29 689
Herziening Zorgstelsel

30 300 XV
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2006

nr. 89
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 mei 2006

Tijdens het VAO van 27 april jl. heeft uw Kamer de motie van de leden Verburg (CDA) en van der Sande (VVD) aangenomen (Kamerstukken II, 2005/06, 30 300 XV, nr. 109). In de motie verzoekt de Kamer de regering zodanige maatregelen te treffen dat vanaf 1 januari 2007 voorkomen wordt dat er bij ouderen dubbele heffing plaatsvindt van de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW (IAB ZVW).

Dit onderwerp is eerder in uw Kamer aan de orde geweest. De leden de Vries (VVD) en Verburg (CDA) hebben toen een motie ingediend (Kamerstukken II, 2005/06, 30 300 XV, nr. 83). Naar aanleiding van deze motie heb ik in mijn brief van 14 februari jl. (Kamerstukken II, 2005/06, 29 689, nr. 69) aangegeven dat voor 2006 een oplossing binnen de bestaande systemen van de Belastingdienst niet mogelijk is. Ik heb toen de contouren geschetst van de oplossing voor 2006.

Inmiddels kan ik u melden dat de Belastingdienst voor 2006 een proces aan het inrichten is om voorschotten uit te kunnen betalen. Voor het bepalen van de hoogte van het voorschot wordt gebruik gemaakt van gegevens over 2005. De Belastingdienst zal in augustus van dit jaar overgaan tot het uitbetalen van deze voorschotten. Het betreft een regeling voor ouderen met alleen een AOW- en/of pensioenuitkering. De verwachting is dat hiermee 85% van de ouderen die gedurende 2006 teveel IAB ZVW betalen, een voorschot krijgen. In 2007 vindt vervolgens de afrekening plaats.

Op dit moment is nog in onderzoek of post-actieven die nog geen 65 jaar zijn en in een vergelijkbare situatie verkeren als 65-plussers, zoals mensen die een VUT- of prepensioenuitkering genieten, in 2006 ook in aanmerking kunnen komen voor een voorschot.

Inmiddels is ook duidelijk dat de uitvoering van dit proces geen wetswijziging vergt. De wet biedt de mogelijkheid om een en ander in lagere regelgeving te regelen.

Ten aanzien van 2007 vragen de leden Verburg en van der Sande in hun motie om een structurele oplossing. Zoals de minister van SZW in zijn betoog naar aanleiding van deze motie heeft opgemerkt, is een structurele oplossing per 1 januari 2007 niet mogelijk. Hoezeer het kabinet ook – net als uw Kamer – de effecten van de dubbele heffing wil voorkomen. De ingrepen in het loonheffingensysteem die daarvoor noodzakelijk zijn, zijn voor die datum niet te realiseren. Wel is het in 2007 mogelijk om het proces – zoals dat in 2006 wordt vormgegeven– voor deze doelgroep nogmaals te herhalen. De uitbetaling van het voorschot kan echter eerder plaatsvinden, waarschijnlijk al in april 2007.

Ten aanzien van de structurele oplossing merk ik het volgende op. Gezocht wordt naar een oplossing die niet alleen voor post-actieven een uitkomst biedt, maar ook voor actieven die geconfronteerd worden met een dubbele heffing. De groep van post-actieven en actieven beslaat ongeveer 800 000 verzekerden.

De eerste analyse laat zien dat het niet te voorkomen is dat vanaf 1 januari van een jaar er dubbele heffing plaatsvindt. Immers de inhoudingsplichtigen weten niet van elkaar welke inkomsten een verzekerde geniet bij een andere inhoudingsplichtige. Daarnaast speelt de verplichte vergoeding in situaties dat 6,5% IAB ZVW geheven wordt een complicerende rol. Immers, als de geheven IAB ZVW direct aan de verzekerde terugbetaald wordt, dan zullen de betrokken inhoudingsplichtigen het door hun teveel vergoede bedrag terug willen vorderen op de verzekerde, met alle rompslomp van dien. Een systeem waarbij dus direct terugbetaald wordt aan de verzekerde zelf zal in die situaties niet gaan. Dit is ook een van de redenen dat voor 2006 en 2007 de doelgroep beperkt is tot alleen post-actieven. Zij ontvangen immers geen vergoeding van hun inhoudingsplichtigen en dus kan er direct terugbetaald worden aan de verzekerde.

Er zijn overigens mogelijkheden om in een kalenderjaar zo veel als mogelijk te voorkomen dat er teveel geheven wordt door de diverse inhoudingsplichtigen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door op enig moment een signaal aan inhoudingsplichtigen af te geven dat gestopt kan worden met het inhouden van de IAB ZVW. Deze oplossing brengt echter administratieve lasten met zich. Zo zal een grote inhoudingsplichtige in deze situatie geconfronteerd worden met het stopzetten van de inhouding op meerdere momenten in een jaar.

Om inhoudingsplichtigen hier zo min mogelijk mee te belasten gaat mijn voorkeur er ook in de structurele situatie naar uit met een voorschot te werken. In de gevallen dat er inhoudingsplichtigen zijn die verplicht zijn de geheven IAB ZVW te vergoeden zou het voorschot aan die inhoudingsplichtigen moeten worden uitbetaald. Hoe dit precies vormgegeven moet worden is nog niet duidelijk, daar loopt momenteel een onderzoek naar. Over de uitkomsten daarvan zal ik uw Kamer informeren.

De Staatssecretaris van Financiën

J. G. Wijn

Naar boven