Gemeenteblad van Aalten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Aalten | Gemeenteblad 2024, 463907 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Aalten | Gemeenteblad 2024, 463907 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit Lichtenvoordsestraatweg Aalten
Verlaging van maximum toegestane snelheid
In het onderzoek 50-30 dat recent is vastgesteld is een afweging gemaakt tussen een volwaardige inrichting als gebiedsontsluitingsweg met een maximum toegestane snelheid van 50 km/uur en een volwaardige inrichting als erftoegangsweg met een maximum toegestane snelheid van 30 km/uur. Hieruit bleek dat het niet mogelijk was een volwaardige inrichting als gebiedsontsluitingsweg mogelijk te maken. Voor een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 50km/uur zijn de verkeersstromen gescheiden. Fietsers rijden op fietspaden of gaan via een andere route. Hiervoor ontbrak de ruimte aan de Lichtenvoordsestraatweg. Daarnaast wordt de Lichtenvoordsestraatweg in de huidige situatie ook meer als verblijfsgebieden gebruikt. Dit komt sterk naar voren uit de woonfunctie.
In het ontwerp van de straten is ingezet op het verbeteren van de verkeersveiligheid door de maximum toegestane snelheid te verlagen van 50 naar 30 km/uur. Dit is in lijn met de door de Tweede Kamer aangenomen motie om een maximum toegestane snelheid van 30 km/uur het uitgangspunt te laten zijn voor wegen binnen de bebouwde kom. Dergelijke aanpassingen zijn maatwerk en in het geval van de voorgenoemde wegen is het noodzakelijk een volledige herinrichting uit te voeren, om het karakter van de 30 km/uur-zone te benadrukken. De herinrichting omvat onder ander een kleine versmalling van de rijbaan, het verbreden van de fietsstroken en het toepassen van klinkerverharding in de rijloper in plaats van asfalt.
Het verlagen van de maximum toegestane snelheid heeft een minimaal effect op de hoeveelheid verkeer die gebruik maakt van deze wegen. Omdat de gehele kern van Aalten op termijn een aangepast snelheidsregime krijgt worden slechts minimale verschuivingen van het verkeer verwacht. De toename van verkeer leidt niet tot knelpunten op deze wegen.
Op basis van bovenstaande overwegingen is gekozen voor een inrichting als gebiedsontsluitingsweg 30km/uur (GOW30). Het nieuwe wegtype GOW30 is een oplossing voor gebiedsontsluitingswegen waar zowel doorstroming van verkeer als uitwisseling van verkeer plaatsvindt. Door deze dubbelfunctie zijn deze wegen normaliter minder veilig. Daarnaast is het een oplossing voor gebiedsontsluitingswegen die niet veilig kunnen worden ingericht voor 50 km/h, bijvoorbeeld vanwege ruimtegebrek. Het grote snelheidsverschil tussen de fietsers en bestuurders van motorvoertuigen zorgt voor een vergroot risico. Door de Lichtenvoordsestraatweg in te richten als GOW30 wordt de verkeersveiligheid vergroot.
Uitgangspunt bij de inrichting van erftoegangswegen is de gelijkwaardige voorrang op kruispunten. Om het verblijfskarakter te benadrukken wordt in de Lichtenvoordsestraatweg de voorrang ook opgeheven. In de huidige situatie is de Lichtenvoordsestraatweg een voorrangsweg. De status van voorrangsweg wordt opgeheven en op de zijwegen worden de voorrangsborden en haaientanden verwijderd. In de nieuwe situatie moet voorrang worden verleend aan bestuurders die van rechts komen op de volgende wegen:
Tubantenstraat, Saksenstraat, Brukterenstraat en Magnoliaplein
Opheffen van de voetgangersoversteekplaatsen
De verblijfsfunctie staat centraal op de Lichtenvoordsestraatweg. Voetgangers maken in principe gebruik van de trottoirs en kunnen op iedere locatie de rijbaan oversteken. De huidige voetgangersoversteekplaatsen op de Lichtenvoordsestraatweg worden daarom niet gehandhaafd in de nieuwe inrichting. Deze suggereren dat het oversteken van voetgangers enkel op die locaties plaatsvindt en dat sluit niet aan bij de inrichtingsprincipes van een GOW30 waarbij de verwachte voetgangersstroom gering is.
De maatregelen in het voorliggende besluiten dienen tot de in artikel 2, lid 1 en 2, van de Wegenverkeerswet 1994 genomen belangen van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschreven van weggebruikers en passagiers.
Geen van de in artikel 2, lid 1 en 2, genoemde belangen zijn in het geding met de verkeersmaatregelen die in het voorliggende besluit worden vastgesteld.
Dit besluit is genomen conform:
artikel 2, lid 1, onder a, b, c en d Wegenverkeerswet 1994;
artikel 15, Wegenverkeerswet 1994;
artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
Ook wanneer u bezwaar maakt mag het besluit uitgevoerd worden. Wilt u dit tegenhouden? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter. Dat kan zodra u bezwaar gemaakt hebt.
Het postadres van de Voorzieningenrechter is:
Wilt u liever een gesprek om tot een oplossing te komen? We kunnen dan met een neutrale gespreksleider vrijblijvend gaan zoeken naar een oplossing. U houdt het recht om alsnog binnen de gestelde termijn van zes weken bezwaar te maken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-463907.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.