Verkeersbesluit voor het verplaatsen van een vastgestelde laadlocatie aan te Brittenstraat te Katwijk

3512787

Burgemeester en wethouders van de gemeente Katwijk,

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994) is het dagelijks bestuur van de gemeente Katwijk bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op grond van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Katwijk van januari 2020 heeft het college van Burgemeester en Wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de Clustermanager Beleid Fysieke Leefomgeving.

Vereiste van het besluit

Gelet op:

  • artikel 15 lid 1 van de Wvw 1994, op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

  • artikel 12 BABW, op grond waarvan het plaatsen of verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens krachtens een verkeersbesluit geschiedt;

  • artikel 14 BABW, op grond waarvan de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;

  • artikel 24 BABW, op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van politie of diens gemandateerde;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat:

  • de gemeente Katwijk een bijdrage wil leveren aan de ontwikkeling van emissievrij vervoer, waaronder elektrisch rijden;

  • de raad van Katwijk op 2 december 2021 de visie en de beleidskaders voor laadinfrastuctuur op de openbare weg heeft vastgesteld;

  • de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen in Nederland toeneemt;

  • dit resulteert in een toenemende vraag naar oplaadfaciliteiten voor elektrische voertuigen;

  • het van belang is dat de hoeveelheid beschikbare laadpunten tijdig voldoende is om te voldoen aan de stijgende vraag naar laadpunten;

  • er daarom strategisch geplaatst wordt op basis van prognose en de vraag naar laadpunten;

  • de gemeente Katwijk hiermee perspectief schept voor huidige en potentiële elektrische rijders;

  • middels een digitaal communicatiesysteem een participatieproces heeft plaatsgevonden met bewoners en ondernemers van de gemeente Katwijk over de mogelijke toekomstige locaties van laadpalen;

  • dit uitgebreide participatietraject heeft geresulteerd in de zogenaamde definitieve ‘’plankaart’’, op 29 maart 2022 vastgesteld door burgemeester en wethouders, met daarop, evenwichtig verdeeld over Katwijk, huidige en toekomstige locaties waar elektrische voertuigen kunnen worden opgeladen;

  • er tijdens het participatietraject reacties ontvangen zijn, die allen zijn afgewogen en in een aantal gevallen zijn verwerkt in de plankaart;

  • de plankaart op 7 april 2022 openbaar bekend is gemaakt via de website van de gemeente, op overheid.nl en op de gemeentepagina in de Katwijksche Post, Katwijk Speciaal en Rijnsburger;

  • de plankaart derhalve uitgangspunt is voor nieuw te realiseren oplaadpunten voor elektrische voertuigen;

  • er vooraf onderzoek is uitgevoerd naar de technische haalbaarheid van het realiseren van de laadpalen;

  • de technische haalbaarheid onder andere wordt bepaald door de ligging van de ondergrondse kabels en leidingen;

  • het voor kan komen dat de feitelijke situatie ondergronds afwijkt van de gegevens die vooraf zijn opgehaald;

  • bovenstaand door verschuivingen van de kabels kan voorkomen;

  • de kabels onder de Te Brittenstraat er voor zorgen dat het realiseren van een laadpaal ter hoogte van huisnummer 42 niet mogelijk is;

  • het verplaatsen van de laadpaal in de directe omgeving wel mogelijk is;

  • het hierdoor nodig is om een alternatieve locatie te zoeken;

  • deze alternatieve locatie bij voorkeur in de directe nabijheid van de al vastgestelde locatie ligt;

  • dit vanwege de prognoses en de verwachting dat er een laadlocatie in deze omgeving benodigd zal zijn;

  • deze locatie gevonden is op de Te Brittenstraat ter hoogte van huisnummer 45;

  • per te realiseren oplaadpaal twee elektrisch aangedreven voertuigen gelijktijdig kunnen worden opgeladen;

  • het wenselijk is dat er een bepaalde mate van zekerheid is om een elektrische voertuig te laden bij een laadpaal;

  • er daarom per geplaatste laadpaal twee parkeervakken gereserveerd worden voor elektrisch laden;

  • de parkeerdruk geen onderdeel is van de afweging tot het reserveren van parkeervakken voor elektrisch laden;

  • vooralsnog enkel één parkeervak ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd en het tweede vak pas wordt uitgevoerd als er binnen twee jaar na dit besluit sprake is van voldoende gebruik;

  • voldoende gebruik gedefinieerd is als minimaal 50 laadacties met een minimaal totaal verbruik van 500 kWh per twee maanden;

  • locatie aanvragen voor laadpalen getoetst zijn aan de volgende criteria in de beleidsregels die zijn vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 29 maart 2022:

     

    • o

      Laadpalen worden zodanig geplaatst dat er geen belemmering optreedt voor weggebruikers.

    • o

      Laadpalen worden op een logisch vindbare plek geplaatst.

    • o

      Er is binnen een jaar geen onderhoud of reconstructie van de openbare ruimte gepland op de laadplek.

    • o

      Het is aannemelijk dat de locatie door meerdere gebruikers gedeeld kan worden (dit om te voorkomen dat er "privé-parkeerplaatsen" gecreëerd worden).

    • o

      De laadpaal en/of andere laadinfrastructuur kan worden voorzien van twee of meer aansluitpunten en er kan - eventueel op termijn - twee of meer parkeerplaatsen worden bediend.

    • o

      Het betreft een bestaand parkeervak / bestaande parkeervakken.

    • o

      De doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel etc.) blijft gewaarborgd;

    • o

      Bij plaatsing in een trottoir dient er na plaatsing minimaal 90 cm vrije doorloopruimte over te blijven.

    • o

      Laadpalen worden niet geplaatst op een smalle uitstapstrook tussen een parkeerplaats en een fietspad.

    • o

      Laadpalen mogen niet binnen drie meter van een boom worden geplaatst.

    • o

      Laadpalen worden niet geplaatst in de directe nabijheid van andere objecten in de openbare ruimte zoals vuilcontainers, brandputten en straatmeubilair.

    • o

      De indiener beschikt niet over een parkeerplaats op eigen terrein, conform de definitie in de vigerende Nadere regels parkeren Katwijk. Onder eigen terrein vallen ook (VVE) parkeerplaatsen en/of de (verplichte) mogelijkheid tot het huren/kopen van een parkeerplaats in combinatie met een woning of op terrein bij de werkgever, mits de veiligheidsvoorschriften ter plaatse laden van elektrische voertuigen toestaat.

    • o

      Binnen 200 meter loopafstand van het adres van de indiener is geen of onvoldoende openbare laadcapaciteit aanwezig of aangevraagd; er is sprake van onvoldoende laadcapaciteit als bij de bestaande laadpalen binnen 200 meter loopafstand van het adres van de indiener in de laatste twee maanden voorafgaand aan de aanvraag per laadpaal minimaal 100 laadacties hebben plaatsgevonden met een minimaal totaal verbruik van 1.000kWh.

    • o

      De volledige beleidsregels zijn te lezen op: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-158419.html

  • bruikbaarheid in deze gewaarborgd moet blijven en dit bewerkstelligd kan worden door het plaatsen van bebording die aangeeft dat de parkeerplaats alleen gebruikt mag worden voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Katwijk;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • overeenkomstig artikel 24 BABW overleg is gepleegd met de korpschef van politie of diens gemandateerde;

  • op 2 december 2021 de ‘Laadinfrastructuur elektrische voertuigen, visie op de uitrol in de periode 2021 – 2025’ is vastgesteld door de raad, waarvan de belangrijkste uitgangspunten zijn;

    • o

      nieuwe laadpalen planmatig geplaatst worden op basis van prognoses voor de laadbehoefte;

    • o

      er volgens een open marktmodel wordt gewerkt waarbij gekwalificeerde aanbieders vergunningen mogen aanvragen voor het plaatsen van laadpalen in het openbaar gebied;

    • o

      de toekomstige locaties van laadpalen zijn vastgesteld op een plankaart na uitvoerige inspraak;

is het daarom gewenst om:

  • de al vastgestelde locatie van de laadpaal met ID nummer 183 op de Te Brittenstraat ter hoogte van huisnummer 42 te verplaatsen naar de Te Brittenstraat ter hoogte van huisnummer 45;

  • Gelet op artikel 2 Wvw 1994 strekt de in dit besluit genoemde verkeersmaatregel tot:

     

    • o

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • o

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • o

      het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten wij:

  • 1.

    De vastgestelde locatie ten behoeve van elektrisch laden op de Te Brittenstraat ter hoogte van huisnummer 42 op te heffen;

  • 2.

    De vastgestelde laadlocatie met ID nummer 183 te verplaatsen naar de Te Brittenstraat ter hoogte van huisnummer 45;

  • 3.

    De parkeervakken ter hoogte van Te Brittenstraat 45 in te stellen als parkeervakken ten behoeve van elektrisch laden middels het plaatsen van het bord E8c, inclusief het onderbord OB504 volgens bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 4.

    Bij realisatie van de laadpaal in eerste instantie een (1) parkeervak toe te wijzen voor het laden van elektrische voertuigen middels het plaatsen van het bord E8c volgens bijlage 1 van het RVV 1990, met onderbord OB504, waarvan een (1) pijl wordt afgeschermd middels een sticker;

  • 5.

    Bij voldoende gebruik, in deze minimaal 50 laadacties met een minimaal totaal verbruik van 500 kWh per twee maanden, een tweede parkeergelegenheid in te stellen die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen, door de eerder geplaatste sticker te verwijderen van bord model OB504 en het markeren van het betreffende vak;

  • 6.

    De bovengenoemde besluiten te laten geschieden volgens de bij dit besluit gevoegde bijlage “Aanduiding parkeervakken”.

  • 7.

    de bekendmaking van dit verkeersbesluit te laten geschieden door plaatsing van het besluit in het Gemeenteblad.

Katwijk, 6 november 2024

Namens Burgemeester en Wethouders van Katwijk

Clustermanager Beleid Fysieke Leefomgeving b/a

M. de Gruijl

Clustermanager Beleid Sociale Leefomgeving

Bijlagen

Bezwaar

Indien u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen 6 weken na verzenddatum van dit besluit bezwaar maken. Stuur uw bezwaarschrift naar: college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Katwijk, Postbus 589, 2220 AN Katwijk. Vermeld in uw bezwaarschrift uw naam, adres en handtekening, de datum, de omschrijving van het besluit en de reden van uw bezwaar. Graag een kopie van het besluit meesturen.

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Kijk hiervoor op www.katwijk.nl.

Bij spoed kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, van de rechtbank te Den Haag, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. U dient een kopie van het bezwaarschrift toe te voegen. Digitaal indienen kan ook via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. U moet hiervoor wel een elektronische handtekening (DigiD) hebben.

 

Naar boven