Inspraakprocedure ondergrondse inzamelvoorzieningen Papendrecht

 

Voor het plaatsen van ondergrondse inzamelvoorzieningen voor restafval in Papendrecht wordt de volgende procedure gevolgd met betrekking tot inspraak bewoners.

Deze inspraakprocedure is in het kader van het invoeren van omgekeerd inzamelen, zie raadsbesluit van 2 december 2021 en collegebesluit van 31 mei 2022. Dit inspraakprocedurebesluit is genomen op grond van artikel 4, tweede lid Inspraakverordening gemeente Papendrecht 2016.

 

Inspraakprocedure:

  • 1.

    Bewoners van de omgeving van de geplande inzamellocatie ontvangen een uitnodigingsbrief waarin zij worden geïnformeerd over de eerste inloopbijeenkomst (datum/tijdstip/locatie). In de brief staat ook een vooraankondiging dat er een tweede inloopbijeenkomst zal plaatsvinden en dat het betreffende uitvoeringsplan (locatie plaatsing ondergrondse containers) voorafgaand aan de inloopbijeenkomst ter inzage wordt gelegd. De inloopbijeenkomst valt binnen de periode van ter inzagelegging. In de brief wordt ook aangegeven dat het uitvoeringsplan ook digitaal beschikbaar is. De eerste ter inzagelegging duurt twee weken. Gedurende deze twee weken kunnen bewoners een reactie geven of vragen stellen op het uitvoeringsplan via het e-mailadres afval@papendrecht.nl of via een vragenformulier, dat beschikbaar is tijdens de inloopbijeenkomst. Naar aanleiding van de reacties kan het uitvoeringsplan aangepast worden.

  • 2.

    Na ongeveer een maand ontvangen bewoners een tweede uitnodigingsbrief, waarin zij worden geïnformeerd over de tweede inloopbijeenkomst (datum/tijdstip/locatie) en dat het betreffende uitvoeringsplan (locatie plaatsing ondergrondse containers) voorafgaand aan de inloopbijeenkomst ter inzage wordt gelegd. De inloopbijeenkomst valt binnen de periode van de ter inzagelegging. De tweede ter inzage legging duurt twee weken. In de brief wordt ook aangegeven dat het uitvoeringsplan ook digitaal beschikbaar is. Gedurende deze twee weken kunnen bewoners een reactie geven of vragen stellen op het uitvoeringsplan via het e-mailadres afval@papendrecht.nl of via een vragenformulier, dat beschikbaar is tijdens de inloopbijeenkomst. Naar aanleiding van de reacties kan het uitvoeringsplan eventueel aangepast worden.

  • 3.

    Op basis van het uitvoeringsplan wordt een aanwijsbesluit per locatie genomen.

  • 4.

    Na ongeveer een maand ontvangen bewoners een derde brief waarbij het genomen aanwijzingsbesluit voor de locatie van de ondergrondse inzamelvoorziening wordt toegestuurd. Hierin staat vermeld welke adressen geacht worden hun restafval in welke container te deponeren. Ook wordt in de brief aangegeven wanneer het aanwijzingsbesluit bekend wordt gemaakt en op welke website (Gemeenteblad op de website www.officielebekendmakingen.nl) en dat binnen 6 weken bezwaar gemaakt kan worden.

  • 5.

    Het aanwijzingsbesluit wordt gepubliceerd/bekend gemaakt in het Gemeenteblad op de website www.officielebekendmakingen.nl

  • 6.

    Een bezwaarschrift moet binnen 6 weken na bekendmaking bij de gemeente ontvangen zijn.

  • 7.

    Gedurende de 6 weken bezwaartermijn worden geen ondergrondse inzamelvoorzieningen geplaatst, waar het betreffende inzamelvoorzieningsbesluit betrekking op heeft.

  • 8.

    Indien er een bezwaarschrift is ingediend, dan zal er tot de beslissing op bezwaar (BOB) of tot dat het bezwaar door de bezwaarmaker zelf wordt ingetrokken geen ondergrondse inzamelvoorziening worden geplaatst waar het bezwaar betrekking op heeft.

  • 9.

    Daarnaast bestaat de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vangen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

  • 10.

    Dit inspraakprocedurebesluit is van toepassing gedurende het invoeren van omgekeerd inzamelen en geldt voor ondergrondse inzamelvoorzieningen voor restafval.

  •  

Aldus besloten in de college vergadering van 17 januari 2023.

Naar boven