Definitief verkeersbesluit afsluiting Edisonstraat -rectificatie-

  •  

  • Bij de recatie op zienswijze 9 stond een verkeerd jaartal genoemd. Rest van het besluit is ongewijzigd gebl e ven.

  •  

  •  

  • Ondergetekende, handelend namens burgemeester en wethouders van ‘s-Hertogenbosch,

  •  

  • Inleiding

  • Ingevolge artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994, is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente ’s-Hertogenbosch bevoegd om dit verkeersbesluit te nemen. Deze bevoegdheid is in het gemeentelijke Mandaatbesluit gemandateerd aan het afdelingshoofd Leefomgeving.

  •  

  • Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  •  

  •  

  • Procedure

  • Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er advies gevraagd aan de korpschef van de politie.

  •  

  • Gelet op het bepaalde in de:

  • De Wegenverkeerswet 1994;

  • Het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV);

  • Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • De Algemene wet bestuursrecht.

  •  

  • zijn de belangrijkste uitgangspunten bij deze verkeersmaatregel:

  • Het beschermen van weggebruikers;

  • Het minimaliseren van overlast voor alle belanghebbenden;

  • Het waarborgen van de bereikbaarheid.

  •  

  • Motivering

Diverse buurten van de wijk Boschveld worden heringericht. Het Wijkplan ‘Boschveld beweegt’ benoemt gewenste ontwikkelingen voor Boschveld op fysiek en sociaal vlak. Het Wijkplan is op 24 februari 2010 door de gemeenteraad van ’s-Hertogenbosch vastgesteld.

De uitwerking van het Wijkplan is het ruimtelijk en functioneel kader voor het ‘Hart van Boschveld’ uit maart 2016. Het ruimtelijk en functioneel kader beschrijft de visie op de ontwikkelingen in dit gebied en de daaruit voortvloeiende kaders voor bebouwing, openbare ruimte ne verkeer.

In dit ruimtelijk en functionele kader is aangegeven dat de Edisonstraat, tussen Edisonstraat huisnummer 28 en de ’s-Gravensandestraat afgesloten wordt voor gemotoriseerd verkeer. Het wegvak blijft wel toegankelijk voor (snor)fietsers en voetgangers. De verbinding tussen beide straten wordt uitgevoerd als een voetpad en een tweerichtigen fietspad.

 

Zienswijzen

Tijdens de tervisielegging er een zienswijze ingediend. De volgende aandachtspunten werden benoemd:

Zienswijze 1: Toename verkeersdrukte in omliggende straten door de afsluiting, ’s- Gravensandestraat niet geschikt voor tweerichtingen verkeer, bevoorrading winkels door vrachtverkeer door ‘s- Gravensandestraat , inrichting Celsiusstraat is niet voorzien op forse toename gemotoriseerd verkeer door ontbreken trottoir/onoverzichtelijke bocht/geen belijning/geen voorrangsmaatregelen en de bereikbaarheid van de Brede Bossche School voor schoolkinderen.

Reactie op zienswijze 1: De straten in de wijk Boschveld zijn allen erftoegangswegen (of woonstraten) met een maximum snelheid van 30 km/uur. Dit type wegen kan een maximale hoeveelheid verkeer verwerken van circa 5.000 motorvoertuigen per etmaal. Dit zijn landelijke richtlijnen die ook de gemeente ’s-Hertogenbosch hanteert. Uit het verkeersmodel ’s-Hertogenbosch 2022 (BBMA NOB), en bijbehorende berekeningen, blijkt dat ná de voorgenomen afsluiting maximaal circa 500 motorvoertuigen per etmaal door de genoemde straten zal gaan rijden. Dit aantal is dus zeer acceptabel voor een dergelijke straat. Tijdens de aangekondigde bewonersinformatiemomenten op 30 september 2024 en op 8 oktober 2024 is door de gemeente aangekondigd dat er aanvullende verkeersonderzoeken worden gehouden. Voor, direct na én enkele weken na de afsluiting zal in de genoemde straten verkeersonderzoek plaatsvinden. Als blijkt dat er meer verkeer rijdt dan een erftoegangsweg kan verwerken, zal samen met de bewoners gesproken worden over mogelijk aanvullende verkeersmaatregelen.

De woonstraten zijn niet afgesloten voor vrachtverkeer. Het is immers een openbare weg. Het is echter niet gewenst dat de bevoorrading van de winkels aan de Celsiusstraat en Copernicuslaan structureel door de woonstraten rijden. Als blijkt dat na afsluiting van de Edisonstraat structureel groot vrachtverkeer blijft rijden door deze woonstraten (en aantoonbaar naar specifieke winkels rijden) kunnen we contact opnemen met de betreffende winkels om hen te verzoeken om voorkeursroute door te geven aan hun leveranciers.

De gemeente is voornemens om binnen enkele weken een verhoogd trottoir (terug) aan te brengen aan de winkelzijde van de Celsiusstraat. De informele strook leverde soms ongewenste verkeerssituaties op waardoor de gemeente heeft besloten om dit aan te passen. Deze aanpassing staat los van de afsluiting van de Edisonstraat. In de Celsiusstraat wordt het namelijk volgens de modelberekeningen niet onacceptabel drukker (zie toelichting hierboven).

Door de nieuwe invulling van Hart van Boschveld, met voetpaden en fietspaden, zal de Brede Bossche School beter en veiliger bereikbaar worden voor fietsers en voetgangers uit Boschveld en/of omliggende wijken. De gemeente stimuleert juist een prettige schoolomgeving met o.a. campagnes en gerichte acties om de ouders te stimuleren om níet met de auto de kinderen naar school te brengen.

Als sommige ouders toch gebruik moeten maken van de auto, worden zij verzocht om ‘een straat verderop te parkeren’ in plaats van de kinderen af te zetten vóór de schoolingang. De afsluiting van de Edisonstraat kan dan ook gezien worden als een extra stimulans om ‘anders dan met de auto’ naar school te komen.

 

Zienswijze 2: Verminderde bereikbaarheid voor bewoners, bezoekers en hulpdiensten

Reactie op zienswijze 2: Door de afsluiting van de Edisonstraat blijven alle woonstraten in Boschveld bereikbaar voor bewoners, bezoekers en hulpdiensten. Deze zullen alleen niet via de Edisonstraat naar de Coperniculaan en vice versa kunnen rijden. Alternatieve en acceptabele routes zijn aanwezig.

Zienswijze 3: Onvoldoende onderbouwing van nut en noodzaak

Reactie op zienswijze 3: Op blz. 10 van het door de gemeenteraad vastgestelde Ruimtelijk en Functioneel Kader Hart van Boschveld d.d. 10 mei 2016 staat onder de paragraaf Groen en verbindingen: “..Het creëren van goede en nieuwe verbindingen tussen de bestaande woonwijk en het nieuw te bebouwen gebied blijft een van de belangrijkste doelstellingen voor de stedenbouwkundige uitwerking. Sommige Lanen krijgen een andere ligging ten opzichte van de voorbeeldverkaveling in het Wijkplan. De Marconistraat en de Edisonstraat worden deels opgeheven, om het Hart ook daadwerkelijk autovrij te maken.” De afsluiting van de Edisonstraat is dus een uitwerking van een reeds vastgesteld raadsbesluit. Door het afsluiten van de Edisonstraat, en gedeeltelijk opheffen van de Marconistraat, worden zogenaamde groene verbindingen gemaakt naar het parkachtige groene hart van Boschveld dat niet doorsneden wordt door doorgaand gemotoriseerd verkeer. De verkeerssituatie van de omliggende woonstraten verslechterd niet door het doorgaande gemotoriseerd verkeer te weren uit het groene park.

Zienswijze 4: De verkeersdrukte in de straten Van Musschenbroekstraat, Fahrenheitstraat, 's- Gravensandestraat en Celsiusstraat zal door de voorgenomen afsluiting van de Edisonstraat onacceptabel oplopen, aangezien dat dan de logische mogelijkheden zijn om vanuit de richting Parallelweg over de Edisonstraat via de Celciusstraat naar de Copernicuslaan en vice versa te komen, om zo de wijk te verlaten.

Reactie op zienswijze 4 : De genoemde straten in de wijk Boschveld zijn allen erftoegangswegen met een maximum snelheid van 30 km/uur. Dit type wegen kan een maximale hoeveelheid verkeer verwerken van circa 5.000 motorvoertuigen per etmaal. Dit zijn landelijke richtlijnen die ook de gemeente ’s-Hertogenbosch hanteert. Uit het verkeersmodel ’s-Hertogenbosch 2022 (BBMA NOB), en bijbehorende berekeningen, blijkt dat na de voorgenomen afsluiting maximaal circa 500 motorvoertuigen per etmaal door de genoemde straten zal gaan rijden. Dit aantal is dus zeer acceptabel voor een dergelijke straat. Tijdens de aangekondigde bewonersinformatiemomenten op 30 september 2024 en op 8 oktober 2024 is door de gemeente aangekondigd dat er aanvullende verkeersonderzoeken worden gehouden. Voor, direct na én enkele weken na de afsluiting zal in de genoemde straten verkeersonderzoek plaatsvinden. Als blijkt dat er meer verkeer rijdt dan een erftoegangsweg kan verwerken, zal samen met de bewoners gesproken worden over mogelijk aanvullende verkeersmaatregelen.

Zienswijze 5 : De Celsiusstraat, ter hoogte van de winkels, krijgt een verhoogde verkeersdrukte, met onacceptabel grote risico's voor winkelend publiek dat hier de straat over moet steken om bij de winkels te komen.

Reactie op zienswijze 5 : Zoals bij de reactie op zienswijze 1 is aangegeven, worden er geen grote hoeveelheden gemotoriseerd verkeer verwacht dus is er ook geen onacceptabel groot risico voor winkelend publiek in de Celsiusstraat.

Zienswijze 6 : Mede omdat het verkeer vice versa van de Nelson Mandelalaan, niet de wijk kan verlaten via de Parallelweg, die ter hoogte van de Veemarktweg is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, vindt er sluipverkeer door de wijk plaats. Dit sluipverkeer wordt verergerd als de Edisonstraat wordt afgesloten, omdat langs deze weg de Copernicuslaan niet meer bereikt kan worden.

Reactie op zienswijze 6: De Parallelweg is al sinds eind 2014 afgesloten ter hoogte van de Veemarktweg voor gemotoriseerd verkeer. Zoals bij de reactie op zienswijze 1 is aangegeven, worden er geen andere of nieuwe grote hoeveelheden gemotoriseerd verkeer, of sluipverkeer, verwacht door de afsluiting van de Edinsonstraat. Het doorgaande verkeer vanaf de Nelson Mandelalaan is sneller op zijn/haar bestemming via de doorgaande 50 km/uur wegen in plaats van een route via de 30 km/uur woonstraatjes in Boschveld.

Zienswijze 7 : De bereikbaarheid van de Brede Bossche School aan de Edisonstraat neemt af. Deze is dan niet meer rechtstreeks bereikbaar vanuit de Copernicuslaan. Ouders die hun kinderen brengen en ophalen zullen dan eveneens via de Celciusstraat de school moeten bereiken.

Reactie op zienswijze 7 : Door de nieuwe invulling van Hart van Boschveld, met voetpaden en fietspaden, zal de Brede Bossche School beter en veiliger bereikbaar worden voor fietsers en voetgangers uit Boschveld en/of omliggende wijken. De gemeente stimuleert juist een prettige schoolomgeving met o.a. campagnes en gerichte acties om de ouders te stimuleren om níet met de auto de kinderen naar school te brengen. Als sommige ouders toch gebruik moeten maken van de auto, worden zij verzocht om ‘een straat verderop te parkeren’ in plaats van de kinderen af te zetten vóór de schoolingang. De afsluiting van de Edisonstraat kan dan ook gezien worden als een extra stimulans om ‘anders dan met de auto’ naar school te komen.

Zienswijze 8 : Door de herinrichting van de Edisonstraat vervallen er parkeerplaatsen, terwijl de parkeerdruk al erg hoog is in de wijk.

Reactie op zienswijze 8 : Door een extern onderzoeksbureau zijn op meerdere dagen en meerdere tijdstippen parkeerdrukonderzoeken gehouden. Hierbij is onderzocht hoeveel auto’s geparkeerd stonden in de straten van Hart van Boschveld. Uit dit onderzoek bleek dat juist rond de Edisonstraat nog voldoende vrije parkeerplaatsen aanwezig waren tijdens de telmomenten. In het nieuwe ontwerp is dus rekening gehouden met de parkeerbehoefte in de wijk.

Zienswijze 9 : Er heeft geen recent overleg met de buurtbewoners plaatsgevonden, specifiek over dit voorgenomen besluit, terwijl dit voorgenomen besluit is gebaseerd op een wijkplan dat dateert van 15 jaar geleden. Uit uw voorgenomen besluit lezen we ook niet dat er nog overleg met buurtbewoners zal plaatsvinden voor het definitieve besluit wordt genomen, c.q. dat maatregelen worden genomen om de nadelige consequenties van dit voorgenomen besluit voor de bewoners van de Van Musschenbroekstraat, Fahrenheitstraat, 's- Gravensandestraat en Celciusstraat te ondervangen. We vragen ons af of er metingen zijn gedaan van de verkeersdrukte, c.q. gaat dit nog gebeuren?

Reactie op zienswijze 9 : Op de aangekondigde openbare informatieavond van 8 oktober 2024 zijn bewoners van Boschveld geïnformeerd over de inrichtingsplannen van Hart van Boschveld. Op deze bijeenkomst is uitgelegd dat de afsluiting van de Edisonstraat een uitwerking is van een eerder genomen raadsbesluit van de Bossche gemeenteraad. De gemeenteraad heeft in 20 1 6 al besloten dat de Edisonstraat afgesloten gaat worden om het Hart van Boschveld uit te kunnen werken.Zoals ook bij reactie op zienswijze 4 is aangegeven is tijdens de informatieavond door de gemeente aangekondigd dat er aanvullende verkeersonderzoeken worden gehouden. Voor, direct na én enkele weken na de afsluiting zal in de genoemde straten verkeersonderzoek plaatsvinden. Als blijkt dat er meer verkeer rijdt dan een erftoegangsweg kan verwerken zal samen met de bewoners gesproken worden over mogelijk aanvullende verkeersmaatregelen.

Zienswijze 10: H ard rijden in Celsiusstraat en verkeersdrukte neemt toe.

Reactie op zienswijze 1 0 : De Celsiusstraat in de wijk Boschveld is een erftoegangsweg met een maximum snelheid van 30 km/uur. Dit type wegen kan een maximale hoeveelheid verkeer verwerken van circa 5.000 motorvoertuigen per etmaal. Dit zijn landelijke richtlijnen die ook de gemeente ’s-Hertogenbosch hanteert. Uit het verkeersmodel ’s-Hertogenbosch 2022 (BBMA NOB), en bijbehorende berekeningen, blijkt dat na de voorgenomen afsluiting maximaal circa 1.000 motorvoertuigen per etmaal door de Celsiusstraat zal gaan rijden. Dit aantal is dus zeer acceptabel voor een dergelijke straat. Tijdens de aangekondigde bewonersinformatiemomenten op 30 september 2024 en op 8 oktober 2024 is door de gemeente aangekondigd dat er aanvullende verkeersonderzoeken worden gehouden. Voor, direct na én enkele weken na de afsluiting zal in de omliggende straten van de Edisonstraat verkeersonderzoek plaatsvinden. Als blijkt dat er meer verkeer rijdt dan een erftoegangsweg kan verwerken, zal samen met de bewoners gesproken worden over mogelijk aanvullende verkeersmaatregelen.

Uit GPS-snelheidsmetingen van maart 2025 blijkt dat de snelheden in de Celsiusstraat rond de 24 km/uur liggen. De gemeten snelheden liggen onder de handhavingsgrens die gelden in 30 km/uur gebieden. Er is dus geen sprake van structureel te hard rijden in de Celsiusstraat.

Zienswijze 11 : Onduidelijke parkeerplaatsen

Reactie op zienswijze 11 : Als er onduidelijke parkeervakken aanwezig zijn heeft dit geen effect op een afsluiting van een deel van de Edisonstraat waarvoor het voornemen verkeersbesluit genomen wordt.

Zienswijze 12 : Smalle straten, weinig parkeergelegenheid en opstoppingen door leveranciers.

Reactie op zienswijze 12 : De aanwezigheid van smalle straten zorgt voor lagere snelheden. Dat er weinig parkeerplaatsen in de Celsiusstraat zouden liggen, en dat leveranciers zorgen voor opstoppingen, heeft geen effect op een afsluiting van een deel van de Edisonstraat waarvoor het voornemen verkeersbesluit genomen wordt.

 

Zienswijze 13 : Inrichting Celsiusstraat

Reactie op zienswijze 13 4: De gemeente is voornemens om binnen enkele weken een verhoogd trottoir (terug) aan te brengen aan de winkelzijde van de Celsiusstraat. De informele strook leverde soms ongewenste verkeerssituaties op waardoor de gemeente heeft besloten om dit aan te passen. Deze aanpassing staat los van de afsluiting van de Edisonstraat. In de Celsiusstraat wordt het namelijk volgens de modelberekeningen niet onacceptabel drukker (zie toelichting bij zienswijze 1 0 ).

 

 

Zienswijze 14 : Fietsers fietsen over de stoep.

Reactie op zienswijze 14 5: Dat er over de trottoirs gefietst zou worden heeft geen effect op een afsluiting van een deel van de Edisonstraat waarvoor het voornemen verkeersbesluit genomen wordt.

 

Ondanks bovenstaande zienswijzen met gemeentelijke onderbouwing ziet de gemeente geen reden om het voornemen verkeersbesluit om een deel van de Edisinstraat af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer , te wijzigen. Daarom zal het voornemen verkeersbesluit ongewijzigd verder in procedure gezet worden.

 

 

 

 

 

  •  

  • B E S L U I T :

Op grond van voorgaande overwegingen is het college voornemens om:

 

1. de rijbaan van de Edisonstraat tussen Edisonstraat huisnummer 28 en ’s-Gravensandestraat fysiek af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer door een invulling van een voetpad en tweerichtingen fietspad en het plaatsen van borden G11 (fietspad) inclusief een paaltje in het fietspad conform bijgesloten ontwerpvoorstel en bord L08 (doodlopende weg) aan de zijde Copernisuslaan-Edisonstraat.

 

2. De datum van openbaarmaking van dit voorgenomen verkeersbesluit te bepalen op vrijdag 11 april 2025

 

Bijlage 1 Afsluiting Edisonstraat vanuit Ruimtelijk en Functioneel Kader Boschveld

  •  

  •  

  •  

  •  

  •  

  • ‘s-Hertogenbosch, 10 april 2025,

  •  

  • Hoogachtend,

  • Het hoofd van de afdeling Leefomgeving

  •  

 

 

  • J. Schuring

  •  

  •  

    Bezwaar

  • Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u bezwaar maken. Dit kan binnen zes weken na dag van bekendmaking. Het maken van bezwaar doet u door het indienen van een bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders. U kunt uw bezwaarschrift per brief of digitaal indienen.

  •  

  • Per brief bezwaar maken

  • In uw bezwaarschrift moet u in ieder geval vermelden: uw naam en adres, de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft, een omschrijving van de beslissing waartegen u bezwaar wilt maken, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening. U moet het bezwaarschrift dus ondertekenen.

  • Nadat u het bezwaarschrift hebt ondertekend, stuurt u het op naar de gemeente. U moet uw bezwaarschrift richten aan: het College van burgemeester en wethouders van ‘s-Hertogenbosch, Postbus 12345, 5200 GZ ‘s-Hertogenbosch.

  •  

  • Digitaal bezwaar maken

  • U kunt ook digitaal bezwaar maken, via een vastgesteld digitaal formulier, met gebruik van DigiD.

  • Meer informatie hierover, alsmede het digitale bezwaarformulier, kunt u vinden op de website van onze gemeente: www.s-hertogenbosch.nl/stad-en-bestuur/bestuur/bezwaarmaken

  • Let op: bezwaar maken via de mail is niet mogelijk!

  •  

  • Voorlopige voorziening rechter

  • Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat het genomen besluit waartegen u bezwaar maakt wel geldt. Het kan zijn dat de werking van dit besluit onherstelbare gevolgen voor u heeft. U kunt dan tijdens de bezwaarschriftprocedure de rechter vragen een ‘voorlopige voorziening’ te treffen. Zo’n voorlopige voorziening wordt vaak een schorsing genoemd.

  •  

  • U kunt hiertoe zelf een verzoekschrift opstellen en deze vervolgens naar de rechtbank sturen. Dit verzoek moet u dan richten aan: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA te ‘s-Hertogenbosch.

  •  

  • Aan de procedure voor ‘voorlopige voorziening’ zijn kosten verbonden (griffierecht).

  •  

  • Nadere informatie over bezwaar (en beroep) tegen beslissingen van de overheid vindt u in het digitale informatieblad Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid.

  •  

  •  

  • Voor informatie over de aanpassing belt u met de afdeling Leefomgeving, tel. (073) 615 53 52 of mail naar mobiliteit@s-hertogenbosch.nl

  •  

  •  

Naar boven