeelhouder en de RvC hebben benoemd dat er, wanneer het gaat om het aantrekken van een nieuwe voorzitter van de RvB, sprake is van een bijzondere situatie in verband met de transitie van b.v. naar ZBO en aangegeven de procedure voor deze opvolging samen zorgvuldig te willen vormgeven.

Jaartoelichting ProRail (w.o. ERTMS, vastgoed, PGO en ZBO-vorming)

Tijdens de algemene vergadering heeft ProRail ook een toelichting gegeven op de prestaties over het jaar 2018. Uw Kamer is over de prestaties van NS en ProRail eind maart reeds geïnformeerd (Kamerstuk 29 984, nr. 827). ProRail heeft in 2018 alle prestatie-indicatoren gehaald en presteert bovengemiddeld ten opzichte van het Europees gemiddelde. De loco-sg heeft de RvB en de RvC tijdens de algemene vergadering gecomplimenteerd met de prestaties die de afgelopen periode zijn geleverd. Er is sprake van een recordaantal reizigerstreinen dat op tijd reed, de impactvolle storingen zijn gedaald en de reputatie van ProRail laat al enige jaren een positieve trend zien. Het verbeteren van prestaties op de HSL heeft de aandacht van ProRail. ProRail geeft aan verder te willen werken aan de relatie met goederenvervoerders. De aandeelhouder heeft aandacht gevraagd voor de robuustheid van de infra en waardeert de extra inzet die ProRail hierop heeft ingezet. Ook wordt ProRail meegegeven goed aangehaakt te blijven bij de ontwikkeling binnen het ministerie naar één mobiliteitsfonds.

Ook zijn er verbeteringen mogelijk. Zo werkt ProRail met de NS aan het verder afstemmen van hun werkwijze rondom grondverkopen en aankopen. Op 18 april jongstleden is een convenant tussen NS en ProRail gesloten, hierbij wordt ook de procedure vastgelegd waarmee grondprijzen worden overeengekomen. Deze maatregel is reeds aangekondigd in de gezamenlijke brief van NS en ProRail als bijlage bij de Kamerbrief over grondtransacties (Kamerstuk 29 984, nr. 814). Ook werkt ProRail hard aan het zo snel als zorgvuldig mogelijk compliant maken van de PGO-contracten voor onderhoudsgebieden.

De ZBO-vorming ligt op schema en vindt plaats in goede verhoudingen. De RvB en de RvC spreken intensief met elkaar over dit onderwerp en ook de samenwerking met IenW verloopt over het algemeen goed. Beide hebben het belang van zorgvuldige omgang met de diverse stakeholderbelangen onderstreept.

Op het dossier ERTMS is veel voortgang geboekt. Uw Kamer is hier reeds over geïnformeerd door middel van de 10e voortgangsrapportage ERTMS (Kamerstuk 33 652, nr. 64). De RvB heeft aangegeven met de aanbevelingen vanuit het BIT aan de slag te gaan.

De RvC en de aandeelhouder hebben vanuit hun verantwoordelijkheden geconcludeerd dat ProRail de volgende stap kan gaan zetten naar coördinatie en implementatie. De programmabeslissing is inmiddels geformaliseerd. Uw Kamer heb ik daarover geïnformeerd via mijn brief over de programmabeslissing ERTMS van 17 mei jl. (Kamerstuk 33 652, nr. 65)

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven