nr. 98
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 september 2007
Naar aanleiding van uw brief van 6 september 2007 (07-VW-B-063) informeer
ik uw Kamer hiermee over de huidige stand van zaken van de capaciteitstoedeling
op het spoor in 2008. Dit naar aanleiding van het recente Telegraafartikel «Oorlog
op het spoor: de NS en railbeheerder ProRail staan lijnrecht tegenover elkaar
over de capaciteit die de NS voor volgend jaar krijgt toebedeeld».
Dit onderwerp heb ik vorige week woensdag (5 september) direct besproken
met de voorzitter van de raad van Bestuur van ProRail.
ProRail heeft mij met betrekking tot bovenstaand onderwerp op 7 september
schriftelijk geïnformeerd. De betreffende brief treft u bijgaand ter
informatie aan.1
De kern hiervan is de volgende. Een intensievere benutting van het spoorwegnet
en een gewenste hoge mate van betrouwbaarheid vergt meer en adequaat onderhoud
en dus extra onderhoudscapaciteit.
Uiteraard speelt het waarborgen van de veiligheid van spoorwegwerkers
hierbij een belangrijke rol. Op dit punt zijn de laatste jaren, in overleg
met de arbeidsinspectie, belangrijke stappen gezet.
Het is dan ook verklaarbaar dat in toenemende mate spanning ontstaat in
de relatie tussen veiligheid, optimale benutting, toedeling beschikbare capaciteit
en adequaat onderhoud.
ProRail geeft verder aan dat de doelstelling om in 2008 al het onderhoud
in buitendienststelling uit te voeren, niet geheel zal worden gerealiseerd.
Wel doet de spoorsector er alles aan om de arbeidsveiligheid van baanwerkers
te verbeteren, waarbij ProRail opmerkt dat men aanloopt tegen de grenzen van
de maakbaarheid. Naar verwachting zal zo’n 0,5% van de aangevraagde
paden voor 2008 niet kunnen worden gehonoreerd. Daarmee wordt het effect op
de treindienst tot een minimum beperkt. De komende jaren zal door het invoeren
van innovatieve werkmethoden het capaciteitsbeslag voor onderhoud en de veiligheid
voor baanwerkers verbeterd kunnen worden.
De capaciteitstoedeling spoor, het onderhoudsrooster en de veiligheid
baanwerkers is primair een zaak die de spoorpartijen gezamenlijk binnen de
wettelijke kaders (o.a. het normenkader veiligwerken) dienen op te lossen.
Ik vertrouw erop dat partijen in goed overleg alsnog tot werkbare afspraken
over het onderhoudsrooster 2008 zullen komen. Zodra partijen hierover nadere
afspraken hebben gemaakt, zal ik uw Kamer daarover informeren.
Vooralsnog ziet het er naar uit dat een en ander in 2008 zal leiden tot
de volgende consequenties:
– Er zal in 2008 vaker dan in 2007 het geval was ’s nachts
worden gewerkt.
– Ongeveer 10% van de werkzaamheden zal niet in buitendienststelling
kunnen plaatsvinden.
– Er zal sprake zijn van een zeer beperkte treinuitval.
– Een verhoging van de kosten van het dagelijks onderhoud door investeringen
in innovaties, waardoor er meer overdag gewerkt kan worden, zonder dat sprake
is van treinhinder en er geen baanwerkers meer in het spoor hoeven te lopen
voor schouw.
ProRail signaleert dat de spanning voor 2009 verder zal toenemen. Vooralsnog
wacht ik eerst de afspraken af over het onderhoudsrooster voor 2008.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings