Verkeersbesluit Kruisstraat

kenmerk 6666613

 

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

- Kruisstraat

- Woenselse Markt

- Bakkerstraat

- Van Kinsbergenstraat

Wettelijk kader

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

- Instellen van verplichte rijrichtingInstellen van een voorrangregeling

- Instellen van laad- en losplaatsen

- Instellen van invalidenparkeerplaatsen

- Opheffen van verplicht fietspad

- Instellen van een stilstaanverbod

De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is artikel 15, lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet. 

1. De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

2 Maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994. De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Aanleiding

De Kruisstraat is officieel een verplicht Fietspad met uitzondering van brommers, auto’s en vrachtwagens. Daarnaast heeft het de status van primaire fietsroute en een fietsstraat binnen de gemeente Eindhoven. De tijdelijke afsluiting van een deel van de Kruisstraat in de avonduren tijdens de 5 juni tot 8 september 2021 is opgeheven, omdat het verkeer in de Weverstraat juist toenam. De opheffing van deze maatregel heeft vooralsnog niet geleid tot een soortgelijke hevige nieuwe geluidsoverlast/ showgedrag. Daarentegen is het nog steeds noodzakelijk om in de Kruisstraat en de Woenselse Markt (KS-WM) en omstreken de verkeersveiligheid te verbeteren, nieuwe overlast door showgedrag te voorkomen, danwel de leefbaarheid naar een aanvaardbaarder niveau te tillen. Daarom is in overleg met belanghebbenden gekeken naar verbeteringen voor de korte- en lange termijn.

Belangena fweging

Uit de gesprekken, onderzoeken en tellingen blijkt dat er (zeer) veel tegenstrijdige belangen zijn en dat het effect van maatregelen in de KS-WM verder reikt dan alleen de Kruisstraat. Het betreft hier het tweede centrumgebied van de vijfde grootste stad van Nederland met ruim 235.691 inwoners. De dynamiek in dit centrumgebied maakt het onmogelijk om op dit moment besluiten te nemen waarvan op voorhand gesteld kan worden dat deze besluitvorming op de lange termijn ook passend is voor de aanwezige, diverse problematiek. Daarom wordt gekozen voor een ontwerpbesluit met nadere monitoring van de voorgestelde maatregelen.

In het aangepaste bijgevoegde document “Onderbouwing Maatregelen KS-WM”, datum 16 februari 2022 , hetgeen onderdeel uitmaakt van onderhavig verkeersbesluit, staat uitgebreid beschreven welke belangen spelen, hoe deze belangen ten opzichte van elkaar zijn gewogen en waarom welke maatregelen nu worden voorgesteld.

Het betreft een ingreep waarvan de planning is dat in april 2022 de maatregelen uitgevoerd gaan worden en in september 2022 bezien wordt of deze maatregelen volstaan en van kracht kunnen blijven, (toch) aanpassing behoeven of teruggedraaid moeten worden. Tot september 2022 zal monitoring plaatsvinden door enquêtes, onderzoek en tellingen. Indien uit de tellingen of onderzoek blijkt dat het verkeersbeeld verslechterd of overwegend negatief gereageerd wordt in een enquête, kan dat redenen geven om de ingevoerde maatregelen in te trekken. Uiteindelijk maakt het college een beslissing op basis van de onderbouwing en in kaart gebrachte belangen/standpunten. Tot september 2022 is het mogelijk dat kleine aanvullende maatregelen genomen worden om situaties te verbeteren. Deze maatregelen worden alleen uitgevoerd na samenspraak met belanghebbenden uit Oud Woensel.

Samenspraak

In 2020 en 2021 vonden diverse overleggen plaats met bewoners, ondernemers en partners in het gebied.

- Wijkschouw 28 september 2020 met bewoners, gemeente en politie.

- Op 19 mei 2021: online samenspraakavond tussen bewoners, ondernemers, gemeente en politie waarin diverse mogelijke maatregelen zijn besproken

- 1 juni 2021: overleg met de ondernemingsvereniging en de gemeente

- 2 en 3 juni 2021: naar aanleiding van de escalatie zijn meerdere overleggen geweest met politie, handhaving, ondernemers, bewoners, interne afdelingen gemeente, gemeentelijk bestuur en zijn de hulpdiensten geïnformeerd.

- 17 augustus 2021: bijeenkomst met ondernemers rondom concept van maatregelen.

- 17 augustus 2021: bijeenkomst bewoners Weverstraat – Spinnerstraat – Veldmaarschalk Montgomerylaan

- 17 november 2021: Verkeersonderzoeken en conceptmaatregelen besproken tijdens bijeenkomst met bewoners, ondernemers en fietsersbond. Opmerkingen en aanvullingen zijn meegenomen in huidig ontwerpbesluit

- 23 november 2021: Gesprek met fietsersbond over conceptmaatregelen. Opmerkingen en aanvullingen zijn meegenomen in huidig ontwerpbesluit en te kennen is gegeven dat met alle voorgestelde verkeersmaatregelen wordt ingestemd

- 14 december 2021: Overleg met regiopolitie, waarbij te kennen in gegeven dat met het ontwerpbesluit wordt ingestemd

- 16 februari 2022: Overleg met regiopolitie, waarbij te kennen in gegeven dat met het definitieve besluit wordt ingestemd

Projecten Oud Woensel in relatie tot het Thema Verkeer

- 30 juni en 8 september: met bewoners en ondernemers het Toekomstbeeld Oud Woensel besproken. Vervolgens vanuit het wensbeeld (Toekomstbeeld afkomstig uit 77 kwalitatieve gesprekken) bekeken welke stappen er nodig zijn om daar te komen. De maatregelen zoals in dit ontwerpbesluit zijn opgenomen, zijn hierin de eerste stappen.

- Binnen de pilot inwonersbegroting Oud Woensel zijn 48 ideeën ingediend door bewoners. Uit de input blijkt ook de urgentie voor aanpassingen op het gebied van verkeersveiligheid en de aantrekkelijkheid en leefbaarheid op de Kruisstraat – Woenselse Markt.

Na dit traject is het voorliggend besluit eerst als ontwerpbesluit gepubliceerd op 22 december 2021. Hierop heeft eenieder kunnen reageren met een zienswijze. In totaal zijn 10 zienswijzen ingekomen. Er is een Nota van zienswijzen opgesteld, waarin de zienswijzen zijn weergeven en de reactie per zienswijze(onderdeel) wordt vermeld. De Nota van zienswijzen maakt onderdeel deel uit van dit verkeersbesluit.

De zienswijzen zien op hoofdlijnen op de verkeers(on)veiligheid, toename van verkeer, parkeergelegenheid, laad- en losmogelijkheden, handhavend optreden en de inrichting van de openbare ruimte. Alle indieners hebben schriftelijk een uitgebreide reactie op hun zienswijze ontvangen. Deze zienswijzen hebben geleid tot het weghalen van de onderborden betreffende tijdsvensters bij het laden lossen. Voor het overige hebben de zienswijzen niet geleid tot wijziging van het verkeersbesluit.

Nieuwe inrichting

De bij het besluit toegevoegde ontwerptekeningen geven een goed beeld van de nieuwe inrichting

Advies politie

Overleg heeft plaatsgevonden met de regiopolitie, waarbij te kennen is gegeven dat op 16 februari 2022 met alle voorgestelde verkeersmaatregelen wordt ingestemd.

BESLUIT

Het besluit nemen voor:

1.Het opheffen van de status van verplicht fietspad door het verwijderen van de bebording op de Kruisstraat van G11 met onderbord “fietsstraat – bromfietsen, motoren en motorvoertuigen op meer dan 2 wielen toegestaan”;

 

2. Het wijzigen van de verplichte rijrichtingen – door het verwijderen en verplaatsen van de borden C02 en C03:

- Op Kruisstraat – tussen de Gildelaan en de Verwerstraat wordt de rijrichting van noord naar zuid uitgezonderd fietsers;

- Op de oostelijke rijbaan van de Woenselse Markt wordt de rijrichting van noord naar zuid uitgezonderd fietsers;

- Op de westelijke rijbaan van de Woenselse Markt tussen huisnr 37 en de aansluiting op de oostelijke rijbaan wordt de rijrichting van noord naar zuid uitgezonderd fietsers;

- Op de Bakkerstraat – tussen de Woenselse Markt en de Wassenaarstraat wordt de rijrichting van west naar oost uitgezonderd fietsers;

- Op de van Kinsbergenstraat tussen de Zeeheldenlaan (nabij huisnr 27) en de Kruisstraat wordt de rijrichting van west naar oost uitgezonderd fietsers;

 

3. Het instellen van de verplichte rijrichting van de Kruisstraat naar de Gildelaan door middel van bord D05L;

4. Het instellen van laad- en loshaven door middel van het inrichten van de weg en het plaatsen van de borden E07;

5. Het instellen van een parkeerplaats voor minder-validen door middel van het inrichten van de weg en het plaatsen van de borden E06;

6. Instellen stilstaanverbod op de Kruisstraat van de Pastoor Peterstraat tot aan de Verwerstraat door middel van het plaatsen van het bord E02 met de benodigde onderborden.

7. Het instellen van een voorrangsregeling op de noordelijke entree van het parkeerterrein de Woenselse Markt door het plaatsen van de verkeerstekens op de rijbaan (haaientanden)

De maatregelen zijn aangegeven op tekeningen VKO-20210076 deel 1, deel 2 en deel 3, laatst gewijzigd op 14-02-2022.

Informatie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met C. Swart, via verkeeroudwoensel@eindhoven.nl

Eindhoven, 16 februari 2022

Namens College en Wethouders van Eindhoven

 

S.M. Beekman

Hoofd sector Ruimtelijke Expertise

 

 

Bijlagen bij dit verkeersbesluit:

- Ontwerptekeningen deel 1,2 en 3 dd 14-02-2022

- Onderbouwing Maatregelen KS-WM dd. 16-02-2022;

- Nota van zienswijzen dd 16-02-22;

- Verkeersonderzoek KS-WM definitief dd. 03-02-2022

- Samenvatting bezoekersonderzoek 2021

 

Beroepschrift en voorlopige voorziening

Het verkeersbesluit en bijbehorende tekening(en) zijn raadpleegbaar in het digitale Gemeenteblad. Hiervoor gaat u naar www.officielebekendmakingen.nl en kiest u voor Gemeenteblad. U kunt zich hier tevens registreren voor een attenderingsfunctie, zodat u voortaan via e-mail op de hoogte wordt gehouden van alle relevante bekendmakingen.

Heeft u direct belang bij deze beslissing en bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u binnen zes weken nadat het besluit ter inzage is gelegd, schriftelijk beroep instellen bij de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch.

Alleen belanghebbenden die een zienswijze hebben ingediend versus het ontwerpbesluit, of die belanghebbenden die niet kan worden verweten dat zij geen zienswijze hebben ingediend versus het ontwerpbesluit, kunnen in beroep gaan.

Heeft u een spoedeisend belang? Het beroepschrift houdt de werking van het besluit niet tegen. U kunt naast het beroepschrift de voorzieningenrechter vragen om een voorlopige voorziening. Richt uw verzoek aan de Rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch.

Naar boven