Verkeersbesluit

Registratienummer: Z/22/089170 Gemeenteblad: 2022, nr. ????

Onderwerp: aanwijzen gereserveerde parkeerplaats voor het laden van elektrische voertuigen ter hoogte van de Strengpers 28 in Druten.

 

Burgemeester en wethouders van Druten,

 

Gelet op:

- artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW),

- artikel 18 van de WVW,

- artikel 15 van de WVW 1994,

- artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW),

- artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid en dat op 4 augustus 2022 positief is geadviseerd;

- het feit dat de Strengpers in Druten in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Druten.

 

Overwegende dat:

• de gemeente Druten het elektrisch rijden wil stimuleren door de realisatie van een dekkend netwerk van openbare oplaadpalen;

• het college van burgemeester en wethouders hiervoor de beleidsstrategie ‘Elektrisch rijden’ gemeente Druten op 25 mei 2021 heeft vastgesteld;

• de strategie mede gebaseerd is op de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) (NAL) en de Gelders- Overijsselse Regionale Agenda Laadinfrastructuur (GO-RAL);

• de gemeente Druten met deze strategie het elektrisch rijden wil faciliteren, met als doel te voorkomen dat een gebrek aan laadinfra als drempel gezien wordt voor de overgang naar elektrisch rijden;

• er een plankaart gemaakt is, met mogelijke locaties voor een openbare oplaadpaal;

• de plankaart inzicht geeft in de behoefte aan het aantal oplaadpalen, dit gebaseerd op prognoses;

• uit de prognoses blijkt dat tot 2025 er voor de gemeente Druten 55 oplaadpalen geplaatst zouden moeten worden;

• de mogelijke locaties staan aangegeven op de plankaart, waarbij geen onderscheid gemaakt is tussen de oplaadpalen die op verzoek geplaatst worden en de te plaatsen proactieve oplaadpalen;

• inwoners de mogelijkheid hebben gehad om op de voorgestelde locaties voor een oplaadpaal te reageren, dit zowel digitaal als tijdens een inloopavond;

• een oplaadpaal op de plankaart pas geplaatst wordt als er een formele aanvraag voor gedaan is;

• een aanvraag is gedaan door een bewoner in Strengpers;

• de aanvrager aan bepaalde eisen (genoemd in de beleidsstrategie ‘Elektrisch rijden’ gemeente Druten) moet voldoen om een openbare oplaadpaal aan te vragen, zoals:

- De aanvrager beschikt over een elektrische auto;

- De aanvrager heeft geen mogelijkheid om de elektrische auto bij de eigen woning / het bedrijf op te laden;

- De aanvrager woont of werkt in de gemeente Druten;

- Er zijn geen of onvoldoende oplaadpalen binnen 250 meter loopafstand van de woning / bedrijf van de aanvrager;

- De locatie van de oplaadpaal ligt op grond die in eigendom is van de gemeente;

- De verkeersveiligheid van de oplaadlocatie is gewaarborgd;

- Oplaadpalen worden alleen bij bestaande parkeervakken gesitueerd;

- Oplaadpalen worden niet in de blauwe zone gesitueerd;

- (Nog) geen oplaadpalen in parkeergarages;

- Er moet altijd een vrije loopruimte overblijven van 1,20 meter. Een vernauwing tot 0,90 meter is toegestaan over een lengte van 0,50 meter.

- Er mag geen snoer / kabel over / onder het trottoir vanuit de woning / het bedrijf naar de auto worden gelegd;

- Het gebruik van de oplaadpaal mag de doorstroming van het overige verkeer niet belemmeren.

- De oplaadpaal dient (indien noodzakelijk) beschermd te worden door middel van een aanrijdbeveiliging;

- De oplaadpaal niet binnen 3 meter van een brandkraan plaatsen;

- De oplaadpaal bij voorkeur op de hoek van de straat;

- De oplaadpaal tussen de eerste en tweede parkeerplaats van een parkeerstrook;

- De oplaadpaal niet voor een raam of direct langs een gevel van een woning;

- Oplaadpalen die (ook) door bezoekers worden gebruikt zijn bij voorkeur gesitueerd op een logische plaats en goed in het zicht;

- Straten met een hoge parkeerdruk worden bij voorkeur ontzien;

- De oplaadpaal wordt bij voorkeur gesitueerd op goed verlichte locatie die in het zicht ligt van inwoners / ondernemers / bezoekers;

- Plaatsing voor monumenten wordt zoveel mogelijk vermeden;

- Plaatsing bij groenvoorzieningen wordt zoveel mogelijk vermeden;

- De oplaadpaal wordt bij voorkeur niet langs een gevel gepositioneerd. Indien niet anders mogelijk is, dan heeft de zijgevel de voorkeur, boven de voorgevel;

- De oplaadpaal moet ook voor kwetsbare groepen (zoals mindervaliden) goed bereikbaar en bruikbaar zijn;

- Bij voorkeur wordt de oplaadpaal binnen 25 meter van het laagspanningsnet en aan de zijde van de weg waar de laagspanningskabel zich bevindt geplaatst.

- De oplaadpaal wordt bij voorkeur zoveel mogelijk uitgelijnd met de al aanwezige voorzieningen;

• een goede dekking van oplaadinfrastructuur, niet alleen belangrijk is voor de bewoners, maar zeker ook voor de bezoekers

• op de parkeerplaats ter hoogte van Strengpers 28 een oplaadpaal geplaatst wordt, met de daarbij behorende belangenafweging;

  • - De oplaadpaal niet voor een raam of direct langs een gevel van een woning wordt geplaatst.

  • - De oplaadpaal goed zichtbaar is voor bewoners en bezoekers.

  • - De locatie ligt binnen een gebied met een loopafstand van 250 m, waar relatief veel woningen staan die geen gelegenheid hebben om op eigen terrein een oplaadvoorziening te realiseren.

  • - De locatie gaat ten koste van 2 parkeerplaatsen. Dit brengt een zekere mate van verschuiving in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen met zich mee.

  • - Dit zal tot gevolg kunnen hebben dat een bewoner niet meer op ‘zijn gebruikelijke parkeerplaats’ kan parkeren, maar elders een parkeerplaats moet zoeken.

  • - In de praktijk zal dit naar verwachting van geringe invloed zijn. In plaats van een niet elektrisch voertuig, parkeert er nu een elektrisch voertuig.

  • - Bij de gemeente Druten zijn geen meldingen bekend dat er daadwerkelijk sprake is van parkeerdruk.

  • - De locatie is zo gekozen dat er maximaal aan de eisen uit de beleidsstrategie ‘Elektrisch rijden’ voldaan wordt.

• zonder uitsluiting van brandstofvoertuigen, een oplaadpaal niet gegarandeerd altijd te gebruiken is voor het opladen van elektrische voertuigen;

• uit de opgedane ervaring blijkt dat als er maar 1 parkeerplaats aangewezen wordt, deze een zodanig gebruik kent dat al snel de tweede parkeerplaats ook aangewezen moet worden;

• bij iedere oplaadpaal twee parkeerplaatsen aangewezen worden;

• de bruikbaarheid van de weg niet verandert (parkeerdruk blijft gelijk), doordat anders de bestuurder zijn elektrisch voertuig op een andere parkeerplaats zal parkeren;

• de doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verbeteren van de bruikbaarheid van de weg, en het vergroten van de verkeersveiligheid. Op basis van art. 2, lid 1 van de WVW liggen de belangen van vrijheid van het verkeer, de bruikbaarheid van deze wegen en een veilige inrichting van de weg ten grondslag aan het verkeersbesluit. Deze belangen zijn in de voorgaande overwegingen tegen elkaar afgewogen.

 

 

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

B E S L U I T E N:

  • I.

    De op de tekening 001576 aangegeven openbare parkeerplaatsen t.h.v. Strengpers 28 Druten aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door middel van het plaatsen van het verkeersbord E4 (Parkeergelegenheid) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), met onderbord OB504 (twee parkeervakken) van bijlage I van het RVV 1990 inclusief tekst ‘alleen opladen elektrische voertuigen’.

Namens het college van burgemeester en wethouders van Druten,

 

Yoerik Groen

beleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting

 

 

Datum: 8 september 2022

 

Bijlage 1: Situatietekening Strengpers 28 in Druten

Bijlage 2: Advies politie-eenheid Oost-Nederland

 

Bezwaar

Het verkeersbesluit ligt vanaf de publicatiedatum gedurende 6 weken ter inzage.

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk zes weken na heden, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders van Gemeente Druten, Postbus 1, 6650 AA Druten. Zie hiervoor de bezwaarschriftbijsluiter.

 

Naar boven