Instellen en opheffen van diverse verkeersmaatregelen op de Bankastraat en de Ceramstraat

 

Wettelijk kader

Op grond van artikel 2 lid 1 WVW 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

Op grond van artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd over de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit met de verkeersfunctionaris van de eenheid Rotterdam, namens de korpschef van politie.

 

Motivering besluit

Dagelijks werd de Bankastraat door vrachtverkeer gebruikt als sluiproute richting het Vogelplein en het centrum van Dordrecht.

Dit zorgde voor drukte en overlast voor de omwonenden van de Bankastraat.

Bij de rioleringswerkzaamheden is daarom dit probleem zoveel mogelijk opgelost. De Bankastraat en de Ceramstraat waren beide al ingesteld als 30 km/uur-zone maar nog niet volledig volgens de richtlijnen ingericht.

Om het gebruik van de Bankastraat als sluiproute te voorkomen worden de volgende maatregelen genomen:

- Opheffen van de voorrangsregeling, rotonde, op de kruising Bankastraat, Ceramstraat

- Realiseren van gelijkwaardige kruising in de vorm van een ruit op de kruising Bankastraat, Ceramstraat

- In stand houden van 4 voetgangersoversteekplaatsen rondom de kruising Bankastraat, Ceramstraat.

 

Bij de herinrichting van de Ceramstraat is de parkeerdruk beoordeeld. Hieruit volgde een hoge parkeerdruk en een behoefte vanuit de omwonenden om dit op te lossen. Door het realiseren van parkeerstroken aan beide zijden van de weg is het niet langer mogelijk om een rijbaan aan te leggen die geschikt is voor 2-richtingsverkeer. Hierdoor worden in de Ceramstraat de volgende maatregelen genomen:

- Instellen van 1-richtingsverkeer op de Ceramstraat tussen de Roerdompstraat en de Reigerstraat;

- Instellen verplichte rijrichting op de Reigerstraat ter hoogte van de aansluiting met de Ceramstraat.

 

Bij de herinrichting van de Ceramstraat is het verzoek ontvangen om 2 laad-los parkeerplaatsen te realiseren nabij de kruising met de Bankastraat. Hierdoor worden in de Ceramstraat de volgende maatregelen genomen:

- Realiseren en instellen van 2 laad/los-parkeervakken geldend van dinsdag t/m zaterdag tussen 08.00 en 17.00 uur.

 

Door alle bovengenoemde maatregelen wordt de Bankastraat en Ceramstraat herkenbaar ingericht als 30 km/uur-zone. Hierdoor wordt gepoogd om het sluipverkeer door vrachtwagens te verminderen wat de veiligheid ten goede komt. Daarnaast blijft door het instellen van 1-richtingsverkeer op de Ceramstraat de weg bruikbaar met daarbij voldoende parkeergelegenheid. Alle genoemde maatregelen zorgen voor een verbetering van de leefbaarheid in de buurt.

 

Op basis van bovenstaande overwegingen en met inachtneming van:

 

- de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- het Algemeen Mandaatbesluit Dordrecht;

 

Besluit het college van burgemeester en wethouders van Dordrecht:

- De voorrangsregeling op de kruising Bankastraat, Ceramstraat op te heffen door het verwijderen van de verkeersborden model B6, D1 en haaientanden van bijlage 1 van het RVV 1990;

- Instellen van 1-richtingsverkeer in de Ceramstraat tussen de Roerdompstraat en de Reigerstraat door het plaatsen van verkeersborden model C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990;

- Instellen van 2 laad/los-parkeervakken aan de Ceramstraat ter hoogte van huisnummer 96, geldend van dinsdag t/m zaterdag tussen 08.00 en 17.00 uur door het plaatsen van verkeersbord model E7 met onderbord OB504.

 

Het college van burgemeester en wethouders

namens dezen,

 

de heer J. Booij

Clustermanager

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen zes weken na dagtekening ervan schriftelijk bezwaar maken bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. U dient uw bezwaarschrift te richten aan:

Het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 8, 3300 AA Dordrecht.

 

Op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht moet het bezwaarschrift ondertekend zijn. Verder moet het ten minste bevatten: uw naam en adres, de datum, de omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt en de reden van uw bezwaar. Wilt u ook het telefoonnummer vermelden, waarop u overdag te bereiken bent?

 

Het indienen van een bezwaarschrift houdt de werking van het besluit niet tegen. In spoedeisende gevallen kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen.

U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Voor de behandeling van het een verzoek om voorlopige voorziening brengt de Rechtbank een bedrag aan griffierecht in rekening.

 

Naar boven