Ontwerpbestemmingsplan Zuidas-Zuidasdok 2022

Burgemeester en wethouders van Amsterdam maken ingevolge artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening het volgende bekend:

Burgemeester en wethouders hebben bij besluit van 31 mei 2022 het ontwerpbestemmingsplan Zuidas-Zuidasdok 2022 vrijgegeven voor terinzagelegging.

Ontwikkeling Zuidasdok

Zuidasdok is een project van het Rijk, de Provincie Noord-Holland, de Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam om de bereikbaarheid van Zuidas en het noordelijk deel van de randstad te kunnen blijven garanderen, zowel met het openbaar vervoer als over de weg. Uitvoerders van het project zijn Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam. Zuidasdok omvat het vernieuwen en uitbreiden station Amsterdam Zuid, het verbreden en deels ondergronds brengen van de snelweg A10 Zuid, het herinrichten knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel en het herinrichten openbare ruimte rondom het stationsgebied.

Het projectgebied van Zuidasdok loopt grofweg van knooppunt De Nieuwe Meer tot en met knooppunt Amstel. Het projectgebied is gelegen in de gemeente Amsterdam en voor een deel in de gemeente Ouder-Amstel (grofweg het gedeelte rondom knooppunt Amstel) en omvat voor het autoverkeer de verbreding van de A10 Zuid naar tweemaal zes rijstroken, de aanpassing van de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel en de daarvan onderdeel uitmakende gedeelten van de A2, A4, A10 West en A10 Oost. Tevens maken de aanpassingen aan de aansluitingen S108 en S109 vanaf de A10 deel uit van het plangebied.

Tracébesluiten

Op 18 maart 2016 heeft de minister van (het toenmalige ministerie van) Infrastructuur en Milieu, in overeenstemming met de staatssecretaris van Economische Zaken, het tracébesluit Zuidasdok vastgesteld. Tezamen met de daaropvolgende wijzigingstracébesluiten, voorzien deze besluiten in de realisatie van het project Zuidasdok. Op 10 november 2016 heeft de minister het eerste wijzigingstracébesluit vastgesteld. Deze voorzag in het toevoegen van geluidmaatregelen absorberende resonatoren onder de bestaande noordelijke Schinkelbrug. Op 14 augustus 2017 heeft de minister het tweede wijzigingstracébesluit vastgesteld. In dit wijzigingsbesluit is een geluidscherm van 1,0 meter toegevoegd aan de zuidelijke rand van de noordelijke A10 Amstelbrug ter beperking van geluid dat tussen en onder de bruggen kan afstralen. Daarnaast is een zwaardere voertuigkering langs verbindingsboog in knooppunt De Nieuwe Meer toegevoegd. Op 29 november 2022 heeft de minister van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kennisgegeven van het derde ontwerpwijzigingstracébesluit (Staatscourant 2022, 29823). De belangrijkste afwijkingen en aanvullingen van dit ontwerpwijzigingstracébesluit Zuidasdok zijn het verder doortrekken van de open tunnelbak aan beide zijden van de zuidelijke tunnel (dit is nodig vanwege de specifieke grondwatersituatie bij de tunnelmonden van de zuidelijke rijbaan), het doorvoeren van een aantal maatregelen waardoor de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming (en daarmee de verkeersveiligheid) verbeteren, het verplaatsen van wachtplaatsvoorzieningen en een geleidewerk voor de scheepvaart (is een constructie waarmee schepen worden afgeremd als ze een brug of sluis naderen of dreigen aan te varen) ten zuiden van de Schinkelbruggen (deze aanpassing is nodig voor de vaarwegveiligheid), het inrichten van het gedeelte van de Ouderkerkerdijk dat binnen het Tracébesluit ligt als een fietsstraat met auto te gast en, tot slot, voor het overbruggen van hoogteverschillen kunnen op plaatsen waar in het Tracébesluit taluds staan weergegeven óók grondkerende constructies worden toegepast. Het ontwerpwijzigingstracébesluit ligt vanaf 30 november 2022 ter inzage en is te raadplegen via www.platformparticipatie.nl/zuidasdok.

Ontwerpbestemmingsplan

Het plangebied van het voorliggende ontwerpbestemmingsplan maakt onderdeel uit van de projectgebieden Zuidas en Zuidasdok die bestuurlijk zijn aangewezen als grootstedelijk gebied. Het plangebied van dit ontwerpbestemmingsplan is gelijk aan de grens van het tracébesluit Zuidasdok, die grofweg loopt van knooppunt De Nieuwe Meer tot en met knooppunt Amstel, met uitzondering van de tunnels en het stationsgebied van het Station Amsterdam Zuid. De tunnels en het stationsgebied van het Station Amsterdam Zuidas zijn sinds 2016 onderdeel van het bestemmingsplan Zuidasdok (dit bestemmingsplan is te raadplegen via de website www.ruimtelijkeplannen.nl).

Ook de gemeente Ouder-Amstel heeft de verplichting tot het inpassen van dit tracébesluit in een bestemmingsplan. Het voorliggende ontwerpbestemmingsplan is ook opgesteld ten behoeve van de gemeente Ouder-Amstel. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ouder-Amstel zal tegelijkertijd voor zover het hun grondgebied (grofweg rondom knooppunt Amstel) betreft, het ontwerpbestemmingsplan ter inzage leggen.

Het ontwerpbestemmingsplan voorziet in de wettelijke verplichting dat (wijzigings)tracébesluiten ingepast worden in een bestemmingsplan. Het ontwerpbestemmingsplan past, conform de wettelijke verplichting, de (wijzigings)tracébesluiten een-op-een in, met uitzondering van de tunnels en het stationsgebied van het Station Amsterdam Zuid. Daarbij maakt dit ontwerpbestemmingsplan de door de gemeente Amsterdam bestelde (extra en bovenwettelijke) geluidschermen ter hoogte van het van tennispark Joy, het Beatrixpark, het Amstelpark , de woningen in deelgebied Ravel en het Schinkelkwartier juridisch-planologisch mogelijk. Langs de A10 Zuid komen er op verschillende plekken geluidschermen te staan. Een deel van deze schermen komt voort uit de wettelijke verplichting om te voldoen aan de geluidsnormen, zijn onderdeel van de tracébesluiten en worden met dit ontwerpbestemmingsplan ingepast. In aanvulling daarop zijn in dit plan extra geluidschermen opgenomen. Deze komen voort uit de eerdere besluitvorming waarin is afgesproken aanvullende maatregelen te treffen om de geluidbelasting te beperken. Tot slot maakt dit ontwerpbestemmingsplan geluidschermen ter hoogte van het Schinkelkwartier juridisch-planologisch mogelijk. Deze geluidschermen zijn noodzakelijk voor de aldaar geplande woningbouwontwikkeling.

Het ontwerpbestemmingsplan bevat grotendeels een verkeersbestemming waarbinnen alle onderdelen om Zuidasdok te realiseren mogelijk worden gemaakt, overeenkomstig de (wijzigings)tracébesluiten. Daarnaast bevat het ontwerpbestemmingsplan groenbestemmingen en waterbestemmingen waarbij de planregels zijn afgestemd overeenkomstig de artikelen in de (wijzigings)tracébesluit zodat ook hier geldt dat hetgeen de (wijzigings)tracébesluiten mogelijk maakt, onderdeel is van dit bestemmingsplan. Daarnaast bevat dit bestemmingsplan de juridisch- planologische vastlegging van de bijbestelde (extra)geluidschermen.

Na vaststelling van dit bestemmingsplan zal dit bestemmingsplan voor de uitvoering van Zuidasdok dienen als toetsingskader voor (omgevings)vergunningen die benodigd zijn voor de realisatie van Zuidasdok en voor het plaatsen van de (extra) geluidschermen.

Crisis- en herstelwet

Met ingang van 14 april 2011 is in de Crisis- en herstelwet zijn de projecten Amsterdam Zuidas en Amsterdam Zuidasdok aangewezen in Bijlage II (onderdeel Aa, nummer 3 en 26). Als gevolg daarvan is Afdeling 2 van Hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dat betekent onder meer dat bijzondere procedurele bepalingen van toepassing zijn op de beroepsprocedure bij de Raad van State. Die procedure is nu nog niet aan de orde.

Terinzagelegging

Het ontwerpbestemmingsplan Zuidas-Zuidasdok 2022 met de daarop betrekking hebbende stukken ligt met ingang van 8 december 2022 gedurende een termijn van zes weken ter inzage op de volgende adressen:

Het ontwerpbestemmingsplan Zuidas-Zuidasdok 2022 met de daarop betrekking hebbende stukken is digitaal raadpleegbaar via www.ruimtelijkeplannen.nl. Het planidentificatienummer (ID) is NL.IMRO.0363. K2201BPGST-OW01.

Zienswijzen

Gedurende bovengenoemde termijn van terinzagelegging kan een ieder een zienswijze over het ontwerpbestemmingsplan naar voren brengen bij de gemeenteraad van Amsterdam. Op grond van artikel 13, tiende lid, van de Tracéwet kunnen zienswijzen geen betrekking hebben op dat deel van een ontwerpbestemmingsplan dat zijn grondslag vindt in het tracébesluit. Het tracébesluit heeft namelijk zijn eigen rechtsbescherming doorlopen. Dit geldt overigens niet voor het ontwerpwijzigingstracébesluit dat op 30 november 2022 ter inzage is gelegd. Hoe u kunt reageren op dat ontwerpwijzigingstracébesluit leest u op: www.platformparticipatie.nl/zuidasdok.

Schriftelijke zienswijzen kunnen naar voren worden gebracht bij de gemeenteraad van Amsterdam, per adres: directeur Ruimte en Duurzaamheid, t.a.v. T. van Wissen, Postbus 2758, 1000 CT Amsterdam.

Het is niet mogelijk om een zienswijze per e-mail in te dienen.

Voor het indienen van mondelinge zienswijzen kan contact worden opgenomen met T. van Wissen via 14 020.

Uw gegevens worden in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) verwerkt. Op deze verwerking van persoonsgegevens is een privacyreglement van toepassing. Dit reglement kunt u raadplegen op de website van de gemeente Amsterdam.

Amsterdam, 7 december 2022,

Burgemeester en wethouders,

Peter Teesink

gemeentesecretaris

Femke Halsema

burgemeester

Naar boven