29 800 XVI
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2005

29 689
Herziening Zorgstelsel

nr. 159
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 april 2005

Inleiding

De vaste Kamercommissie VWS heeft de staatssecretaris en mij verzocht om aan te geven hoe het met de uitvoering van de motie-Vietsch staat (TK, 2004–2005, 29 800 XVI, nr. 131). In die motie wordt, met als uitgangspunt de stelling dat ook in de ouderenzorg een soberder salarisregime dringend nodig is, de regering gevraagd om de salarissen van de directeuren in de ouderenzorg nadrukkelijk te betrekken bij de nieuwe, soberder vormgegeven en niet vrijblijvende salariëringscode voor directeuren van zorginstellingen.

Verder vraagt de commissie in de aangehaalde brief (VWS/05/40/LS d.d. 31 maart 2005) om de stand van zaken weer te geven over de aanpak van de topinkomens in de cure- en de caresector, dit onder verwijzing naar mijn brief aan de Kamer van 6 oktober 2004 en de discussie tijdens de begrotingsbehandeling op 28 oktober 2004.

De motie-Vietsch

In mijn brief aan de Kamer van 6 oktober 2004, TK 2004–2005, 29 689, nr. 4, ben ik in paragraaf 2 ingegaan op mijn formele positie op het terrein van de arbeidsvoorwaarden in zorginstellingen. Ik heb daarin uitgelegd dat ook in de zorginstellingen de arbeidsvoorwaarden worden vastgesteld in het overleg tussen werkgevers en werknemers. Het behoort niet tot het domein van VWS om daarover beslissingen te nemen. Degenen die op het punt van de arbeidsvoorwaarden van de bestuurders in zorginstellingen de werkgeversrol vervullen, de leden van de Raden van Toezicht, hebben zich verenigd in de NVTZ, de Nederlandse vereniging van toezichthouders in de zorg. Zij is bezig met het opstellen van een salariscode. De NVTZ baseert zich daarbij ondermeer op de inzichten die het rapport van de commissie-Simons heeft opgeleverd.

De NVTZ bestrijkt zorginstellingen in alle zorgsectoren, dus ook in de cure- en de caresector. De komende code zal dan dus ook voor de hele zorgsector inclusief de ouderenzorg gaan gelden. Dat was van meet af aan de bedoeling van de NVTZ. Om zoveel mogelijk recht te doen aan de intentie van de motie heb ik die aan de NVTZ doorgestuurd en gevraagd te bevorderen dat ik de Kamer bij de technische analyse over de topinkomens uit de jaarverslagen-2004 kan melden dat de adviesregeling er is. Ik heb er bij de NVTZ op aangedrongen dat die onder de huidige adviesregeling van de NVZD ligt. Daar heb ik inmiddels een instemmend antwoord op ontvangen.

De stand van zaken bij de aanpak van de topinkomens

In mijn brief van 6 oktober staat in paragraaf 4.2 geschetst wat VWS allemaal gaat doen op het punt van de topinkomens. Het ligt in mijn bedoeling om uitgebreid in te gaan op de stand van zaken bij de technische analyse over de inkomens uit de jaarverslagen-2004 die ik in oktober naar de Kamer zal sturen.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

J. F. Hoogervorst

Naar boven