27 863
Betalingsverkeer

nr. 13
VERSLAG VAN EEN ALGEMEEN OVERLEG

Vastgesteld 3 maart 2003

De vaste commissie voor Financiën1 heeft op 13 februari 2003 overleg gevoerd met minister Hoogervorst van Financiën over de voortgangsrapportage inzake betalingsverkeer (27 863, nr. 12).

Van dit overleg brengt de commissie bijgaand beknopt verslag uit.

Vragen en opmerkingen uit de commissie

De heer De Haan (CDA) vindt dat de Nederlandse banken inmiddels de maatschappelijke betekenis van het betalingsverkeer serieus hebben genomen. Wellicht hebben zij dit gedaan onder druk van het initiatiefwetsvoorstel van het lid Crone. In dit voorstel worden overigens te strikte regels gesteld voor de bancaire voorzieningen in kleine kernen, terwijl er juist evenwichtige maatregelen nodig zijn omdat daar niet alleen bancaire, maar ook andere diensten zijn verdwenen. De huidige, gunstige ontwikkelingen in de bankwereld zelf zijn enigszins onevenwichtig: de ene bank doet meer dan de andere. Er bestaat bovendien een onevenredige spreiding van bankvestigingen over stad en platteland. Als de banken verplicht worden om kantoren in kleine kernen open te houden, worden sommige meer getroffen dan andere. Een eventuele ingreep om dit te voorkomen kan leiden tot ingewikkelde methoden om de kosten te verdelen; die zijn niet gewenst. Wil de minister voortdurend druk op de banken uitoefenen om het tempo van aanpassingen hoog te houden?

Het betalingsverkeer is voor de banken niet aantrekkelijk, omdat de kosten hoger zijn dan de baten. Kan de minister de kostenstructuur transparant maken? Als dit ertoe leidt dat de kosten dan voor rekening van de consument komen, is minder transparantie voldoende. Het in rekening brengen van de kosten van het betalingsverkeer kan immers ongewenste maatschappelijke effecten met zich brengen, vooral voor mensen die niet beschikken over een groot banksaldo. In die zin is het huidige systeem van kruissubsidies te kenschetsen als een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Is de minister het met de banken eens dat er hoge kosten verbonden zijn aan het meenemen van rekeningnummers bij het wisselen van bank? Is de verhuisservice een goed alternatief voor deze zogenaamde nummerportabiliteit?

Wat zijn de status en de doelstelling van het Maatschappelijk overleg betalingsverkeer (MOB)? Nemen toonbankinstellingen deel aan de gebruikersadviesgroep die naast het MOB wordt ingesteld of hun organisaties? Het toezicht van de Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) is gericht op het gastgebruik van geldautomaten (GEA's). De afspraken die de banken daarover hebben gemaakt kunnen weliswaar worden gezien als een kartelafspraak, maar vooropgesteld moet worden dat het huidige systeem voor consumenten zeer handig en zeer goedkoop is. Concentreert de NMa zich niet op het verkeerde onderwerp? Een doorbreking van de afspraken kan namelijk leiden tot nadelen voor de consument, vooral in perifere gebieden.

De heer De Ruiter (SP) constateert dat twee banken minimumbedragen van respectievelijk € 500 en € 750 hebben ingesteld voor geldopnames aan de balie. Voor rekeninghouders met lagere inkomens zijn dat forse bedragen. Bovendien brengt deze voorwaarde veiligheidsrisico's mee, omdat mensen met dergelijke bedragen over straat moeten. Wil de minister beide banken vragen om de regels te veranderen? Overigens is het op zichzelf verheugend dat de banken weer geldopnames aan de balie toestaan.

Het is eveneens verheugend dat banken zoeken naar mogelijkheden om service aan klanten te verlenen. Dit is niet alleen te danken aan de dreiging van wettelijke maatregelen, maar ook aan acties van mensen op het platteland en in oude stadswijken. Hoe serieus zijn alternatieven zoals het openen van servicepunten bij buurtwinkels? Acht de minister het risico van bijna gedwongen winkelnering groot?

De heer De Ruiter is voor het genoemde initiatiefwetsvoorstel. Is de minister hierover alleen terughoudend vanwege de Europese richtlijnen? Er is ook een Europese richtlijn die bepaalt dat er in 2005 voor 95% van de bevolking een postkantoor binnen een straal van 5 kilometer moet zijn. Deze regel zou ook moeten gelden voor banken.

De ergonomische richtlijnen voor GEA's moeten zodanig zijn dat mensen in rolstoelen van deze automaten gebruik kunnen maken. Hoe staat het daarnaast met de veiligheid van GEA's?

Bankrekeningnummers moeten meegenomen kunnen worden bij het wisselen van bank. Weliswaar zijn de kosten voor de banken erg hoog, maar met hun winstgevende positie kunnen zij best investeren in hun klanten. Dat moeten zij bovendien doen op grond van hun maatschappelijke functie. De serviceverlening van banken is zo onpersoonlijk geworden dat mensen minder graag bij banken komen.

De heer Van Beek (VVD) stelt vast dat er onvoldoende bancaire voorzieningen waren in kleine kernen, in het bijzonder voor ouderen en gehandicapten. Het verheugt hem dat de banken inmiddels op een heel breed front oplossingen realiseren voor dat probleem. In het initiatiefwetsvoorstel wordt geregeld dat bankfilialen moeten worden opengehouden, maar dit moet niet verplicht worden. De banken, die commercieel zijn, behoren een klantgericht beleid te voeren, waardoor de markt de problemen vanzelf oplost. Dat het overleg van de minister met de sector tot oplossingen leidt, is heel positief, maar de verdere ontwikkeling van de voorzieningen moet worden afgewacht. Is het probleem dat ook aan winkeliers op het platteland minder bancaire diensten worden geboden bekend?

Uit de voortgangsrapportage wordt niet duidelijk of de banken alleen voor de verhuisservice hebben gekozen of ook voor de nummerportabiliteit. De laatste hoeft nauwelijks iets extra te kosten wanneer de banken hun software hierop aanpassen bij de vervanging ervan.

Het is in het belang van de klanten dat er binnen de sector geen afspraken zijn die de concurrentie beperken en dat de banken zich, ondanks de huidige, goede ontwikkeling van de voorzieningen, van elkaar blijven onderscheiden. Dit geldt ook voor afspraken die in het kader van het MOB worden gemaakt. Het toezicht van de NMa op de concurrentie is daarom belangrijk.

De heer Heemskerk (PvdA) is er blij mee dat de toegankelijkheid en bereikbaarheid van bancaire diensten voor de minister een belangrijk aandachtspunt blijft. Het stemt tot tevredenheid dat de banken initiatieven hebben genomen, maar het is twijfelachtig of deze toereikend zijn. Omdat de druk op de banken in stand moet worden gehouden, wordt het initiatiefwetsvoorstel van fractiegenoot Crone gehandhaafd; het wordt zelfs aangescherpt en verbreed. Ten eerste moet de nadruk niet alleen liggen op kleine dorpen, maar ook op grote stadswijken. Ten tweede moet bekeken worden of bancaire diensten kunnen worden gecombineerd met andere, zoals gemeentelijke diensten. Als partijen samenwerken is het wellicht mogelijk om de verschillende diensten te handhaven. Ten derde moet het gastgebruik van diensten worden verbreed, bijvoorbeeld met mogelijkheden om geld op te nemen of af te storten. De veiligheid wordt hiermee vergroot omdat mensen minder ver met geld over straat hoeven. Deze drie elementen zullen onderdeel uitmaken van het initiatiefwetsvoorstel.

De heer Heemskerk stelt de volgende vragen.

– In Groot-Brittannië wordt geëxperimenteerd met zogenaamde shared banking services. Een aantal banken maakt het daarbij gezamenlijk mogelijk om geld op te nemen of af te storten. Wil de minister deze mogelijkheid met kracht bevorderen?

– Waarom vervult het MOB bij het vergroten van de samenwerking geen coördinerende rol?

– Is er een overlap tussen de gebruikersadviesgroep en het MOB?

– Het is verheugend dat de NMa positief staat tegenover initiatieven van banken om de dekkingsgraad te verhogen. Vormt het schrappen van artikel 16 van de Mededingingswet geen belemmering hiervoor?

– Artikel 1 van het eerste protocol bij het Europees verdrag voor de rechten van mens en de fundamentele vrijheden (EVRM) is in discussies over de privatisering van nutsbedrijven aangehaald als mogelijk obstakel voor wettelijke afdwingbaarheid van private investeringen. De regering heeft dergelijke bezwaren steeds verworpen, terwijl zij ze op pagina 3 van de voortgangsrapportage juist opvoert. Kan de minister dit nader toelichten?

– Ook in de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet is sprake van verplichte investeringen. Wat is het verschil met dergelijke regelingen?

– Om een bankvergunning te verkrijgen moet men voldoen aan een aantal eisen die onder meer van invloed zijn op het eigendomsrecht. Kan de universele dienstverleningsplicht daaraan worden toegevoegd?

– Voor grote zakelijke bankklanten is nummerportabiliteit nu al mogelijk. Waarom is het meenemen van rekeningnummers voor particulieren pas op lange termijn technisch mogelijk?

– Wat vindt de minister van de kritiek dat wisselen van bank ondanks de verhuisservice nog steeds een grote last veroorzaakt die een soepele overstap verhindert?

– Wie benoemt de externe commissaris van Interpay?

– Dat klanten voor diensten moeten betalen, dient zo veel mogelijk te worden voorkomen. Het beleid van de minister is gericht op een structuur met zoveel prikkels dat een goede marktuitkomst kan worden gerealiseerd. Kan de minister deze prikkels nader toelichten?

Ook de heer Heemskerk vindt dat de minister de sector steeds onder druk moet houden. De Kamer moet echter niet uitsluiten dat zij ingrijpt als dit onvoldoende resultaat oplevert.

Het antwoord van de minister

De minister vindt het goed dat de banken meer service zijn gaan verlenen en dat hun activiteiten op dit vlak worden gevolgd. De initiatieven van de banken zijn wellicht het gevolg van de druk uit de Kamer, maar vermoedelijk is eigenbelang de belangrijkste drijfveer. De banken erkennen waarschijnlijk dat het ongelimiteerd terugbrengen van het aantal filialen ten koste gaat van het aantal klanten. Nederland vergrijst immers en ook klanten die niet meer goed ter been zijn moeten worden vastgehouden. Eigenbelang is een betere drijfveer dan een wettelijke regeling die banken tegen hun zin tot onrendabele investeringen dwingt.

Volgens de Volkskrant van heden constateert het Centraal planbureau (CPB) dat de banksector maar weinig bedrijven telt. Toch vreest het CPB niet voor het ontbreken van concurrentie door de aanwezigheid van kritische consumenten, nieuwe toetreders en nieuwe technologieën. Het bepleit daarom slechts de aanpak van enkele deelproblemen.

De eerste bijeenkomst van het MOB was op 22 januari jl. Het zal twee keer per jaar vergaderen. De ministeries van Financiën en van Economische Zaken zijn beide waarnemer en De Nederlandsche Bank (DNB) zit de vergadering voor. Er komen niet alleen vier werkgroepen, namelijk over efficiency, toegankelijkheid en bereikbaarheid, veiligheid en techniek, maar er kunnen ook ad-hocprojectgroepen worden ingesteld. Het MOB rapporteert periodiek aan de minister; hij stuurt de rapportages door naar de Kamer. De gebruikersadviesgroep staat los van het MOB en is samengesteld uit bijvoorbeeld winkeliers. Het is de bedoeling dat zij gaat adviseren over de techniek van het betalingsverkeer.

DNB onderzoekt momenteel de kosten van de verschillende vormen van betalingsverkeer en zal hierover medio 2003 rapporteren. Dit is belangrijk omdat directe tarifering logischerwijs de voorkeur verdient boven de huidige kruissubsidiëring. Het laatste vindt plaats doordat enerzijds kosten van het gebruik van betalingsverkeer niet aan de gebruikers ervan in rekening worden gebracht en anderzijds niet of heel beperkt rente wordt uitgekeerd. Het betalingsverkeer moet toch worden bekostigd en iedereen kan inzien dat dit uiteindelijk ten laste van de consument komt. De banken zijn overigens volledig vrij om te bepalen op welke manier zij hun kosten doorberekenen. Dat moet vooral zo blijven. Feit is echter dat de cliënt nu ook de rekening van het betalingsverkeer betaalt.

Als het gemakkelijk is om van bank te wisselen, kan de consument eerder maatregelen nemen wanneer ergens een filiaal van zijn bank wordt gesloten. In die zin heeft nummerportabiliteit met bereikbaarheid te maken. De verhuisservice is op korte termijn de goedkoopste manier om gemakkelijker te wisselen. Op langere termijn heeft het meenemen van rekeningnummers de voorkeur, maar de automatiseringskosten die eraan ten grondslag liggen zijn enorm. De banken weten dat het mogelijk eraan komt. Bij toekomstige investeringen wordt hiermee rekening gehouden. Als over een jaar de verhuisservice wordt geëvalueerd, moet er meer duidelijkheid zijn over de termijn waarop nummerportabiliteit mogelijk is. Vermoedelijk zal die acht jaar bedragen.

Het onderzoek van de NMa naar het gastgebruik is niet gericht op het onmogelijk of duurder maken ervan. De banken brengen behalve de kosten een winstmarge in rekening, waar het de NMa om gaat. Door de aanpak van die marge zal het gastgebruik niet verdwijnen. Voorlopig valt er geen definitieve uitspraak van de NMa hierover te verwachten.

Gehandicapten kunnen gebruik gaan maken van de geldpunten die op grote schaal opnieuw worden ingericht. Daarnaast bekijken banken momenteel de ergonomie van GEA's. Bij nieuwe investeringen wordt meer rekening gehouden met rolstoelgebruikers.

Een paar banken rekenen inderdaad een minimumbedrag voor geldopnames aan de balie, maar het betalingsverkeer blijft verder gratis en andere banken hanteren een dergelijk minimum niet. Dat de banken in kwestie ervoor gekozen hebben, is op zichzelf begrijpelijk. Wellicht maken zij voor hun klanten relatief veel kosten, terwijl daartegenover weinig rente-inkomsten staan.

Als de private sector heeft gereageerd op druk uit de Kamer, is het in de visie van de minister tamelijk ontmoedigend indien hij hiervoor wordt beloond met een aanscherping van het wetsvoorstel. Het is onduidelijk op welke wijze de initiatiefwet moet werken. De technische vragen van de heer Heemskerk zullen worden beantwoord in een overleg over het wetsvoorstel met ambtenaren van het ministerie. In het algemeen kan de overheid onderdelen van de private sector die niet van oudsher een nutsfunctie hebben, niet dwingen tot onrendabele investeringen, tenzij de verliezen worden vergoed. Als in dit geval sprake is van vrijwilligheid, is het geen probleem. De minister zegt toe de Britse shared banking services te onderzoeken en hierop terug te komen in de rapportage over het MOB. Separaat zal de Tweede Kamer een rapportage over de veiligheid van het betalingsverkeer worden toegezonden.

De externe commissaris van Interpay wordt benoemd door de aandeelhouders. DNB ziet erop toe dat dit volgens de regels gebeurt en dat het werkelijk om een externe persoon gaat.

De fungerend voorzitter van de vaste commissie voor Financiën,

Tichelaar

De griffier van de vaste commissie voor Financiën,

Berck


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van der Vlies (SGP), Giskes (D66), Crone (PvdA), De Vries (VVD), De Haan (CDA), Van Beek (VVD), Atsma (CDA), Bussemaker (PvdA), Vendrik (GroenLinks), Halsema (GroenLinks), Kant (SP), Hoogervorst (VVD), Blok (VVD), Ten Hoopen (CDA), ondervoorzitter, Smits (PvdA), De Pater-van der Meer (CDA), Van As (LPF), Rambocus (CDA), Tichelaar (PvdA), voorzitter, Gerkens (SP), Van Vroonhoven-Kok (CDA), Varela (LPF), De Nerée tot Babberich (CDA), Fierens (PvdA), Aptroot (VVD), Blom (PvdA) en Heemskerk (PvdA).

Plv. leden: Rouvoet (ChristenUnie), Bakker (D66), Koenders (PvdA), Rutte (VVD), Kortenhorst (CDA), Nijs (VVD), Mosterd (CDA), Van Nieuwenhoven (PvdA), Duyvendak (GroenLinks), Van Gent (GroenLinks), De Ruiter (SP), Hofstra (VVD), Nicolaï (VVD), Schreijer-Pierik (CDA), Dijsselbloem (PvdA), Ferrier (CDA), Eerdmans (LPF), Van Geel (CDA), Noorman-den Uyl (PvdA), Van Bommel (SP), De Vries (CDA), Hermans (LPF), Mastwijk (CDA), Stuurman (PvdA), De Grave (VVD), Kalsbeek (PvdA) en Verbeet (PvdA).

Naar boven