Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 31409 nr. 194 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 31409 nr. 194 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 juni 2018
In de regeling van werkzaamheden van 26 juni jl. (Handelingen II 2017/18, nr. 98, Regeling van werkzaamheden) heeft het lid Lacin (SP) om een brief gevraagd over het bericht «Onderzoek botsing olietanker in volle gang Odfjell aansprakelijk gesteld»1 Met deze brief voldoe ik aan dit verzoek.
De tanker «Bow Jubal» is op zaterdag 23 juni rond 18.30 uur in aanvaring gekomen met de steiger waardoor er ca. 220 ton stookolie in de derde Petroleumhaven is gelekt. De olie is vervolgens op de Oude Maas van Maassluis tot de Botlekbrug waargenomen.
De scheepvaart in de derde Petroleumhaven en Geulhaven is door de olielekkage sinds dit weekend gestremd als gevolg van het incident.
Het Havenbedrijf Rotterdam is in het havengebied nautisch beheerder. De Havenmeester is primair verantwoordelijk voor de coördinatie van de opruimwerkzaamheden in de havens en de gevolgen voor de scheepvaart.
Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de waterkwaliteit in de rivier (Nieuwe Waterweg) en coördineert de noodopvang van vogels bij calamiteiten op het water op het moment dat de reguliere dierenopvang in de regio de belasting niet meer aankan.
Het Havenbedrijf Rotterdam richt zich momenteel op het schoonmaken van het havenwater en verontreinigde schepen zodat deze weer in en uit de havens kunnen varen en de logistieke keten weer op gang komt.
Op woensdagochtend (27-6) was ongeveer 180 ton stookolie geruimd.
Na het schoonmaken van het havenwater en de schepen, wat nog enkele dagen gaat duren, wordt de schoonmaak van de verontreinigde haveninfrastructuur (steigers, glooiingen, oevers en taluds) opgepakt. Dit zal naar verwachting tenminste enkele weken in beslag nemen.
Er wordt heel hard gewerkt om de besmeurde zwanen te reinigen en op te vangen. Ik ben de betrokken organisaties waaronder, opvangcentra, dierenambulances, brandweer, en de vele vrijwilligers zeer erkentelijk voor hun inzet. Rijkswaterstaat heeft ondertussen een noodhospitaal opgezet om de zwanen te reinigen en op te vangen. Tot nu toe zijn 400 zwanen in diverse centra opgevangen. Daar komen er naar verwachting nog zeker 600 bij. De meeste besmeurde zwanen worden na stabilisatie (dit duurt 2 dagen) gewassen en verder verzorgd totdat zij weer veilig het open water in kunnen. Deze operatie zal naar verwachting nog enkele weken kunnen duren.
Van de stookolie zijn monsters genomen om de samenstelling van de olie te achterhalen en daarmee de mogelijke effecten op de waterkwaliteit en ecologie.
De kosten van de operatie waaronder die van het noodhospitaal zullen verhaald worden op de eigenaar van de tanker die de stookolie heeft gelekt.
Naar de oorzaak van het ongeval wordt op dit moment onderzoek gedaan door de Zeehavenpolitie. Tevens heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid een verkennend onderzoek naar het ongeval aangekondigd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31409-194.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.