Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2022, 516496 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2022, 516496 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels voor de verlening van de vergunning voor de markt op afstand voor de Zuidasmarkt
I. de volgende ‘Nadere regels voor de verlening van de vergunning voor de markt op afstand voor de Zuidasmarkt ’ vast te stellen:
Geschiktheidseisen aan aanvragers:
Selectiecriteria voor het selecteren van de beste gegadigde onder degenen die aan de geschiktheidseisen voldoen:
Bereiken en bedienen van de voor de markt relevante doelgroepen:
De Zuidasmarkt is ingesteld als een wijkmarkt voor 1) inwoners van Zuidas, 2) inwoners van Buitenveldert en de Prinses Irenebuurt e.o. en 3) werkenden in het gebied Zuidas-Buitenveldert. Het doel is primair om de bewoners van de Zuidas en secundair bewoners van Buitenveldert en de Prinses Irenebuurt e.o., alsmede de werknemers in de Zuidas te bedienen en met een geschikt aanbod van waren, in aanvulling op het detailhandelsaanbod en de aanwezige horeca. Dit betreft in hoofdzaak, maar niet alleen, doelgroepen met behoefte aan producten in het hogere segment dat zich onderscheidt van het aanbod van supermarkten, alsmede een divers aanbod van direct consumeerbaar voedsel (vooral tijdens de lunchpauze). Voorts streeft de gemeente naar de markt als ontmoetingsplaats van uiteenlopende groepen bewoners en werknemers. Daartoe is het wenselijk dat de markt aantrekkelijk is voor een langer verblijf dan alleen benodigd is voor het doen van inkopen. Daarom wordt de volgende informatie gevraagd:
Op welke wijze wil de aanvrager de markt aantrekkelijk maken voor de drie doelgroepen en voor een langer verblijf op de markt door middel van het organiseren van aanvullende activiteiten, zoals een proeverij, speelgelegenheid voor kinderen en dergelijke? U dient er hierbij rekening mee te houden dat het schenken of verkopen van alcoholhoudende dranken niet is toegestaan.
De gemeente Amsterdam streeft naar het voorkomen van vervuiling van de openbare ruimte en naar het zoveel mogelijk hergebruik van afval. Daarom wordt de volgende informatie gevraagd van gegadigden voor de vergunning.
Aan de hand van bovengenoemde criteria beoordeelt het dagelijks bestuur welke aanvraag het beste voldoet aan de doelen die zij met het instellen van de Zuidasmarkt beoogt te bereiken. Bij de beoordeling wordt het meeste gewicht toegekend aan de onderdelen die zien op het bereiken en bedienen van de relevante doelgroepen.
Amsterdam, 15 november 2022
Het dagelijks bestuur van stadsdeel Zuid,
Bart Vink
Voorzitter
Olga Leijten
Secretaris
Toelichting op de Nadere regels
Ad 4. De periode waarbinnen aanvragen kunnen worden ingediend
Een periode van drie weken is gekozen waarbinnen aanvragen kunnen worden ingediend. De termijn voor het indienen van een aanvraag is: binnen drie weken na de datum van bekendmaking van het Instellingsbesluit ‘Zuidasmarkt’. In de eerste week na de bekendmaking kunnen degenen die overwegen een aanvraag in te dienen vragen stellen aan de gemeente ter verduidelijking van de nadere regels. De antwoorden worden beschikbaar gesteld aan alle gegadigden.
Het instellen van een markt vraagt om een zorgvuldige afweging; de organisator van de markt en de gemeente gaan voor langere tijd een relatie met elkaar aan.
Geschiktheidseisen aan aanvragers
De aanvragen worden beoordeeld op een aantal geschiktheidseisen. De aanvrager moet in het Handelsregister staan ingeschreven zodat we weten met wie we te doen hebben. Uiteraard mag de vergunninghouder niet in staat van faillissement zijn en er mag ook geen sprake zijn van surseance van betaling. Vergunninghouder moet in staat zijn (financiële) verplichtingen na te komen.
Het spreekt voor zich dat het te gebruiken materiaal om kramen op te bouwen kwalitatief in orde is en in goede staat verkeert. Qua uitstraling, vorm en kleurstelling mag de ‘markt’ zich wel herkenbaar in het gebied markeren mits het aansluiting vindt met de omliggende bebouwing en met name de functies in de plinten.
Daarnaast is het van belang om informatie te ontvangen over het al dan niet hebben van ervaring met het organiseren van (particuliere) markten. Het organiseren van markten vraagt niet alleen om organisatorisch vermogen, maar ook om kennis en inzicht in de wereld van de ambulante handel. Daarom worden minimaal twee referenties gevraagd.
De markt op de Zuidas dient een kwalitatieve toevoeging te zijn in een gebied waar het bestaande aanbod aan detailhandel relatief gering is. Duidelijk moet zijn hoe een markt kan inspelen op het specifieke karakter van dit gebied wat betreft bewonerssamenstelling en de aanwezigheid van veel werkenden. De potentiële vergunninghouder moet daarom in staat zijn om marktondernemers te selecteren op kwaliteit en diversiteit van het productaanbod. Daarnaast wil de gemeente weten op welke wijze door middel van bijvoorbeeld publiciteit de gegadigde de uiteenlopende doelgroepen wil bereiken.
De gemeente streeft ernaar om de ontmoetingsfunctie van de markten te versterken en het verblijf op de markten te veraangenamen. Daarom wordt gevraagd om aan te geven welke activiteiten daartoe worden georganiseerd.
De gemeente streeft naar markten waarop de ondernemers goed samenwerken en ook samenwerken met omliggende winkels en voorzieningen. Daarom wordt gevraagd naar de wijze waarop de gegadigde hier invulling aan wil geven.
Bij alle gevraagde informatie is het van belang dat inzicht wordt gegeven in de ervaring die de gegadigde hiermee heeft en op grond waarvan deze als effectief en uitvoerbaar moeten worden beschouwd.
In de keten van productie naar consument speelt het begrip duurzaamheid een steeds belangrijkere rol. Het streven van de gemeente Amsterdam is duurzaamheid in de stad te bevorderen. Juist bij het ontwikkelen van nieuwe initiatieven zoals het instellen van deze markt is het mogelijk duurzaamheid als selectiecriterium op te nemen. Het aspect duurzaamheid komt samen met het voorkomen van overlast terug in de selectiecriteria met betrekking tot afvalbeheer (afvalplan).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-516496.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.