nr. 48
MOTIE VAN DE LEDEN ROEMER EN ROEFS
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende, dat uit berekeningen van de gemeente Amsterdam en een hierop
uitgevoerde onafhankelijke TNO-validatie blijkt dat invoering van een milieuzone
voor personenauto’s in Amsterdam een effectieve maatregel kan zijn,
maar het nationale onderzoek van Goudappel Coffeng deze onderzoeken van Amsterdam
lijkt tegen te spreken;
overwegende, dat er nog geen nationale afspraken over milieuzones voor
personenauto’s zijn en er daardoor een gevaar is dat er een lappendeken
aan milieuzones ontstaat;
overwegende, dat landelijke maatregelen voor het weren van vervuilende
auto’s vermoedelijk eenvoudiger en effectiever zullen zijn;
overwegende, dat een milieuzone ingrijpende gevolgen heeft voor de inwoners
van een stad en alternatieven goed op orde dienen te zijn;
voorts overwegende, dat Amsterdam medio 2009 vermoedelijk een milieuzone
wil invoeren, maar hier nu al toe wil besluiten;
verzoekt de regering:
– uiterlijk in april 2009 duidelijk te maken welke effecten op milieu,
economie en mobiliteit een milieuzone voor personenauto’s kan hebben
voor afzonderlijke steden indien luchtkwaliteitsnormen overschreden worden;
– aan de hand hiervan in overleg met onder andere de VNG landelijke
afspraken voor deze milieuzones op te stellen om een lappendeken te voorkomen;
– zolang er geen landelijke afspraken voor een milieuzone voor personenauto’s
zijn, deze milieuzones niet toe te laten,
en gaat over tot de orde van de dag.
Roemer
Roefs