Amsterdam stadsdeel Centrum, verkeersbesluit voor het opheffen van de voetgangerszone waarop fietsen is toegestaan en snorfietsen verboden zijn en het instellen van een verplicht fietspad waarop snorfietsen niet toegestaan zijn in de Cuyperspassage

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

g elet op:

 

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.

  •  

 

Overwegende dat:

 

  • in de Cuyperspassage een voetgangerszone van kracht is waarop fietsen is toegestaan en snorfietsen verboden zijn;

  • op de aansluitende verplichte fietspaden van de hierboven genoemde locatie snorfietsen juist verplicht waren op de verplichte fietspaden;

  • de gemeente Amsterdam in 2019 diverse verkeersbesluiten heeft genomen waarbij snorfietsen niet zijn toegestaan op verplichte fietspaden en zij moeten rijden op de autorijbaan met helmplicht, met uitzondering van de De Ruijterkade;

  • de gemeente Amsterdam geconcludeerd heeft dat het voetgangersregime waarop fietsen is toegestaan en snorfietsen verboden zijn in de Cuyperspassage niet in lijn ligt met de maatregel snorfiets naar de rijbaan met helmplicht uit 2019 en daarom overgaat tot het opheffen van de voetgangerszone inclusief onderborden met de tekst ‘fietsen is toegestaan’ en ‘snorfietsen verboden’ en het instellen van een verplicht fietspad inclusief onderbord met de tekst ‘snorfietsen niet toegestaan’;

  • de hierboven genoemde maatregel meer juridische duidelijkheid met betrekking tot aansprakelijkheid geeft, beter aansluit op het gedrag en verwachtingspatroon van de weggebruikers en bij de inrichting van de Cuyperspassage waarbij er sprake is van een rijloper waarop uitsluitend fietsers rijden er voor voetgangers een verhoogd voetpad is aan één zijde van de rijloper;

  • er aanvullend op bovenstaande overleg heeft plaatsgevonden met het Openbaar Ministerie, parket CVOM in verband met het handhaven met behulp van een technisch hulpmiddel, namelijk ANPR-camera’s (Automatic Number Plate Recognition (ANPR)), in combinatie met handhaving door daartoe bevoegde bijzondere opsporingsambtenaren en zij hebben ingestemd met het inzetten van camera handhaving op illegaal gemotoriseerd verkeer bij het gewijzigde verkeersregime na het nemen van dit verkeersbesluit;

  • deze manier van handhaving de leefbaarheid van de omgeving vergroot en dat deze camerahandhaving met onderborden aangegeven zal worden;

  • de hierboven genoemde verkeersmaatregel in het algemeen verkeersbelang c.q. noodzakelijk worden geacht;

  • de verkeersmaatregelen geëffectueerd wordt door het verwijderen en aanbrengen van de benodigde bebording, zoals aangegeven is op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde wegen of weggedeelten gelegen en onder beheer zijn van de gemeente Amsterdam.

 

Besluit:

 

  • 1.

    Door het verwijderen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst ‘fietsen is toegestaan’ en ‘snorfietsen verboden op te heffen: De voetgangerszone waarop fietsen is toegestaan en snorfietsen verboden zijn in de Cuyperspassage.

  • 2.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model G11 van Bijlage I van het RVV 1990 inclusief onderbord met de tekst ‘snorfietsen niet toegestaan’ in te stellen: Een verplicht fietspad waarop snorfietsen niet zijn toegestaan in de Cuyperspassage.

 

Zoals aangegeven op onderstaande tekeningen.

 

 

 

Amsterdam,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

Alieke Hordijk

Teammanager Expertisecentrum

Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken

 

Oneens met dit besluit?

Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.

Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.

 

Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:

• Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB

• Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.

• Stuur het formulier op via de website.

 

Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.

Een brief versturen met daarin:

• De datum

• Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.

• Waarom u het niet eens bent met het besluit

• Uw handtekening

• Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.

De termijn van zes weken is heel belangrijk.

Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.

U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.

 

Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

 

U stuurt uw brief naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:

 

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.

of per post:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

Afdeling Publiekrecht –teams bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

 

Naar boven