Gemeenteblad van Wijchen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijchen | Gemeenteblad 2025, 98050 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijchen | Gemeenteblad 2025, 98050 | verkeersbesluit of -mededeling |
Registratienummer: Z/24/236813 Gemeenteblad: 2025, nr.
Onderwerp: Invoeren van een 30 km/h zone op de Zesweg, Ploegweg, Klaverpad en de Koolbergseweg (tussen de Zesweg en de Woeziksestraat) in Wijchen.
Burgemeester en wethouders van Wijchen,
- artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994),
- artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW),
- artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid en dat op 1 maart 2025 positief is geadviseerd.
De verkeersadviseur heeft de onderstaande opmerkingen gemaakt.
Terugbrengen snelheid; De in te stellen maximumsnelheid dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving (§4 onder 1 Uitvoeringsbesluit BABW). Mocht ondanks de te realiseren maatregelen blijken dat de snelheid onvoldoende wordt terug gebracht dienen extra maatregelen door de wegbeheerder te worden ingesteld.
Snelheidsovergang; Voor een duidelijke snelheidsovergang van 50 naar 30 km/h en v.v. dam niet enkel bord A130/ A230 te plaatsen verwijs ik naar richtlijn Duurzaam Veilig Verkeer. Dit houdt in dat de bijbehorende wit gekleurde markeringen op het wegdek moet worden aangebracht alsmede de snelheid “30”.
Voor nu hebben wij gekozen om de voorrang op de Zesweg en Woeziksestraat niet extra aan te geven met de borden B3 en B4. Naar onze mening is de voorrangsituatie duidelijk door de aan te brengen 30 km/h markering en haaientanden. De laatste konden helaas niet op de tekening aangebracht worden. Deze staan wel op de uitvoeringstekening.
• de Zesweg, Ploegweg, Klaverpad en de Koolbergseweg in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij gemeente Wijchen;
• gemeente Wijchen als wegbeheerder verantwoordelijk is voor de inrichting en vormgeving van deze wegen;
• op de bovengenoemde wegen een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur van kracht is;
• gemeente Wijchen bezig is met het her categorisering van het wegennet, met andere woorden: past de huidige snelheidslimiet nog bij de functie en uitstraling van de weg;
• de huidige inrichting en uitstraling van de Zesweg, Ploegweg, het Klaverpad en de Koolbergseweg niet in overeenstemming is met de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur;
• een verlaging van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur zorgt voor meer verkeersveiligheid op de weg, zodat ongevallen zoveel mogelijk worden voorkomen en in het geval er tóch een ongeval plaatsvindt, de ernst van de afloop beperkt blijft;
• de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in overeenstemming is met het wegbeeld ter plaatse, hetgeen betekent dat er geen extra maatregelen noodzakelijk zijn;
• er door de invoering van een zone met de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur een aantal gelijkwaardige kruispunten ontstaan waar wegen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur kruisen met wegen met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur;
• het wenselijk is om kruispunten waar wegen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur kruisen met wegen met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur in te richten als voorrangskruispunten;
• daarom de voorrang geregeld wordt met haaientanden op de kruispunten die in de huidige situatie gelijkwaardig zijn en waar in de toekomst wegen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur wegen kruisen met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur;
• een uitzondering wordt gemaakt voor de aansluiting van het gedeelte Zesweg, tussen de Zesweg en Einsteinstraat. Dit omdat deze aansluitingen al uitgevoerd zijn met een uitritconstructie, wat de voorrang al regelt;
• de belangen in de voorgaande overwegingen tegen elkaar zijn afgewogen;
• de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994:
- lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- lid 1: d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer.
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
Invoeren van een zone met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op de Zesweg, (tussen de zesweg en de Einsteinstraat) en de Ploegweg, Klaverpad en de Koolbergseweg (tussen de Zesweg en de Woeziksestraat), door het plaatsen van het bord A01-30-ZB (Begin zone met maximum- snelheid 30 km/h) en A02-30 ze (einde zone maximum-snelheid 30 km/h) uit de Reglementen Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
Het regelen van de voorrang op de kruising Ploegweg, Klaverpad en Koolbergseweg met de Zesweg en Woeziksestraat, door het aanbrengen van bord B06 (verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) uit de Reglementen Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), en dit te ondersteunen door het aanbrengen van haaientanden;
Namens het college van burgemeester en wethouders van Wijchen,
beleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting
Bijlage 1: Situatietekening Zesweg e.o. in Wijchen
Bijlage 2: Advies politie-eenheid Oost-Nederland
Bijlage 3: Bezwaarschriftbijsluiter
U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum waarop het besluit is verzonden, of de dag ná de datum waarop het besluit is gepubliceerd. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.
Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage in het Huis van de Gemeente bij de balie van het Omgevingsloket, gevestigd aan de Kasteellaan 27 te Wijchen. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.
Ook is het mogelijk om het verkeersbesluit digitaal te raadplegen. Klik hiervoor op de volgende link: Zoeken in alle documenten | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen
Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:
• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;
• Werkorganisatie Druten Wijchen, centrale balie in Druten (ter inzagelegging);
• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein fysieke leefomgeving, team GEO informatie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-98050.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.