21 501-31 Raad voor de Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken

W BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 april 2020

Op 5 mei aanstaande vindt een informele Raad WSBVC plaats via een video-conferentie.

Hierbij zend ik u de Geannoteerde Agenda voor deze Raad toe.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, W. Koolmees

GEANNOTEERDE AGENDA INFORMEEL VIDEO-OVERLEG RAAD WERKGELEGENHEID EN SOCIAAL BELEID (WSBVC) 5 mei 2020

Tijdens het informele video-overleg, waarbij ik hoogambtelijk wordt vervangen, staat slechts één agendapunt geagendeerd. Bij een informeel overleg kan geen besluitvorming plaatsvinden.

Agendapunt: Gevolgen van de COVID-19-pandemie voor Europese samenlevingen: demografische uitdagingen en maatregelen voor economisch herstel en sociale zekerheid

Doel Raadsbehandeling

Beleidsdebat

Inhoud/achtergrond agendapunt

Tijdens het beleidsdebat worden de lidstaten uitgenodigd om informatie te delen over de sectoren die het zwaarst zijn getroffen door de Covid-19-pandemie en over de effecten van de bestaande nationale maatregelen voor de arbeidsmarkt en economie tot dusver. De lidstaten worden ook gevraagd hun mening te geven over vervolgstappen voor economisch herstel, zowel op nationaal als op EU-niveau.

Daarnaast krijgen lidstaten tijdens het beleidsdebat de gelegenheid om hun ideeën te delen over demografische uitdagingen, in het licht van de specifieke context van de Covid-19-uitbraak. De Europese Commissie zal dit jaar een rapport uitbrengen over demografische veranderingen. Volgens het Kroatisch voorzitterschap heeft de pandemie een onevenredig effect op bepaalde leeftijdsgroepen, maar wordt door de verspreiding ervan iedereen beïnvloedt. De input van lidstaten zal door de Commissie worden meegenomen in de afronding van dit rapport.

Inzet Nederland

Het is nog niet goed bekend welke gevolgen de COVID-19-crisis op termijn heeft voor verschillende regio’s (waaronder die met een bevolkingsdaling). Nederland voert hierover gesprekken met regio’s en gemeenten om de gevolgen in beeld te brengen. Nederland treft ook sectorspecifieke nationale maatregelen. Nederland zal aangeven dat momenteel in samenwerking met krimpregio’s gewerkt wordt aan Regio Deals, waarin eventuele specifieke gevolgen van de crisis aan bod kunnen komen.

Daarnaast zal Nederland tijdens het beleidsdebat o.a. ingaan op de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) en Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo), waar al veel bedrijven en zelfstandigen gebruik van hebben gemaakt. Deze regelingen vervallen op 1 juni, maar de mogelijkheden tot verlenging inclusief aanpassingen en/of aanvullende voorwaarden, worden momenteel onderzocht. Daarnaast wordt ook gekeken naar een extra vangnet voor flexwerkers en seizoenwerk.1 Verder zal Nederland aangeven dat verschillende economische sectoren momenteel protocollen ontwikkelen ten behoeve van een gezonde en veilige herstart van bedrijven, zodra de beperkende maatregelen zodanig versoepeld worden dat dit mogelijk is. Tot slot zal Nederland opbrengen dat geen van de EU-lidstaten de Covid-19 crisis alleen aan kan; samenwerking op EU niveau is essentieel. Daarbij is naast een pakket van steunmaatregelen het herstellen van de interne markt van groot belang. Met betrekking tot toekomstige maatregelen verwelkomt Nederland het feit dat de Europese Commissie de exacte behoeften zal analyseren en zo snel mogelijk met een voorstel zal komen dat in verhouding staat tot de uitdagingen waarmee lidstaten worden geconfronteerd.

Indicatie krachtenveld Raad en Europees parlement

Niet van toepassing


X Noot
1

Zodra hier meer over bekend is, wordt de Kamer hierover geïnformeerd.

Naar boven