Verkeersbesluit voor het opheffen van het bushaltepaar aan Hoevenseweg ter hoogte van de splitsing met Den Brier-Krijten te Uden

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Gelet op,

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

de bevoegdheid van het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst tot het nemen van verkeersbesluiten, als bedoeld in het eerste lid sub d. van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, en het besluit van het College tot mandatering van deze bevoegdheid aan de leidinggevende alsmede de bevoegdheid tot de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens ingevolge paragraaf 4 van het BABW;

Overwegende,

dat op grond van het bepaalde in artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 sub a onder II en 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

Uit het oogpunt van,

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet);’

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet);

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet);

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2, lid 1 sub c Wegenverkeerswet);

Is het gewenst om,

Het bestaande bushaltepaar voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) aan de Hoevenseweg ter hoogte van de splitsing met Den Brier-Krijten op te heffen, zoals weergegeven op de bijgevoegde verkeersbesluittekening PLTV22-1013 bladnr 1.

Achtergrond,

Op 30 april 2020, gepubliceerd op 7 mei 2020, heeft het College van burgemeester en wethouders van de voormalige gemeente Uden het verkeersbesluit genomen, waarbij is besloten het bestaande bushaltepaar aan de Hoevenseweg ter hoogte van de splitsing met Den Brier-Krijten aan te passen voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) tussen Uden en Nijmegen.

Naar aanleiding van gewijzigde inzichten omtrent bereikbaarheid, is het aangepaste bushaltepaar voor het HOV aan de Hoevenseweg ter hoogte van de splitsing met Den Brier-Krijten opgeheven en verwijderd. Hiervoor is het onderliggende verkeersbesluit nodig.

Belangenafweging

Dat overeenkomstig paragraaf 6 van het BABW de volgende afwegingen van belangen heeft plaats gevonden;

Algemene overwegingen ten aanzien van de bestaande situatie ter plaatse

  • 1.

    Het belang van de gemeente Maashorst, als wegbeheerder van de Hoevenseweg, Krijten, Den Brier en wegen in de omgeving, te weten de regulering en handhaving van de verkeerssituatie aldaar;

  • 2.

    De Hoevenseweg is een gebiedsontsluitende weg binnen de bebouwde kom van en naar het centrum van Uden en de Industrielaan-Noordelijke Rondweg, waar een maximumsnelheid geld van 50 km p/u;

  • 3.

    De Hoevenseweg maakt deel uit van de busroute buslijn 99, Uden-Nijmegen. Deze buslijn loopt via de Hoevenseweg richting Zeeland en Nijmegen;

  • 4.

    Aan de Hoevenseweg ter hoogte van Den Brier-Krijten is het bestaande bushaltepaar krachtens verkeersbesluit van het College van burgemeester en wethouders van de voormalige gemeente Uden, d.d. 30 april 2020, aangepast naar een haltekom en geschikt gemaakt voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer;

  • 5.

    Hoogwaardig Openbaar Vervoer kenmerkt zich door snelle directe lijnvoering en slechts een beperkt aantal haltes. Hierdoor wordt de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer verhoogd. Dit resulteert in meer reizigers, waardoor ook langere bussen ingezet dienen te worden;

  • 6.

    Nabij de splitsing van de Hoevenseweg ter hoogte van Den Brier-Krijten is een basisschool gelegen;

  • 7.

    Doordat de halte ter hoogte van de zijgevel van de dichtbijzijnde woning aan Krijten is komen te liggen, is uit onderzoek van de ODBN gebleken dat de maximale geluidniveaus met de aanpassing van de bushalte zijn toegenomen;

Overwegingen ten aanzien van de omgeving en verkeersveiligheid

  • 8.

    Het opheffen en het verwijderen van het huidige HOV-haltepaar vermindert de geluidsbelasting voor de directe omgeving;

  • 9.

    Gelet de situering van het huidige HOV-haltepaar aan de Hoevenseweg ter hoogte van de splitsing Den Brier-Krijten in de directe nabijheid van een basisschool, mede overwegende de nabijheid van een kruising, vrijliggende fietspaden en gelet dat de Hoevenseweg een gebiedsontsluitingsweg is binnen de bebouwde kom, het opheffen en het verwijderen van het HOV-haltepaar de overzichtelijkheid voor weggebruikers en in het bijzonder schoolgaande kinderen en daarmee de verkeersveiligheid te goede komt;

Overwegingen ten aanzien van de bereikbaarheid

  • 10.

    Het HOV-beleid vraagt een halte om de 1000 meter binnen de kom. Doordat het haltepaar Hoevenseweg ter hoogte van Eikenwal reeds was opgeheven, waren reizigers van buslijn 99 aangewezen op het haltepaar Hoevenseweg Den Brier-Krijten. Doordat het haltepaar Hoevenseweg ter hoogte van de splitsing Den Brier-Krijten krachtens het onderliggende verkeersbesluit nu wordt opgeheven en reeds is verwijderd, blijft een alternatief op de Bergmaas nabij bedrijventerrein Vluchtoord op korte afstand voorhanden;

  • 11.

    De route van de buslijn blijft ongewijzigd;

  • 12.

    Het Reizigersoverleg Brabant (ROB), de Provincie Noord Brabant en vervoersorganisatie Arriva hebben ingestemd met het opheffen van het HOV-haltepaar aan de Hoevenseweg ter hoogte van de splitsing Den Brier-Krijten;

  • 13.

    De reiziger gaat weinig merken van het opheffen van het HOV-haltepaar aan de Hoevenseweg ter hoogte van de splitsing Den Brier-Krijten. Uit de ervaring van omwonenden en ook Arriva is te herleiden dat een groot deel van de reizigers ‘Uden in’ de eindbestemming het bedrijventerrein Vluchtoord heeft;

  • 14.

    Voor de uit Uden vertrekkende reizigers wordt de afstand naar de halte mogelijk iets groter. Dit is echter afhankelijk van de locatie van waaruit naar de haltes gereisd moet worden. In een aantal gevallen zal de reiziger kiezen voor de halte bij de Wijsthoek, omdat deze dan dichterbij is. Het belangrijkste aspect in de overweging op dit onderdeel van de bereikbaarheid is, dat de reizigers snel en veilig bij de halte kunnen komen;

  • 15.

    Met het opheffen van het HOV-haltepaar aan de Hoevenseweg ter hoogte van de splitsing Den Brier-Krijten, worden de belangen gediend tot het verzekeren van de veiligheid op de weg als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a Wegenverkeerswet, het beschermen van weggebruikers en passagiers als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub b Wegenverkeerswet, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan als bedoeld in artikel 2, lid 1 sub c Wegenverkeerswet, en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub d Wegenverkeerswet;

dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de politie Oost , die met het voorgenomen verkeersbesluit heeft ingestemd;

B e s l u i t

  • 1.

    Het verkeersbesluit van 30 april 2020 in te trekken voor zover het betrekking heeft op het HOV-haltepaar aan de Hoevenseweg ter hoogte van Den Brier-Krijten;

  • 2.

    Deze maatregel wordt aangegeven door het verwijderen van de verkeerstekens voor de bushalte volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het fysiek verwijderen van het haltepaar dat toegepast wordt zoals aangegeven is op de bijbehorende tekening PLTV22-1013 Bladnr 1;

  • 3.

    Het verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt , is verstreken, overeenkomstig artikel 27 BABW.

Dit besluit wordt ter openbare kennis aangeboden door middel van publicatie in het Gemeenteblad d.d. 18 november 2022

Uden, 8 november 2022

Namens het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst,

D. van Helvoirt

Teammanager Planvorming en Ontwerp

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. Maar misschien neemt een gesprek uw bezwaren al weg. Het is dan ook verstandig eerst contact op te nemen met degene die deze zaak heeft behandeld.

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het College van burgemeester en wethouders, postbus 83 te 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.gemeentemaashorst.nl.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen, kunt u aanvullend een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u kunt een ondertekende brief sturen naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 te 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Beschikt u over een elektronische handtekening (DigiD), dan kunt u het verzoek-schrift ook digitaal indienen. Kijk voor de voorwaarden op https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Voor de behandeling moet u griffierecht betalen.

Naar boven