28 600 XV
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2003

17 050
Misbruik en oneigenlijk gebruik op het gebied van belastingen, sociale zekerheid en subsidies

nr. 91
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 3 februari 2003

Op 26 september jl. heb ik u de rapportage aangeboden van de Inspectie Werk en Inkomen inzake het fase 3-onderzoek betreffende Almelo (SOZA-02-634) en u toegezegd dat ik u op een later tijdstip nader zal informeren. Naar aanleiding van deze toezegging bericht ik u het volgende.

Om inzicht te krijgen in de bredere context van de uitvoering en de door de gemeente Almelo gemelde tekortkomingen heeft een gesprek plaatsgevonden met het gemeentebestuur van Almelo, gevolgd door nadere informatieverstrekking door de gemeente. Uit de gemeentelijke informatie over het eerste halfjaar 2002 blijkt dat de uitvoeringsproblemen zich beperken tot de rechtmatigheid, en dan in het bijzonder tot de tijdigheid van de diverse onderzoeksverplichtingen. Andere relevante uitvoeringsaspecten, zoals het opleggen en handhaven van verplichtingen, activering en fraudebestrijding, worden op een juiste wijze uitgevoerd. De instroom in de bijstand is relatief gering en het cliëntenbestand vertoont al jaren een constante daling: van 3775 in 1996 naar 2200 in 2001.

Om de bestaande problemen het hoofd te bieden heeft de gemeente in oktober 2002 een plan van aanpak in uitvoering genomen. Dit plan voorziet er ondermeer in dat de achterstanden vóór 1 januari 2003 worden weggewerkt en dat alle nieuwe procedures binnen de wettelijke termijnen worden afgehandeld. Om deze doelstellingen te realiseren heeft de gemeente een pakket maatregelen getroffen, waaronder de tijdelijke en definitieve uitbreiding van de personeelsformatie.

Vanwege de nog bestaande tekortkomingen is voorzienbaar dat bij de definitieve vaststelling van de rijksvergoeding over 2002 een financiële maatregel getroffen zal moeten worden. Vooruitlopend hierop is op 24 oktober 2002 besloten de voorschotten aan de gemeente op de «vergoeding uitkeringslasten» als bedoeld in artikel 3 van de Wet financiering Abw, IOAW en IOAZ te verlagen met € 120 000,– per jaar.

Omdat ik de gemeente de gelegenheid wil geven haar plan van aanpak uit te voeren, heb ik besloten om vooralsnog geen aanvullende maatregelen tegenover Almelo te treffen. In de gemeentelijke prestaties op vooral de terreinen van reïntegratie en fraudebestrijding en in het recente beeld van de uitvoering van de Algemene bijstandswet heb ik aanleiding gezien met de gemeente – onder voorwaarde van een adequate uitvoering van de Algemene bijstandswet – bestuurlijke afspraken te maken in het kader van de Agenda voor de toekomst over het jaar 2002. Begin april 2003 zal ik mij op basis van de jaarrapportage 2002 Agenda voor de Toekomst, de in het kader van het verscherpte toezicht door de gemeente te verstrekken verantwoordingsinformatie tot en met het vierde kwartaal 2002 en de gemeentelijke informatie over de actuele stand van zaken bij de uitvoering van de Algemene bijstandswet, nader bezinnen over zowel de voorschotmaatregel, eventueel noodzakelijke aanvullende maatregelen, de definitieve afwikkeling van de bestuurlijke afspraken over 2002 en een mogelijk vervolg van deze afspraken voor 2003 en 2004.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

M. Rutte

Naar boven