Verkeersbesluit voor het reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto's op 13 locaties te Maashorst

Het College van burgemeester en wethouders;

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12, lid a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen of verplaatsen van borden E4 uit bijlage 1 van het RVV 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 8 van het BABW ingevolge het plaatsen van onderborden waardoor de werking van het hoofdbord wordt beperkt of uitgebreid;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie; 

Overwegende dat 

  • het centrale doel van het nationale Klimaatakkoord is het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland met 49 % ten opzichte van 1990;

  • als onderdeel van het Klimaatakkoord de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is vastgesteld waarin is opgenomen dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur geen belemmering mag vormen voor de groei van het aantal elektrische auto’s;

  • de provincies Noord-Brabant en Limburg en de gemeenten samen de NAL regio Zuid vormen en met de collectieve concessie afspraken uit het Klimaatakkoord voor elektrisch vervoer vormgeven;

  • de provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Maashorst een contract met Vattenfall hebben afgesloten voor “Plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur”;

  • de gemeente via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten;

  • de provincies Noord-Brabant en Limburg met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur (NAL);

  • een plankaart is opgesteld waarin 42 locaties zijn bepaald waar op basis van de geprognotiseerde behoefte een laadpaal kan worden geplaatst;

  • in dit verkeersbesluit een gedeelte van deze locaties wordt vastgesteld;

  • in de data gedreven prioritering van de locaties het volgende is meegenomen: geaggregeerde verbruiksgegevens van reeds gerealiseerde laadlocaties in de omgeving en een data gedreven prognose van de te verwachten groei van het elektrisch vervoer in de omgeving tot 2025.

  • de laadlocaties op straat- en adresniveau zijn bepaald aan de hand van de plaatsingscriteria zoals afgestemd met de provincies en deelnemende gemeenten en lokale kennis vanuit gemeente Maashorst

  • het de eigenaar of houder van een elektrische auto is toegestaan deze auto te parkeren op een door het college gereserveerde parkeerkeerplaats voor het opladen van een elektrische auto, indien de auto wordt aangesloten aan het oplaadpunt bij de parkeerplaats;

  • de laadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen en er daarom bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen gereserveerd dienen te worden als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s en dat in beginsel er één parkeerplek wordt ingericht en bij veelgebruik wordt de tweede parkeerplek ook ingericht wordt voor het opladen van elektrische auto’s;

  • door het tegelijk nemen van een verzamelverkeersbesluit voor alle locaties van de plankaart, de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces van de laadinfrastructuur wordt verkort.

  • de parkeerplaatsen in dit besluit zijn gelegen binnen de bebouwde kommen van de kernen van de gemeente Maashorst en in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Maashorst;

  • elke locatie is beoordeeld en is gekeken of de locaties voldoen aan de gestelde criteria;

  • de gemeente naar een aantal zaken kijkt voor de locatiekeuze van de laadpaal en het reserveren van de parkeerplaatsen;

    • er moeten 2 parkeerplaatsen aanwezig zijn en goed bereikbaar zijn;

    • er moet een laagspanningskabel in de buurt liggen;

    • de laadpaal mag geen onnodige hinder veroorzaken, een laadpaal komt niet direct voor een woning en de ruimte achter de laadpaal moet voldoende zijn zodat ook rolstoelers er langs kunnen;

    • een laadpaal mag niet te dicht tegen bomen staan ivm schade aan wortels;

 

  • uit eerdere reacties is gebleken dat bewoners bezorgd zijn over mogelijke toename van parkeerdruk in de straten;

  • elektrische voertuigen vaak al in de straten geparkeerd staan en de verwachting is dat het aantal elektrische auto’s flink zal toenemen de komende tijd;

  • het instellen van een oplaadplek (het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen) ervoor zorgt dat bewoners niet ver hoeven lopen om bij de woning te komen;

  • elektrische voertuigen moeten na het laden verplaatst worden en zij ook op zoek moeten naar een parkeerplaats in de buurt of wegrijden uit de wijk;

  • het instellen van een oplaadplek er ook voor zorgt dat andere parkeerplaatsen mogelijk eerder vrij komen omdat zodra een oplaadplek vrij komt bestuurders van een elektrische auto naar de oplaadplek willen gaan;

  • door het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s de parkeerdruk dus niet direct toeneemt;

  • de gemeente graag meewerkt aan het reserveren van parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s omdat de prognose voor het aantal elektrische auto’s in de nabije toekomst fors is;

  • deze forse toename van elektrische auto’s er ook voor zorgt dat er veel vraag komt naar oplaadpunten;

  • indien de gemeente geen parkeerplaatsen reserveert voor opladen van elektrische auto’s het aantal elektrische auto’s en daarmee de vraag naar oplaadpunten toch zal stijgen;

  • een veelgehoorde opmerking is dat in de straat geen elektrische auto’s aanwezig zijn;

  • de prognose en de mogelijkheden voor bezoekers om een laadplek in de buurt te vinden geeft voor de gemeente aanleiding in de wijk parkeerplaatsen te reserveren voor opladen;

  • het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de onderstaande vermelde maatregelen wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, alsmede voor het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

  • de onderstaande verkeersmaatregelen, als bedoeld in artikel 2 WVW 1994, kan leiden tot het beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of nadelige gevolgen voor het milieu, zoals bedoeld in de Wet Milieubeheer;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Oost-Brabant;

 

Besluit 

Het college van burgemeester en wethouders besluiten:

   

  • 1.

    Tot het aanwijzen van parkeerplaatsen op 13 locaties uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen op de locaties zoals opgenomen in bijlage 1 ‘Lijst laadlocaties’ en bijlage 2 ‘Plaatsingskaart Openbaar Laadnetwerk’;

  • 2.

    Om bovenstaande reden de borden E04 uit bijlage 1 van het RVV 1990 te plaatsen met onderbord “alleen voor opladen elektrische voertuigen” en onderbord met twee pijlen wijzend schuin naar onder en daarmee op elke genoemde locatie 2 parkeerplaatsen aan te wijzen voor het opladen van elektrische auto’s.

 

Uden, 1 november 2022  

Namens Burgemeester en wethouders van Maashorst      

D. van Helvoirt  

Teammanager Planvorming en Ontwerp    

Hoe kunt u bezwaar maken?

 

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 83, 5400 AB Uden. U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op Externe link: www.gemeentemaashorst.nl.   

Inwerkingtreding 

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen kunt u aanvullend een voorlopige voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter bij de rechtbank.  

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen? 

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u kunt een ondertekende brief sturen naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 5200 MA ’s Hertogenbosch. Voor de behandeling moet u griffierechten betalen.

Bijlage 1 

De gemeente Maashorst heeft besloten om ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen gereserveerde parkeerplaatsen te reserveren in de gemeente Maashorst.

 

De locaties

  • Laadpaal ID 1991-43: Twee parkeerplaatsen ten hoogte van de Brouwershof 40, 5375AD Reek

  • Laadpaal ID 1991-83: Twee parkeerplaatsen ten hoogte van de Rooijsestraat 6, 5401AT Uden

  • Laadpaal ID 1991-124: Twee parkeerplaatsen ten hoogte van de Muntmeester 130, 5406BA Uden

  • Laadpaal ID 1991-136: Twee parkeerplaatsen ten hoogte van de Den Brier 231, 5403KN Uden

  • Laadpaal ID 1991-142: Twee parkeerplaatsen ten hoogte van de Bijland 508, 5403VK Uden

  • Laadpaal ID 1991-331: Twee parkeerplaatsen ten hoogte van de In Den Bogerd 34, 5374HG Schaijk

  • Laadpaal ID 1991-363: Twee parkeerplaatsen ten hoogte van de Wethouder Zegersstraat 63, 5375AX Reek

  • Laadpaal ID 1991-508: Twee parkeerplaatsen ten hoogte van de Heufkens 102, 5403LN Uden

  • Laadpaal ID 1991-509: Twee parkeerplaatsen ten hoogte van de Sieberg 605, 5403WB Uden

  • Laadpaal ID 1991-510: Twee parkeerplaatsen ten hoogte van de Vaarzenhof 609, 5403TE Uden

  • Laadpaal ID 1991-511: Twee parkeerplaatsen ten hoogte van de Zwingelhof 9, 5374HZ Schaijk

  • Laadpaal ID 1991-512: Twee parkeerplaatsen ten hoogte van de Burgemeester van Rijckevorselstraat 30, 5374BJ Schaijk

  • Laadpaal ID 1991-513: Twee parkeerplaatsen ten hoogte van de Germenzeel 501, 5403XC Uden

Bijlage 2 

De locaties op detailniveau

Laadpaal ID 1991-43: Brouwershof 40, 5375AD Reek

Coordinaten: 51.746296370601186, 5.679858689562934

Laadpaal ID 1991-83: Rooijsestraat 6, 5401AT Uden

Coordinaten: 51.660092024216425, 5.609085549393939

    

Laadpaal ID 1991-124: Muntmeester 130, 5406BA Uden

Coordinaten: 51.64298414718161, 5.628397325998407

Laadpaal ID 1991-136: Den Brier 231, 5403KN Uden

Coordinaten: 51.67223870613796, 5.639424116082779

Laadpaal ID 1991-142: Bijland 508, 5403VK Uden

Coordinaten: 51.66670109817073, 5.638870145483111

 

Laadpaal ID 1991-331: In Den Bogerd 34, 5374HG Schaijk

Coordinaten: 51.74693232420819, 5.628531558270623

    

Laadpaal ID 1991-363: Wethouder Zegersstraat 63, 5375AX Reek

Coordinaten: 51.74387378443319, 5.685073848931211

Laadpaal ID 1991-508: Heufkens 102, 5403LN Uden

Coordinaten: 51.66998223385028, 5.635544143440825

    

Laadpaal ID 1991-509: Sieberg 605, 5403WB Uden

Coordinaten: 51.66862745365768, 5.63970124279129

Laadpaal ID 1991-510: Vaarzenhof 609, 5403TE Uden

Coordinaten: 51.661781764611874, 5.6380833975064775

   

Laadpaal ID 1991-511: Zwingelhof 9, 5374HZ Schaijk

Coordinaten: 51.74460926499225, 5.630387019145047

 

Laadpaal ID 1991-512: Burgemeester van Rijckevorselstraat 30, 5374BJ Schaijk 

Coordinaten: 51.74525206018336, 5.63588673079866

    

Laadpaal ID 1991-513: Germenzeel 501, 5403XC Uden

Coordinaten: 51.665056975706875, 5.63644491900331

 

Naar boven