25 087 Internationaal fiscaal (verdrags)beleid

Nr. 74 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 februari 2014

In het overleg over het internationaal fiscaal (verdrags)beleid op 18 december is door Uw Kamer een schriftelijke reactie gevraagd op de motie van leden Klaver en Merkies (Kamerstuk 25 087, nr. 63), waarin het kabinet wordt verzocht te consulteren over de wijze waarop country-by-country reporting wordt omgezet in nationale wetgeving.

De door de genoemde leden bedoelde country-by-country reporting is opgenomen in een drietal Europese richtlijnen:

  • 1. In de jaarrekeningrichtlijn is een verplichting opgenomen voor ondernemingen in de winningsindustrie en de houtkap van oerbossen om te rapporteren over betalingen aan overheden in landen waar zij grondstoffen exploiteren (Richtlijn 2013/34/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 betreffende de jaarlijkse financiële overzichten, geconsolideerde financiële overzichten en aanverwante verslagen van bepaalde ondernemingsvormen, tot wijziging van Richtlijn 2006/43/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Richtlijnen 78/660/EEG en 83/349/EEG van de Raad).

  • 2. In de transparantierichtlijn gaat het om dezelfde verplichting als in de jaarrekeningrichtlijn, maar dan voor beursvennootschappen in genoemde sectoren, waaronder ook, in tegenstelling tot de jaarrekeningrichtlijn, die vennootschappen die in de EU geen zetel maar wel een beursnotering hebben (Richtlijn 2013/50/EU van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2013 tot wijziging van Richtlijn 2004/109/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de transparantievereisten die gelden voor informatie over uitgevende instellingen waarvan effecten tot de handel op een gereglementeerde markt zijn toegelaten, Richtlijn 2003/71/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende het prospectus dat gepubliceerd moet worden wanneer effecten aan het publiek worden aangeboden of tot de handel worden toegelaten en Richtlijn 2007/14/EG van de Commissie tot vaststelling van concrete uitvoeringsvoorschriften van een aantal bepalingen van Richtlijn 2004/109/EG).

  • 3. De richtlijn kapitaalvereisten (CRD IV) verplicht banken en beleggingsondernemingen om per land waar zij een vestiging hebben te rapporteren over benaming(en), aard van de activiteiten en geografische locatie, omzet, aantal werknemers, winst of verlies voor belasting, belasting over winst of verlies, en van overheidswege ontvangen subsidies (Richtlijn 2013/36/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 betreffende toegang tot het bedrijf van kredietinstellingen en het prudentieel toezicht op kredietinstellingen en beleggingsondernemingen, tot wijziging van Richtlijn 2002/87/EG en tot intrekking van de Richtlijnen 2006/48/EG en 2006/49/EG).

De implementatie van eerstgenoemde richtlijn ligt bij de Minister van Veiligheid en Justitie en de implementatie van de twee laatste richtlijnen ligt bij de Minister van Financiën. Wij hebben er geen bezwaar tegen om over de regelgeving waarbij deze country-by-country reporting wordt geïmplementeerd, te consulteren. Over de implementatie van de bepalingen uit richtlijn CRD IV zal op korte termijn geconsulteerd worden, over de implementatie van de bepalingen uit de richtlijn transparantie en de jaarrekeningrichtlijn zal dit jaar geconsulteerd worden.

Wij laten het oordeel over de motie graag aan de Kamer.

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem

Naar boven