Kenmerk: Z/22/187145
Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta ,
Bevoegdheid
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta 2021 en het Ondermandaatbesluit Eemsdelta 2021, beiden van 5 januari 2021, van het college van burgemeester en wethouders, is de teammanager Beleid, Realisatie en Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk een weg die in beheer is bij de gemeente Eemsdelta.
Aanleiding
Op basis van het programma Scholentransitie, wordt in Appingedam de kruising met de Woldweg en de Olingermeeden heringericht. Het huidige kruispunt zal plaatsmaken voor een rotonde. Dit zorgt voor een veiligere en betere verbinding naar de schoolzone aan de Olingermeeden. Ook de kruising zelf wordt door de aanleg van de rotonde veiliger voor al het verkeer wat er gebruik van maakt.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het huidige kruispunt zal bij de herinrichting plaatsmaken voor een rotonde. Door de nieuwe inrichting van openbare ruimte en wegen is de verkeerssituatie gewijzigd. Om de veiligheid en de bruikbaarheid van de weggebruikers te verzekeren worden alle verkeersborden, -tekens en zonering op elkaar afgestemd.
In de huidige situatie is de Schoolstraat aangesloten op de Woldweg. Om de verkeersveiligheid op de rotonde en voor het fietsverkeer te blijven waarborgen, wordt de Schoolstraat niet aangesloten op de nieuwe rotonde en wordt de Schoolstraat hiermee een doodlopende straat voor autoverkeer.
De puntstukken aan de noord- en zuidzijde van de rotonde op de Woldweg zullen overrijdbaar worden. De percelen 65 en 73 worden ter hoogte van deze puntstukken ontsloten. Perceel 67 wordt direct op de rotonde ontsloten. De bewoners en bezoekers van deze genoemde percelen kunnen gebruik maken van deze overrijdbare puntstukken.
Motivering
Uit het oogpunt van
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
Overleg
Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemandateerde verkeersadviseur van de korpschef van politie Noord Nederland, bureau Ommelanden-Noord.
BESLUIT
Op grond van voorgaande overwegingen besluit de gemeente:
- 1.
Alle eerder genomen verkeersbesluiten in te trekken die strijdig of gelijk zijn met de hieronder beschreven verkeersmaatregelen die betrekking hebben op het instellen c.q. aanwijzen van verkeersmaatregelen aan desbetreffende wegen of weggedeelten opgenomen in dit besluit;
- 2.
Een voorrangssituatie op de rotonde in te stellen, waarbij verkeer op de rotonde voorrang heeft op het overige verkeer;
- 3.
Een verplichte rijrichting in te stellen op de rotonde;
- 4.
Alle weggebruikers te verplichten de middengeleiders voor het oprijden van de rotonde en op de Schoolstraat aan de rechterzijde te passeren;
- 5.
Alle fietspaden rondom de rotonde in te stellen als verplicht fietspad;
- 6.
Eenrichtingverkeer in te stellen op het fietspad ten oosten van de rotonde richting het zuiden ter hoogte van de kruising met de Schoolstraat;
- 7.
Verkeersborden te plaatsen conform bijgevoegde bebordingsplan (nr. 51011676-SWE-ZZ-XX-M2-C-00017-A0).