33 805 V Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) en van de begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) voor het jaar 2013 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2013 wijzigingen aan te brengen in:

  • de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V);

  • de departementale begrotingsstaat van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII)

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Buitenlandse Zaken, F.C.G.M. Timmermans

De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, E.M.J. Ploumen

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Voorstel van Wet

Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgaven op de begrotingsstaat 2013 van Buitenlandse Zaken (V) met EUR 538,5 miljoen te verlagen en de ontvangsten te verlagen met EUR 102,1 miljoen. Daarnaast wordt voorgesteld de uitgaven op de begrotingsstaat 2013 van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII) met EUR 29,6 miljoen te verlagen en de ontvangsten te verhogen met EUR 24,1 miljoen.

2. Leeswijzer

De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de Eerste Suppletoire Begroting 2013 van Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking van de begroting van het Rijk.

In de toelichting worden de wijzigingen welke zijn opgetreden in de omvang van de HGIS en de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Zaken toegelicht. Vervolgens wordt per artikel de nieuwe stand en een toelichting op de opmerkelijke verschillen weergegeven.

Per artikel is een tabel opgenomen met de mutaties. De toelichting per beleidsartikel heeft betrekking op de kolom mutaties suppletoire begroting. Het aantal activiteiten en het aantal financiële instrumenten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken inclusief het postennet is aanzienlijk. Om de leesbaarheid te waarborgen worden daarom alleen de financiële instrumenten die meer dan 3 procent van het artikelonderdeel uitmaken opgenomen in de financiële tabel. Dat betekent dat er in sommige gevallen geen uitputtende opsomming is van de financiële instrumenten per artikelonderdeel.

Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften en de Comptabiliteitswet van 2001 dienen de opmerkelijke verschillen tussen de vorige (eerste suppletoire begroting) en huidige raming te worden toegelicht. Op uitgavenniveau is voor deze toelichting een norm gehanteerd waarbij voor de beleidsartikelen (1–8 op hoofdstuk V en XVII) en niet-beleidsartikel 10 afwijkingen van 10% of meer, met een minimum van EUR 2 miljoen, ten opzichte van de stand van de Eerste Suppletoire Begroting 2013 op sub-artikel niveau zijn opgenomen. Voor niet-beleidsartikel 11 (hoofdstuk V) is een afwijking van 1% opgenomen. Voor verplichtingen wordt de norm van 10% op artikel niveau aangehouden.

3. Wijzigingen in de omvang van de HGIS

Voor 2013 is de omvang van de HGIS, die is gedefinieerd als het saldo van HGIS-uitgaven en HGIS-ontvangsten, sinds de Voorjaarsnota 2013 afgenomen met EUR 158,9 miljoen. In de hierna volgende tabellen zijn de wijzigingen in uitgaven en ontvangsten uitgesplitst in de tijd.

Wijzigingen in HGIS-uitgaven en -ontvangsten vanaf Voorjaarsnota 2013 (bedragen x € 1 mln)
 

Totaal

Wv. ODA

Uitgaven VJN 2013

5.724,0

4.220,1

mutatie MJN 2014 (vermoedelijke uitkomsten 2013)

– 52,6

– 49,1

mutatie NJN 2013–52,6

– 72,6

28,9

Totaal mutaties

– 125,2

– 20,2

Uitgaven NJN 2013

5.598,8

4.199,9

     
 

Totaal

 

Ontvangsten VJN 2013

149,5

 

mutatie MJN 2014 (vermoedelijke uitkomsten 2013)

0,0

 

mutatie NJN 2013

33,7

 

Totaal mutaties

33,7

 

Ontvangsten NJN 2013

183,2

 

De wijzigingen in de omvang van de HGIS als geheel en daarbinnen voor ODA zijn in het volgende overzicht gespecificeerd naar oorzaak.

Oorzaken afname HGIS en ODA-daling vanaf Voorjaarsnota 2013 (bedragen x € 1 mln)
 

Totaal

Wv. ODA

Bijstellingen BNP (ODA) en prijscomponent BBP (non-ODA)

– 50,1

– 49,1

Overboekingen van/naar HGIS

– 1,9

 

Ontvangsten ODA

 

28,9

Verwachte onderuitputting

– 106,9

 

TOTAAL

– 158,9

– 20,2

De omvang van de HGIS neemt af door wijzigingen in de ramingen voor het BNP en de prijscomponent van het BBP, door overboekingen vanuit de HGIS en door een verwachte onderuitputting op het non-ODA-deel van de HGIS. Deze onderuitputting ontstaat voor EUR 47 miljoen bij BZ (Apparaatsuitgaven zoals, planmatig onderhoud en investeringen in huisvesting in het buitenland; daarnaast EUR 17 miljoen op onverdeelde HGIS-middelen), Defensie EUR 35 miljoen (uitvoeren crisisbeheersingsoperaties), V&J EUR 7 miljoen (Huisvesting Eurojust) en I&M EUR 3 miljoen (met name Clean Development Mechanism). Het negatieve effect van de BNP-bijstelling wordt voor het ODA-budget voor een deel gecompenseerd door wisselkoersmeevallers. Voor een toelichting op de diverse mutaties wordt verwezen naar de desbetreffende begrotingsartikelen op de diverse suppletoire begrotingen.

4. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2013

Buitenlandse Zaken (V):

Het voorstel is om de uitgaven voor 2013 te verlagen met EUR 538,5 miljoen. De belangrijkste redenen voor deze verlaging zijn de daling van de afdracht aan de Europese Unie (art. 3.1), daling van het EOF (art. 3.2), verlaging van de uitgaven voor veiligheid, goed bestuur en rechtsorde in prioritaire gebieden en lagere verwachte uitgaven ten behoeve van het apparaat (art. 11).

In de volgende tabel volgt een overzicht van de meest in het oog springende wijzigingen ten opzichte van de Eerste Suppletoire Begroting 2013 van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V), gevolgd door een toelichting. Alleen de beleidsmatige mutaties zijn in het overzicht opgenomen.

Bedragen x EUR 1 miljoen

Artikel

Mutatie

2

Veiligheid, goed bestuur en rechtsorde in prioritaire gebieden

– 20,2

3

Afdracht Europese Unie

– 460,0

3

Europees Ontwikkelingsfonds

– 21,1

Toelichting

Artikel 2.5

Vanwege een daling van het BNP en het hieraan gekoppelde budget voor ontwikkelingssamenwerking is besloten om de uitgaven voor het Stabiliteitsfonds te verlagen. Daarnaast is het budget voor VN-contributies voor crisisbeheersingsoperaties verlaagd omdat de VN tot op heden minder heeft uitgegeven voor crises en de liquiditeitsbehoefte daardoor minder is. Ten slotte dalen ook de verwachte uitgaven voor MATRA omdat bij meerdere projecten de eindafrekening lager was dan voorzien.

Artikel 3.1

De Nederlandse afdrachten van douaneontvangsten vallen dit jaar EUR 447 miljoen lager uit dan eerder geraamd in de eerste suppletoire begroting. Dit komt door zowel een lagere volumegroei van importen van buiten de EU als door een lager gemiddeld invoertarief dan voorzien. De lagere douaneontvangsten aan de EU worden in principe gecompenseerd door hogere BNI-afdrachten aangezien de EU-begroting altijd in evenwicht moet zijn. Tegenover dit compensatie-effect staat het feit dat de BNI-ontwikkeling van Nederland achterblijft bij de rest van de EU. Hierdoor daalt het Nederlandse aandeel in deze afdrachten aan de EU. Deze twee mutaties heffen elkaar nagenoeg op waardoor de BNI-afdrachten met EUR 2,3 miljoen stijgen. De BTW afdrachten dalen met EUR 15,4 miljoen waardoor per saldo een lagere afdracht aan de EU voorzien wordt van EUR 460 miljoen.

Artikel 3.2

De verlaging is het gevolg van een lagere liquiditeitsbehoefte op de totale EOF begroting voor 2013. Het Nederlands aandeel daalt daarmee evenredig.

Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII):

Het voorstel is om de uitgaven voor 2013 te verlagen met EUR 29,6 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door de daling van het BNP en het hieraan gekoppelde ODA budget.

In de volgende tabel volgt een overzicht van de meest in het oog springende wijzigingen ten opzichte van de Eerste Suppletoire Begroting 2013 van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (XVII), gevolgd door een toelichting. Alleen de mutaties die te maken hebben met beleidsmatige wijzigingen zijn in het overzicht opgenomen.

Bedragen x EUR 1 miljoen

Artikel

Mutatie

4

Effectief armoedebeleid in ontwikkelingslanden

35,2

4

Private sectorontwikkeling

– 41,7

6

Duurzaam milieugebruik wereldwijd

– 29,7

Toelichting

Artikel 4.2

De stijging van het budget voor effectief armoedebeleid in ontwikkelingslanden bestaat uit een saldo van mutaties. Het budget voor de landenprogramma’s daalt omdat de geplande uitgaven voor sectordoorsnijdende programma’s voor Suriname geen doorgang vinden als gevolg van het opschorten van de betaling van de verdragsmiddelen. Daarnaast daalt ook het budget voor het assistent-deskundigenprogramma. Op basis van de liquiditeitsbehoefte is er minder nodig dan voorzien. Ten slotte is er voor 2013 minder budget nodig ten behoeve van de schuldverlichting voor Myanmar. Omdat andere donoren meer bijdragen, daalt het aandeel van Nederland. De per saldo toename op dit artikel is een gevolg van het feit dat de minpost «Nog te verdelen daling van het ODA-budget» is afgenomen. Wijzigingen in het totale ODA-budget als gevolg van bijstellingen van de BNP-cijfers worden tijdelijk op dit artikel opgevangen.

Artikel 4.3

De lagere uitgaven voor private sector ontwikkeling bestaan uit een saldo van stijgingen en dalingen. De uitgaven voor marktontwikkeling stijgen vanwege de financiering van doorlopende (World Bank Trade Facility) en nieuwe verplichtingen (WTO en Trade Mark). Daarnaast stijgt het budget voor het bedrijfsleven instrumentarium omdat een aantal verwachte realisaties op programma’s hoger uitvalt (PSOM/PSI, FOM-OS en 2g@there). Ten slotte stijgt het budget voor het CBI omdat het CBI activiteiten gaat ontplooien in Bangladesh en Myanmar. Hier tegenover staat een verlaging van het budget voor bijdragen aan de financiële sector, het programma ORET-ORIO, PUM en infrastructuur algemeen als gevolg van een lagere liquiditeitsbehoefte op de lopende programma’s. Ten slotte wordt het budget voor innovatieve financiering geschrapt. Onderdelen hiervan worden in 2014 opgenomen in het Dutch Good Growth Fund.

Artikel 6.1

Het budget voor duurzaam milieugebruik wereldwijd daalt onder meer als gevolg van vertraging in de uitvoering van het door het FMO te beheren Green Climate and Business Fund en het Access to Energy Fund. Daarnaast daalt ook het budget voor het Scaling up Renewable Energy Programme (SREP) van de Wereldbank. Op basis van de liquiditeitsprognose is dit jaar minder budget nodig voor dit programma.

5. Toelichting per beleidsartikel

Hoofdstuk V Buitenlandse Zaken

Beleidsartikel 1 hoofdstuk V

Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten

Bedragen in EUR 1.000

 

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

     

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

 

94.041

112.453

14.731

127.184

             

Uitgaven:

Instrument

       
             

Programma-uitgaven totaal

 

109.551

111.607

– 2.139

109.468

             

1.1

Een goed functionerende internationale rechtsorde

 

52.216

54.272

– 2.328

51.944

             
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

waarvan Verenigde Naties

40.501

40.501

– 3.331

37.170

   

waarvan OESO

5.823

6.423

– 48

6.375

 

Subsidies

waarvan Carnegiestichting

4.800

4.800

0

4.800

             

1.2

Bescherming van de rechten van de mens

 

57.335

57.335

189

57.524

             
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

19.792

19.792

189

19.981

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

OHCHR

8.650

8.650

 

8.650

 

Subsidies

Wereldomroep

14.000

14.000

 

14.000

   

Diversen

14.893

14.893

 

14.893

Verplichtingen

De stijging van het verplichtingenbudget voor versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten wordt veroorzaakt doordat het verplichtingenbudget voor het mensenrechtenfonds stijgt. Dit als gevolg van het eerder publiceren van de subsidie-tender voor de periode 2014–2017 waardoor de verwachting is dat in 2013 nog verplichtingen zullen worden aangegaan.

Uitgaven

Geen toelichting

Beleidsartikel 2 hoofdstuk V

Beleidsartikel 2 Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur

Bedragen in EUR 1.000

   

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

       

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

   

234.511

245.992

– 10.468

235.524

               

Uitgaven:

Instrument

Thema

       
               

Programma-uitgaven totaal

   

253.494

256.784

– 15.454

241.330

               

2.1

Goede internationale samenwerking ter bevordering van de nationale en bondgenootschappelijke veiligheid

   

20.721

15.765

6.005

21.770

               
 

Bijdragen internationale organisaties

NAVO

 

12.806

11.250

3.893

15.143

   

Diversen

 

4.925

4.625

1.197

6.122

 

Subsidies

Atlantische commissie

 

490

490

15

505

2.2

Bestrijding en terugdringing van het internationaal terrorisme

           
 

en andere vormen van internationale criminaliteit

   

500

500

 

500

 

Susidies

Anti-terrorisme instituut

 

500

500

 

500

               

2.3

Bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens,

           
 

bevordering van ontwapening, wapenbeheersing en het voeren

           
 

van een restrictief en transparant wapenexportbeleid

   

12.754

15.814

– 1.216

14.598

               
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

IAEA

 

7.317

7.317

 

7.317

   

Ontwapeningsorganisaties (CTBTO,OPCW etc.)

 

3.437

3.487

 

3.487

   

EBRD

   

1.000

 

1.000

 

Opdrachten

NSS

 

2.000

4.010

– 1.216

2.794

               

2.4

Het bevorderen van energievoorzienings- en

           
 

grondstoffenzekerheid

   

0

0

 

0

               

2.5

Veiligheid, goed bestuur en rechtsorde in prioritaire gebieden

   

219.519

224.705

– 20.243

204.462

               
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

Veiligheid en rechtsorde

93.850

93.850

– 4.795

89.055

     

Goed bestuur

5.208

5.208

– 600

4.608

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

waarvan VN-contributie crisisbeheersingsoperaties

Veiligheid en rechtsorde

102.000

102.000

– 12.000

90.000

   

waarvan MATRA

Goed bestuur

10.814

10.814

– 2.020

8.794

               

Ontvangsten

   

1.167

1.167

0

1.167

               

2.10

Doorberekening Defensie diversen

   

167

167

 

167

               

2.50

Restituties contributies

   

1.000

1.000

 

1.000

Verplichtingen

Geen toelichting

Uitgaven

Artikel 2.1

De stijging van het budget voor goede internationale samenwerking ter bevordering van de nationale en bondgenootschappelijke veiligheid wordt in belangrijke mate veroorzaakt doordat het betalingsritme voor de bijdrage aan de NAVO is aangepast. Daarnaast stijgt ook het budget voor het Veiligheidsfonds als gevolg van een hogere bijdrage aan de OPCW gezien de ontwikkelingen in Syrië.

Artikel 2.5

Vanwege een daling van het BNP en het hieraan gekoppelde budget voor ontwikkelingssamenwerking is besloten om de uitgaven voor het Stabiliteitsfonds te verlagen. Daarnaast is het budget voor VN-contributies voor crisisbeheersingsoperaties verlaagd omdat de VN tot op heden minder heeft uitgegeven voor crises en de liquiditeitsbehoefte daardoor minder is. Ten slotte dalen ook de verwachte uitgaven voor MATRA omdat bij meerdere projecten de eindafrekening lager was dan voorzien.

Ontvangsten

Geen toelichting

Beleidsartikel 3 hoofdstuk V

Beleidsartikel 3 Europese samenwerking

Bedragen in EUR 1.000

 

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

     

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

 

7.412.138

7.886.791

– 468.531

7.418.260

             

Uitgaven:

Instrument

       
             

Programma-uitgaven totaal

 

7.580.467

8.055.120

– 480.735

7.574.385

             

3.1

Een democratische, slagvaardige en transparante Europese Unie die haar burgers vrijheid, recht, veiligheid, welvaart en duurzame economische groei biedt

 

7.389.682

7.864.013

– 460.007

7.404.006

             
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

BNP-afdracht

4.309.168

4.784.189

2.310

4.786.499

   

BTW-afdracht

339.447

338.757

– 15.358

323.399

   

Landbouwheffingen

253.000

253.000

0

253.000

   

Invoerrechten

2.488.067

2.488.067

– 446.959

2.041.108

             

3.2

Een effectief, efficient en cohorent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio's, inclusief ontwikkelingslanden

 

177.177

177.177

– 21.052

156.125

             
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

EOF

177.177

177.177

– 21.052

156.125

             

3.3

Een hechtere Europese waardengemeenschap

 

9.748

9.923

219

10.142

             
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Raad van Europa

9.748

9.923

219

10.142

             

3.4

Versterkte Nederlandse positie in de Unie van 27

 

3.860

4.007

105

4.112

             
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

waarvan Benelux bijdrage

3.860

4.007

95

4.102

             

Ontvangsten

 

685.267

685.267

– 111.344

573.923

             

3.10

Perceptiekostenvergoedingen

 

685.267

685.267

– 111.740

573.527

             

3.30

Restitutie Raad van Europa

 

0

0

396

396

Verplichtingen

Geen toelichting

Uitgaven

Artikel 3.2

De verlaging is het gevolg van een lagere liquiditeitsbehoefte op de totale EOF begroting voor 2013. Het Nederlands aandeel daalt daarmee evenredig.

Ontvangsten

Nederland ontvangt 25% van de afgedragen douaneontvangsten als perceptiekostenvergoeding. Doordat de afdracht van douaneontvangsten neerwaarts zijn bijgesteld, zijn ook de perceptiekostenvergoedingen met EUR 111,7 miljoen neerwaarts bijgesteld.

Beleidsartikel 4 hoofdstuk V

Beleidsartikel 4 Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede

Bedragen in EUR 1.000

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

0

0

0

0

           

Uitgaven:

       
           

Programma-uitgaven totaal

2.300

2.300

– 1.300

1.000

           

4.2

Effectief armoedebeleid van ontwikkelingslanden

2.300

2.300

– 1.300

1.000

Verplichtingen

Geen toelichting

Uitgaven

Geen toelichting

Beleidsartikel 7 hoofdstuk V

Beleidsartikel 7 Welzijn en veiligheid van Nederlanders in het buitenland en regulering van personenverkeer

Bedragen in EUR 1.000

 

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

     

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

 

15.964

15.969

1.483

17.452

             

Uitgaven:

Instrument

       
             

Programma-uitgaven totaal

 

15.964

15.639

1.483

17.122

             

7.1

Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire

         
 

dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland

 

14.809

14.376

1.583

15.959

             
 

Subsidies

EPAFRAS

600

600

 

600

   

Reclassering Nederland

600

600

 

600

             
 

Opdrachten

Informatiesystemen

7.000

6.917

2.033

8.950

   

Inkoop reisdocumenten

3.500

3.500

– 100

3.400

   

Diversen

3.109

2.759

– 350

2.409

             

7.2

Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren

 

1.155

1.263

– 100

1.163

             

Ontvangsten

 

41.300

41.300

0

41.300

             

7.10

Consulaire dienstverlening

 

41.300

41.300

 

41.300

Verplichtingen

Geen toelichting

Uitgaven

Geen toelichting

Ontvangsten

Geen toelichting

Beleidsartikel 8 hoofdstuk V

Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland

Bedragen in EUR 1.000

 

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

     

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

 

41.362

40.509

16.955

57.464

             

Uitgaven:

Instrument

       
             

Programma-uitgaven totaal

 

43.439

41.385

15.326

56.711

             

8.1

Grotere buitenlandse bekendheid met de

         
 

Nederlandse cultuur

 

7.246

7.112

– 1.234

5.878

             
 

Subsidies

Institut Néerlandais

1.407

1.407

 

1.407

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Gemeenschappelijk cultureel erfgoed

1.000

1.000

 

1.000

             

8.2

Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor

         
 

internationale organisaties in Nederland

 

13.775

11.418

17.643

29.061

             
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Internationaal Strafhof

10.000

7.600

16.468

24.068

   

Libanon tribunaal

3.600

3.600

88

3.688

             

8.3

Vergroten van begrip en/of steun voor Nederlandse zienswijze, standpunten en beleid in het buitenland en het versterken van het draagvlak in eigen land voor het buitenlandbeleid

 

22.418

22.855

– 1.083

21.772

             
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

7.527

7.527

393

7.920

 

subsidies

Clingendael

2.520

2.520

30

2.550

 

Opdrachten

POBB

3.458

3.458

– 126

3.332

   

Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en CD

1.665

2.150

1.200

3.350

   

Voorlichting

5.340

5.190

– 2.190

3.000

             

Ontvangsten

 

790

790

0

790

             

8.30

Doorberekening Defensie diversen

 

790

790

 

790

Verplichtingen

De stijging van het verplichtingenbudget wordt veroorzaakt doordat nog in 2013 een subsidieaanvraag voor de periode 2013–2016 voor het instituut Clingendael zal worden opgenomen. Daarnaast stijgt het budget omdat de bijdrage aan het ICC wordt aangepast vanwege de geplande betaling voor de opleverkosten van de Haagse Arc.

Uitgaven

Artikel 8.2

Het budget voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland stijgt als gevolg van een éénmalige betaling aan het Internationaal Strafhof voor de opleverkosten van de Haagse Arc (de huidige locatie). Daarnaast wordt het budget verhoogd omdat de Nederlandse bijdrage aan de nieuwbouw van het ICC-gebouw in één keer wordt voldaan.

Ontvangsten

Geen toelichting

Beleidsartikel 9 hoofdstuk V

Artikel 9 Geheim

Bedragen in EUR 1.000

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

pm

162

 

162

           

Uitgaven

pm

162

 

162

Verplichtingen

Geen toelichting

Uitgaven

Geen toelichting

Ontvangsten

Geen toelichting

Beleidsartikel 10 hoofdstuk V

Artikel 10 Nominaal en onvoorzien

Bedragen in EUR 1.000

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

33.597

18.379

– 14.579

3.800

           

Uitgaven:

33.597

18.379

– 14.579

3.800

           

Nominaal en onvoorzien

33.597

18.379

– 14.579

3.800

Verplichtingen en Uitgaven

De verlaging op het artikel nominaal en onvoorzien wordt voor ruim EUR 17 miljoen veroorzaakt doordat middelen niet werden ingezet voor loon- en/of prijsbijstelling en onvoorzien. Daarnaast betreft het de verwerking van de per saldo verlaging ad EUR 1 miljoen in verband met een bijstelling van de inflatieraming door het CPB. Hier staat een stijging tegenover van EUR 3,6 miljoen. Dit vloeit voort uit de garantiestelling die de Staat der Nederlanden is aangegaan voor de Arctic Sunrise en haar opvarenden zoals opgenomen in de uitspraak van het International Tribunal of the Law of the Sea van 22 november 2013 onder overwegingen 95–97. Met het oog op mogelijk (geheel of gedeeltelijk) inroepen van deze garantiestelling is tevens een overeenkomst met Greenpeace afgesloten.

Niet-Beleidsartikel 11 hoofdstuk V

Artikel 11 Algemeen

Bedragen in EUR 1.000

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

702.951

727.514

– 26.268

701.246

           

Uitgaven:

770.219

780.177

– 41.088

739.089

           

Apparaatsuitgaven

770.219

780.177

– 41.088

739.089

           

11.1.1

Personeel

457.505

457.505

 

457.505

 

Eigen personeel

450.084

450.084

 

450.084

 

Inhuur extern

7.421

7.421

 

7.421

           

11.1.2

Materieel

312.714

322.672

– 41.088

281.584

 

waarvan ICT

32.264

36.664

 

36.664

 

waarvan bijdragen aan SSO's

29.709

33.509

 

33.509

           

Ontvangsten

58.626

58.626

9.224

67.850

           

11.10

Diverse ontvangsten

58.626

58.626

– 24.776

33.850

 

waarvan reservering huisvestingfonds

   

14.400

14.400

           

11.20

Koersverschillen

0

0

34.000

34.000

Verplichtingen

Geen toelichting

Uitgaven

De apparaatsuitgaven dalen per saldo als gevolg van een afname van het personeelsbestand op de posten waardoor de loonkosten hiervoor dalen, lagere uitgaven voor planmatig onderhoud en investeringen in huisvesting in het buitenland. Hier tegenover staat dat de uitgaven voor personeel op het Ministerie stijgen waardoor per saldo geen mutaties op het onderdeel personeel plaatsvinden. Een deel van de uitgaven zal worden doorgeschoven naar 2014 en worden aangemeld als eindejaarsmarge. Ten slotte is een bedrag van EUR 3,6 miljoen overgeheveld naar het artikel nominaal en onvoorzien. Zie hiervoor de toelichting onder dit artikel.

Ontvangsten

De stijging van de ontvangsten betreft een saldo. De diverse ontvangsten OS worden overgeheveld naar het artikel meer welvaart, eerlijke verdeling en minder armoede (art 4.21) van de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Hier staat tegenover dat een deel van de ontvangsten uit huisvesting wordt opgenomen in de eindejaarsmarge. Ten slotte stijgen de verwachte ontvangsten vanwege koersverschillen. Deze ontstaan doordat voor betalingen in buitenlandse valuta om administratieve redenen het gehele jaar wordt gewerkt met een vaste wisselkoers.

Hoofdstuk XVII Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

Beleidsartikel 1 hoofdstuk XVII

Beleidsartikel 1 Een sterke internationale concurrentiepositie

Bedragen in EUR 1.000

 

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

     

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

 

75.116

76.281

5.035

81.316

             

Uitgaven:

Instrument

       
             

Programma-uitgaven totaal

 

89.197

91.551

5.391

96.942

             

1.1

Een sterke internationale concurrentiepositie

 

89.197

91.551

5.391

96.942

             
 

Subsidies

Prepare2start/Starters International Business (SIB)

6.147

7.336

 

7.336

   

Overig Programmatische Aanpak

4.589

4.589

 

4.589

   

2g@there

6.462

6.462

 

6.462

   

Transitiefaciliteit (TF)

6.000

6.372

 

6.372

   

Demonstratieprojecten, haalbaarheidsstudies en kennisverwerving

4.000

4.000

 

4.000

   

Package4growth

5.000

5.000

– 2.300

2.700

   

Partners for International Business (PiB)

5.350

5.350

 

5.350

   

Overige subsidies

823

823

 

823

   

Package4growth (ODA)

2.147

2.147

 

2.147

 

Opdrachten

Beleidsondersteuning, eveluaties en onderzoek

1.420

2.420

242

2.662

   

Collectieve Promotionele Activiteiten (CPA)

1.179

1.179

 

1.179

   

Overige opdrachten

604

1.104

 

1.104

 

Leningen

Finance for Intrernational Business (FiB)

7.500

7.500

– 4.800

2.700

 

Garanties

Fonds Opkomende Markten (FOM)

   

11.949

11.949

 

Bijdragen aan agentschappen

Agentschap NL

33.106

31.899

 

31.899

 

Bijdragen aan internationale organisaties

WTO, OESO

4.870

5.370

300

5.670

             

Ontvangsten

 

14.315

14.315

– 7.100

7.215

             

1.10

Een sterke internationale concurrentiepositie

gemengde kredieten

681

681

 

681

   

Ontvangsten uit reserve

12.500

12.500

– 7.100

5.400

   

Diverse ontvangsten

1.134

1.134

 

1.134

Verplichtingen

Geen toelichting

Uitgaven

Geen toelichting

Ontvangsten

Het betreft hier een begrotingsreserve welke is gekoppeld aan het bedrijfsleveninstrument Finance for International Business. In 2013 zijn de uitgaven lager dan oorspronkelijk geraamd. Hierdoor wordt er een lager bedrag aan de reserve onttrokken.

Beleidsartikel 2 hoofdstuk XVII

Beleidsartikel 2 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten

Bedragen in EUR 1.000

 

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

     

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

 

5.335

340

– 208

132

             

Uitgaven:

Instrument

       
             

Programma-uitgaven totaal

 

5.335

340

– 208

132

             

2.1

Een goed functionerende internationale rechtsorde

 

294

340

– 208

132

             
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

 

294

340

– 208

132

             

2.2

Bescherming van de rechten van de mens

 

5.041

0

 

0

             
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

ILO

5.041

0

 

0

Verplichtingen

Geen toelichting

Uitgaven

Geen toelichting

Beleidsartikel 3 hoofdstuk XVII

Beleidsartikel 3 Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur

Bedragen in EUR 1.000

   

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

       

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

   

438.000

527.250

– 94.800

432.450

               

Uitgaven:

           
               

Programma-uitgaven totaal

instrument

thema

516.006

509.100

7.270

516.370

               

3.1

Veiligheid, goed bestuur en rechtsorde in prioritaire gebieden

   

303.939

292.783

– 7.730

285.053

               
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

Veiligheid en rechtsorde

217.843

207.128

– 7.451

199.677

     

Goed bestuur

38.296

27.422

– 3.448

23.974

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

UNICEF

Veiligheid en rechtsorde

30.000

35.800

 

35.800

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties/Subsidies/Diversen

o.a.IDEA/IDLO

Goed bestuur

17.800

14.433

2.933

17.366

   

Programma politieke partijen

   

4.000

236

4.236

   

Gemeente-initiatieven

   

4.000

 

4.000

               

3.2

Effectieve humanitaire hulp

   

212.067

216.317

15.000

231.317

               
 

Bijdragenovereenkomst

Noodhulpprogramma's

 

59.767

59.017

 

59.017

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

CERF

 

45.000

45.000

 

45.000

   

UNHCR

 

33.000

38.000

 

38.000

   

Wereldvoedselprogramma

 

36.000

36.000

 

36.000

   

UNRWA

 

13.000

13.000

 

13.000

   

Noodhulpprogramma's

 

25.300

25.300

15.000

40.300

Verplichtingen

De verlaging van het verplichtingenbudget betreft een saldo. Enerzijds is het centrale noodhulpbudget met EUR 15 miljoen verhoogd ter bestrijding van de humanitaire crisis in Syrië. Anderzijds is sprake van een technische bijstelling van het verplichtingenbudget voor de jaarlijkse Algemene Vrijwillige Bijdragen aan de UNHCR en het Wereldvoedselprogramma. In 2012 is reeds een twee-jarige committering voor deze bijdragen aangegaan.

Uitgaven

Geen toelichting

Beleidsartikel 4 hoofdstuk XVII

Beleidsartikel 4 Meer welvaart, eerlijkere verdeling en minder armoede

Bedragen in EUR 1.000

 

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

     

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

 

749.287

749.813

325.857

1.075.670

             

Uitgaven:

Instrument

       
             

Programma-uitgaven totaal

 

921.679

889.159

– 6.910

882.249

             

4.1

Voedselzekerheid

 

303.105

337.105

 

337.105

             
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

113.992

136.042

– 2.400

133.642

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

waarvan IFDC/CGIAR/IFPRI

33.600

42.600

 

42.600

   

waarvan IFC/FMO

46.390

46.390

 

46.390

   

waarvan PPP via Agentschap NL,IDH

44.048

41.000

 

41.000

 

Subsidie

waarvan NUFFIC

15.000

15.000

2.400

17.400

   

waarvan Agriterra

12.310

18.186

 

18.186

   

waarvan IDH

25 195

25 195

 

25.195

             

4.2

Effectief armoedebeleid van ontwikkelingslanden

 

256.936

219.820

35.156

254.976

             
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

50.474

31.679

– 14.458

17.221

   

waarvan macrosteun

33.000

18.000

 

18.000

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

waarvan WB/Afdb

44.402

58.902

– 12.500

46.402

   

waarvan UNDP

55.500

55.500

2.000

57.500

   

waarvan UNCEF

34.000

34.000

 

34.000

   

waarvan multilatere banken en fondsen

119.139

119.799

 

119.799

 

Nog te verdelen i.v.m. wijzigingen in BNP en/of toerekeningen

 

– 82.017

– 96.687

41.744

– 54.943

             

4.3

Private sector ontwikkeling

 

354.678

324.748

– 41 683

283.065

             
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

58.366

37.136

– 13.746

23.390

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

waarvan WB/WTO/WHO

16.649

15.031

17.609

32.640

   

waarvan WB/WTO/WHO

18.182

15.400

– 11.600

3.800

   

waarvan WB/IFC/FMO/AfDB

11.514

11.514

3.675

15.189

   

waarvan PIDG

7.743

7.743

– 2.063

5.680

 

Overig

Diversen

24.450

24.450

– 20.500

3.950

 

Subsidie

waarvan FMO

26.484

29.330

7.470

36.800

   

waarvan PUM

12.540

11.300

– 1.545

9.755

 

Bijdragen aan agentschappen

waarvan ORIO via Agentschap NL

66.200

66.200

– 36.800

29.400

   

waarvan PSI via Agentschap NL

79.043

75.250

– 7.162

68.088

 

Bijdragen aan agentschappen

waarvan CBI

25.026

25.026

9.674

34.700

             

4.4

Effectieve Nederlandse handels- en investeringsbevordering

 

6.960

7.486

– 383

7.103

             
 

Bijdragen aan agentschappen

NBSO via Agentschap NL

6.960

7.486

– 383

7.103

             

Ontvangsten

 

57.363

57.363

31.176

88.539

             

4.20

Ontvangsten en restituties met betrekking tot leningen

 

57.363

57.363

 

57.363

             

4.21

Diverse ontvangsten OS

 

0

0

31.176

31.176

Verplichtingen

De verplichtingen in 2013 stijgen als gevolg van een toename van nieuwe programma’s op het gebied van voedselzekerheid, private sector ontwikkeling en versterking van de economische functie ten behoeve van een effectieve Nederlandse handels- en investeringsbevordering.

Onder het voedselzekerheidsprogramma zijn in 2013 in de partnerlanden nieuwe activiteiten gestart met het oog op landbouwmanagement, innovatie, visserij, tuinbouw en voedselzekerheid in enge zin. Een aanzienlijk deel van de verplichtingen slaat neer op activiteiten in de landen Burundi, Ghana, Bangladesh, Benin, Ghana, Indonesië, Mali en Mozambique en de Palestijnse Gebieden.

Voor private sector ontwikkelingen zijn in 2013 verplichtingen aangegaan voor nieuwe programma’s op het gebied van markttoegang en marktontwikkeling. Daarnaast wordt ingezet op versterking van de financiële sector in ontwikkelingslanden en wordt een aantal omvangrijke voorstellen verwacht op het gebied van landbouwverzekeringen. Verder is met de Wereldbank het programma Acces to Finance gestart en heeft het CBI extra verplichtingenruimte ontvangen. Aanvullend hierop worden enkele betalingen gedaan in het kader van de pijler infrastructuurontwikkeling (EU-Africa ITF programma) en is er een verplichtingenbudget voor infrastructurele projecten voor het FMO beschikbaar gesteld (MOL fonds).

Uitgaven

Artikel 4.2

De stijging van het budget voor effectief armoedebeleid in ontwikkelingslanden bestaat uit een saldo van mutaties. Het budget voor de landenprogramma’s daalt omdat de geplande uitgaven voor sectordoorsnijdende programma’s voor Suriname geen doorgang vinden als gevolg van het opschorten van de betaling van de verdragsmiddelen. Daarnaast daalt ook het budget voor het assistent-deskundigenprogramma. Op basis van de liquiditeitsbehoefte is er minder nodig dan voorzien. Ten slotte is er voor 2013 minder budget nodig ten behoeve van de schuldverlichting voor Myanmar. Omdat andere donoren meer bijdragen, daalt het aandeel van Nederland. De per saldo toename op dit artikel is een gevolg van het feit dat de minpost «Nog te verdelen daling van het ODA-budget» is afgenomen. Wijzigingen in het totale ODA-budget als gevolg van bijstellingen van de BNP-cijfers worden tijdelijk op dit artikel opgevangen.

Artikel 4.3

De lagere uitgaven voor private sector ontwikkeling bestaan uit een saldo van stijgingen en dalingen. De uitgaven voor marktontwikkeling stijgen vanwege de financiering van doorlopende (World Bank Trade Facility) en nieuwe verplichtingen (WTO en Trade Mark). Daarnaast stijgt het budget voor het bedrijfsleven instrumentarium omdat een aantal verwachte realisaties op programma’s hoger uitvalt (PSOM/PSI, FOM-OS en 2g@there). Ten slotte stijgt het budget voor het CBI omdat het CBI activiteiten gaat ontplooien in Bangladesh en Myanmar. Hier tegenover staat een verlaging van het budget voor bijdragen aan de financiële sector, het programma ORET-ORIO, PUM en infrastructuur algemeen als gevolg van een lagere liquiditeitsbehoefte op de lopende programma’s. Ten slotte wordt het budget voor innovatieve financiering geschrapt. Onderdelen hiervan worden in 2014 opgenomen in het Dutch Good Growth Fund.

Ontvangsten

De stijging van de diverse ontvangsten OS is het gevolg van de overheveling van dit budget uit de begroting van Buitenlandse Zaken, zoals toegelicht onder artikel 11 op deze begroting.

Beleidsartikel 5 hoofdstuk XVII

Beleidsartikel 5 Toegenomen menselijke ontplooiing en sociale ontwikkeling

Bedragen in EUR 1.000

   

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

       

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

   

343.241

486.432

– 125.613

360.819

               

Uitgaven:

Instrument

Thema

       
               

Programma-uitgaven totaal

   

1.100.152

1.064.757

12.778

1.077.535

               

5.1

Goed onderwijs, goed opgeleide bevolking en capaciteit voor onderzoek en innovatie voornamelijk ten behoeve van de beleidsprioriteiten

   

198.600

175.929

5.444

181.373

               
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

Onderwijs

69.804

67.404

383

67.787

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

Beroepsonderwijs

Onderwijs

10.000

2.900

1.800

4.700

   

GPE

Onderzoek en innovatie

30.000

30.000

 

30.000

 

Subsidies

NUFFIC

Onderwijs

60.000

54.500

1.000

55.500

   

Diversen

Onderzoek en innovatie

28.796

20.084

3.302

23.386

               

5.2

Versterking van het maatschappelijk middenveld in ontwikkelingslanden

   

456.125

453.190

 

453.190

               
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

 

125

1.265

– 15

1.250

 

Subsidies

waarvan MFS

 

382.000

378.800

10.000

388.800

   

waarvan SNV

 

60.000

60.000

– 10.000

50.000

   

waarvan VMP

 

13.000

13.000

0

13.000

               

5.3

Gelijke rechten en kansen voor vrouwen

   

52.470

53.478

– 552

52.926

               
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

 

8.027

9.035

– 552

8.483

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

UNWOMEN

 

6.000

6.000

1.700

7.700

 

Subsidies

FLOW

 

38.443

38.443

– 1.700

36.743

               

5.4

Seksuele en reproductieve gezondheid en rechten voor iedereen en een halt aan de verspreiding van hiv/aids

   

392.957

382.160

7.886

390.046

               
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

HIV/aids

13.740

13.740

– 1.755

11.985

     

SRGR

43.037

50.037

7.211

57.248

     

Gezondheid algemeen

38.079

30.599

– 7.745

22.854

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

UNAIDS

HIV/aids

20.000

20.000

 

20.000

   

GFATM

HIV/aids

67.000

67.000

350

67.350

   

UNFPA

SRGR

81.000

81.000

– 8.000

73.000

   

waarvan PSI, IPPF, IPAS

SRGR

7.500

7.500

215

7.715

   

waarvan SRGR-fonds

SRGR

30.000

30.000

5.003

35.003

   

GAVI

Gezondheid algemeen

30.000

25.000

 

25.000

   

HIF

Gezondheid algemeen

15.000

10.500

 

10.500

   

WHO

Gezondheid algemeen

19.104

19.104

1.501

20.605

 

Subsidies

Key populationfunds

HIV/aids

17.500

17.500

 

17.500

Verplichtingen

De neerwaartse bijstelling van het verplichtingenbudget op dit artikel wordt onder meer veroorzaakt door de afbouw van de centrale en decentrale onderwijsprogramma’s. Daarnaast is sprake van een technische bijstelling van het verplichtingenbudget voor het NFP/Niche-programma. Het verplichtingenbudget voor dit programma zal ieder jaar separaat worden vastgesteld aan de hand van het jaarlijkse subsidieplafond. Het verplichtingenbudget voor het Global Fund to Fight Aids, Tuberculosis and Malaria (GFATM) is verlaagd omdat de looptijd van de geplande bijdrage wordt aangepast van vier naar drie jaar.

Uitgaven

Geen toelichting

Beleidsartikel 6 hoofdstuk XVII

Beleidsartikel 6 Duurzaam water- en milieubeheer

Bedragen in EUR 1.000

   

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

       

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

   

533.944

533.944

– 92.828

441.116

               

Uitgaven:

           
               

Programma-uitgaven totaal

   

397.960

379.972

– 47.488

332.484

               

6.1

Duurzaam milieugebruik wereldwijd

   

206.983

197.332

– 29.692

167.640

               
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

Milieubeleid

18.631

18.631

 

18.631

     

Klimaat en energie

27.274

24.774

– 2.982

21.792

   

PREP

Klimaat en energie

19.210

19.210

 

19.210

               
 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

waarvan UNDP, WB, ITTO,BMZ

Milieubeleid

14.291

14.291

 

14.291

   

waarvan UNEP

Milieubeleid

7.140

7.140

 

7.140

   

waarvan GEF/Montreal

Milieubeleid

19.426

21.479

 

21.479

   

waarvan BGP, Both Ends

Milieubeleid

4.510

4.510

 

4.510

   

waarvan Commissie MER, WWF, WRI, PBL, Tropenbos, IUCN, Peace Parks

Milieubeleid

35.475

35.475

– 15.384

20.091

   

WB, IFAD, UNDP, GTZ

Klimaat en energie

24.681

14.681

– 3.000

11.681

   

LDCF

Klimaat en energie

20.000

20.000

 

20.000

   

Diversen

Klimaat en energie

770

0

 

0

 

Subsidies

waarvan HIVOS

Klimaat en energie

8.665

8.665

 

8.665

   

FMO

Klimaat en energie

6.910

6.910

– 6.910

 
               

6.2

Efficient en duurzaam watergebruik, veiliger delta's en stroomgebieden en verbeterde toegang tot drinkwater en sanitaire voorzieningen in ontwikkelingslanden/partnerlanden

   

190.977

182.640

– 17.796

164.844

               
               
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

Waterbeheer

80.650

71.136

– 11.937

59.199

   

NGO"s

Waterbeheer

2.491

2.491

 

2.491

   

Landenprogramma's

Drinkwater en Sanitatie

45.751

49.743

– 5.674

44.069

   

PLAN NL, Transparency Int, Stichting Waste, RED Cross, IRC

Drinkwater en Sanitatie

5.320

5.320

 

5.320

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

waarvan UNESCO-IHE, WB

Waterbeheer

20.861

20.861

 

20.861

   

PPP's

Waterbeheer

7.784

7.784

 

7.784

   

AfDB, UNOPS, UN HABITAT, UNDESA, UNICEF, WB

Drinkwater en Sanitatie

18.240

15.240

 

15.240

   

A4A, Wetterskip Fr, AKVO, WAG Univ.

Drinkwater en Sanitatie

9.880

9.880

 

9.880

Verplichtingen

De daling van het verplichtingenbudget voor duurzaam water- en milieubeheer bestaat uit een saldo van mutaties. Enerzijds wordt het budget voor hernieuwbare energie verhoogd voor bijdragen aan onder meer het Energy Sector Management Assistance Program (ESMAP) en het Africa Biogas Partnership Programme (ABPP). Ook wordt in Bangladesh het waterbudget verhoogd. Door vertragingen kon het Blue Gold-programma pas dit jaar van start gaan. Hier tegenover staat een verlaging van het budget voor biodiversiteit en bossen en voor internationaal milieubeleid. Het budget voor de Global Environment Facility (GEF) wordt verlaagd omdat de bijdrage pas in 2014 wordt verplicht. Doordat in Rwanda geen nieuwe milieuactiviteiten meer worden opgestart is EUR 32 miljoen verplichtingenbudget overgeheveld voor activiteiten in dit land op het gebied van voedselzekerheid. Het budget voor integraal waterbeheer wordt onder meer verlaagd omdat als gevolg van bezuinigingen voor een aantal programmabijdragen dit jaar geen nieuwe verplichtingen worden aangegaan. Dit geldt ook voor het waterprogramma in Ghana waar het verplichtingenbudget is verlaagd.

Uitgaven

Artikel 6.1

Het budget voor duurzaam milieugebruik wereldwijd daalt onder meer als gevolg van vertraging in de uitvoering van het door het FMO te beheren Green Climate and Business Fund en het Access to Energy Fund. Daarnaast daalt ook het budget voor het Scaling up Renewable Energy Programme (SREP) van de Wereldbank. Op basis van de liquiditeitsprognose is dit jaar minder budget nodig voor dit programma.

Artikel 6.2

Het budget voor efficiënt en duurzaam watergebruik daalt onder andere omdat het programma UNICEF Wash in Kenia vertraging heeft opgelopen nadat vermeende malversaties zijn gemeld. Deze malversaties zijn niet aangetoond, maar beheersmatig wordt een aantal maatregelen getroffen waardoor de uitvoering vertraagd is. Daarnaast is het WASH programma in Ghana later van start gegaan, omdat eerst een ex-ante evaluatie is uitgevoerd.

Beleidsartikel 7 hoofdstuk XVII

Beleidsartikel 7 Regulering van het personenverkeer

Bedragen in EUR 1.000

 

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

     

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

 

9.000

9.000

0

9.000

             

Uitgaven:

Instrument

       
             

Programma-uitgaven totaal

 

9.000

9.000

0

9.000

             

7.1

Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren

 

9.000

9.000

0

9.000

             
 

Subsidies

Diversen

3.150

3.150

 

3.150

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

UNHCR

2.810

2.810

 

2.810

 

Bijdragen ZBO

Dienst terugkeer en vertrek

2.500

2.500

 

2.500

Verplichtingen

Geen toelichting

Uitgaven

Geen toelichting

Beleidsartikel 8 hoofdstuk XVII

Beleidsartikel 8 Versterkt cultureel profiel en positieve beeldvorming in en buiten Nederland

Bedragen in EUR 1.000

 

Stand ontwerpbegroting incl. ISB 2013

Stand 1e suppletoire begroting 2013

Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

Stand 2e suppletoire begroting 2013

     

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen

 

9.703

5.852

7

5.859

             

Uitgaven:

Instrument

       
             

Programma-uitgaven totaal

 

28.543

27.071

– 456

26.615

             

8.1

Grotere buitenlandse bekendheid met de nederlandse cultuur

 

12.943

11.081

– 311

10.770

             
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

2.079

2.079

– 10

2.069

 

Bijdragen (inter)nationale organisaties

UNESCO

4.555

2.370

– 311

2.059

   

Diversen

2.559

2.882

10

2.892

 

Subsidies

Prins Claus fonds

3.750

3.750

 

3.750

             

8.2

Vergroten van begrip en/of steun voor Nederlandse zienswijze, standpunten en beleid in het buitenland en het versterken van het draagvlak in eigen land voor het buitenlandbeleid

 

15.600

15.990

– 145

15.845

             
 

Bijdragenovereenkomst

Landenprogramma's

210

600

– 145

455

 

Subsidies

NCDO

10.580

10.580

 

10.580

 

Opdrachten

Diversen

4.810

4.810

 

4.810

Verplichtingen

Geen toelichting

Uitgaven

Geen toelichting

Naar boven