Nadere regels voor de verlening van de vergunning voor de markt op afstand voor de Zuidasmarkt

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Zuid,

 

Brengt ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 15 november 2022 hebben besloten:

 

Gelet op,

  • artikel 4.3 en artikel 5.3 Marktverordening;

  • Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied 2022, bijlage 3 onderdeel G.4 inhoudende het verlenen van delegatie aan de dagelijks besturen om te besluiten op grond van artikel 5.3 Marktverordening;

Overwegende dat

  • Het dagelijks bestuur namens het college de markt op afstand ‘ Zuidasmarkt’ heeft ingesteld in haar vergadering van 15 november 2022, met ingang van 1 maart 2023;

  • een vergunning voor deze markt op afstand wordt verleend voor een periode voor 5 jaar in afwachting van de uitwerking van de Marktvisie;

  • het, in verband met de continuïteit, wenselijk is om de mogelijkheid te hebben om de vergunning voor een periode van 5 jaar te verlengen, overeenkomstig de maximale vergunningsduur van 10 jaar in de Marktverordening;

  • een periode moet worden vastgesteld waarbinnen aanvragen voor een vergunning voor het organiseren van de markt op afstand ‘Zuidasmarkt’ kunnen worden ingediend;

  • het wenselijk is dat slechts een organisator verantwoordelijk is voor de markt en derhalve slechts één (1) vergunning voor de markt op afstand ‘Zuidasmarkt’ wordt verleend;

  • een wijze van verdeling van de vergunning moet worden vastgesteld;

  • Nadere regels moeten worden vastgesteld op grond waarvan aanvragen voor een vergunning voor de in te stellen ‘Zuidasmarkt’’ worden beoordeeld en getoetst ten behoeve van de verdeling van de vergunning.

Besluit:

 

I. de volgende ‘Nadere regels voor de verlening van de vergunning voor de markt op afstand voor de Zuidasmarkt ’ vast te stellen:

  • 1.

    Er wordt slechts één (1) vergunning voor het organiseren van de markt op afstand ‘Zuidasmarkt’ verleend;

  • 2.

    De vergunning wordt verleend voor 5 jaar met de mogelijkheid om deze 5 jaar te verlengen indien dit past binnen de door het college vast te stellen uitwerking van de Marktvisie;

  • 3.

    Het indienen van een aanvraag voor een vergunning voor het organiseren van de ‘Zuidasmarkt’ geschiedt middels het vastgesteld aanvraagformulier ‘vergunning markt op afstand Zuidasmarkt’;

  • 4.

    De termijn voor het indienen van een aanvraag is: binnen drie weken na de datum van bekendmaking van het Instellingsbesluit ‘Zuidasmarkt’;

  • 5.

    De wijze van toekenning van de te verlenen vergunning vindt plaats aan de hand van de volgende geschiktheidseisen en selectiecriteria;

Geschiktheidseisen aan aanvragers:

  • -

    aanvrager dient ingeschreven te zijn in het Handelsregister, zich niet in staat van faillissement te bevinden en er dient geen surseance van betaling te zijn verleend;

  • -

    aanvrager geeft aan hoe met calamiteiten op en rond de markt wordt omgegaan teneinde de nood- en hulpdiensten zo snel mogelijk toegang te verschaffen tot het marktterrein;

  • -

    aanvrager overlegt minimaal twee relevante referenties;

  • -

    aanvrager toont aan in staat te zijn om 1 maand na de vergunningverlening te starten met de markt, waarbij 2 maart 2023 de beoogde startdatum is.

  • -

    aanvrager toont aan dat de kramen veilig, voldoende stevig en stabiel zijn bij verschillende weertypen zoals hevige wind;

  • -

    aanvrager toont aan dat de zeilen van goede kwaliteit zijn en geeft een toelichting over het ontwerp van de zeilen en de stellages van de kramen, waaruit blijkt dat deze passen in de omgeving;

Selectiecriteria voor het selecteren van de beste gegadigde onder degenen die aan de geschiktheidseisen voldoen:

Bereiken en bedienen van de voor de markt relevante doelgroepen:

De Zuidasmarkt is ingesteld als een wijkmarkt voor 1) inwoners van Zuidas, 2) inwoners van Buitenveldert en de Prinses Irenebuurt e.o. en 3) werkenden in het gebied Zuidas-Buitenveldert. Het doel is primair om de bewoners van de Zuidas en secundair bewoners van Buitenveldert en de Prinses Irenebuurt e.o., alsmede de werknemers in de Zuidas te bedienen en met een geschikt aanbod van waren, in aanvulling op het detailhandelsaanbod en de aanwezige horeca. Dit betreft in hoofdzaak, maar niet alleen, doelgroepen met behoefte aan producten in het hogere segment dat zich onderscheidt van het aanbod van supermarkten, alsmede een divers aanbod van direct consumeerbaar voedsel (vooral tijdens de lunchpauze). Voorts streeft de gemeente naar de markt als ontmoetingsplaats van uiteenlopende groepen bewoners en werknemers. Daartoe is het wenselijk dat de markt aantrekkelijk is voor een langer verblijf dan alleen benodigd is voor het doen van inkopen. Daarom wordt de volgende informatie gevraagd:

  • -

    Op welke wijze wil de aanvrager door middel van branchering en diversiteit in het aanbod van afzonderlijke marktondernemers ervoor zorgen dat de markt aantrekkelijk is voor de drie onderscheiden doelgroepen?

  • -

    Op welke wijze wil de aanvrager de bekendheid van de markt onder de doelgroepen vergroten en zorgen voor de daarvoor benodigde publiciteit?

  • -

    Op welke wijze wil de aanvrager de markt aantrekkelijk maken voor de drie doelgroepen en voor een langer verblijf op de markt door middel van het organiseren van aanvullende activiteiten, zoals een proeverij, speelgelegenheid voor kinderen en dergelijke? U dient er hierbij rekening mee te houden dat het schenken of verkopen van alcoholhoudende dranken niet is toegestaan.

  • -

    Op welke wijze wil de aanvrager de samenwerking van de marktondernemers onderling en met de omliggende ondernemers (winkels en horeca) in het licht van het bovenstaande bevorderen?

  • -

    De aanvrager illustreert het bovenstaande met een tekening van de voorgenomen inrichting van het marktterrein.

  • -

    De aanvrager geeft aan welke ervaring hij heeft met de voorgestelde maatregelen en geeft op grond daarvan inzicht in de effectiviteit en uitvoerbaarheid.

Afvalbeheer (afvalplan):

De gemeente Amsterdam streeft naar het voorkomen van vervuiling van de openbare ruimte en naar het zoveel mogelijk hergebruik van afval. Daarom wordt de volgende informatie gevraagd van gegadigden voor de vergunning.

  • -

    Aanvrager geeft aan op welke wijze zwerfafval op het marktterrein en in de omgeving wordt voorkomen.

  • -

    Aanvrager geeft aan op welke wijze afval gescheiden wordt ingezameld en voor zo veel mogelijk circulaire verwerking wordt aangeboden.

  • -

    Aanvrager geeft bij het bovenstaande aan welke ervaring hij heeft met de voorgestelde maatregelen en geeft op grond daarvan inzicht in de effectiviteit en uitvoerbaarheid.

Aan de hand van bovengenoemde criteria beoordeelt het dagelijks bestuur welke aanvraag het beste voldoet aan de doelen die zij met het instellen van de Zuidasmarkt beoogt te bereiken. Bij de beoordeling wordt het meeste gewicht toegekend aan de onderdelen die zien op het bereiken en bedienen van de relevante doelgroepen.

 

  • 6.

    Indien twee of meerdere aanvragen als gelijkwaardig worden beoordeeld, zal selectie middels loting geschieden.

  • 7.

    Indien sprake is van loting van de vergunning, geschiedt dit overeenkomstig de volgende bepalingen:

    • Iedere aanvrager van een volledige aanvraag wordt individueel per brief, dan wel op verzoek van de aanvrager, per e-mail uiterlijk vijf werkdagen voor de uitvoering van de loting op de hoogte gesteld van plaats en tijdstip van de loting;

    • De loting geschiedt onder toezicht van een notaris of een waarnemer;.

    • De Gemeente stelt de lijst met toegelaten aanvragen op en zal daarbij vermelden welke naam op het lot dient te komen;

    • Elk lot zal door de betrokken notaris worden opgesteld;

    • De betrokken notaris stelt de wijze van trekking vast;

    • De betrokken notaris heeft een controlerende taak ten behoeve van het ordelijk verloop;

    • Een medewerker van de notaris wordt aangewezen als voorzitter welke de trekking zal verzorgen;

    • De voorzitter trekt een lotnummer, dat daarmee in rangorde de eerste plaats krijgt op de lijst van toewijzingsvolgorde; .

    • Vervolgens wordt door de voorzitter steeds een lotnummer getrokken en krijgt het getrokken lotnummer de opvolgende rang in rangorde toegewezen. Alle aanvragen krijgen uiteindelijk een rangorde toegewezen;

    • De notaris maakt een proces-verbaal op van de loting en vermeldt de wijze waarop de loting is uitgevoerd, de lijst van toewijzingsvolgorde en de datum van de loting;

    • Het proces-verbaal is ondertekend door de notaris;

 

  • II.

    te bepalen dat dit besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad en op de dag na publicatie in werking treedt.

  • III.

    dat de toelichting op de ‘Nadere regels voor de verlening van de vergunning voor de Zuidasmarkt’ wordt vastgesteld.

Amsterdam, 15 november 2022

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Zuid,

Bart Vink

Voorzitter

Olga Leijten

Secretaris

Toelichting op de Nadere regels

Ad 4. De periode waarbinnen aanvragen kunnen worden ingediend

Een periode van drie weken is gekozen waarbinnen aanvragen kunnen worden ingediend. De termijn voor het indienen van een aanvraag is: binnen drie weken na de datum van bekendmaking van het Instellingsbesluit ‘Zuidasmarkt’. In de eerste week na de bekendmaking kunnen degenen die overwegen een aanvraag in te dienen vragen stellen aan de gemeente ter verduidelijking van de nadere regels. De antwoorden worden beschikbaar gesteld aan alle gegadigden.

 

Ad 5. Wijze van verdeling

Het instellen van een markt vraagt om een zorgvuldige afweging; de organisator van de markt en de gemeente gaan voor langere tijd een relatie met elkaar aan.

 

Geschiktheidseisen aan aanvragers

De aanvragen worden beoordeeld op een aantal geschiktheidseisen. De aanvrager moet in het Handelsregister staan ingeschreven zodat we weten met wie we te doen hebben. Uiteraard mag de vergunninghouder niet in staat van faillissement zijn en er mag ook geen sprake zijn van surseance van betaling. Vergunninghouder moet in staat zijn (financiële) verplichtingen na te komen.

 

Het spreekt voor zich dat het te gebruiken materiaal om kramen op te bouwen kwalitatief in orde is en in goede staat verkeert. Qua uitstraling, vorm en kleurstelling mag de ‘markt’ zich wel herkenbaar in het gebied markeren mits het aansluiting vindt met de omliggende bebouwing en met name de functies in de plinten.

 

Daarnaast is het van belang om informatie te ontvangen over het al dan niet hebben van ervaring met het organiseren van (particuliere) markten. Het organiseren van markten vraagt niet alleen om organisatorisch vermogen, maar ook om kennis en inzicht in de wereld van de ambulante handel. Daarom worden minimaal twee referenties gevraagd.

 

Selectiecriteria

De markt op de Zuidas dient een kwalitatieve toevoeging te zijn in een gebied waar het bestaande aanbod aan detailhandel relatief gering is. Duidelijk moet zijn hoe een markt kan inspelen op het specifieke karakter van dit gebied wat betreft bewonerssamenstelling en de aanwezigheid van veel werkenden. De potentiële vergunninghouder moet daarom in staat zijn om marktondernemers te selecteren op kwaliteit en diversiteit van het productaanbod. Daarnaast wil de gemeente weten op welke wijze door middel van bijvoorbeeld publiciteit de gegadigde de uiteenlopende doelgroepen wil bereiken.

De gemeente streeft ernaar om de ontmoetingsfunctie van de markten te versterken en het verblijf op de markten te veraangenamen. Daarom wordt gevraagd om aan te geven welke activiteiten daartoe worden georganiseerd.

De gemeente streeft naar markten waarop de ondernemers goed samenwerken en ook samenwerken met omliggende winkels en voorzieningen. Daarom wordt gevraagd naar de wijze waarop de gegadigde hier invulling aan wil geven.

Bij alle gevraagde informatie is het van belang dat inzicht wordt gegeven in de ervaring die de gegadigde hiermee heeft en op grond waarvan deze als effectief en uitvoerbaar moeten worden beschouwd.

 

In de keten van productie naar consument speelt het begrip duurzaamheid een steeds belangrijkere rol. Het streven van de gemeente Amsterdam is duurzaamheid in de stad te bevorderen. Juist bij het ontwikkelen van nieuwe initiatieven zoals het instellen van deze markt is het mogelijk duurzaamheid als selectiecriterium op te nemen. Het aspect duurzaamheid komt samen met het voorkomen van overlast terug in de selectiecriteria met betrekking tot afvalbeheer (afvalplan).

 

Naar boven