Regels trouwlocaties gemeente Kaag en Braassem 2022

Burgemeester en wethouders van gemeente Kaag en Braassem,

 

gelet op het bepaalde in het reglement op de Burgerlijke Stand, zoals vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 29 januari 2013:

 

besluiten:

 

vast te stellen de Regels trouwlocaties gemeente Kaag en Braassem 2022

 

Artikel 1 Inleiding

De gemeenteraad heeft de bevoegdheid tot het aanwijzen van een ‘huis der gemeente’, als bedoeld in artikel 1:63 Burgerlijk Wetboek op 29 mei 2017 gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. (Gemeentewet, artikel 108, juncto 147).

Het college heeft regels opgesteld voor de uitvoering van deze bevoegdheid betreffende het aanwijzen van permanente en tijdelijke trouwlocaties,

Waar in deze regeling wordt gesproken over huwelijk(en) wordt ook het registreren van partnerschap(pen)bedoeld.

 

Artikel 2 Trouwlocaties gemeente Kaag en Braassem

De trouwlocaties worden in de gemeente Kaag en Braassem onderscheiden in:

  • a.

    locaties waarin de gemeentelijke organisatie zetelt en/of de reguliere taken vervult;

  • b.

    overige locaties waarvoor een aanwijzing als ‘huis der gemeente’ is genomen;

 

Artikel 3 De aanwijzing van een locatie wordt beoordeeld aan de hand van onderstaande criteria:

  • 1.

    De locatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Kaag en Braassem.

  • 2.

    De locatie mag niet strijdig zijn met de goede zeden.

  • 3.

    In geval de ceremonie plaatsvindt op een vaartuig is dit enkel toegestaan wanneer het vaartuig aan wal, op een plek waar dit is toegestaan, op kadastraal grondgebied van Kaag en Braassem is afgemeerd.

  • 4.

    Het (bruids)paar en de eigenaar/huurder/rechthebbende/beheerder van de locatie kunnen de voltrekking plaats laten vinden in de openlucht op het grondgebied van de aangewezen eenmalige of vaste trouwlocatie. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan, na overleg met de bode en het (bruids)paar besluiten de ceremonie naar binnen te verplaatsen.

  • 5.

    Huwelijken moeten in de openbaarheid worden voltrokken. Daarom moet de locatie tijdens de huwelijksvoltrekking voor iedereen vrij toegankelijk zijn.

  • 6.

    In het geval de locatie tijdens de ceremonie niet beschikt over een vergunning brandveilig gebruik geldt het maximaal aanwezige aantal van 50 personen.

  • 7.

    Als een (bruids)paar kiest voor een locatie anders dan de trouwzaal in het gemeentehuis, zijn de kosten van huur, inrichting, aankleding en benodigde verzekeringen voor zijn rekening. Het (bruids)paar is aansprakelijk voor eventuele schade die door eigen toedoen en/of door zijn gasten aan de locatie wordt toegebracht.

  • 8.

    De eigenaar/beheerder zal ervoor zorgen dat de locatie voldoet aan de geldende veiligheidseisen en dat hij beschikt over en handelt overeenkomstig de gebruiksvergunning en overige richtlijnen van de brandweer. In ieder geval voor wat betreft de bouwconstructie, vluchtwegen en brandblusapparaten. Het pand is voorzien van goede verlichting en verwarming, van een toiletvoorziening, beschikt over een kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en is toegankelijk voor mindervaliden.

  • 9.

    Het (bruids)paar en de eigenaar van de locatie sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst waarbij de gemeente Kaag en Braassem geen partij is. In deze overeenkomst wordt de clausule opgenomen dat de gemeente Kaag en Braassem gevrijwaard wordt van problemen die zich zouden kunnen voordoen (bijvoorbeeld op het gebied van toegankelijkheid, parkeerfaciliteiten en brandveiligheid van het gebouw).

  • 10.

    De huwelijksvoltrekking vindt plaats in aanwezigheid van een gemeentebode. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en de bode vertegenwoordigen de gemeente uitsluitend in relatie met het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk.

  • 11

    In Nederland bestaat een scheiding tussen kerk en staat. Om deze reden is het niet toegestaan om op een en dezelfde locatie een huwelijk te voltrekken in één ceremonie waarbij het huwelijk tevens wordt ingezegend door een geestelijke van een kerk- of geloofsgemeenschap.

     

Artikel 4 Overige bepalingen

  • 1.

    Voor het beoordelen van een locatie, waarvoor een aanwijzing als ‘huis der gemeente’ wordt verzocht, wordt deze gecontroleerd door een toezichthouder van de gemeente op toegankelijkheid, aanwezigheid van voldoende meubilair voor (bruids)paar, gasten en (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, aanwezigheid van voldoende lichtbronnen en verwarming, aanwezigheid van een (om)kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, eisen in relatie tot de bouwconstructie, brandveiligheid, brandblusapparatuur, aanwezigheid van vluchtwegen en eventueel andere zaken die ervoor kunnen zorgdragen dat een ceremonieveilig en ordentelijk kan verlopen.

  • 2.

    Voor de beoordeling van een permanente trouwlocatie wordt verwacht dat de locatie een zekere mate van uitstraling/allure heeft.

 

Artikel 5 Intrekken aanwijzing

Het college van burgemeester en wethouders heeft de bevoegdheid om een aanwijzing voor een permanente trouwlocatie in te trekken als niet (meer) wordt voldaan aan een van de voorwaarden in deze regels, waaronder het niet regelmatig (minimaal tweemaal per jaar) voltrekken van huwelijken.

 

Artikel 6 Citeertitel en bekendmaking

Deze regeling kan worden aangehaald als “Regels trouwlocaties gemeente Kaag en Braassem 2022” en treedt in werking op de dag na bekendmaking ervan.

 

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Kaag en Braassem op 12 juli 2022

 

de gemeentesecretaris,

R. vanZijl

de burgemeester,

A. Heijstee-Bolt

Naar boven