Gemeenteblad van Hollands Kroon
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Gemeenteblad 2024, 465289 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Gemeenteblad 2024, 465289 | verkeersbesluit of -mededeling |
Onderwerp: Verkeersbesluit herinrichting Ir. Ovingestraat Wieringerwerf, instellen 30 km/uur zone en flankerende maatregelen
Burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon zijn op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon heeft de bevoegdheid tot het nemen van een verkeersbesluit gemandateerd middels de vastgestelde mandaatregeling.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De gemeente Hollands Kroon heeft opdracht gegeven voor het herinrichten van de Ir. Ovingestraat en de omliggende wegen. Hierbij worden een aantal acties ondernomen:
• Verwijderen van de bestaande Ir. Ovingestraat en verleggen van de weg 50 meter naar het oosten;
• Verlengen van de Karel doormanstraat richting nieuwe Ir. Ovingestraat;
• Verlengen van de Prinses Marijkestraat richting nieuwe Ir. Ovingestraat;
• Aansluiten van het Malzwin op de nieuwe Ir. Ovingestraat;
• Aanleggen van een nieuwe verbinding tussen de Ir. Ovingestraat en de Prinses Marijkestraat.
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, is het gewenst om op de Ir. Ovingestraat en de aansluitende wegen in Wieringerwerf diverse verkeersmaatregelen te nemen:
- Het verplaatsen van de Ir. Ovingestraat;
- Het aanwijzen van een 30 km/uur zone in de Ir. Ovingestraat en het Loggersplein en daarmee het uitbreiden van de al bestaande 30 zones in de omgeving;
- Overeenkomstig het aanduiden van bovengenoemde 30 km/uur zone worden de kruispunten met de Lelypark, de Prinses Marijkestraat en de Karel Doormanstraat gelijkwaardige kruispunten door het verwijderen van de inritconstructies;
- Het verbod op stilstaan in de Dr. Sicco Manholtstraat verder te verduidelijken door het bijplaatsen van bebording;
- Het opheffen van het eenrichtingsverkeer op de Lelypark en de Karel Doormanstraat;
- In verband met de herstructurering van het kruispunt Ovingestraat met de Verbindingsweg de bebording van het fietspad en de voorrangsregeling te verplaatsen;
- In verband met de herstructurering van het Zuider Lelybospad de bebording voor het fietspad te verplaatsen, hierbij wijzigt het van een verplicht fietspad naar een onverplicht fietspad, waardoor de bebording dus wijzigt;
- Aan de zuidkant van de Verbindingsweg, tegenover de Ir. Ovingestraat een fietsdoorsteek aan te wijzen als fietspad en de voorrang te regelen op de overige fietsdoorsteken langs de Verbindingsweg;
- Het verwijderen van de voetgangersoversteekplaats ter hoogte van de Lelypark. Door het instellen van 30 km/uur is deze oversteek overbodig geworden.
Met het bovenstaande wordt beoogd om de van de in artikel 2 van het WVW 1994 genoemde doelstellingen in ieder geval bij te dragen aan het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan. Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer komt in het geding met de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen. Op basis van alle voorgaande overwegingen is het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang, gelet op hiernavolgende.
De Ovingestraat en aansluitende wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Wieringerwerf. De Ovingestraat en aansluitende wegen zijn in het beheer van de gemeente Hollands Kroon en zijn wegen als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994. De wegencategorisering van Wieringerwerf is opgenomen in het ‘Plan van aanpak categoriseringsplan’ en sluit aan op de categorisering zoals opgenomen in het landelijke programma Duurzaam Veilig. De Ovingestraat is gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom. De voornaamste functie van een erftoegangsweg is de verblijfsfunctie.
Vanwege gebiedsontwikkeling wordt de Ir. Ovingestraat verplaatst. Hierbij wordt de mogelijkheid aangepakt om de weg af te waarderen naar 30 km/uur en de weg ook passend in te richten. Overeenkomstig het landelijke programma Duurzaam Veilig hoort bij een erftoegangsweg namelijk een maximumsnelheid van 30 km/uur en een wegbeeld dat overeenkomt met die snelheid. De beoogde snelheid vloeit hierdoor redelijkerwijs voort uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving. Om de verkeersveiligheid te waarborgen, is het daarom gewenst om de maximumsnelheid op de Ir. Ovingestraat te wijzigen van 50 km/u naar 30 km/u. Hiermee wordt aangesloten op de reeds bestaande 30 km/uur zones in aanliggende straten. Het wegbeeld behorende bij een erftoegangsweg bestaat uit een gedeelde ruimte waar diverse verkeersdeelnemers gezamenlijk gebruik van maken.
De ontwerpprincipes van Duurzaam Veilig bevelen aan om de voorrang op kruispunten tussen erftoegangswegen binnen de bebouwde kom niet met verkeerstekens te regelen. Hierdoor dienen bestuurders voorrang te verlenen aan bestuurders van rechts. Het is daarom gewenst om op de aansluitende wegen van de Ovingestraat diverse voorrangsregelingen op te heffen.
Bij de herinrichting wordt de verkeerssituatie ter hoogte van de Lelypark gewijzigd. Hier was eenrichtingsverkeer ingesteld maar doordat de doorgaande verbinding met de herinrichting wordt verwijderd is dit eenrichtingsverkeer overbodig geworden;
Als gevolg van de herinrichting komen diverse verkeerstekens uit de oude situatie te vervallen. Ook verkeerstekens die tegenstrijdig zijn met de nieuw in te stellen maatregelen, worden verwijderd.
Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om:
Door middel van het plaatsen van borden A1-30 en A2-30 (begin en einde zone) van bijlage 1 van het RVV 1990, een zone met een maximumsnelheid van 30 km/uur in stellen, beginnend en eindigend op ondergenoemde locaties;
- Ir. Ovingestraat – Verbindingsweg
Door middel van het verwijderen van borden A1-30 en A2-30 (begin en einde zone) van bijlage 1 van het RVV 1990, de bestaande grenzen van de 30 km/uur zone op te heffen en aan te laten sluiten op de vergrote zone zoals hierboven genoemd, ter hoogte van de kruispunten:
- Ir. Ovingestraat – Pr. Marijkestraat
- Ir. Ovingestraat – Karel Doormanstraat
- Ir. Ovingestraat – Doctor Sicco Manholtstraat
- Ir. Ovingestraat – Sternstraat
Door middel van het verwijderen van borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 in de Lelylaan en de Karel Doormanstraat conform situatieschets het eenrichtingsverkeer in deze straten op te heffen;
Door middel van het verwijderen van de voetgangersoversteekplaats markering (zebrapad) en het verwijderen van de bebording op de Ir. Ovingestraat ter hoogte van de Lelypark de voetgangersoversteekplaats op te heffen;
Door het verwijderen van borden B4 en B5 van bijlage 1 van het RVV 1990 de voorrangsregeling op het kruispunt Ir. Ovingestraat – Verbindingsweg te wijzigen;
Door het (ver)plaatsen van de borden B3 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 de voorrangsregeling op het kruispunt Ir. Ovingestraat – Verbindingsweg in te stellen te houden op de nieuwe locatie en hierin de nieuwe fietsdoorsteken mee te nemen die zijn weergegeven in de situatieschetsen;
Door het verwijderen van bord G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 de voetpaden ten noorden van het Zuider Lelybospad op te heffen;
Door het plaatsen van bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met twee pijlen op het fietspad langs de verbindingsweg en bij de fietsdoorsteek aan de zuidkant van de Verbindingsweg tegenover de Ir. Ovingestraat beiden aan te wijzen als fietspad in twee richtingen;
Door het verwijderen van bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 het verplichte fietspad Zuider Lelybospad op te heffen;
Door het plaatsen van bord G13 van bijlage 1 van het RVV 1990 het fietspad Zuider Lelybospad aan te wijzen als onverplicht fietspad;
Bovengenoemde te realiseren conform bijgevoegde situatietekening.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er 29 oktober 2024 overleg geweest met de gemandateerde van de politiechef, eenheid Noord-Holland, en deze kan instemmen met bovengenoemde maatregelen.
Huidige situatie inclusief te verwijderen bebording
Ondertekening
Namens burgemeester en wethouders van Hollands Kroon
T. Hagen
Medewerker Verkeer en Vervoer
Tegen dit besluit kan binnen zes weken na publicatie hiervan door belanghebbenden bezwaar worden gemaakt via de website www.hollandskroon.nl/bezwaar-maken. Tijdens de bezwaarprocedure blijft het genomen besluit van kracht.
Meer informatie over de behandeling van uw bezwaarschrift kunt u vinden op www.hollandskroon.nl/bezwaar-maken.
Heeft u er veel belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Dit kan alleen als u ook bezwaar maakt bij de gemeente. Wanneer een voorlopige voorziening wordt aangevraagd treedt het besluit pas in werking nadat hierover een beslissing is genomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-465289.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.