Verkeersbesluit – Gemeente Haarlemmermeer – Halfweg – Osdorperweg

Onderwerp: Geslotenverklaring voor fietsers

Nummer: XS-24101708.618

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

  • a.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • In afwijking van artikel 35 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient voor de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel een verkeersbesluit te worden genomen, indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel langer duurt dan vier maanden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

Begin 2024 is onderhoud aan de Osdorperweg in Halfweg uitgevoerd. Hierbij is op het noordelijke deel van de Osdorperweg binnen de gemeente Haarlemmermeer weinig veranderd. Dit deel is een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom met een maximum snelheid van 50 km/u (GOW50) gebleven. Het zuidoostelijke deel van de Osdorperweg, tussen de bocht bij de Mientekade en de komgrens van Amsterdam, is ingericht als een gebiedsontsluitingweg met een maximumsnelheid van 30km/u (GOW30). Dit is hetzelfde profiel zoals dat in Amsterdam gerealiseerd is.

In de bocht is een betere oversteek voor fietsers gecreëerd, door de fietsstrook naar buiten uit te buigen, waardoor fietsers een vrijliggende opstelruimte krijgen om over te steken. Zij kunnen hun route richting de Haarlemmerweg vervolgen via de Burgemeester Simonsstraat. Deze parallelrijbaan is een erftoegangsweg met een maximale snelheid van 30km/u en daardoor beter geschikt voor fietsers. Ook sluit deze voor fietsers beter aan op de Haarlemmerweg.

Voor de bovengenoemde maatregelen is op 17 juli 2024 een verkeersbesluit gepubliceerd.

 

Toch komt het nog voor dat er fietsers op het noordelijke deel van de Osdorperweg, tussen de Haarlemmerweg en de bocht bij de Mientekade, fietsen. Dat is uiteraard niet de bedoeling op deze GOW50. Daarom zal dit verduidelijkt worden door op dit deel een geslotenverklaring voor fietsers in te stellen.

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregel zal worden getroffen:

1. Om te voorkomen dat fietsers gebruik maken van het noordelijke deel van de Osdorperweg in Halfweg, tussen de Haarlemmerweg en de bocht bij de Mientekade, zal dit deel van de weg in beide rijrichtingen gesloten worden voor fietsers (plaatsen bord C14 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990).

 

Deze maatregel staat aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met nummer 20241015.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door deze maatregel wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er één geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). Omdat de gevolgen hiervan gering zijn, wegen de met het besluit gediende belangen voor de veiligheid van fietsers zwaarder.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregel heeft geen gevolgen voor de bewoners.

Bedrijven

De maatregel heeft geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregel is mede bedoeld voor het doorgaande gemotoriseerde verkeer, omdat hierdoor de kans op een aanrijding met fietsers en eventuele bijbehorende schade wordt voorkomen.

Langzaam verkeer

De maatregel is juist bedoeld voor langzaam verkeer. Door de geslotenverklaring voor fietsers wordt het voor hen extra duidelijk dat zij van de veiligere route via de Burgemeester Simonsstraat gebruik moeten maken.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen verbeteren de (verkeers-)veiligheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in bijzonder in het belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg. Het is niet aannemelijk dat er andere belanghebbenden zijn, waarvan de belangen onevenredig worden geschaad.

 

 

Voorbereiding en overleg

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 15-10-2024 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer 20241015, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregel:

 

1. Het gesloten verklaren voor fietsers van het noordelijke deel van de Osdorperweg in Halfweg, tussen de Haarlemmerweg en de bocht bij de Mientekade, door het plaatsen van borden conform model C14 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 in beide richtingen op dit deel van de weg.

 

2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 29-10-2024.

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering,

 

 

 

B. Wendelgelst

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven