22 026
Nederlands deel van een hogesnelheidsspoorverbinding Amsterdam–Brussel–Parijs

nr. 114
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN VERKEER EN WATERSTAAT EN VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 16 maart 2000

Hierbij doen wij u, ter informatie, toekomen:

het ontwerp-Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid (aanvulling III);1

de bijbehorende akoestische rapporten.1

De totstandkoming van het ontwerp-Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid (aanvulling III)

Op 15 april 1998 is het Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid vastgesteld. Tegen dit besluit konden belanghebbenden beroep aantekenen. Op 6 september 1999 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State uitspraak gedaan op de ingediende beroepen. Daarbij is een aantal delen van het Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid vernietigd. Dit heeft tot gevolg dat voor de meeste van die delen nieuwe besluiten moeten worden genomen.

Voor zover deze nieuwe besluiten in overeenstemming zijn met het ontwerp-Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid d.d. 31 oktober 1997, kan worden volstaan met het nemen van nieuwe tracébesluiten. Het Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid (aanvulling I) is hiervan een voorbeeld. Voor zover de nieuwe besluiten niet in overeenstemming zijn met het ontwerp-Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid d.d. 31 oktober 1997 moeten eerst ontwerp-tracébesluiten worden opgesteld en ter inzage gelegd. Het bijgevoegde ontwerp-Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid (aanvulling III) is een dergelijk besluit.

Naast de reparaties als gevolg van vernietiging zijn – indien voortschrijdend inzicht daartoe aanleiding gaf – in het ontwerp-Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid (aanvulling III) ook ambtshalve wijzigingen van het Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid meegenomen.

Concreet komen in het ontwerp-Tracébesluit Hogesnelheidslijn Zuid (aanvulling III) de volgende onderwerpen aan de orde:

– Gemeente Breda: ontsluiting restaurant Princeville;

– Gemeente Breda: ontsluiting Sprundelsebaan 49;

– Gemeenten Breda en Zundert: viaduct Hazeldonksestraat;

– Gemeente Breda: aanpassing ligging parallelweg Zoudtland;

– Gemeente Breda: fietspad in plaats van parallelweg ten zuiden van het Liesbos en inkorten geluidsscherm;

– Gemeente Breda: verhoging geluidsscherm bij Effen;

– Gemeente Bleiswijk: verlegging noordelijke rijstrook A12.

In het ontwerp-Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid (aanvulling III) worden de grenzen of beperkingen die de Planologische Kernbeslissing HSL-Zuid d.d. 1 juli 1997 stelt, in acht genomen.

Terinzagelegging

Het ontwerp-Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid (aanvulling III) ligt met ingang van 21 maart tot en met 17 april 2000 ter inzage.

Gedurende de periode van terinzagelegging kunnen belanghebbenden schriftelijk danwel mondeling hun zienswijzen kenbaar maken met betrekking tot het ontwerp-Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid (aanvulling III).

Nadere informatie

Indien u nadere informatie wenst verzoeken wij u contact op te nemen met de heer ir. H.L. Hoekstra van de Projectorganisatie Hogesnelheidslijn-Zuid, Projectbureau HSL-A16 (telefoon: 076 – 5438800) of mevrouw drs. C.M.C. van Berkel van het Projectbureau Zuid-Holland Midden (telefoon: 030–2641200).

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

T. Netelenbos

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. P. Pronk

BIJLAGEN:

– het ontwerp-Tracébesluit Hogesnelheidslijn-Zuid (aanvulling III);

– het Akoestisch Onderzoek HSL-Zuid, A16, «Uitbreiding Effen», gemeente Breda;

– het Akoestisch Onderzoek HSL-Zuid, A16, A58 «Oude Liesboslaan, inkorten geluidscherm», gemeente Breda;

– het Akoestisch Onderzoek HSL-Zuid/A12, gemeente Bleiswijk.


XNoot
1

Ter inzage gelegd op de afdeling Parlementaire Documentatie.

Naar boven