DIVERSE VERKEERSMAATREGELEN T.B.V. HERINRICHTING LAÔNE TE RENESSE

(Verkeersbesluit gemeente Schouwen-Duiveland)

 

Ons kenmerk 1001260

 

 

College van burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland,

 

Gelet op

- Artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Schouwen-Duiveland.

- Artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd.

- Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Grondslag

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:

  • uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • de Algemene wet bestuursrecht;

  • het mandaatbesluit van de gemeente Schouwen-Duiveland zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

Overwegende dat

  • de in dit verkeersbesluit genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud is van de gemeente Schouwen-Duiveland;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde weg zowel binnen als buiten de bebouwde kom ligt van de kern Renesse;

  • de Laône een erftoegangsweg is waar een maximumsnelheid geldt van 30km/h. Deze snelheid geldt zowel binnen als buiten de bebouwde kom;

  • de gemeenteraad in december 2015 het ‘Masterplan Renesse’ heeft vastgesteld, gevolgd door een verkeersstudie in 2017, met als doel om van Renesse weer een bruisende familiebadplaats te maken;

  • in 2022 door voortschrijdend inzicht en nieuwe ontwikkelingen in en rond de kern Renesse een vernieuwde verkeersstudie is uitgevoerd;

  • deze verkeersstudie is opgesteld in nauwe samenwerking met dorpsraad, ondernemersvereniging en belangstellenden met het oog op de verkeersveiligheid, leefbaarheid en doorstroming van het centrum en de omgeving;

  • op 26 januari 2023 de vernieuwde ‘Verkeersstudie Renesse 2022’ is vastgesteld door de gemeenteraad;

  • in deze studie is geadviseerd om het onverplichte fietspad langs de Laône op te heffen en als voetpad aan te duiden;

  • op 19 december 2023 het college van burgemeester en wethouders de aanvullende rapportage ‘Uitwerking verkeersmaatregelen Renesse 2023’ heeft vastgesteld, waarin nadrukkelijk en goed onderbouwd staat vermeld dat de Laône ingericht dient te worden als fietsstraat;

  • het college van burgemeester en wethouders vervolgens op 27 februari 2024 op basis van een uitgebreid onderzoek en motivering heeft besloten om een fietsstraat met éénrichtingsverkeer als uitgangspunt voor de Laône te hanteren;

  • begin 2024 is gestart met de ontwerpwerkzaamheden voor de herinrichting van de Laône;

  • het Definitief Ontwerp tot stand is gekomen via een speciale projectgroep die minimaal vier keer is samengekomen, met daarin een vertegenwoordiger van de dorpsraad en twee vertegenwoordigers van de ondernemersvereniging.

  • op 25 april 2024 een inloopbijeenkomst met buurtbewoners en ondernemers uit de omgeving is georganiseerd, op basis waarvan een antwoordnotitie is opgesteld en gedeeld op de website van het Masterplan Renesse;

  • het college van burgemeester en wethouders op 20 augustus 2024 het Definitief Ontwerp heeft vastgesteld;

  • er naast het opheffen van het onverplichte fietspad, instellen verplicht voetpad en instellen eenrichtingsverkeer (op een deel van de Laône, uitgezonderd fietsers en bromfietsers) nog meer maatregelen worden genomen in het kader van het verhogen van de verkeersveiligheid, leefbaarheid en doorstroming zoals genoemd in het ‘Masterplan Renesse’;

  • dat het voor vrachtverkeer verboden is om na het parkeerterrein de Laône verder in te rijden;

  • vrachtverkeer verplicht het parkeerterrein op moet rijden, om daar te keren en zijn/ haar weg te vervolgen;

  • met het instellen van éénrichtingsverkeer op de Laône het éénrichtingsverkeer op de Scholderlaan omgedraaid dient te worden in verband met een betere doorstroming van het verkeer in Renesse en het verbeteren van de verkeersveiligheid;

  • de Laône een belangrijke (fiets)verbinding wordt/is tussen het centrum van Renesse en het strand;

  • met het instellen van éénrichtingsverkeer op de Laône de geslotenverklaringen voor vrachtverkeer en voor fietsers op de Laône in zuidelijke richting overbodig zijn en verwijderd kunnen worden;

  • verkeer op de Laône om deze reden voorrang dient te verkrijgen op de aansluitende wegen, waaronder de Korte Moermondsweg;

  • met deze verkeersmaatregelen wordt gezorgd voor het verzekeren van de veiligheid op de weg alsmede het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • met deze verkeersmaatregelen de wegen zoveel mogelijk in stand worden gehouden en de bruikbaarheid en de veiligheid wordt gewaarborgd;

  • het treffen van een of meerdere verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen te blijven;

  • bij het voorbereiden van dit besluit een integrale belangenafweging is gemaakt op basis van de verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid, inpasbaarheid, uniformiteit en het beheren van de openbare ruimte;

  • er geen aanwijzingen zijn dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Mede gelet op

Gelet op artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie.

Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.

 

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten:

  • 1.

    tot het opheffen van het onverlichte fietspad aan de oostzijde van de Laône door het verwijderen van de verkeersborden G13 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 2.

    tot het opheffen van de geslotenverklaringen voor vrachtverkeer en voor fietsers op de Laône ter hoogte van de kruising met de Korte Moermondsweg door het verwijderen van de verkeersborden C07 en C14 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 3.

    tot het instellen van een verplicht voetpad aan de oostzijde van de Laône door het plaatsen van de verkeersborden G07 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 4.

    tot het instellen van éénrichtingsverkeer op de Laône vanaf het parkeerterrein tot aan de Korte Moermondsweg, uitgezonderd fietsers en bromfietsers, door het plaatsen van de verkeersborden C02, C03, C04l, C04r met onderborden OB54 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 5.

    tot het instellen van een verplichte rijrichting bedoeld voor vrachtverkeer op de Laône richting het parkeerterrein door het plaatsen van de verkeersborden D05r en D05l met onderborden OB11 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • 6.

    tot het omdraaien van het éénrichtingsverkeer op de Scholderlaan door de verkeersborden C02 en C03 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 om te draaien;

  • 7.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising van de Laône met de Korte Moermondsweg waarbij verkeer op de Laône voorrang heeft op het overige verkeer door het plaatsen van het verkeersbord B06 conform model van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van markering in de vorm haaientanden conform de publicatie 207 Richtlijnen voor de Bebakening en Markering van wegen van het CROW;

  • 8.

    de verkeersmaatregel vast te hebben gelegd op bijbehorende tekening met nummer: BJ7603-RHD-WV-DG-2601-DO d.d.: 17-07-2024.

 

 

Aldus besloten te Zierikzee, 15-11-2024

 

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland,

 

 

 

S. Stout

Teammanager Ingenieursbureau

 

 

Rechtsbescherming

Bent u het niet eens met deze beslissing? Dan bestaat de mogelijkheid om een bezwaar in te dienen. U kunt digitaal een bezwaar indienen via onze website www.schouwen-duiveland.nl. Door het correct invullen van het webformulier bevat het bezwaar automatisch de benodigde gegevens.

U kunt ook schriftelijk een bezwaar indienen. Het bezwaar dient u te richten aan: Het college van burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland, Postbus 5555, 4300 JA Zierikzee. Het bezwaarschrift moet uw naam en adres bevatten, duidelijk maken tegen welk besluit u bezwaar maakt en gemotiveerd, gedateerd en ondertekend zijn.

 

Degene die tegen een beschikking bezwaar heeft gemaakt, kan tevens een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening (schorsing). Het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening moet gericht worden aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant te Breda, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor een dergelijk verzoek is griffierecht verschuldigd.

 

U kunt ook langs digitale weg het verzoekschrift indienen bij de rechtbank via http://loket.rechtbank.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Voor de precieze voorwaarden verwijzen wij u naar de genoemde site.

 

Voor verdere informatie en eventueel bezwaar kunt u terecht op onze website: https://www.schouwen-duiveland.nl/bestuur-en-organisatie/gemeenterubriek

 

 

 

Naar boven