35 095 VII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2018 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Inhoudsopgave

A.

Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

2

     

B.

Begrotingstoelichting

3

     

1.

Leeswijzer

3

     

2.

Het beleid

4

 

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

4

     
 

2.2 De beleidsartikelen

6

 

Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie

6

 

Artikel 2. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst

8

 

Artikel 3. Woningmarkt

8

 

Artikel 4. Woonomgeving en bouw

11

 

Artikel 5. Ruimte en omgeving

14

 

Artikel 6. Dienstverlenende en innovatieve overheid

18

 

Artikel 7. Arbeidszaken overheid

22

 

Artikel 8. Kwaliteit Rijksdienst

23

 

Artikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid

24

     
 

2.3 De niet-beleidsartikelen

25

 

Artikel 11. Centraal apparaat

25

 

Artikel 12. Algemeen

27

 

Artikel 13. Nominaal en onvoorzien.

28

     

3.

Baten-lastenagentschappen

28

 

3.1 SSC-ICT

28

 

3.2 DHC

31

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2018 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII);

  • 2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit Ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren

B. BEGROTINGSTOELICHTING

De begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII)

1. Leeswijzer

De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2018. De stand van de tweede suppletoire begroting is inclusief de nota’s van wijziging en de incidentele suppletoire begroting (Kamerstukken II 2017–2018 34 775-VII nr. 8, nr. 41 en nr. 42 en Kamerstukken II 2017–2018 34 902-VII nr. 2.).

Tabel budgettaire gevolgen van beleid

Bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:

Omvang begrotingsartikel

(stand ontwerpbegroting)

In € miljoen

Beleidsmatige mutaties

(ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties

(ondergrens in € miljoen)

1. Openbaar bestuur en democratie

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.

Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

2. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst

Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.

Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

3. Woningmarkt

Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.

Ontvangsten: 5 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 20 mln.

Ontvangsten: 10 mln.

4. Woonomgeving en bouw

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.

Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

5. Ruimte en omgeving

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

6. Dienstverlenende en innovatieve overheid

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

7. Arbeidszaken overheid

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.

Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

8. Kwaliteit Rijksdienst

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.

Ontvangsten: -

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: -

9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.

Ontvangsten: 4 mln.

11. Centraal apparaat

Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln.

Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

12. Algemeen

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.

Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

13. Nominaal en onvoorzien

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.

Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.

Ontvangsten: 2 mln.

Daar waar dat nodig of nuttig is, ter verduidelijking, worden ook enkele andere mutaties toegelicht.

De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 november 2018.

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Overzicht belangrijkste 2e suppletoire uitgavenmutaties 2018 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Opbouw uitgaven (x € 1.000)
 

Art.nr.

Uitgaven 2018

Stand vastgestelde begroting 2018

 

5.455.381

     

Mutaties 1e suppletoire begroting1

 

319.925

     

Nieuwe mutaties:

 

359.274

1) Aardgasvrije wijken

4

– 91.550

2) Saneringsbijdrage WSG

3

385.700

3) Saneringsheffing woningcorporaties 2018

3

159.441

4) Vergoeding raadsleden

1

10.000

5) Diversen

 

2.082

Overige mutaties

 

– 106.399

Stand 2e suppletoire 2018

 

6.134.580

X Noot
1

Inclusief 1e incidentele suppletoire begroting.

Toelichting

Aardgasvrije wijken

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) maakt een bedrag over aan gemeenten voor de eerste proeftuinen voor het aardgasvrij maken van wijken. Hiervoor was uit de klimaatenveloppe 2018 € 85 mln. beschikbaar. Het resterende bedrag heeft BZK binnen eigen begroting vrijgemaakt.

Saneringssubsidie WSG

Ten behoeve van het voortzetten van noodzakelijk DAEB taken kan de Minister een saneringssubsidie toekennen. Deze saneringssubsidie wordt betaald uit het saneringsfonds welke aangezuiverd wordt via een saneringsheffing aan de woningcorporaties (toegelaten instellingen). Ten behoeve van de afwikkeling van de langdurige financiële problemen van woningcorporatie Woonstichting Geertruidenberg (WSG) ontvangt WSG voor 31 december 2018 een eenmalige saneringssubsidie van maximaal € 385,7 mln. Dit staat in het saneringsbesluit van 29 juni 2019 (Kamerstukken II 2017–2018, 29 453, nr. 478 2017–2018, 29 453, nr. 478). Ter aanzuivering van het saneringsfonds is voor 2018 de saneringsheffing voor alle woningcorporaties in totaal vastgesteld op afgerond € 159,4 mln.

De saneringsheffing is gestort in de risicovoorziening voor sanerings- en projectsteun woningcorporaties (artikel 3. Woningmarkt). De saneringssubsidie aan WSG wordt onttrokken aan de risicovoorziening. Stortingen en onttrekkingen bij de risicovoorziening leiden tot hogere uitgaven en ontvangsten op de begroting, maar zijn per saldo neutraal.

Vergoeding Raadsleden

Dit betreft een bijdrage (€ 10 mln.) voor de verhoging van de vergoeding van raadsleden voor gemeenten tot 24.000 inwoners en zal middels het Gemeentefonds worden uitgekeerd.

Diversen

Om de doorstroming en de flexibiliteit van statushouders naar huisvesting te stimuleren, maakt BZK middelen (€ 3 mln.) over naar J&V voor pilots voor flexwonen die gemeenten onder regie van het COA uitvoeren. Daarnaast maakt BZK € 6,2 mln. vrij om in het kader van de woonagenda pilots uit te voeren gericht op handhaving en het versnellen van de woningbouwproductie. Verder worden middelen (€ 3,5 mln.) ingezet voor initiatieven voor het versterken van de integriteit en veiligheid van politieke ambtsdragers en de Actie-agenda aanpak vakantieparken. De onderuitputting op de budgetten voor digitale overheidsdienstverlening (GDI) in 2017 en 2018 (€ 8 mln.) worden eenmalig teruggeboekt naar de oorspronkelijke inleggers.

Overzicht belangrijkste 2e suppletoire ontvangstenmutaties 2018 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Opbouw ontvangsten (x € 1.000)
 

Art.nr.

Ontvangsten 2018

Stand vastgestelde begroting 2018

 

668.894

     

Mutaties 1e suppletoire begroting

 

140.974

     

Nieuwe mutaties:

 

649.658

1) Benzineveilingen

9

44.000

2) VPB 2016

12

3.978

3) Afrekening generale ontvangsten

9

2.224

4) Saneringsbijdrage WSG

3

385.700

5) Saneringsheffing woningcorporaties 2018

3

159.441

     

Overige mutaties

 

54.315

Stand 2e suppletoire 2018

 

1.459.526

Toelichting

Benzineveilingen 2018

De veiling van locaties van benzinestations langs Rijkswegen heeft meer opgebracht dan geraamd.

VPB 2016 generaal

De definitieve aangifte voor de VPB-aanslag 2016 leidt voor BZK tot een vermindering van de voorlopige aanslag van de eerder betaalde voorlopige aanslag. Het verschil is door de Belastingdienst overgemaakt aan BZK. Dit betreft het deel dat ten goede komt aan het generale beeld.

Afrekening generale ontvangsten 2017

Bij de definitieve afrekening van de uitgaven en ontvangsten van het RVB is meer ontvangen dan geraamd. Het generale deel van de ontvangsten vloeit terug naar generaal beeld.

Saneringsheffing woningcorporaties 2018

Er wordt een heffing opgelegd aan de toegelaten instellingen ten behoeve van de aanzuivering van het saneringsfonds om de kosten, zoals de bovengenoemde saneringssubsidie te kunnen bekostigen. Deze heffing wordt opgebracht door de corporatiesector zelf en loopt via de begroting van BZK.

2.2 De beleidsartikelen

Beleidsartikel 1 Openbaar bestuur en democratie

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

28.920

51.782

69

– 13.306

38.545

 

Waarvan garantieverplichtingen

         
             
 

Uitgaven:

28.920

51.782

69

– 13.306

38.545

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

 

100%

   

100%

             

1.1

Bestuurlijke en financiële verhouding

9.011

17.563

174

– 829

16.908

 

Subsidies

5.288

4.924

109

810

5.843

 

Diverse subsidies

2.018

1.654

41

– 160

1.535

 

Oorlogsgravenstichting (OGS)

3.270

3.270

68

970

4.308

 

Opdrachten

3.657

5.313

29

– 2.848

2.494

 

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

3.657

5.313

29

– 2.848

2.494

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

0

7.260

0

1.209

8.469

 

Diverse bijdragen

0

7.260

0

1.209

8.469

 

Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

66

66

36

0

102

 

Bijdragen internationaal

66

66

36

0

102

             

1.2

Participatie

19.909

34.219

– 105

– 12.477

21.637

 

Subsidies

17.524

18.655

– 1.420

– 1.102

16.133

 

Politieke partijen

17.524

16.655

580

– 1.102

16.133

 

Raadgevend referendum

0

2.000

– 2.000

0

0

 

Opdrachten

2.385

2.787

1.382

– 304

3.865

 

Kiesraad

   

0

0

0

 

Raadgevend referendum

   

2.049

– 319

1.730

 

Verkiezingen

2.385

2.787

– 667

15

2.135

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

0

2.130

0

– 821

1.309

 

Raadgevend referendum

0

2.130

0

– 821

1.309

 

Bijdragen aan medeoverheden

0

10.647

– 67

– 10.250

330

 

Vergoeding raadsleden

0

10.000

0

– 10.000

0

 

Verkiezingen

0

0

0

300

300

 

Experiment centrale stemopneming

0

647

– 67

– 550

30

             
 

Ontvangsten:

21.965

21.965

458

2.300

24.723

Toelichting

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding

Opdrachten

Communicatie, kennis en onderzoek.

Het gaat hier om diverse mutaties, waaronder een overboeking naar het Gemeentefonds (€ 0,4 mln.) ten behoeve van pilots met een integrale aanpak gericht op verbinding en participatie van mensen in de samenleving en arbeidsmarkt. Daarnaast wordt € 1,15 mln. technisch herschikt om de bijdrage aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) op de juiste instrumenten te verantwoorden.

Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s.

Diverse bijdragen

Dit betreft een technische herschikking (€ 1,15 mln.) van opdrachten naar bijdragen aan ZBO’s/RWT’s om de bijdrage aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) op de juiste instrumenten te verantwoorden.

1.2 Participatie

Subsidies

Politieke partijen

Er wordt € 1,5 mln. naar burgerschap herschikt voor activiteiten gericht op het weerbaar maken van het lokale bestuur. Daarnaast is € 0,5 mln. overgeboekt vanuit het Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) conform de Wet financiering politieke partijen. Deze middelen gebruiken politieke partijen voor de steun die zusterpartijen in het buitenland geven aan de opbouw van een solide functionerend democratisch meerpartijensysteem.

Raadgevend referendum

Het gaat om een technische verschuiving van € 2 mln. van subsidies naar opdrachten ten behoeve van de Referendumcommissie.

Opdrachten

Raadgevend referendum

Het gaat om een technische verschuiving van € 2 mln. van subsidies naar opdrachten ten behoeve van de Referendumcommissie.

Bijdragen aan medeoverheden

Vergoeding raadsleden

Voor de verhoging van de vergoeding van raadsleden voor gemeenten tot 24.000 inwoners is € 10 mln. beschikbaar en zal middels het Gemeentefonds worden uitgekeerd. Met deze bijdrage wordt de vergoeding op dezelfde hoogte gebracht als die van gemeenten vanaf 24.000 tot 40.000 inwoners.

Ontvangsten

Dit betreft de WOZ-meerontvangsten (€ 2,3 mln.). Deze middelen worden onder andere ingezet voor tegenvallers bij de samenwerkingsverbanden als gevolg van de wijziging van de provinciegrens door de Herindeling Vijfheerenlanden.

Beleidsartikel 2 Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

249.167

252.723

6.072

6.086

264.881

 

Waarvan garantieverplichtingen

         
             
 

Uitgaven:

249.167

252.723

6.072

6.086

264.881

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

 

100%

   

100%

             

2.1

Apparaat

238.067

241.623

5.822

2.086

249.531

             

2.2

Geheim

11.100

11.100

250

4.000

15.350

             
 

Ontvangsten:

12.714

13.214

0

0

13.214

Toelichting

Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld

2.1 Apparaat

Loon- en prijsbijstelling

Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling van 2017 en 2018.

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

2.1 Apparaat

De AIVD ontvangt € 1,5 mln. van het Ministerie van Justitie & Veiligheid (JenV) voor de intensivering in cybersecurity. Verder is van het Ministerie van Defensie een bijdrage ontvangen voor de Joint Signit Cyber Unit (JSCU).

2.2 Geheim

Er heeft een herschikking plaatsgevonden van artikelonderdeel 2.1 «Apparaat» naar artikelonderdeel 2.2 «Geheim».

Beleidsartikel 3 Woningmarkt

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

4.157.089

4.121.829

30.743

533.325

4.685.897

 

Waarvan garantieverplichtingen

         
             
 

Uitgaven:

4.157.089

4.121.829

31.280

532.755

4.685.864

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

 

100%

   

100%

             

3.1

Betaalbaarheid

4.150.410

4.113.932

31.217

534.673

4.679.822

 

Subsidies

27.475

52.405

75

537.909

590.389

 

Beleidsprogramma betaalbaarheid

175

2.675

125

90

2.890

 

Bevordering eigen woningbezit (BEW)

6.239

6.239

0

– 1.500

4.739

 

Huisvestingsvoorziening statushouders

20.000

14.270

0

– 5.850

8.420

 

Binnenstedelijke transformatie

0

28.000

0

0

28.000

 

Woonconsumentenorganisaties

1.061

1.221

– 50

28

1.199

 

Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG

0

0

0

545.141

545.141

 

Opdrachten

853

853

31.145

854

32.852

 

WSW Risicovoorziening

0

0

537

854

1.391

 

NHG Risicovoorziening

0

0

30.608

0

30.608

 

Beleidsprogramma betaalbaarheid

853

853

0

0

853

 

Inkomensoverdrachten

4.108.200

4.040.400

0

0

4.040.400

 

Huurtoeslag

4.108.200

4.040.400

0

0

4.040.400

 

Bijdragen aan agentschappen

12.442

18.834

– 3

– 3.198

15.633

 

ILT (Autoriteit woningcorporaties)

653

653

0

1.271

1.924

 

RVO (Uitvoeringskosten BEW)

79

79

19

– 98

0

 

RVO (Uitvoeringskosten huisvestingsvoorziening statushouders)

621

621

– 250

– 371

0

 

Dienst van de Huurcommissie

11.089

17.481

228

– 4.000

13.709

 

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

1.440

1.440

0

– 892

548

 

Financiën en Nationale Schuld (Belastingdienst)

1.440

1.440

0

– 892

548

             

3.2

Onderzoek en kennisoverdracht

6.679

7.897

63

– 1.918

6.042

 

Subsidies

1.801

1.801

63

– 28

1.836

 

Samenwerkende kennisinstellingen e.a.

1.801

1.801

63

– 28

1.836

 

Opdrachten

283

2.381

0

600

2.981

 

Basisonderzoek en verkenningen

283

2.381

0

600

2.981

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

4.595

3.715

0

– 2.490

1.225

 

Basisonderzoek en verkenningen

4.595

3.715

0

– 2.490

1.225

             
 

Ontvangsten (en uitgaven)

487.000

492.100

31.145

545.995

1.069.240

Toelichting

Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld

3.1 Betaalbaarheid

Opdrachten

NHG Risicovoorziening

De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) betaalt jaarlijks een achtervangvergoeding voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). De jaarlijkse vergoeding wordt gestort in de daarvoor bestemde risicovoorziening NHG. De afdracht over het boekjaar 2017 bedraagt € 30,6 mln.

Ontvangsten en Uitgaven

Dit betreft de afdracht over het boekjaar 2017 van de risicovoorziening NHG en de WSW Risicovoorziening.

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

3.1 Betaalbaarheid

Subsidies

Bevordering eigen woningbezit (BEW)

De raming van de uitgaven voor de regelingen Bevordering Eigen Woningbezit (BEW) is verlaagd. De middelen worden ingezet voor regionale pilots gericht op handhaving en het versnellen van de woningbouwproductie.

Huisvestingsvoorziening statushouders

De Tijdelijke Regeling Subsidie Huisvesting Vergunninghouders (TRSHV) is dit jaar stopgezet. Een deel van deze middelen wordt ingezet om gemeentelijke pilots voor flexwonen te starten en om de doorstroming en de flexibiliteit van statushouders naar huisvesting te bevorderen. De pilots worden door gemeenten uitgevoerd onder regie van het COA. Verder worden de middelen ingezet voor regionale pilots gericht op handhaving en versnellen van de woningbouwproductie.

Saneringssubsidie woningcorporatie WSG

Om het uitvoeren van noodzakelijke DAEB taken door woningcorporaties voort te zetten kan de Minister een saneringssubsidie toekennen. Deze saneringssubsidie wordt betaald uit het saneringsfonds welke aangezuiverd wordt via een saneringsheffing aan de woningcorporaties (toegelaten instellingen). Ten behoeve van de afwikkeling van de langdurige financiële problemen van woningcorporatie Woonstichting Geertruidenberg (WSG) ontvangt WSG voor 31 december 2018 een eenmalige saneringssubsidie van maximaal € 385,7 mln. Dit staat in het saneringsbesluit van 29 juni 2019 (Kamerstukken II 2017–2018, 29 453, nr. 478). Ter aanzuivering van het saneringsfonds is voor 2018 de saneringsheffing voor alle woningcorporaties in totaal vastgesteld op afgerond € 159,4 mln.

De saneringsheffing is gestort in de risicovoorziening voor sanerings- en projectsteun woningcorporaties (artikel 3. Woningmarkt). De saneringssubsidie aan WSG wordt onttrokken aan de risicovoorziening. Stortingen en onttrekkingen bij de risicovoorziening leiden tot hogere uitgaven en ontvangsten op de begroting, maar zijn per saldo neutraal.

3.2 Onderzoek en kennisoverdracht

Opdrachten

Basisonderzoek en verkenningen

Een deel van de middelen voor onderzoek wordt ingezet voor regionale pilots gericht op handhaving en versnellen van de woningbouwproductie.

Ontvangsten

Stortingen in en onttrekkingen aan de risicovoorziening sanerings- en projectsteun woningcorporaties lopen via de uitgaven en ontvangsten van de begroting van BZK. Binnen de ontvangsten worden de aa WSG toegekende saneringsbijdrage (€ 3.85,7 mln.) en de saneringsheffing voor alle woningcorporaties (€ 159,4 mln.) technisch verwerkt.

Beleidsartikel 4 Woonomgeving en bouw

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

52.486

162.217

63.888

– 94.674

131.431

 

Waarvan garantieverplichtingen

         
             
 

Uitgaven:

247.486

357.217

– 91.112

– 94.674

171.431

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

 

99%

   

99%

             

4.1

Energie en bouwkwaliteit

233.924

333.085

– 92.596

– 95.071

145.418

 

Subsidies

221.298

232.920

– 84.857

– 6.796

141.267

 

Beleidsprogramma Energiebesparing

1.467

9.967

1.834

– 5.633

6.168

 

Beleidsprogramma Bouwregelgeving

1.251

2.834

1.309

837

4.980

 

Energiebesparing Koopsector

21.817

18.302

– 13.000

– 2.000

3.302

 

Energiebesparing Huursector

196.763

196.817

– 75.000

– 20.000

101.817

 

Revolverend fonds EGO

0

5.000

0

20.000

25.000

 

Opdrachten

2.700

5.700

– 2.490

– 886

2.324

 

Beleidsprogramma Energiebesparing

1.100

4.100

– 2.500

– 690

910

 

Beleidsprogramma bouwregelgeving

1.600

1.600

10

– 196

1.414

 

Bijdragen aan agentschappen

8.860

8.474

– 5.250

– 2.047

1.177

 

Dienst Publiek en Communicatie

620

620

0

554

1.174

 

Diverse Agentschappen

1.100

1.100

– 750

– 350

0

 

ILT (Handhaving Energielabel)

500

500

– 500

0

0

 

ILT (Toezicht EU-Bouwregelgeving)

51

51

0

– 48

3

 

RVO (Uitvoering Energieakkoord)

6.589

6.203

– 4.000

– 2.203

0

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

650

650

0

0

650

 

Toelatingsorganisatie

650

650

0

0

650

 

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

416

85.341

1

– 85.342

0

 

Economische Zaken (Beleidsprogramma Energiebesparing)

225

225

1

– 226

0

 

Gemeentefonds (gasvrije wijken)

0

85.000

0

– 85.000

0

 

Infrastructuur en Waterstaat (Omgevingsloket)

191

116

0

– 116

0

             

4.2

Woningbouwproductie

11.054

16.531

1.677

3.630

21.838

 

Subsidies

300

300

0

0

300

 

Beleidsprogramma Woningbouw

300

300

0

0

300

 

Opdrachten

1.273

1.055

– 1.000

67

122

 

Beleidsprogramma Woningbouw

1.273

1.055

– 1.000

67

122

 

Bijdragen aan agentschappen

9.481

15.176

2.677

3.563

21.416

 

RVO (Beleidsprogramma Woningbouw)

9.481

15.176

2.677

3.563

21.416

             

4.3

Kwaliteit woonomgeving

2.094

3.653

– 193

– 983

2.477

 

Subsidies

812

1.588

58

129

1.775

 

Beleidsprogramma woonomgeving e.a

812

1.588

58

129

1.775

 

Opdrachten

1.282

1.815

– 251

– 867

697

 

Beleidsprogramma woonomgeving e.a

1.282

1.815

– 251

– 867

697

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

0

250

0

– 245

5

 

Beleidsprogramma woonomgeving e.a

0

250

0

– 245

5

             

4.4

Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders

414

3.948

0

– 2.250

1.698

 

Leningen

0

2.800

0

– 1.250

1.550

 

Revolverend Fonds Energiebesparing verhuurders

0

2.800

0

– 1.250

1.550

 

Bijdragen aan agentschappen

414

1.148

0

– 1.000

148

 

Uitvoeringskosten Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders

414

1.148

0

– 1.000

148

             
 

Ontvangsten:

91

91

0

950

1.041

Toelichting

Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld

4.1 Energie en bouwkwaliteit

Subsidies

Beleidsprogramma Energiebesparing

Vanuit dit beleidsprogramma worden diverse subsidies verstrekt voor onder meer klantcontact en informatievoorziening voor het verplichte energielabel voor woningen en andere gebouwen (€ 1 mln.). Daarnaast is ca. € 0,4 mln. beschikbaar voor Smart Urban Regions for the Future (SURF). Tenslotte is voor de ondersteuning van gemeenten ten behoeve van transitie aardgasvrije gebouwde omgeving € 0,5 mln. vrijgemaakt.

Beleidsprogramma bouwregelgeving

Vanuit het beleidsprogramma bouwregelgeving worden subsidies beschikbaar gesteld voor de uitvoering van onder meer het deelprogramma circulair bouwen door RVO en Platform 31. Daarnaast betreft dit o.a. uitgaven voor het betonakkoord en uitvoering bouwagenda.

Energiebesparing Koopsector

De middelen voor de Subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH) voor verenigingen van eigenaren wordt doorgeschoven naar 2019 (ca. € 13 mln.) op basis van de meest recente prognoses van het aantal aanvragen.

Energiebesparing Huursector

De aanvraagperiode voor subsidie binnen de Stimuleringsregeling energieprestatie huursector (STEP) is verlengd tot en met 2018. Het kasritme is hierop aangepast naar de verwachte uitbetalingen in de periode 2018–2020. De reden hiervan is dat een vastgestelde subsidie pas wordt uitbetaald als het energielabel in het register is aangepast. Dit moet uiterlijk binnen twee jaar geschieden na vaststelling.

Opdrachten

Beleidsprogramma energiebesparing

Een deel van het budget (€ 1,5 mln.) wordt ingezet voor pilots om scholen te verduurzamen. Daarnaast is € 1 mln. vrijgemaakt voor het RVO voor de werkzaamheden om Nederland aardgasvrij te maken.

Bijdragen aan agentschappen.

RVO (Uitvoering Energieakkoord)

Op 1 januari 2020 worden de eisen voor bijna energieneutrale gebouwen (BENG) van kracht. In dit kader wordt momenteel gewerkt aan de nieuwe bepalingsmethode voor de energieprestatie van gebouwen. Hierdoor zijn de aanpassingen aan het energielabel in de tijd verschoven en is een deel van de beschikbare middelen doorgeschoven naar 2019.

RVO beleidsprogramma woonbouw

Betreft een bijdrage aan het RVO voor de uitvoering van werkzaamheden om Nederland aardgasvrij te maken en voor de aanpassingen aan het energielabel.

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

4.1 Energie en bouwkwaliteit

Subsidies

Beleidsprogramma Energiebesparing

Dit betreffen bedragen waaronder een overboeking naar het Gemeentefonds ten behoeve van pilots in het kader van het «Innovatieprogramma aardgasvrije en frisse basisscholen» (€ 3,5 mln.). Daarnaast worden subsidies aardgasvrije wijken ingezet voor de pilot aardgasvrije wijken in Zoetermeer (€ 2,2 mln.).

Energiebesparing huursector

Bij de Stimuleringsregeling Energieprestatie Huursector (STEP) wordt € 20 mln. dit jaar niet besteed. Deze uitgaven zijn wel verplicht en komen volgend jaar tot besteding.

Energiebesparing koopsector

Het beschikbare budget voor SEEH voor VvE’s wordt verlaagd met 2 mln. en ingezet voor de pilot aardgasvrije wijken in Zoetermeer.

Revolverend Fonds EGO

Voor het Nationaal Energiebespaarfonds (NEF) wordt dit jaar € 25 mln. beschikbaar gesteld voor leningen aan VvE’s en eigenaar-bewoners.

Bijdragen aan agentschappen.

RVO (Uitvoering Energieakkoord)

Dit betreft een reallocatie van artikel 4.1 naar artikel 4.2 voor activiteiten die worden uitgevoerd door de RVO. Hieronder valt de wijkgerichte aanpak om wijken gasvrij te maken (€ 2,2 mln.).

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

Gemeentefonds (gasvrije wijken)

In het kader van het interbestuurlijk Programma Aardgasvrije wijken ontvangen diverse gemeenten een bijdrage voor een geselecteerde proeftuin voor het aardgasvrij maken van een bestaande wijk. In totaal wordt € 85 mln. uit de klimaatenvelop beschikbaar gesteld voor 2018. Daarnaast zijn middelen vrijgemaakt voor de pilot aardgasloze wijk in Zoetermeer. Hiertoe is het beschikbare budget van SEEH voor VvE’s (€ 2 mln.) verlaagd. Ook zijn de aangehouden LPO middelen voor aardgasvrije wijken (ca. € 2,3 mln.) en beschikbare budget uit beleidsprogramma energiebesparing (ca. € 2,2) ingezet.

4.2 Woningbouwproductie

Bijdragen aan agentschappen.

RVO (Beleidsprogramma Woningbouw)

Dit betreffen diverse reallocaties die onder andere zijn bestemd voor verschillende onderdelen van de RVO jaaropdracht 2019, waaronder de wijkgerichte aanpak voor gasvrije wijken (€ 2,2 mln.) en de uitvoeringskosten SEEH (€ 0,35 mln.).

4.4 Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders

Leningen

Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders

Het Fonds energiebesparing huursector (FEH) wordt na 2018 opgeheven. Het Fonds energiebesparing huursector (FEH) wordt na 2018 opgeheven. De verwachte onderuitputting op het FEH en de bijbehorende uitvoeringskosten wordt ingezet om het vereffeningsakkoord af te ronden (€ 1,2 mln.).

Bijdragen aan agentschappen

Uitvoeringskosten Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders

Het Fonds energiebesparing huursector (FEH) wordt na 2018 opgeheven. Een deel van het beschikbare budget is niet meer benodigd voor de uitfinanciering. Dit wordt ingezet voor andere beleidsterreinen van BZK. In dit geval gaat het om afspraken uit het vereffeningsakkoord (begrotingshoofdstuk IV, Koninkrijksrelaties).

Beleidsartikel 5 Ruimte en omgeving

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

91.576

121.297

– 33.373

7.982

95.906

 

Waarvan garantieverplichtingen

         
             
 

Uitgaven:

107.235

136.956

– 33.373

– 2.668

100.915

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

 

96%

   

96%

             

5.1

Ruimte

62.419

68.896

– 13.362

– 5.332

50.202

 

Subsidies

1.895

1.895

0

370

2.265

 

Programma Ruimtelijk Ontwerp

1.215

1.215

0

370

1.585

 

Basisregistraties

680

680

0

0

680

 

Opdrachten

22.013

28.490

– 17.813

– 5.058

5.619

 

Architectonisch beleid

2.427

2.427

126

– 700

1.853

 

BRO

9.880

16.357

– 13.529

– 728

2.100

 

Gebiedsontwikkeling (diversen)

1.732

1.732

– 191

– 1.509

32

 

Geo-informatie (w.o BRO)

2.267

2.267

– 2.267

15

15

 

OLO

2.847

2.847

– 2.847

0

0

 

Nationale Omgevingsvisie

   

1.230

– 664

566

 

Uitvoering ruimtelijk beleid

   

0

63

63

 

Ruimtegebruik bodem (diversen)

268

268

– 3

– 65

200

 

Ruimtelijk instrumentarium (diversen)

2.217

2.217

– 232

– 1.235

750

 

Windenergie op zee

375

375

– 100

– 235

40

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

20.523

20.523

10.804

– 2.319

29.008

 

Kadaster

20.523

20.523

10.804

– 2.319

29.008

 

Bijdragen aan medeoverheden

12.350

12.350

– 9.650

160

2.860

 

Projecten BIRK

4.950

4.950

– 4.950

0

0

 

Diverse projecten Ruimtelijke Kwaliteit

0

0

9.800

– 9.650

150

 

Diverse bijdragen

0

0

0

160

160

 

Projecten Nota Ruimte

4.850

4.850

– 14.500

9.650

0

 

Projecten Bestaand Rotterdams Gebied

2.550

2.550

0

0

2.550

 

Bijdragen aan agentschappen

5.638

5.638

3.297

1.515

10.450

 

RVB

2.356

2.356

0

0

2.356

 

Basisregistratie Ondergrond (BRO)

0

0

450

80

530

 

RWS

3.282

3.282

2.847

1.435

7.564

             

5.2

Omgevingswet

44.816

68.060

– 20.011

2.664

50.713

 

Subsidies

6.000

6.000

– 1.000

0

5.000

 

Eenvoudig Beter

0

0

5.000

0

5.000

 

Stimuleringsregeling Implementatie Omgevingswet

6.000

6.000

– 6.000

0

0

 

Opdrachten

21.991

45.235

– 39.945

– 806

4.484

 

Eenvoudig Beter

20.119

43.363

– 41.788

– 806

769

 

Aan de Slag

0

0

3.715

0

3.715

 

Overige opdrachten

1.872

1.872

– 1.872

0

0

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

0

0

0

12.783

12.783

 

Kadaster

0

0

0

8.874

8.874

 

Geonovum

0

0

0

2.904

2.904

 

ICTU

0

0

0

1.005

1.005

 

Bijdragen aan medeoverheden

0

0

14.030

– 13.710

320

 

Aan de Slag

0

0

14.030

– 13.710

320

 

Bijdragen aan agentschappen

16.825

16.825

6.904

4.397

28.126

 

RWS

16.825

16.825

– 16.825

0

0

 

Aan de Slag

0

0

23.104

3.600

26.704

 

RWS (Eenvoudig Beter)

   

625

– 130

495

 

RIVM

0

0

0

927

927

             
 

Ontvangsten:

8.824

8.824

0

2.000

10.824

Toelichting

Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld

5.1 Ruimte

Opdrachten

Basis Registratie Ondergrond (BRO)

Bij 1e suppletoire begroting 2018 zijn middelen voor Basisregistratie ondergrond (BRO) overgeheveld vanuit het Deltafonds naar de begroting van BZK. Op basis van de vier voorziene tranches in de periode 2018–2022 zijn de beschikbare middelen in het verwachte kasritme gezet.

Bijdragen aan medeoverheden

Kasschuif projecten BIRK en Nota Ruimte

De middelen voor de projecten Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) en Nota Ruimte zijn op basis van recente inzichten in het verwachte kasritme gezet. De voortgang van deze langlopende projecten laat zien dat de volgtijdelijkheid van werkzaamheden, in verband met bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid in het gebied, niet meer binnen de overeengekomen einddatum zullen worden afgerond. De resterende subsidiebedragen komen hiermee ook later tot betaling.

5.2 Omgevingswet

Bijdragen aan medeoverheden

Aan de Slag

Bij 1e suppletoire begroting 2018 zijn middelen voor de omgevingswet overgeheveld vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Op basis van de verwachte bijdragen aan ontwikkelpartners is een deel van het budget doorgeschoven naar 2019.

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

5.1 Ruimte

Opdrachten

Gebiedsontwikkeling (diversen)

Dit betreffen verschillende mutaties, waaronder een herschikking van het instrument opdrachten naar bijdragen aan agentschappen. Het gaat hier om een bijdrage aan RWS voor het Omgevingsloket en een bijdrage aan het RVB voor het college van Rijksadviseurs.

Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

Kadaster

Dit betreft onder andere een bijdrage aan het Kadaster in het kader van de implementatie van de wet BRO.

Bijdragen aan medeoverheden

Diverse projecten ruimtelijke kwaliteit

Binnen het instrument bijdragen aan medeoverheden heeft een herschikking plaatsgevonden van de regeling diverse projecten ruimtelijke kwaliteit naar de regeling project Nota Ruimte (€ 9,6 mln.).

Project Nota Ruimte

Binnen het instrument bijdragen aan medeoverheden heeft een herschikking plaatsgevonden van de regeling diverse projecten ruimtelijke kwaliteit naar de regeling project Nota Ruimte (€ 9,6 mln.).

Bijdragen aan agentschappen

RWS

Dit betreft een herschikking van bijdragen aan ZBO’s/RWT’s naar bijdragen aan agentschappen. Het gaat hier om een bijdrage aan RWS voor het Omgevingsloket en het beheer en onderhoud van Omgevingsloket 2 (OLO2).

5.2 Omgevingswet

Opdrachten

Kasschuif Omgevingswet

Bij eerste suppletoire begroting 2018 zijn middelen voor de Omgevingswet overgeheveld vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) naar de begroting van BZK. Op basis van de verwachte bijdragen aan ontwikkelpartners is een deel van het budget doorgeschoven naar 2019. Daarnaast hebben, na de overgang van het onderdeel Aan de Slag van Rijkswaterstaat (RWS) naar het Ministerie van BZK, herschikkingen plaatsgevonden tussen financiële instrumenten. Dit heeft geleid tot een aanpassing van het kasritme over de jaren heen.

Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

Kadaster

Bij de overkomst van de directie Aan de Slag zijn de budgetten per abuis niet goed gekoppeld aan de begrotingsinstrumenten. Met deze mutatie (€ 8,8 mln.) wordt de bijdrage aan het Kadaster op het juiste instrument gezet.

Geonovum

Met deze mutatie wordt de bijdrage bestemd voor Geonovum naar het juiste instrument geboekt (€ 2,9 mln.).

ICTU

Bij de overkomst van de directie Aan de Slag zijn de budgetten per abuis niet goed gekoppeld aan de begrotingsinstrumenten. Met deze mutatie (€ 1 mln.) wordt de bijdrage aan ICTU op het juiste instrument gezet.

Bijdragen aan medeoverheden

Aan de Slag

Dit betreft onder andere een herschikking van de bijdragen aan het Kadaster (€ 8,8 mln.), Geonovum (€ 2,9 mln.) en ICTU (€ 1 mln.) naar het juiste instrument (bijdragen aan ZBO’s/RWT’s).

Bijdragen aan agentschappen

Aan de Slag

In het Bestuursakkoord Implementatie is afgesproken dat er een landelijk informatiepunt (IP) voor de omgevingswet komt. Dit betreft het aandeel van BZK aan het IP.

Ontvangsten

De ontvangsten op de verkoop van bufferzonegronden vallen hoger uit dan geraamd (€ 2 mln.). Bij overdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) zijn ook de verplichtingen overgekomen. Om aan de resterende verplichting die aan de verkoopopdracht zijn verbonden te voldoen, ontvangen de provincies een totaalbedrag van € 2 mln. voor het uitvoeren van hydrologische maatregelen.

Beleidsartikel 6 Dienstverlenende en innovatieve overheid

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

148.520

184.921

7.528

2.313

194.762

 

Waarvan garantieverplichtingen

         
             
 

Uitgaven:

148.520

184.386

8.063

2.313

194.762

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

 

93%

   

93%

             

6.2

Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

44.725

67.648

1.008

1.253

69.909

 

Subsidies

200

415

444

839

1.698

 

(Door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

200

415

0

200

615

 

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

0

0

424

639

1.063

 

Digitale dienstverlening

0

0

20

0

20

 

Opdrachten

37.095

27.781

– 4.909

– 4.286

18.586

 

(Door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

20.569

10.730

– 5.914

– 3.130

1.686

 

Aanpak fraudebestrijding

11.482

11.482

0

0

11.482

 

Digitale dienstverlening

2.000

1.500

1.088

– 786

1.802

 

Investeringspost Digitale Overheid

0

1.825

– 261

– 67

1.497

 

Informatiebeleid

3.044

2.244

178

– 303

2.119

 

Bijdragen aan agentschappen

6.930

33.315

3.450

2.430

39.195

 

RvIG (Aanpak fraudebestrijding)

480

480

0

0

480

 

UBR

0

0

0

650

650

 

RVO

50

2.150

0

225

2.375

 

Logius

6.400

28.535

3.450

1.125

33.110

 

RvIG

0

2.150

0

0

2.150

 

Diverse bijdragen

0

0

0

430

430

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

0

5.200

1.772

1.231

8.203

 

RDW

0

0

0

1.600

1.600

 

CBS

0

0

22

13

35

 

Kadaster

0

0

250

– 120

130

 

KvK

0

2.700

0

0

2.700

 

Diverse bijdragen

0

0

0

– 226

– 226

 

ICTU

0

2.500

1.500

– 36

3.964

 

Bijdragen aan medeoverheden

500

887

100

959

1.946

 

Gemeenten

500

853

100

875

1.828

 

Provincies

0

12

0

0

12

 

Waterschappen

0

22

0

84

106

 

Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties

0

0

0

110

110

 

Digitale dienstverlening

0

0

0

110

110

 

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

0

50

151

– 30

171

 

Ministerie van Buitenlandse Zaken

0

50

0

0

50

 

Diverse bijdragen

0

0

151

– 30

121

             

6.3

Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen

72.842

77.625

1.618

– 3.100

76.143

 

Opdrachten

6.189

2.342

0

– 93

2.249

 

Beheer e-overheidvoorzieningen

4.377

155

0

– 93

62

 

Officiële publicaties en wettenbank

1.812

2.187

0

0

2.187

 

Bijdragen aan agentschappen

60.908

69.116

1.618

– 3.845

66.889

 

Logius

44.590

49.748

1.168

– 3.783

47.133

 

RvIG

3.423

3.512

0

0

3.512

 

UBR

4.666

7.327

250

0

7.577

 

RVO

6.985

6.985

100

0

7.085

 

Telecom

1.244

1.544

100

– 62

1.582

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

5.745

6.167

0

838

7.005

 

KvK

4.700

4.700

0

0

4.700

 

CBS

1.045

1.045

0

0

1.045

 

ICTU

0

422

0

838

1.260

             

6.4

Burgerschap

5.325

7.108

4.150

– 745

10.513

 

Subsidies

4.420

4.418

2.321

1.079

7.818

 

Comité 4/5 mei

108

106

190

– 70

226

 

ProDemos

4.312

4.312

291

– 200

4.403

 

Programma burgerschap

0

0

740

1.175

1.915

 

Democratie

0

0

1.100

174

1.274

 

Opdrachten

905

2.690

1.829

– 1.824

2.695

 

Democratie

350

2.135

– 7

– 24

2.104

 

Programma burgerschap

555

555

1.836

– 1.800

591

             

6.5

Reisdocumenten en basisadministratie personen

25.628

32.005

1.287

4.905

38.197

 

Opdrachten

8.169

9.108

– 5.042

– 1.910

2.156

 

Beleid BRP en reisdocumenten

8.169

9.108

– 5.056

– 1.896

2.156

 

Operatie BRP

0

0

14

– 14

0

 

Bijdragen aan agentschappen

17.459

22.322

5.476

6.523

34.321

 

CJIB

0

0

0

54

54

 

RvIG

17.459

22.322

5.476

6.469

34.267

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

0

0

350

542

892

 

Diverse bijdragen

0

0

0

542

542

 

ICTU

0

0

350

0

350

 

Bijdragen aan medeoverheden

0

575

503

– 250

828

 

Gemeenten

0

575

503

– 250

828

             
 

Ontvangsten:

513

7.174

– 684

11.394

17.884

Toelichting

Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld

6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

Digitale dienstverlening

De LPO tranche 2018 is toebedeeld. Daarnaast betreft dit een bijdrage aan de Belastingdienst voor de ontwikkeling van een app, die op het juiste instrument geboekt.

(Door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

Hieronder vallen diverse posten. Het gaat onder andere over de structurele bijdrage van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) aan de stelselkosten eID (€ 2 mln.), de reallocatie van budget om opdrachten te kunnen geven aan Logius (EIDAS) en ICTU (€ 2,5 mln.) en de reallocatie van € 4,2 mln. naar artikel 6.4 »Burgerschap», in aanloop naar de wijziging van de begrotingsstructuur. Verder betreft het een herschikking van middelen, voor een bijdrage ten behoeve van het beheren van de identiteitsinfrastructuur in Caribisch Nederland (€ 0,6 mln.) en een onderzoeksbudget voor kennisontwikkeling en onderzoek met een strategisch karakter (€ 0,4 mln.).

Bijdragen aan agentschappen

Logius

De bijdrage van de investeringspost aan het programma Machtigen en Federatief stelsel (€ 2,2 mln.) wordt op het juiste instrument gezet. Datzelfde geldt voor middelen (€ 1 mln.) die bestemd zijn voor opdrachten voor Logius (EIDAS) en ICTU.

Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

ICTU

Om opdrachten te kunnen geven aan Logius (EIDAS) en ICTU wordt budget op het juiste instrument gezet (€ 1,5 mln.).

6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen

Bijdragen aan agentschappen

Logius

Dit betreft een overboeking van middelen van de Aanvullende Post GDI voor de Berichtenbox voor bedrijven (€ 1,8 mln.).

6.4 burgerschap

Subsidies

Democratie

Herschikking van middelen van Opdrachten naar Subsidies, ten behoeve van weerbaar bestuur, in het kader van het versterken integriteit en veiligheid (€ 1,1 mln.).

Opdrachten

Programma burgerschap

Dit betreft een herschikking van budget ter versterking van de lokale democratie en weerbaar bestuur (€ 2,565 mln.) en een herschikking om uitvoering te kunnen geven aan het nieuwe actieprogramma Versterking Lokale Democratie (€ 0,7 mln.).

6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen

Opdrachten

Beleid BRP en reisdocumenten

Vanuit opdrachten worden middelen herschikt als bijdrage aan agentschappen voor RvIG. De bijdrage aan RvIG wordt verhoogd in verband met een afrekening voor het meerverbruik van de BRP in 2017 en hogere kosten in 2019. Daarnaast is deze bijdrage bedoeld voor de uitvoering van noodzakelijke maatregelen die voortvloeien uit de healthcheck BRP (€ 5,2 mln.).

Bijdragen aan agentschappen

RvIG

Dit betreft onder andere de hogere bijdrage aan RvIG in verband met een afrekening voor het meerverbruik van de BRP in 2017 en hogere kosten in 2019 en de healthcheck BRP.

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen

Opdrachten

(Door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

Dit betreft een herschikking van het eID budget (€ 1,6 mln.). Het gaat onder andere om een bijdrage aan het RDW (voor de chip in het rijbewijs) en de afrekening van de GDI, de Berichtenbox en Investeringspost van het jaar 2017. Daarnaast wordt € 1,2 mln. herschikt om middelen op het juiste instrument te zetten.

Bijdrage aan agentschappen

Logius

Dit betreft voornamelijk een herschikking vanuit opdrachten (€ 0,9 mln.).

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

RDW

Dit is een bijdrage aan het RDW vanuit een herschikking van het eID budget (€ 1,6 mln.).

6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen

Bijdrage aan agentschappen

Logius

Een deel van het budget «Doorontwikkeling Berichtenbox», wordt teruggestort naar de investeringspost (€ 1,8 mln.). Verder wordt € 1,3 mln. overgeboekt naar het Gemeentefonds van het restant van de bijdrage voor de doorbelasting DigiD.

6.4 Burgerschap

Subsidies

Programma Burgerschap

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ontvangt een subsidie voor het samenwerkingsprogramma «Democratie in Actie» (€ 1 mln.).

Opdrachten

Programma burgerschap

23 gemeenten ontvangen een bijdrage via het Gemeentefonds (€ 2,3 mln.) voor innoverende initiatieven die bijdragen aan het versterken van de integriteit, veiligheid en weerbaarheid van politieke ambtsdragers en het tegengaan van ondemocratische beïnvloeding. Daarnaast wordt (€ 1,1 mln.) naar het Provinciefonds overgeboekt voor de aanpak van de problematiek op vakantieparken in 11 provincies. Verder wordt budget herschikt voor een subsidie aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ten behoeve van het samenwerkingsprogramma «Democratie in Actie» (€ 1 mln.).

6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen

Opdrachten

Dit betreft voornamelijk het herschikken van budgetten ten behoeve van de healthckeck BRP (€ 1,5 mln.).

Bijdragen aan agentschappen

RvIG

Dit betreffen naheffingen voor de bijdrage aan het beheer BRP 2018 als gevolg van staffeloverschrijding van de Dienst Donorregister en het Inlichtingenbureau, en overboekingen van andere ministeries.

Beleidsartikel 7 Arbeidszaken overheid

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

27.317

28.317

343

– 1.025

27.635

 

Waarvan garantieverplichtingen

         
             
 

Uitgaven:

27.317

28.317

343

– 1.025

27.635

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

 

93%

   

96%

             

7.1

Overheid als werkgever

10.114

11.114

136

119

11.369

 

Subsidies

5.635

6.335

111

405

6.851

 

Diverse subsidies

2.427

3.127

119

105

3.351

 

Overlegstelsel

3.025

3.025

0

300

3.325

 

Internationaal

183

183

– 8

0

175

 

Opdrachten

4.479

4.779

25

– 482

4.322

 

Arbeidsmarktbeleid

3.806

3.806

25

– 212

3.619

 

Zorg voor politieke ambtsdragers

673

973

0

– 270

703

 

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

0

0

0

196

196

 

Diverse bijdragen

0

0

0

196

196

             

7.2

Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen

17.203

17.203

207

– 1.144

16.266

 

Inkomensoverdrachten

7.782

7.782

0

– 1.144

6.638

 

Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers

7.782

7.782

0

– 1.144

6.638

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

9.421

9.421

207

0

9.628

 

Stichting Administratie Indonesische Pensioenen (SAIP)

9.421

9.421

207

0

9.628

             
 

Ontvangsten:

575

575

0

0

575

Toelichting

Mutaties 2e suppletoire begroting

7.2 Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen

Inkomensoverdrachten

Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers

Dit betreft een reallocatie naar artikel 6.4 «Burgerschap» ten behoeve van een training voor burgemeesters. In deze trainingen wordt op basis van concrete casuïstiek en ervaringen geoefend met omgaan met intimidatie en bedreiging, om de weerbaarheid van het lokale bestuur te verbeteren.

Beleidsartikel 8 Kwaliteit Rijksdienst

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

19.535

68.101

3.227

6.149

77.477

 

Waarvan garantieverplichtingen

         
             
 

Uitgaven:

19.535

68.101

3.227

6.149

77.477

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

 

88%

   

89%

             

8.1

Kwaliteit Rijksdienst

19.535

68.101

3.227

6.149

77.477

 

Subsidies

3.650

3.650

– 50

0

3.600

 

Fysieke Werkomgeving Rijk

200

200

0

0

200

 

A&O-fonds

3.450

3.450

– 50

0

3.400

 

Opdrachten

7.422

12.265

– 659

– 1.148

10.458

 

Bedrijfsvoering Rijk

7.422

12.265

– 659

– 1.148

10.458

 

Bijdragen aan agentschappen

8.463

52.163

3.171

7.028

62.362

 

FMHaaglanden

1.750

1.750

33

0

1.783

 

Logius

1.500

3.500

0

0

3.500

 

UBR

0

2.900

27

0

2.927

 

UBR (Arbeidsmarkt Communicatie)

5.213

6.313

116

850

7.279

 

Ridm (Bedrijfsvoerings Rijk)

0

0

0

0

0

 

SSC-ICT

0

37.700

2.105

6.000

45.805

 

DICTU

0

0

0

48

48

 

Bedrijfsvoering beleid

0

0

890

130

1.020

 

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

0

0

400

200

600

 

Bedrijfsvoering Rijk

0

0

400

200

600

 

Bijdragen aan ZBO's / RWT's

0

23

365

69

457

 

Bedrijfsvoering Rijk

0

0

351

69

420

 

VNG

0

0

14

0

14

 

CBS

0

23

0

0

23

             
 

Ontvangsten:

0

36.500

0

0

36.500

Toelichting

Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld

8.1 Kwaliteit Rijksdienst

Opdrachten

Bedrijfsvoering Rijk

Vanuit de klimaatenvelop uit het regeerakkoord, is er voor klimaat (CO2-reductie) en de circulaire transitie in 2018 € 2,3 mln. beschikbaar voor de Rijksinkoop. Een deel daarvan wordt nu aangewend voor CO2-meting en grootschalig onderhoud bij de inkoopcriteria.

Bijdragen agentschappen

SSC-ICT

Bij Miljoenennota heeft een correctie plaatsgevonden op het aanvullen van het negatief eigen vermogen van het SSC-ICT. Bij de 1e suppletoire begroting 2018 is een ADR-correctie op de beginbalans 2017 per abuis niet meegenomen (€ 2,1 mln.).

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

8.1 Kwaliteit Rijksdienst

Opdrachten

Bedrijfsvoering Rijk

Dit betreft met name een technische herschikking binnen het artikel, om de bijdrage aan UBR voor het uitvoeren van het aanvalsplan versterking HR ICT op het juiste instrument te zetten.

Bijdragen aan agentschappen

SSC-ICT

Het Ministerie van BZK maakt eenmalig een eigenaarsbijdrage over aan SSC-ICT voor de afwikkeling van ongedekte oude problematiek. Het Ministerie van BZK heeft concrete afspraken gemaakt met SSC-ICT ter verbetering en ten behoeve van de aanpak van de onderliggende problematiek.

Beleidsartikel 9 Uitvoering Rijksvastgoedbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

111.579

117.389

2.134

2.892

122.415

 

Waarvan garantieverplichtingen

         
             
 

Uitgaven:

111.579

117.389

2.134

2.892

122.415

 

Waarvan juridisch verplicht (percentage)

 

91%

   

91%

             

9.1

Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de Rijkshuisvesting

50.793

53.992

1.066

– 1.100

53.958

 

Bijdragen aan agentschappen

50.793

53.992

1.066

– 1.100

53.958

 

Bijdragen aan RVB voor huisv Koninklijkhuis, HoCoSta's en AZ

37.936

44.081

541

– 1.100

43.522

 

waarvan:

         
 

begroting I, de Koning

         
 

begroting IIA, Staten-Generaal

         
 

begroting IIB, Hoge College's van Staat

         
 

begroting III, Ministerie van AZ

         
 

RVB (Bijdragen voor monumenten)

5.651

3.811

26

0

3.837

 

RVB (Bijdragen voor rijkshuisvesting)

7.206

6.100

499

0

6.599

             

9.2

Beheer materiele activa

60.786

63.397

1.068

3.992

68.457

 

Opdrachten

4.779

7.390

72

0

7.462

 

onderhoud- en beheerkosten

4.779

7.390

72

0

7.462

 

Bekostiging

44.641

44.641

641

3.992

49.274

 

Zakelijke lasten

44.641

44.641

641

3.992

49.274

 

Bijdragen aan agentschappen

11.366

11.366

355

0

11.721

 

RVB

11.366

11.366

355

0

11.721

             
 

Ontvangsten:

121.932

174.126

0

50.216

224.342

Toelichting

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

9.2 Beheer materiële activa

Bekostiging

Zakelijke lasten

Dit betreft een aantal correcties voor de afrekening over 2017 van diverse posten. In tegenstelling tot voorgaande jaren wordt dit niet langer verrekend met het voorschot dat het Ministerie van BZK jaarlijks overmaakt voor een deel van de RVB activiteiten die via de begroting van het Ministerie van BZK worden gefinancierd.

Ontvangsten

Recent zijn een aantal locaties van benzinestations langs Rijkswegen geveild. Deze hebben meer opgebracht dan geraamd. Daarnaast omvat deze post de definitieve afrekening van de uitgaven en ontvangsten van het RVB.

2.3 De niet-beleidsartikelen

11. Centraal apparaat

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

342.156

420.522

24.750

– 6.805

438.467

 

Waarvan garantieverplichtingen

         
             
 

Uitgaven:

342.156

420.522

24.750

– 6.805

438.467

             

11.1

Apparaat (excl. AIVD)

342.156

420.522

24.750

– 6.805

438.467

 

Personele uitgaven

173.856

206.980

16.907

– 3.780

220.107

 

waarvan: Eigen personeel

164.255

196.202

4.979

– 4.824

196.357

 

waarvan: inhuur externen

5.519

6.471

11.800

1.044

19.315

 

waarvan: Overige personele uitgaven

4.082

4.307

128

0

4.435

 

Materiële uitgaven

168.300

213.542

7.843

– 3.025

218.360

 

waarvan: Bijdrage SSO's

152.965

188.150

11.911

748

200.809

 

waarvan: ICT

0

8.207

0

0

8.207

 

waarvan: Overige materiële uitgaven

15.335

17.185

– 4.068

– 3.773

9.344

             
 

Ontvangsten:

15.280

54.409

0

0

54.409

Toelichtingen:

Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld

Apparaat

Personele en materiele uitgaven

Bij miljoenennota heeft er binnen artikel 11 een mutatie plaatsgevonden van € 24,75 mln. Dit bestaat voor het grootste gedeelte, zowel binnen de personele als de materiele uitgaven, uit de loon- en prijsbijstelling van 2018 (€ 15.9 mln.).

Daarnaast betreft het mutaties die verband houden met de overkomst van het onderdeel «Aan de Slag» van het Ministerie van IenW naar het Ministerie van BZK (€ 8.5 mln.).

Tevens betreft het de overboekingen van diverse departementen, als uitvloeisel van de evaluatie centrale bekostiging FMHaaglanden zoals besloten in de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR) (€ 4.5 mln.).

Ook heeft bij Miljoenennota een correctie plaatsgevonden op het aanvullen van het negatief eigen vermogen van SSC-ICT. Bij de 1e suppletoire begroting 2018 is een ADR-correctie op de beginbalans 2017 per abuis niet meegenomen (€ 2,1 mln.).

Tot slot is bij de 1e suppletoire begroting 2018 het restant van de apparaatskosten NCDO over 2017 toegevoegd aan het centraal apparaat van het Ministerie van BZK. Dit budget is niet benodigd voor NCDO en is bij Miljoenennota toegevoegd aan de gereserveerde middelen voor de doorontwikkeling en innovatie van de digitale overheid op artikel 6.6. (- € 1 mln.).

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Apparaat

Personele uitgaven

Dit betreft diverse mutaties. Onderdeel hiervan is het toedelen van de aangehouden loon- en prijsbijstelling aan beleidsartikel 4 «Bouwen en Energie» en beleidsartikel 5 «Ruimte en Omgeving».

Daarnaast betreft het de bijdrage van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) aan Doc-Direkt, voor onder andere de kosten over 2018 van het digitaal archiefsysteem «Digidoc» (€ 1,6 mln.).

Materiële uitgaven

Dit betreft een bijdrage aan begrotingshoofdstuk 4 «Koninkrijksrelaties», voor de informatiebeveiliging van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) (- € 2,1 mln.)

Daarnaast ontvangen de Waddengemeenten via het Gemeentefonds een eenmalig bijdrage van € 1,5 mln. als tegemoetkoming voor de Waddenveren na een verhoging van het tarief, als gevolg van aangepaste regelgeving.

12. Algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

10.265

12.405

16

– 233

12.188

 

Waarvan garantieverplichtingen

         
             
 

Uitgaven:

10.265

12.405

16

– 233

12.188

             

12.1

Algemeen

10.265

12.405

16

– 233

12.188

 

Subsidies

378

378

66

11

455

 

Diverse subsidies

378

378

16

11

405

 

Koninklijk Paleis Amsterdam

0

0

50

0

50

 

Opdrachten

962

962

– 50

– 25

887

 

Internationale Samenwerking

599

599

0

0

599

 

Diverse opdrachten

363

363

– 50

– 25

288

 

Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

8.925

11.065

0

– 219

10.846

 

J&V (H6)

0

0

0

25

25

 

Financiën en Nationale Schuld (Belastingdienst)

8.925

11.065

0

– 244

10.821

             

12.2

Verzameluitkeringen

0

0

0

0

0

             
 

Ontvangsten:

0

890

0

5.884

6.774

Toelichting

Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld

Uitgaven

Kasschuif VPB

Dit betreft een kasschuif die samenhangt met de kasschuif van de veiling van locaties van benzinestations (Artikel 9). Door een verschuiving in de ontvangsten uit de veiling van de locaties van benzinestations, vindt er ook een verschuiving plaats in het kasritme van de verschuldigde VPB.

Ontvangsten

Desaldering ontvangsten GDI

Bij het samenstellen van de aanvullende post GDI 2015 is besloten € 15 mln. structureel op de begroting van het Ministerie van BZK als ontvangst te boeken. Dit had als doel deze middelen via een doorbelasting op te halen bij belanghebbenden. Inmiddels is de doorbelasting georganiseerd middels facturatie vanuit de uitvoerder. Hiermee is de ontvangstenreeks op de begroting van het Ministerie van BZK niet meer nodig.

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Uitgaven

Algemeen

Ontvangsten

De definitieve aangifte voor de VPB-aanslag 2016 leidt voor het Ministerie van BZK tot een lagere vaststelling dan de eerder betaalde voorlopige aanslag. Het verschil is door de Belastingdienst overgemaakt aan het Ministerie van BZK. Een deel hiervan komt ten goede aan het generale beeld (€ 4 mln.).

13. Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting

Mutaties Miljoenennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Art.nr.

Verplichtingen:

6.112

23.679

– 23.679

0

0

 

Waarvan garantieverplichtingen

         
             
 

Uitgaven:

6.112

23.679

– 23.679

0

0

             

13.1

Loonbijstelling

0

12.511

– 12.511

0

0

13.2

Prijsbijstelling

0

11.168

– 11.168

0

0

13.3

Onvoorzien

6.112

0

0

0

0

             
 

Ontvangsten:

0

0

0

0

0

Toelichting

Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld

Uitgaven

Loonbijstelling

Apparaat

Bij Miljoenennota is de loonbijstelling toebedeeld aan de afzonderlijke artikelen.

Prijsbijstelling

Apparaat

Bij Miljoenennota is de prijsbijstelling toebedeeld aan de afzonderlijke artikelen.

3. Baten-lastenagentschappen

3.1 SSC-ICT

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap SSC-ICT Suppletoire begroting 2018 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Mutaties 1esuppletoire begroting

Mutaties 2esuppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

       

Omzet moederdepartement

45.500

 

1.205

46.705

Omzet overige departementen

213.181

 

– 9.795

203.386

Omzet derden

     

0

Rentebaten

     

0

Vrijval voorzieningen

   

6.012

6.012

Bijzondere baten

   

3.036

3.036

Totaal baten

258.681

0

458

259.139

         

Lasten

       

Apparaatskosten

203.100

0

23.784

226.884

– Personele kosten

110.500

0

7.903

118.403

Waarvan eigen personeel

71.070

 

3.485

74.555

Waarvan inhuur externen

36.930

 

1.393

38.323

Waarvan overige personele kosten

2.500

 

3.025

5.525

– Materiële kosten

92.600

0

15.881

108.481

Waarvan apparaat ICT

67.300

 

16.639

83.939

Waarvan bijdrage aan SSO's

17.300

 

– 66

17.234

Waarvan overige materiële kosten

8.000

 

– 692

7.308

Rentelasten

250

 

– 218

32

Afschrijvingskosten

55.331

0

1.389

56.720

– Materieel

55.331

0

– 7.791

47.540

Waarvan apparaat ICT

55.331

 

0

55.331

– Immaterieel

0

 

9.180

9.180

Overige lasten

0

0

0

0

– Dotaties voorzieningen

0

 

0

0

– Bijzondere lasten

0

 

0

0

Totaal lasten

258.681

0

24.955

283.636

       

0

Saldo van baten en lasten

0

0

– 24.497

– 24.497

Toelichting

Baten

Omzet

De totale baten blijven vrijwel gelijk. De omzet vanuit de departementen (moeder en overige) daalt als gevolg van lagere, werkelijk gemaakte afspraken dan oorspronkelijk geraamd. De verdeling tussen het moederdepartement en de overige departementen is, gegeven de werkelijk gemaakte afspraken, aangepast. Hiernaast worden nu ook de verwachte vrijval vanuit de voorziening Migratie datacenters en de voorziening Licenties, meegenomen in het beeld. Hetzelfde geldt voor de bijzondere baten, bestaande uit de activering van ontwikkelkosten DWR, de verkoop van licenties en de bijdragen vanuit BZK voor innovatie projecten.

Lasten

Apparaatskosten

De apparaatskosten stijgen met circa € 24 mln., € 8 mln. op personeelsgebied en € 16 mln. op materieel gebied. Op personeelsgebied is de formeel vastgestelde formatie in 2018 verder gevuld, van circa 907 fte per 1 januari naar 998 fte per 1 oktober. Hierdoor zijn tevens de overige personeelskosten gestegen, met name vanwege opleidingen en wervingskosten. Ook de kosten voor externe inhuur zijn, als gevolg van de stijgende uurtarieven, licht gestegen.

De materiele kosten stijgen vooral door het DWR Next concept, waarmee wordt voldaan aan een werkplek die voldoet aan de huidige eisen, die zijn gedekt door hogere klanttarieven (ca € 8 mln.).

Dit naast meerkosten voor huisvesting, facilitaire dienstverlening en incidentele meerkosten voor de migratie datacenters, verhuizing en eenwording van SSC-ICT (€ 7,8 mln.).

Saldo van Baten en Lasten

Het saldo van bovenstaande mutaties levert een tekort op van circa € 24,5 mln. De oorzaak is gelegen in onvermijdbare meerkosten (huisvesting en facilitaire dienstverlening) en daarbij achterblijvende opbrengsten zowel in de reguliere als in de maatwerkdienstverlening. Verder heeft meegespeeld dat SSC-ICT, meer dan waarmee rekening was gehouden, (niet gedekte) inzet heeft moeten plegen op het verhelpen en voorkomen van verstoringen en beveiligingsissues.

Mede om de oorzaken van het tekort nader te analyseren wordt een extern onderzoek uitgevoerd. Vooruitlopend op de definitieve resultaten is het financieel management versterkt en zijn er maatregelen in uitvoering gericht op eenduidige afspraken met afnemers, versterking van de operationele performance, geharmoniseerde tooling voor monitoring, automatisering van beheer en verbetering van de governance op informatiebeveiliging. Komende jaren is een verdere consolidatie en strategische heroriëntatie van de fusieorganisatie SSC-ICT noodzakelijk, mede om financiële stabiliteit te waarborgen. Voornoemd onderzoek is hierop gericht en wordt in het eerste kwartaal van 2019 afgerond.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap SSC-ICT (Bedragen x € 1.000)
   

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

 

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2018

17.000

 

– 13.595

3.405

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

258.681

 

– 5.342

253.339

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 203.350

 

– 45.566

– 248.916

2.

Totaal operationele kasstroom

55.331

0

– 50.908

4.423

 

Totaal investeringen (-/-)

– 30.000

 

– 15.000

– 45.000

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

 

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 30.000

0

– 15.000

– 45.000

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

 

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

 

45.804

45.804

 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 55.331

 

– 13.500

– 68.831

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

30.000

 

15.000

45.000

4.

Totaal financieringskasstroom

– 25.331

0

47.304

21.973

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2018 (=1+2+3+4)

17.000

0

– 32.199

– 15.199

Toelichting

In het kasstroomoverzicht is de aanzuivering bij 2e suppletoire begroting opgenomen, evenals de eerdere aanzuivering van het tekort 2017 bij 1e suppletoire begroting. De kasgeldpositie van SSC-ICT zal eind 2018, naar verwachting, gedaald zijn met het verwachtte verlies over 2018. De investeringen liggen door de vervanging van diverse hardware en de aanschaf van licenties, op een hoger niveau dan in de ontwerpbegroting 2018 geraamd.

3.2 Dienst van de Huurcommissie (DHC)

Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Dienst van de Huurcommissie Suppletoire begroting 2018 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

Baten

       

Omzet moederdepartement

7.489

   

7.489

Omzet overige departementen

0

   

0

Omzet derden

5.725

   

5.725

Rentebaten

0

   

0

Vrijval voorzieningen

0

   

0

Bijzondere baten

0

   

0

Totaal baten

13.214

0

0

13.214

         

Lasten

       

Apparaatskosten

10.316

0

0

10.316

– Personele kosten

6.535

0

0

6.535

Waarvan eigen personeel

5.833

0

0

5.833

Waarvan inhuur externen

702

0

0

702

Waarvan overige personele kosten

0

0

0

0

– Materiële kosten

3.781

0

0

3.781

Waarvan apparaat ICT

1.150

0

0

1.150

Waarvan bijdrage aan SSO's

0

0

0

0

Waarvan overige materiële kosten

2.631

0

0

2.631

Rentelasten

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

74

0

0

74

– Materieel

74

0

0

74

Waarvan apparaat ICT

71

0

0

71

– Immaterieel

0

0

0

0

Overige lasten

2.824

0

3.725

6.549

– Dotaties voorzieningen

0

 

3.170

3.170

– Bijzondere lasten

2.824

 

555

3.379

Totaal lasten

13.214

0

3.725

16.939

         

Saldo van baten en lasten

0

0

– 3.725

– 3.725

Toelichting

De ontwerpbegroting 2018 van de Dienst van de Huurcommissie (DHC) is opgesteld in de zomer van 2017. Inmiddels is het reorganisatiebesluit DHC vastgesteld en zijn de ramingen van de omvang van de kosten van de reorganisatie en van de reorganisatievoorziening geactualiseerd.

Lasten

Bijzondere lasten

De bijzondere lasten hebben betrekking op de reorganisatie van DHC. In 2018 vindt een dotatie plaats aan de reorganisatievoorziening. Deze voorziening op de balans wordt opgebouwd voor de toekomstige kosten van het Van-Werk-Naar-Werk traject voor een aantal DHC medewerkers. Het totale bedrag voor de voorziening wordt geraamd op € 3,2 mln.

Daarnaast heeft een aantal DHC medewerkers aangegeven dit jaar gebruik te zullen maken van de stimuleringsregeling bij ontslag op eigen verzoek. De raming van deze kosten bedraagt € 0,5 mln.

Saldo van baten en lasten

De genoemde bijzondere lasten komen in 2018 ten laste van de exploitatie. Dit leidt in 2018 tot een negatief resultaat van € 3,7 mln. Hierdoor ontstaat een negatief eigen vermogen.

Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap Dienst van de Huurcommissie (Bedragen x € 1.000)
   

(1)

(2)

(3)

(4)=(1)+(2)+(3)

 

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2018

2.516

0

186

2.702

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

13.214

   

13.214

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 13.140

   

– 13.140

2.

Totaal operationele kasstroom

74

0

0

74

 

Totaal investeringen (-/-)

0

   

0

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

   

0

3.

Totaal investeringkasstroom

0

0

0

0

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

   

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

 

3.725

3.725

 

Aflossingen op leningen (-/-)

0

   

0

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

0

   

0

4.

Totaal financieringskasstroom

0

0

3.725

3.725

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2018 (=1+2+3+4)

2.590

0

3.911

6.501

Toelichting

Door de kosten van de reorganisatievoorziening en van de stimuleringsregeling ontstaat een negatief resultaat met als gevolg een negatief eigen vermogen. Om dit aan te vullen, ontvangt DHC een eenmalige storting van het moederdepartement van € 3,7 mln. Hiervoor is in 1e suppletoire begroting van het moederdepartement budget beschikbaar gesteld. Het budget wordt nu overgeboekt.

Naar boven