VERKEERSBESLUIT

 

Onderwerp: instellen 30 km zone Ambachtstraat en Ronde Morgen in Kerkdriel

_________________________________________________________________________________

 

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Maasdriel;

 

Gelet op:

het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

het bepaalde in artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten aan ons college toekomt;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maasdriel is gemandateerd aan de teammanager afdeling Realisatie & Beheer.

 

Overwegingen :

dat de gemeenteraad van Maasdriel op 25 april 2019 het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) heeft vastgesteld;

dat in het GVVP is bepaald dat de maximumsnelheid voor alle wegen binnen de bebouwde kom 30 km per uur wordt;

dat de Ambachtstraat en Ronde Morgen erftoegangswegen binnen de bebouwde kom van Kerkdriel zijn;

dat de Ronde Morgen bestaat uit twee kleine doodlopende weggedeelten (oostelijk en westelijk);

dat de Ambachtstraat en Ronde Morgen gereconstrueerd worden en hierbij in de Ambachtstraat een snelheidsremmende maatregel wordt aangelegd;

dat volgens de richtlijnen van landelijk kennisplatform verkeer en vervoer CROW en de principes van “Duurzaam Veilig” de maximumsnelheid in een verblijfsgebied (erftoegangsweg) 30 km per uur hoort te zijn;

dat op een erftoegangsweg het verblijfskarakter centraal staat en de gemeente daarom op de Ronde Morgen en Ambachtstraat een 30 km/uur regime zonaal wil instellen met duidelijk herkenbare zone in- en uitgangen;

dat bewoners en bedrijven hebben aangegeven dat het hierbij tevens wenselijk is op een deel van de Ambachtstraat een parkeerverbod zone in te stellen zodat het in- en uitrijden van de aan dit betreffende deel van de weg gelegen inritten niet wordt belemmerd door geparkeerde voertuigen;

dat dit kan worden gerealiseerd door het plaatsen van verkeersborden E1 begin/einde zone op de het weggedeelte van de Ambachtstraat gelegen tussen nummer 5 en de kruising met de Bulkseweg;

dat deze verkeersmaatregel(en) op grond van artikel 15, lid 1 en lid 2, van de Wegenverkeerswet 1994 bij verkeersbesluit dient (dienen) te worden bekrachtigd;

Dat de betreffende weg (wegen) in beheer is (zijn) bij de gemeente Maasdriel en dat de gemeente derhalve bevoegd is tot het nemen van het verkeersbesluit.

 

Motivering:

 

Artikel 2 Wegenverkeerswet 1994

Deze maatregel wordt genomen:

 

om de veiligheid op de weg te verzekeren

ter bescherming van de weggebruikers en passagiers

in verband met de instandhouding van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen:

ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter van het gebied;

ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte aantasting van de functie van het gebied.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

 

Gehoord:

 

Overeenkomstigartikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de, daartoe gemandateerde, verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, afdeling D.R.O.S., werkzaam binnen het district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover een positief advies uit.

 

Besluit:

 

door plaatsing van de verkeersborden model A1-30-ZB (maximumsnelheid van 30 km/uur, zonaal uitgevoerd) en A2-30-ZE (einde maximumsnelheid van 30 km/uur, zonaal uitgevoerd) zonaal, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen in Kerkdriel op de Ambachtstraat;

door plaatsing van de verkeersborden model A1-30-ZB (maximumsnelheid van 30 km/uur, zonaal uitgevoerd) en A2-30-ZE (einde maximumsnelheid van 30 km/uur, zonaal uitgevoerd) zonaal, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen in Kerkdriel op beide weggedeelten van de Ronde Morgen (oostelijk en westelijk deel);

door plaatsing van de verkeersborden model E1-ZB (parkeerverbod, zonaal uitgevoerd) en E1-ZE (einde parkeerverbod, zonaal uitgevoerd), zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, een parkeerverbod in te stellen op het weggedeelte van de Ambachtstraat gelegen tussen nummer 5 en de kruising met de Bulkseweg;

een en ander uit te voeren zoals in onderstaande afbeeldingen is weergegeven.

 

 

Kerkdriel, 18 augustus 2022

 

Namens het college van Maasdriel,

 

 

 

 

T. Hendriksen

teammanager afdeling Realisatie & Beheer.

 

 

 

Niet mee eens?

Bent u niet het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen schriftelijk bezwaar maken. Vermeld altijd de redenen van uw bezwaar en het onderwerp van dit besluit. U stuurt uw bezwaar binnen zes weken na de publicatiedatum van dit besluit naar de gemeente. Dit kan per post of digitaal (via een formulier op de website).

 

Dit besluit treedt direct in werking, ook als u bezwaar maakt. Als u dit niet wilt, vraag dan de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening te treffen. U stelt hiervoor een verzoekschrift op. Dit kan alleen als u ook bezwaar heeft gemaakt en uw zaak spoed heeft. Dit verzoekschrift richt u aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, team bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Dit kan ook digitaal. Kijk op de site http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht voor de voorwaarden. Vraagt u een voorlopige voorziening aan, dan moet u griffierecht betalen.

Naar boven