Verkeersbesluit voor het aanwijzen van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen ter hoogte van Broekmorgen 83 te Uden

77823-2022

Het College van burgemeester en wethouders;

gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12, lid a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen of verplaatsen van borden E4 uit bijlage 1 van het RVV 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 8 van het BABW ingevolge het plaatsen van onderborden waardoor de werking van het hoofdbord wordt beperkt of uitgebreid;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

overwegende dat:

  • het centrale doel van het nationale Klimaatakkoord is het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland met 49 % ten opzichte van 1990;

  • als onderdeel van het Klimaatakkoord de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is vastgesteld waarin is opgenomen dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur geen belemmering mag vormen voor de groei van het aantal elektrische auto’s;

  • de provincies Noord-Brabant en Limburg en de gemeenten samen de NAL regio Zuid vormen en met de collectieve concessie afspraken uit het Klimaatakkoord voor elektrisch vervoer vormgeven;

  • de provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Maashorst een contract met Vattenfall hebben afgesloten voor “Plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur”;

  • de gemeente Maashorst via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten;

  • de provincies Noord-Brabant en Limburg met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur (NAL);

  • het bestuursakkoord 2022-2026 ingaat op de verduurzamingsambities van de Gemeente Maashorst;

  • een inwoner een aanvraag heeft gedaan bij Vattenfall en Vattenfall een locatievoorstel naar de gemeente hiervoor heeft gestuurd;

  • de aanvrager in aanmerking komt voor een openbare laadpaal in de omgeving van het woonadres omdat enerzijds de aanvrager geen parkeergelegenheid op eigen perceel heeft en anderzijds in de openbare ruimte in de nabijheid van het woonadres geen laadpaal aanwezig is of geen laadpaal is voorzien bij de pro-actieve plaatsing;

  • het de eigenaar of houder van een elektrische auto is toegestaan deze auto te parkeren op een door het college gereserveerde parkeerkeerplaats voor het opladen van een elektrische auto, indien de auto wordt aangesloten aan het oplaadpunt bij de parkeerplaats;

  • de laadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen en er daarom bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen gereserveerd dienen te worden als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s en dat in beginsel er één parkeerplek wordt ingericht en bij veelgebruik wordt de tweede parkeerplek ook ingericht wordt voor het opladen van elektrische auto’s;

  • de parkeerplaatsen in dit besluit zijn gelegen binnen de bebouwde kom van de kernen van de gemeente Maashorst en in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Maashorst;

  • deze locatie is beoordeeld en is gekeken of de locaties voldoen aan de gestelde criteria;

  • de gemeente naar een aantal zaken kijkt voor de locatiekeuze van de laadpaal en het reserveren van de parkeerplaatsen;

    • er moeten 2 parkeerplaatsen aanwezig zijn en goed bereikbaar zijn;

    • er moet een laagspanningskabel in de buurt liggen;

    • de laadpaal mag geen onnodige hinder veroorzaken, een laadpaal komt niet direct aan de voorzijde van een woning en de ruimte achter de laadpaal moet (indien nodig) voldoende zijn zodat ook rolstoelers er langs kunnen;

    • een laadpaal mag niet te dicht tegen bomen staan ivm schade aan wortels;

  • uit eerdere reacties is gebleken dat bewoners bezorgd zijn over mogelijke toename van parkeerdruk in de straten;

  • elektrische voertuigen vaak al in de straten geparkeerd staan en de verwachting is dat het aantal elektrische auto’s flink zal toenemen de komende tijd;

  • het instellen van een oplaadplek (het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen) ervoor zorgt dat bewoners niet ver hoeven lopen om bij de woning te komen;

  • elektrische voertuigen moeten na het laden verplaatst worden en zij ook op zoek moeten naar een parkeerplaats in de buurt of wegrijden uit de wijk;

  • het instellen van een oplaadplek er ook voor zorgt dat andere parkeerplaatsen mogelijk eerder vrij komen omdat zodra een oplaadplek vrij komt bestuurders van een elektrische auto naar de oplaadplek willen gaan;

  • vaak elektrische auto’s al in de wijk geparkeerd staan;

  • door het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s de parkeerdruk dus niet direct toeneemt;

  • de gemeente graag meewerkt aan het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s omdat de prognose voor het aantal elektrische auto’s in de nabije toekomst fors is;

  • deze forse toename van elektrische auto’s er ook voor zorgt dat er veel vraag komt naar oplaadpunten;

  • indien de gemeente geen parkeerplaatsen reserveert voor opladen van elektrische auto’s het aantal elektrische auto’s en daarmee de vraag naar oplaadpunten toch zal stijgen;

  • een veelgehoorde opmerking is dat in de straat geen elektrische auto’s aanwezig zijn;

  • de prognose en de mogelijkheden voor bewoners en bezoekers om een laadplek in de buurt te vinden geeft voor de gemeente aanleiding in de wijk parkeerplaatsen te reserveren voor opladen;

  • het in dit geval gaat om een aanvraag van een laadpaal door en inwoner;

  • dit betekent dat het gewenst is een laadpaal in de nabijheid van het woonadres te situeren en daarbij ook is aangetoond dat in de wijk laadbehoefte aanwezig is;

  • voorafgaand aan dit verkeersbesluit omwonenden zijn benaderd om te reageren op de plaatsing van een laadpaal en reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s;

  • de gemeente heeft een online platform maashorstaanhetwoord.nl geopend waarop mensen digitaal hun reactie konden plaatsen gedurende 2 weken en omwonenden een brief gestuurd met de vermelding dat een locatievoorstel op deze website staat;

  • voor de locatie Broekmorgen ter hoogte van huisnummer 77 een aantal reacties zijn ingekomen;

  • de reacties vooral gingen over het beperkte aantal parkeerplaatsen bij dit appartementencomplex;

  • de Gemeente een nieuwe locatie heeft aangewezen ter hoogte van Broekmorgen 83 en wederom omwonenden heeft gevraagd om te reageren;

  • voor deze nieuwe locatie geen reacties zijn ingekomen;

  • de minister van Infrastructuur en Waterstaat op 20 oktober een besluit heeft genomen waarin diverse wijzigingen van het RVV1990 en BABW zijn opgenomen;

  • een van de wijzigingen betreft het toevoegen van een nieuwe borden aan bijlage 1 van het RVV1990, waaronder ook bord E08c met als omschrijving: “Parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • Vattenfall heeft aangekondigd alleen de borden met code E08c te gaan plaatsen bij nieuwe laadpalen en de gemeente deze keuze kan volgen;

  • het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken alsmede voor het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Oost-Brabant;

b e s l u i t

  • 1.

    Door het plaatsen van borden E08c uit bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord met twee pijlen wijzend schuin naar onder in de Broekmorgen ter hoogte van huisnummer 83 te Uden twee parkeerplaatsen aan te wijzen en deze uitsluitend bedoeld zijn voor het opladen van elektrische voertuigen;

Uden, 21 december 2022

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst,

D. van Helvoirt, teammanager Planvorming en Ontwerp

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. Maar misschien neemt een gesprek uw bezwaren al weg. Het is dan ook verstandig eerst contact op te nemen met degene die deze zaak heeft behandeld.

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het College van burgemeester en wethouders, postbus 83 te 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.gemeentemaashorst.nl.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen, kunt u aanvullend een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u kunt een ondertekende brief sturen naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 te 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Beschikt u over een elektronische handtekening (DigiD), dan kunt u het verzoek-schrift ook digitaal indienen. Kijk voor de voorwaarden op https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Voor de behandeling moet u griffierecht betalen.

Naar boven