Gemeenteblad van Lochem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lochem | Gemeenteblad 2024, 398944 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lochem | Gemeenteblad 2024, 398944 | overige overheidsinformatie |
Verkeersbesluit aanwijzen twee openbare parkeerplaatsen ten behoeve van elektrisch laden aan de Hulstweg te Harfsen
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lochem;
Gelet op de bepalingen in de Wegenwet, Wegenverkeerswet 1994, het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene Wet Bestuursrecht;
Dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
De in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, genoemde doelstelling:
De volgende doelstelling, genoemd in artikel 2 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994, is in het geding op het moment dat twee extra parkeerplekken aangewezen worden voor het laden van elektrische voertuigen:
Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Voor de gemeente Lochem prevaleert het belang om elektrisch rijden te stimuleren, boven de mogelijkheid dat iedere auto in deze specifieke parkeerplekken kan parkeren.
Op genoemde locatie, doormiddel van het plaatsen van het bord E8c, parkeerplaatsen aan te wijzen voor op het opladen van elektrische auto’s.
Op grond van de volgende motivering:
In 2050 wil de gemeente Lochem energieneutraal zijn. We conformeren ons dan ook aan de regionale doelstellingen van de Cleantech Regio. We zetten daarom onder andere in op het verduurzamen van mobiliteit (minder energiegebruik en uitstoot van schadelijke stoffen);
de provincies Gelderland en Overijssel met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur (NAL);
de gemeente Lochem via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall InCharge voor het verlenen van openbare laaddiensten;
de provincie Overijssel namens de gemeente Lochem een contract met Vattenfall InCharge heeft afgesloten voor plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur;
vooraf een plankaart is opgesteld met daarop 287 locaties, welke zijn bepaald op basis van toekomstige behoefte uit de prognose tot 2025, plaatsingscriteria zoals bereikbaarheid en spreiding in de buurt en met behulp van lokale kennis van de gemeente Lochem;
dat alle locaties zijn gekozen op basis van vooraf bekeken kenmerken, zoals verwachting gebruik elektrische auto’s, afstand tot elektriciteitsnet, grondeigendom gemeente, afstand tot bomen, evenwichtige spreiding enz;
aan de hand het verbruik van nabijgelegen laadpalen geconstateerd is dat het verbruik om toevoeging van extra laadpalen vraagt;
Vattenfall een grens van 5.000 kWh op jaarbasis hanteert om een laadpaal bij te plaatsen;
inwoners van de gemeente Lochem vooraf geraadpleegd zijn om mee te denken over de locaties van de elektrische oplaadpunten. Deze inspraak heeft plaatsgevonden tussen 10 en 27 maart 2022 middels een speciale tool en is kenbaar gemaakt via de social media kanalen en een oproep in het gemeenteblad;
oplaadpunten voor algemeen gebruik zullen zijn;
parkeerplaatsen aangewezen voor ‘opladen elektrische auto’s’ alleen door elektrische auto’s gebruikt kunnen worden en dat de hoeveelheid parkeerruimte in de wijk voor niet-elektrische voertuigen daardoor iets afneemt
het belang van het ontwikkeling van een openbaar laadnetwerk prevaleert boven het verlies aan parkeergelegenheid;
toetsing inzake externe veiligheid heeft plaatsgevonden en hiermee geen problemen zijn;
het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;
Op 1 september 2024 deze bevoegdheid in het Algemeen Mandaatbesluit Lochem 2024 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan het afdelingshoofd Ruimte en beleidsmedewerkers verkeer.
De locatie is in eigendom en/of beheer van de gemeente Lochem.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer is het verplicht om overleg te plegen met de politie over de voorgenomen maatregel. De politie heeft geen bezwaren tegen de voorgenomen maatregelen.
1. Op de volgende locatie parkeerplaatsen aanwijzen voor het opladen van elektrische voertuigen, door middel van het plaatsen van verkeersbord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 en deze aan te wijzen, op de volgende locaties:
Twee parkeerplaatsen aan de Hulstweg te Harfsen (ter hoogte van huisnummer 4) Een en ander zoals weergegeven op de bij het verkeersbesluit behorende situatietekeningen.
Dit besluit wordt in afschrift verzonden aan:
Iedere belanghebbende kan binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders.
Daarnaast kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden ingediend bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Postbus 9008, 7200 GJ Zutphen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-398944.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.